Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets ombouwen naar elektrische fiets of nieuwe fiets kopen - Forum Wereldfietser

fiets ombouwen naar elektrische fiets of nieuwe fiets kopen

Hallo,

Vanaf september woon werk verkeer doen met de fiets.
30km enkel. vlakke baan. Antwerpen centrum - haven

ik zou dit elektrisch willen doen om onder het uur te kunnen duiken. in het centrum gaat het allemaal niet zo snel. eens daarbuiten lange rechte stukken waar je makkelijk 50km/h kan rijden. (de weinige auto's rijden mogen er 70)

ik bezit een snel savanne 28" (perfect staat). ik zou een 250 watt motor kunnen inbouwen
-Het voorwiel draagt de voorkeur weg omdat dit makkelijker is, met de 8 speed achteraan...
-ik zou eventueel een verende voorvork nemen of een verenden stuurpen om de slagen in de handen op te vangen.

Ik overweeg ook om een nieuwe elektrische fiets te kopen.
Als je goed rondkijkt kan je hier en daar wel een toonzaalmodel voor 2000 euro op te kop tikken. Met bosch 350w middenmotor, verende voorvork....


wat zouden jullie doen ?
*een nieuwe fiets van pakweg 2000 euro. (ergens een toonzaalmodel, want anders red je het niet voor die prijs.
*een ombouw van de bestaande savanne ? ik schat minstens 500 euro voor de motor en battery. en heeft iemand een aanbeveling voor de motor ? en of sturing ?

dank
fillemon
Ik vrees dat je huidige verwachtingen hoger liggen dan realistisch is.

Je wilt immers 30 km afleggen in minder dan één uur. Om een gemiddelde van 30 km/uur te halen heb je een kruissnelheid nodig die nog een pak hoger ligt (zelf al kan je op de Scheldelaan of Noorderlaan op stukken behoorlijk door fietsen). Deze kruissnelheid is niet haalbaar met een gewone elektrische fiets. Want daarvan moet de ondersteuning ophouden bij 25 km/uur, je moet dus de energie voor de snelheid van 30 km/uur zelf fysiek leveren en dat is slechts voor een beperkte groep fietsers op een snelle fiets mogelijk. Als je dat fysiek wel kan ben je dus beter af met een gewone erg snelle fiets dan met een fiets met ondersteuning.

Maar als je geen uitstekende conditie kan je om die snelheid te halen beter kiezen voor een snelle elektrische fiets (speedpedelec). Een speedpedelec heb je echter niet voor 2000 euro (ook geen toonzaalmodel) en ik heb geen weet van de mogelijkheid om een gewone trekkingfiets om te bouwen tot een (legale en veilige) speedpedelec.

Een voorwielmotor heeft trouwens het grote nadeel dat het ten koste gaat van de controle over de fiets. Als men rustig fiets geen probleem, als je vlot naar je werk wilt fietsen en dat dan nog in een omgeving:

- Waarin je onvermijdelijk geconfronteerd wordt met stukken met erg slechte infrastructuur (schuin te kruisen treinsporen, bruggen en sluizen zonder fietspaden, kasseien, ...)
- Met snelrijdend en erg druk vrachtwagenverkeer.

Ik zou je eerder een nieuwe elektrische fiets aanraden, maar dus enkel op voorwaarde dat je het idee verlaat dat je die 30 km binnen één uur kan afleggen met een gewone elektriche fiets.

Renaat
Je moet uiteindelijk altijd zelf de knoop doorhakken.
Enkele bedenkingen:
- een voorwielmotor is wel goedkoop, maar wordt beschouwd als de minst goede oplossing. Vaak problemen met de kabelbundel, bijvoorbeeld. Rijdt ook minder aangenaam.
- alles voor 500 euro? Een degelijke accu zal je al bijna zoveel kosten. Moet die echt goed zijn, ook in de winter, dan kom je bij LiFePo4 uit en dat kost nu eenmaal aardig wat centen.
- een Bafang BBS01 (of 02) middenmotor is ook een mooie oplossing. Maar dan kost het je weer meer... Die kan nadien ook weer van de fiets gehaald worden, mocht het toch niet meevallen.
fillemon schreef:Hallo,

Vanaf september woon werk verkeer doen met de fiets.
30km enkel. vlakke baan. Antwerpen centrum - haven



Ik overweeg ook om een nieuwe elektrische fiets te kopen.
Als je goed rondkijkt kan je hier en daar wel een toonzaalmodel voor 2000 euro op te kop tikken. Met bosch 350w middenmotor, verende voorvork....


wat zouden jullie doen ?
*een nieuwe fiets van pakweg 2000 euro. (ergens een toonzaalmodel, want anders red je het niet voor die prijs.
*een ombouw van de bestaande savanne ? ik schat minstens 500 euro voor de motor en battery. en heeft iemand een aanbeveling voor de motor ? en of sturing ?

dank
fillemon
Ik bouwde de fiets van mijn vrouw om en reed er ook een paar langere ritten mee. Met een 15ah batterij kwam de kit op 660 €.
http://www.turbobike.be
Motor in het voorwiel. Dit vanwege de versnellingen in de naaf achteraan. Om te rijden voel je er niets van. Wel is de opmerking hier al gemaakt dat deze oplossing wat kabels meebrengt.
De maximale snelheid waarbij er ondersteuning is, wordt software matig ingesteld.
Dacht je ook aan de wetgeving in dit verband?
http://www.consentec.be/elektrische-fie ... eving.html
De maximale snelheid die ik er mee haal ligt rond de 34km/u. Misschien door de rechtop houding wat beperkt. Nu staat de fiets terug ingesteld op een maximale 25 km/u met ondersteuning.
Toch goed voor een vlotte verplaatsing zonder zich in t zweet te rijden.
Vlot, maar beantwoordt niet aan de behoefte om een gemiddelde van 30 te halen.

Als je dan al gemiddeld in de stad 20 haalt (optimistische aanname), moet je over eenzelfde afstand buiten de stad een gemiddelde van 40 halen. Da's echt, écht rap hoor.

Of stel je verwachtingspatroon bij, fillemon. Tel er een half uur bij op en een en ander is al een stuk beter haalbaar.
De goedkope ombouwkits sturen de kracht van de motor op basis van het toerental van de trapas. De duurdere inbouwsystemen meten de kracht op de trapas en verhogen deze in een vaste verhouding. Persoonlijk heb ik altijd ruzie met het eerste systeem en begrijp ik niet dat in reclame brochures de twee systemen op één hoop gegooid worden. Doe eens een testrit met beide, dan weet je of je kan wennen aan het toerental gebaseerde systeem.

Voor een nieuwe fiets die voldoende snel is, ben je min of meer verplicht om je ook in regel met de wet te stellen. De doe het zelf kits zijn meestal flexibeler op dat vlak. Bafang of 8fun motoren zijn voorlopig altijd toerental gestuurd, tenzij je cycle analyst gebruikt, een vrij dure diy sturing. Crystalyte beweert op hun webpagina wel een sturing te hebben die met een momentsensor kan werken en die er wat beter afgewerkt uitziet. Nadeel van crystalyte vind ik wel dat hun controler sowieso een apart bakje is. Deze is relatief recent en ziet er erg goed uit: http://www.pendix.de/#home . En dan is er ook nog de Sunstar S03, die heb ik eens vastgehad, en kwam wat amateuristisch over.

Sowieso komt het erop neer dat als je een naar een echt snelle elektrische fiets wil ombouwen je tussen +900 (toerental gestuurd) en +1500 (krachtgestuurd) kwijt bent. Dat brengt je aardig dicht bij HS toonzaalmodellen. (2500 moet wel te vinden zijn).

Je streefsnelheid vind ik niet absurd al zal het ofwel niet helemaal legaal zijn ofwel voorzien van een nummerplaat. 50 km/u is wat hoog, maar achteraan in de 30 is waarschijnlijk al voldoende, afhankelijk van waar je komt is het stukje door de Stad waarschijnlijk immers beperkt.
dankjewel voor de uitleg.

ik had het ook gezien dat 500 euro voor een kit echt veel te weinig is. voor 750-900 moet het lukken. toch een groot bedrag.

Het zou zowiezo een pedelec moeten zijn, die 45km.h mag. want anders ga ik dat inderdaad nooit onder 1h kunnen afmalen. Er is 3km in de stad te doen, en de rest is op linkeroever, met slechts een paar verkeerslichten en een paar ronde punten op die 25km... dus daar is 50km/h realistisch.

ik ga dus kijken naar een pedelec showroom model.
de meeste van die fietsen hebben bosch motoren aan boord. ik vraag me wel af of die bestand zijn tegen 12000km per jaar...

thanks
Ik fiets regelmatig 50 km/u, er zijn hier immers genoeg afdalingen. Heel vet vind ik dat. Als er na beklimmingen geen afdalingen kwame had ik zelfs zeker geen fiets.

Ik moet er echter niet aan denken om deze snelheid op een gewone fiets dagelijks geruime tijd aan te moeten houden. Dan zou ik toch snel verlangen naar een motorfiets of een auto.

50 km over de verplichte Nederlandse fietsvoorzieningen vind ik gewoon gevaarlijk; daar zijn de paden te smal, de wegdekken te selcht en de paaltjes, struikelstenen, knalharde verkeersdrempels en andere door allerlei volk verzonnen en neergeplempte obstakels me veel te talrijk voor, om maar te zwijgen van wat overige verkeersdeelnemers allemaal van je verwachten.
Ik zit dan meer te denken in de richting van een 2e-hands velomobiel. Als je die al kan krijgen voor €2000,-. Hier houdt je sneller en langer je snelheid mee vast, en 40 per uur is niet onhaalbaar. (en kan ook electrisch aangedreven worden) Alles staat of valt natuurlijk wel met de staat van het wegdek en of je in België ook op de weg mag met dat ding of op het fietspad moet blijven.
En of je 'm überhaupt thuis of op het werk een beetje redelijk kunt stallen.
Inderdaad, stallen zou bij mij thuis (en op het werk) wel gaan, alleen kan de draai de tuin in niet gemaakt worden, dus valt een velomobiel af en rijd ik gewoon lekker open.
_Peter_ schreef:Ik zit dan meer te denken in de richting van een 2e-hands velomobiel. Als je die al kan krijgen voor €2000,-. Hier houdt je sneller en langer je snelheid mee vast, en 40 per uur is niet onhaalbaar. (en kan ook electrisch aangedreven worden) Alles staat of valt natuurlijk wel met de staat van het wegdek en of je in België ook op de weg mag met dat ding of op het fietspad moet blijven.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=7

Ze zijn er wel, al zijn de meeste boven de 3200

(heb overgens geen banden met de verkoper, dit was even een meedenkende search)
fillemon schreef: Het zou zowiezo een pedelec moeten zijn, die 45km.h mag. want anders ga ik dat inderdaad nooit onder 1h kunnen afmalen. Er is 3km in de stad te doen, en de rest is op linkeroever, met slechts een paar verkeerslichten en een paar ronde punten op die 25km... dus daar is 50km/h realistisch.
Zelf op linkeroever is 50 km/h helemaal niet legaal realistisch. Bij een SpeedPedelec dient de ondersteuning op te houden bij 45 km/uur. Een hogere snelheid is dan op vlak terrein dan ook niet realistisch met een legaal rijwiel.

En ik heb ook de indruk dat je het verschil tussen gemiddelde en kruissnelheid stevig onderschat. Zo ga je waarschijnlijk elke dag door de voetgangerstunnel moeten fietsen. Officieel mag je daarin slechts 5 km/uur fietsen. Maar zelf als we dat even vergeten zal op drukkere momenten 40 km/uur fietsen niet verantwoord zijn. Bovendien kost het toch heel wat tijd om de tunnel in en uit te geraken. (Op de lift kan het wel even wachten zijn, als deze niet defect is. En de roltrappen vraagt toch ook een hele tijd.) Reken dus op minimum 10 minuten om 'aan de overkant' te geraken. Met de 3 km daarvoor mag je gerust op minimaal op 16 minuten rekenen voor je op linkeroever staat. (En dan ben ik erg optimistisch.)

Dan heb je dus nog 44 minuten over voor die 25 km. Dat is een gemiddeld van 34 km/uur. Dat lijkt met een kruissnelheid van 45 km/uur over bepaalde stukken misschien goed te doen maar dan mag je toch echt niet te veel verkeerslichten, oversteekplaatsen, ... tegen komen.

Ik weet overigens niet hoe goed je conditie is, maar hoor wel van de gebruikers van de huidige SpeedPedelecs dat 45 km/uur fietsen vereist dat men stevig doortrapt.
Uit recent Belgisch onderzoek bleek ook dat de meeste SpeedPedelecgebruikers ook eerder aan snelheden van 30-35 km/uur fietsen.
_Peter_ schreef:Ik zit dan meer te denken in de richting van een 2e-hands velomobiel. Als je die al kan krijgen voor €2000,-. Hier houdt je sneller en langer je snelheid mee vast, en 40 per uur is niet onhaalbaar. (en kan ook electrisch aangedreven worden) Alles staat of valt natuurlijk wel met de staat van het wegdek en of je in België ook op de weg mag met dat ding of op het fietspad moet blijven.
Fillemon moet dagelijks door een tunnel onder de Schelde waar men enkel in en uit kan met een lift of met roltrappen (die vaak stilstaan). De lift is ruim groot genoeg voor een velomobiel (er kunnen er zelf een paar in) maar is spijtig genoeg ook notoir onbetrouwbaar. De kans zou dus reëel zijn dat Fillemon dan op regelmatige basis voor een defecte lift komt te staan met als enige twee opties:

- De roltrappen te nemen met een velomibiel. Wat mij zo goed als onmogelijk lijkt.
- Naar de volgende tunnel te fietsen wat een omweg van zo'n 8 km betekent en die eveneens zeer onbetrouwbare liften heeft waarvan het niet eens zeker is dat er een velomobiel in past. (Een Mango of ander kort model mogelijk wel, een Quest zeker niet.)
Bovendien staan er tijdens het spitsuur altijd files van aanschuivende fietsers.

M.a.w. een velomobiel lijkt me niet echt een optie voor de TS zolang er geen (al lang door de fietserbond bepleite) extra betrouwbaar Schelde-oeververbinding bij komt.

Renaat
Ik zou zeggen: kijk eens op de website van Efos:

http://www.goedkoop-ombouwset-elektrisch-fietsen.nl/

Ik heb zelf m'n fiets (Gazelle Furore) omgebouwd met een 350W motor in het voorwiel (Shimano 8 speed achter). Rijdt perfect; uitstekende gewichtsverdeling als je kiest voor de bidon-accu. Afhankelijk van waar je rijdt, kun je gemakkelijk een gemiddelde snelheid van 35 km/uur halen. Daarmee voldoe je aan je eigen criterium :D .

Mensen die denken dat je fiets vreselijke rij-eigenschappen krijgt als je met een motor in je voorwiel rijdt, hebben waarschijnlijk geen praktijk-ervaring :wink:

Kortom, met een kleine overschrijding van je initiële budget kun je best iets leuks fabriceren.

Veel plezier!

Alfred
dank mensen voor zoveel reacties.

Alles wat er is gezegd had ik ook bedenkingen bij. ;-)

* een velomobiel: prachtig ding, ook al serieus naar gekeken, wel veel problemen: ik kan deze niet stallen in mijn huis, ik moet inderdaad de voetgangerstunnel gebruiken en dat is inderdaad vaak problematisch, ook hebben die velomobiels veel onderhoud nodig, je ziet op tijd dat een of ander deel van de vering of constructie aan vervanging toe is. op zich niet abnormaal als je tegen 50km/h al die hobbels moet verwerken zonder je gewicht wat te kunnen verplaatsen... maar het blijft fantastisch om dit te zien passeren.

*ik zou enkel 45km/h rijden daar waar het verantwoord is, als fietser ben je een zwakke weggebruiker en ergens tegen aan knallen tegen 45 lijkt me geen pretje.
de dokken hebben net nieuw asfalt, geen fietspad of zo enkel op de rijbaan, maar zo zacht en glad als een biljarttafel.

*mijn conditie is zeker niet top, maar hoge snelheden ben ik gewoon, gisteren nog op de dahon vouwfiets 45km/h gehaald, althans dat vertelde me het bord langs de weg dat me feliciteerde met het respecteren van de 50 limiet ;-). al zeg ik het zelf ik heb heel veel stuurbehendigheid, maar ben geen kamikaze piloot.

*inderdaad ik ga zeer lang doen over die paar kilometers in de stad, en die voetgangerstunnel is een nachtmerrie, heel spijtig dat je niet door de waasland mag meesjeesen als je 45km/h haalt, alhoewel dat dan 1.7km adem inhouden gaat worden... (136 seconden). 34km/h halen lijkt me goed te doen op een pedelec. ik kan douchen op het werk en ben zeker in staat om met een racefiets 30km/h een uurtje vol te houden op windstille dagen, maar als het eens waait en een nacht slecht geslapen hebt dan is het de helft... . Ik zou voluit trappen op de pedelec en hopen dat ik 45 haal. het is niet dat ik slapjes aan wil. het zou puur om tijdwinst gaan.

*thanks renaat, veel nuttige info.

*ik overweeg inderdaad een 125cc brommer. het zal dat worden of een pedelec. met de fiets wil ik onder 1h er geraken. met de brommer geraak ik er onder de 30minuten, omdat die overal tussen geraakt, door de waaslandtunnel mag en 120km kan op de plekken waar je dat mag...

*heb eens gekeken op roseversand, en op sommige online winkelshops, daar kan je deftige speed pedelec's vinden voor 2250 euro... misschien eens zien om zo'n ding te huren en het een paar keer uit te proberen want als het niet voor woon werk verkeer is, ga ik zo'n speed pedelec niet gebruiken.

*@alfredhog; dank maar wat doe je dan met je aansprakelijkeid. ik wil gerust een verzekering en zo nemen maar wat met de homologatie ? de fiets kan gerust 50km/h aan, maar het geheel fiets + motor-voorwiel is niet gekeurd... en ik kan me voorstellen dat bij een ongeluk daar al eens graag naar gekeken gaat worden... zeker als iemand het kan steken op het feit van "de fietser ging precies wel heel hard"...

thanks again
Ik wil nog even meegeven dat men in België op dit ogenblik bezig is om de Europese regelgeving rond 'fietsen met ondersteuning' aan het omzetten is in Belgische wetgeving.

Eigenlijk heeft de snelle elektrische fiets op dit moment geen officiële status. Als men de wetgeving correct leest is het en illegaal voorbewegingstoestel. Maar in de praktijk wordt zo'n speedpedelec beschouwd als bromfiets klasse B.

In de toekomstige wetgeving zal de speedpedelec zo goed als zeker een aparte categorie worden. Maar reken er maar op dat het een categorie wordt waar helmplicht, keuring van het voertuig, verzekering en registratie (nummerplaat) nodig zal zijn. Het is dus maar de vraag of de huidige ombouwmogelijkheden op dat moment wel legaal zullen zijn.

Renaat
Ik word de laatste tijd ingehaald door een elektrische scooter. Da's ook mooi werk... Maar die zullen ook wel niet goedkoop zijn.
Revanho schreef: Het is dus maar de vraag of de huidige ombouwmogelijkheden op dat moment wel legaal zullen zijn.Renaat
Dat heb ik me al vaker afgevraagd: je kunt zo'n speedpedelec wel verzekeren, maar hij is niet gehomologeerd als bromfiets. Dat kan niet, want hij voldoet niet aan de technische eisen als bromfiets. Hoe zal een verzekeraar reageren indien er daadwerkelijk een ongeval gebeurt?
En wat doe je met je huidige speedpedelec als de nieuwe wetgeving in voege treedt?

Het lijkt me dat ze op dit moment legaal lijken, maar het eigenlijk niet zijn. Is het in Nederland anders?
Dit is niet echt eencommunity met veel ervaringsdeskundigen. Ik zou je vraag stellen op het Nederlandstalige Tweakers:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1501351

Heel veel info vind je ook in Duitsland:

http://www.pedelecforum.de/forum/index.php
fillemon schreef: Vanaf september woon werk verkeer doen met de fiets.
30km enkel. vlakke baan. Antwerpen centrum - haven
Dat moet goed te doen zijn met een spedelec.
Ombouw versus nieuw
Ik zou niet voor ombouw gaan naar Speed pedelec:

1. Wetgeving
2. Je moet flinke eisen stellen aan je fiets qua stabiliteit en remvermogen (schijfremmen!).

Tot slot... denk om je medemens en het klimaat. Alsjeblieft geen brommer :cry:
Hallo Fillemon .

Ik ga dagelijks met de fiets naar Doel, men collega heeft zijn fiets omgebouwd
met een motor in het voorwiel, toch niet zo een goed idee. De fiets rijdt niet meer zo stabiel, en remmen is ook gevaarlijk.
Nu overweegt hij om alsnog een e.fiets te kopen met midden motor .

Gtjs.