Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel met gel wordt te warm bij hoge temperaturen? - Forum Wereldfietser

Zadel met gel wordt te warm bij hoge temperaturen?

In een fietsenwinkel raadden ze mij een gelzadel af omdat ik in z.o. azie ga fietsen. De gel zou gloeiend heet worden. Heeft iemand ervaring met een gelzadel in zeer warme omstandigheden.
Anna
Ik zou een gelzadel altijd afraden voor vakantiefietsen.
In tegenstelling tot mijn echtgenote die met een Brooks-zadel rijdt, heb ik nog steeds een gel-zadel en maakte hiermee meerdere fietstochten in Azië - Thailand, Laos, Cambodja 2014 / Vietnam 2015 / Zuid-Thailand, Maleisië 2016.
Ik heb tijdens het rijden nog nooit last gehad. Feit is wel dat als je de fiets in de zon laat staan het gel-zadel gloeiend heet wordt en je er onmogelijk op kunt zitten - ik schermde het dan ook altijd af met een 'zadel-hoesje'
Ansdegroot schreef:In een fietsenwinkel raadden ze mij een gelzadel af omdat ik in z.o. azie ga fietsen. De gel zou gloeiend heet worden. Heeft iemand ervaring met een gelzadel in zeer warme omstandigheden. Anna
Ja, ik. Afgezien dat de zadels als ze in de zon staan inderdaad erg veel warmte opnemen vanwege de dikke gellaag, had ik er ook last van dat je in de gellaag wegzakt wat een broeierig effect geeft. Ook is de toplaag van zo'n zadel waterdicht waardoor er geen vocht kan worden afgevoerd van je achterste. Dat het zadel daarbij steun gaf op plaatsen waar ik die steun juist niet wilde is misschien persoonlijk.
Ik bleek bepaald niet de enige te zijn die deze effecten heeft meegemaakt met een gelzadel. Gelzadels zijn inderdaad in het algemeen niet geliefd bij mensen die veel fietsen.

Het allerbelangrijkste is echter dat je niet op reis gaat met een nieuw zadel, wat voor zadel dan ook. Niet omdat het zadel ingereden moet worden, wat met leren zadels (soms beperkt) waar is, maar omdat je er zeker van wilt zijn dat het lekker zit.
Laat je door niemand wijsmaken dat welk zadel dan ook helemaal geen klachten zal geven, want een zadel moet bij je passen.
Over het algemeen gebruiken fietsers gelzadels omdat het comfortabel aanvoelt. Dat is natuurlijk een prima reden. Maar dan vooral voor de wat kortere afstanden.
Gel zadels voeren wat minder goed vocht af. En dat kan schuurplekken en andere ongemakken veroorzaken. Natuurlijk zijn er mensen die daar absoluut gene last van hebben maar dat is jammer genoeg meer uitzondering dan regel.
Het 'probleem' van veel vakantiefietsers is dat ze relatief rechtop zitten. Dat geeft mee druk op je zadel dan bijvoorbeeld een wielrenner. Wij hebben net in een week van Italië naar Nederland gefietst, zo'n 1300 kilometer, zonder zadelpijn. Maar goed, dan ben je meer aan het koersen met veel druk op de bovenbenen, meer voorover en minder druk op je zitvlak. Maar dat geeft wel aan wat de manier van fietsen doet met zadeldruk.
Op onze vakantiefiets zitten we ook relatief sportief.

Als je toch een comfortabel (zacht) zadel wil hebben dan zijn er prima alternatieven op de markt zonder gel. Daar zou ik eerst naar kijken.

Groet, Marco
Off-topic: bikegear.cc toevallig?
:)..yep.
Nice... knap hoor!
Marco - wat zou jij dan aanraden als zacht maar zonder gel zadel?
Aj, gevaarlijk om zomaar zadels aan te prijzen zonder het zitvlak van de berijder te kennen :roll:
Ik kan wel vertellen wat ons bevalt.
Lisette: zadels van Terry, Bonttager Affinity, SQ Labs
Marco: Fizik Arione Wing Flex
Klopt - altijd gevaarlijk. Doch was gewoon benieuwd. Rijd zelf op een sq lab 602 en die bevalt me goed. Doch twijfel wel eens of ik niet eens een volledig leren zadel moet uitproberen - Gilles Berthoud of zo doch dat zou meer uit nieuwsgierigheid dan wat anders zijn.
Ik kocht een maand geleden bij bike4travel een Gilles berthoud mente zadel.

Van af het begin fietste ik er op zonder zeem nergens last van, terwijl Marco in een review schreef: ik heb het zadel nu 3000 km getest, maar als ik nu een grote fietstocht zou maken, kies ik toch liever voor mijn al ingereden Brooks B17 zadel, omdat de mente hard leer heeft.

Een zadel moet passen als een schoen, het zit goed of niet.

Mario
Ik wil altijd een gelzadel op mijn fiets. Als ik maanden niet gefietst heb en dan op vakantie ga, dan zit het gelzadel meteen prima.

Ik ben diverse jaren met de fiets onderweg geweest in de tropen. Ik fiets graag bij warm weer. Ik heb nooit last gehad van een warm zadel, niet in tropische omstandigheden en ook niet bij temperaturen van ver boven de 40 graden.

Groet Wilbert
Mijn vriend had altijd last van pijn aan zijn zitbotjes, ondanks een goede fietsbroek. Nu heeft hij dit zadel (alleen de dames variant want die is iets breder). Nu heeft hij nergens meer last van! Het zadel is een soort traagschuim. Dit werkt juist drukverlagend en verbetert de doorbloeding. Het is dus wel zacht maar knelt niet af zoals een gelzadel. Ik heb hem niet horen klagen dat het heet wordt.
supermario schreef: Een zadel moet passen als een schoen, het zit goed of niet.
Quoted for truth.

Als een zadel al na een kort ritje niet goed zit valt hij wat mij betreft af. Ik geloof niet in inrijden (zoals Leon ook al aangeeft).

Betreft merken. Brooks en Berthaud zijn bewezen. SMP en Specialized zijn klinisch onderbouwd en krijgen hoge gebruikers cijfers (ik ben er zelf ook zeer over te spreken). Ik zou eerst bij die vier merken kijken.

Verder is er SQlab, een merk dat ik niet zo waardeer (kwalitatief erg slechte ervaringe)n en hun voorkeur voor dikke padding is uiterst discutabel. Wel weer positief van SQlab: Toegeven dat er inderdaad geen eenduidig verschil is tussen heren en dameszadels.

Dat is dan ook iets wat ik je wil meegeven: Wat de fietsenmaker ook beweert en hoe logisch het ook klinkt: Dames kunnen wel degelijk vaak prima terecht op herenzadels en andersom.
Ik rij nu met een zadel van het merk "Fabric" type "Cell" deze heeft geen gel vulling maar werkt met luchtkamertjes(net als bv de Nike air schoenen)en zit perfect. Hiervoor had ik een Brooks B17 maar daar was het leer na 22 maanden van verdraaid en er was een klinknagel afgebroken.
Afbeelding
loknor schreef:Als een zadel al na een kort ritje niet goed zit valt hij wat mij betreft af. Ik geloof niet in inrijden (zoals Leon ook al aangeeft).

Betreft merken. Brooks en Berthaud zijn bewezen.
Maar wat betekent dit voor de veelgehoorde opmerking dat juist deze merken de naam hebben over honderden kilometers te moeten worden ingereden? Dit lijkt daarom met elkaar in tegenspraak.
Ik geloof er niet in. Een zadel zit goed of niet. Zaken als neus en breedte veranderen niet na inrijden. Het enige wat aanpast is een deukje voor de zitbotten, maar dat is voor de echt vervelende zitklachten niet het probleem (dat is namelijk doorbloeding van weke structuren).

Padding is gewoon niet zo belangrijk voor een lange afstandszadel (liever te weinig dan teveel!). De sleutel voor comfort is de vorm. Daarom weet je ook bij een Brooks na een uurtje echt wel of het wat gaat worden of niet.

Denk maar aan leren schoenen. Ze vormen naar je voet, maar een te kleine/te brede/te smalle schoen gaat nooit werken.
AndreM schreef:
loknor schreef:Als een zadel al na een kort ritje niet goed zit valt hij wat mij betreft af. Ik geloof niet in inrijden (zoals Leon ook al aangeeft).

Betreft merken. Brooks en Berthaud zijn bewezen.
Maar wat betekent dit voor de veelgehoorde opmerking dat juist deze merken de naam hebben over honderden kilometers te moeten worden ingereden?
Het betekent vooral dat je niet alle veelgehoorde opmerkingen zomaar moet geloven. :wink: Persoonlijk zat ik gelijk lekker op mijn Brooks, en na verloop van tijd nog wat lekkerder.

Ik heb zelf geen ervaring met gelzadels en kan dus niets zeggen over warm worden, maar wat mij betreft wel een nadeel: als je bv. een leren zadel beschadigt, heb je een lelijke plek. Doe je dat met een gelzadel, dan kan het zijn dat je een zadel hebt waar de gel uit komt glibberen en dat direct onbruikbaar geworden is.

Carl