Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 56 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Mooi man! Hoop over wat jaartjes ook zo'n ding achter me aan te kunnen slepen. En dan wel met m'n zoontje erop. Maar ja, ik heb geen fatbike, dus ik dreig offtopic te geraken nu;).
Pat schreef:fatbike met trapondersteuning

Afbeelding
Mooi! 8) Zie ik het goed dat er een enorm voorspatbord opzit, das wel slim met die vette fattie ervoor! Ga je er ook mee op vakantie, bedoel met bagage, of is dat te?

Het mooist is natuurlijk eentje met fatbike bandjes, bestaan die ook toevallig? lijkt me nl wel cool. Jammer alleen dat je er een kind voor nodig hebt. :D
Pat schreef: Ik controleer ongeveer 1-2x per jaar de headset van mijn pugsley. Ik kom meestal een hoop troep tegen.
Dat is vaak zeg, 1-2x per jaar. Maar ze hebben wrs door strand, zout en pekel veel te lijden? Hier is alleen de barre wintertemperatuur en soms een zwemtochtje wat mss het vet aantast. Maar ik ga ze voor de zekerheid toch ook wat vaker inspecteren, tis echt een kleine moeite.

Hoe vaak moet je eigenlijk rem/schakelkabels smeren, schoonmaken en/of vervangen? Ik lees tegenstrijdige info: wel/niet smeren, olie/vet/teflon/siliconspray.. Ik heb zelf Jagwire Lex teflonkabels waarvan de buitenkabels op verschillende plekken beschadigd zijn dus wil die vervangen, is het dan beter om ook gelijk de binnenkabels te vervangen?

Ik zag op een eerdere foto van je pugsley dat de remkabel van de voorrem een lastige bocht buitenom maakt. Kun je niet beter deze via de binnenzijde van de vork laten lopen?
Is nooit in me opgekomen om hem te verplaatsen en heb dat net gedaan, zit idd veel mooier! Had de kabel al vaak met een tyrap vastgezet maar dat brak altijd dus liet hem op een gegeven moment maar los zitten.Thanks weer voor de tip Patrick.
Vroeg me wel altijd af waarom Surly die kabel zo dom om de vork had, maar nu je me erop wijst dat het anders kan herinner ik me iets doms waardoor dat wrs is gebeurd. :oops: :roll: :shock: :lol:

Toen ik nl net de fiets had kreeg ik een lift in een te kleine auto waardoor het voorwiel en 't stuur van de dikke fattie los moest. De jongen had toen -heel aardig- alles weer vastgezet maar daarna kwam vaak m'n voet tegen de voorband. Ik kende de fiets nog niet goed (was de eerste tocht met bagage door zwaar terrein) en dacht heel dom dat dat erbij hoorde, dat ik verkeerd fietste ofzo. Maar na een paar keer bijna vallen werd ik toch saggerijnig, begon te mopperen op die stomme Surly en die dikke noppenband die steeds mijn schoen greep. Tot ik eens goed keek en één van mijn zeldzame heldere momenten kreeg: de letters Surly op de voorvork hoorden van voren zichtbaar te zijn en niet van achteren en ik zag ze toch echt van achteren. Dus de vork zat achterstevoren haha, knap he? Ja blond en een meid enzo, die snappen het vaak niet zo. :wink: Dus denk dat zo de remkabel gedraaid erin kwam.

Nog wat bewijsmateriaal van die stomme fout:

Afbeelding

De fattie klaar voor zijn eerste echte tocht, met de vork verkeerd om. :lol:

Afbeelding

Hier kun je goed zien dat er weinig ruimte tussen voorband en onderbuis is, dus zodra het wiel een bocht maakt kom je soms met de punt van de schoen tegen de vette noppenband. Maar ja, wist ik veel, was alleen maar blij met die dikke fiets in dat fatbike-paradijs, vond alles best. Gewoon je voet niet zo ver op het pedaal uitsteken haha.

Afbeelding

Maar toen ik hier over die stenen naar beneden moest stuiteren wilde ik niet graag vallen want de fiets voelde véél te nerveus. En bij 't goed naar wiel en pedaal kijken, staarden de letters Surly me aan en toen begon het te dagen .. :shock: :D

Afbeelding

Zo hoort het natuurlijk, de voorvork wijst iets naar voren.

Afbeelding

Hier zie je het nog beter ..

Afbeelding

.. maar soms zie je het niet goed want er zit maar weinig kromming in de vork (ja moet toch met iets komen om mijn domheid te rechtvaardigen). :lol:
:shock: :shock: :lol: :lol: :lol:
Hahahaha. Practice makes perfect zullen we maar zeggen :P
Zolang je je fietshelm maar correct op hebt ... :D
Afbeelding
Uhoh... nu gaan we de helmdiscussie hier voortzetten!!! :D

Merk je overigens niet een verschil in stuurgedrag nu de vork goed om zit?
Matthie9001 schreef:Merk je overigens niet een verschil in stuurgedrag nu de vork goed om zit?
Kwam er al snel achter dat ie fout zat, had alleen nog maar een oud Sami-winterpad omhoog gefietst (sneeuwscooterpad voor rendierhouders). Nou ja, ik had toen nog geen één fatbike-spiertje en heb meer geduwd dan gefietst. Maar toen het na een halve dag omhoogduwen tijd werd om leuk naar beneden te raggen werd ik toch wat benauwd. Het fietste nl niet lekker, stuurde wat kort, zenuwachtig en leek alsof hij veel meer stuiterde. Maar kan ook goed verbeelding zijn hoor want ik kende de fiets nog niet goed en ook niet mijn eigen kunnen, dat is mss wel belangrijker. Maar iig kwam ik er toen achter dat ie verkeerd zat en heb hem snel weer goed gezet. Suf hè? :)

Vraag me nu trouwens af of de remprestatie ook slechter word, want de remklauw zit dan vóór het wiel inplaats van achter. Of zou dat niet uitmaken?
Friso* schreef:Hahahaha. Practice makes perfect zullen we maar zeggen :P
Als er een beginnersfout-topic bestond stond ik hoogstwaarschijnlijk op nr 1. :D
Heb al heel wat foutjes gemaakt en geloof allemaal met de fattie :shock:, is blijkbaar een gevaarlijke fiets. Zoals onvrijwillige zwempartijtjes, veelvuldig door ijs gezakt, een drybag die vrolijk een ravijn inrolde (zat slaapzak plus tentje in dus moest toch naar beneden klimmen), höpeloos verdwaald terwijl ik net al het voedsel had opgegeten, een loopbrug met een bordje 'Verboden! Instortgevaar! Ga terug!' maar ik dacht dat geldt alleen voor dikkerds, m'n enige broek bij een wasbeurt door een snelstromende rivier laten ontfutselen (dat was pas echt errug, met m'n blote kont achter die broek aan, die had een snelheid! en hij zonk steeds als ik hem met veel moeite en geklauter over rotsblokken bijna kon grijpen). :lol:
ThierryP schreef:Zolang je je fietshelm maar correct op hebt ... :D
Je kunt natuurlijk ook overdrijven .. :D

Afbeelding
Yopie schreef: Als er een beginnersfout-topic bestond stond ik hoogstwaarschijnlijk op nr 1. :D
Heb al heel wat foutjes gemaakt en geloof allemaal met de fattie :shock:, is blijkbaar een gevaarlijke fiets. Zoals onvrijwillige zwempartijtjes, veelvuldig door ijs gezakt, een drybag die vrolijk een ravijn inrolde (zat slaapzak plus tentje in dus moest toch naar beneden klimmen), höpeloos verdwaald terwijl ik net al het voedsel had opgegeten, een loopbrug met een bordje 'Verboden! Instortgevaar! Ga terug!' maar ik dacht dat geldt alleen voor dikkerds, m'n enige broek bij een wasbeurt door een snelstromende rivier laten ontfutselen (dat was pas echt errug, met m'n blote kont achter die broek aan, die had een snelheid! en hij zonk steeds als ik hem met veel moeite en geklauter over rotsblokken bijna kon grijpen). :lol:
We maken allemaal fouten dat hoort erbij. Een deel van de lach is omdat beginnerfouten herkenbaar zijn en/ of aan die van onszelf doen denken en een deel omdat je het zo levendig kan opschrijven. :wink:
Friso* schreef: We maken allemaal fouten dat hoort erbij. Een deel van de lach is omdat beginnerfouten herkenbaar zijn en/ of aan die van onszelf doen denken en een deel omdat je het zo levendig kan opschrijven. :wink:

Ik denk dat als je niet kunt lachen om je fouten dat je dan maar beter thuis kunt blijven. En een ander toelachen als hij/zij fouten maakt lijkt me ook belangrijk want zonder humor is 't leven een stuk moeilijker. Ja toch? :)
Grappig want het eerste wat ik zag, is dat de schijfrem aan de verkeerde kant zit; is dat ook niemand anders opgevallen?

Ik ben wel eens een uur bezig geweest met het nakijken van de bedrading van mijn fietscomputer; kon maar niet vinden waarom hij het opeens niet meer deed; bleek ik mijn voorwiel verkeerd om te hebben teruggezet :roll: :lol:
Smitty schreef:Grappig want het eerste wat ik zag, is dat de schijfrem aan de verkeerde kant zit; is dat ook niemand anders opgevallen?
Jij bent gewoon slimmer ...
Ik ben wel eens een uur bezig geweest met het nakijken van de bedrading van mijn fietscomputer; kon maar niet vinden waarom hij het opeens niet meer deed; bleek ik mijn voorwiel verkeerd om te hebben teruggezet :roll: :lol:
... alhoewel haha. :lol: Heerlijk om te lezen!

Zou trouwens leuk zijn, een topic over flaters en fouten; met gegniffel en schaamrood op de wangen alles opbiechten en daarna vrolijk met elkaar lachen. En wrs ook leerzaam. :D
Ik kwam net deze tegen op twitter, ik denk wel zo'n beetje de vetste (en oudste) tot nu toe.
https://pbs.twimg.com/media/Cmi1XNoXYAAolM3.jpg
_Peter_ schreef:Ik kwam net deze tegen op twitter, ik denk wel zo'n beetje de vetste (en oudste) tot nu toe.
https://pbs.twimg.com/media/Cmi1XNoXYAAolM3.jpg
Was die niet van ene Fred Flintstone?
Travelmaster schreef:
_Peter_ schreef:Ik kwam net deze tegen op twitter, ik denk wel zo'n beetje de vetste (en oudste) tot nu toe.
https://pbs.twimg.com/media/Cmi1XNoXYAAolM3.jpg
Was die niet van ene Fred Flintstone?

Denk eerder van Wilma, is een damesmodel. :wink:

Eelco
diekleur schreef: Denk eerder van Wilma, is een damesmodel. :wink:
:D

weet iemand mss waar die fiets staat?
aan de bordjes te zien waarschijnlijk in Groot-Brittanië
ook te gebruiken als molensteen! :D
Geen slot nodig, zij staat in Schotland.
"Sculpture on Lochwinnoch Johnstone Sutrans cycle route"
en hier nog een foto om te laten zien hoe groot het ding echt is.
http://www.flickr.com/photos/9192444@N06/4749214685/
Ik vond deze fatbike bandentest, uitgevoerd door Jarno Bierman en getest op een traanplaat rollerbank. Best intressant dat het gewicht van de band weinig doet met de rolweerstand, zo ook de hoogte van de noppen, had dat zelf niet verwacht. Hoe zwaarder de band en hoe vetter de noppen des te zwaarder moet je trappen, ja toch? Maar hier heeft de lichtste band met de laagste noppen de meeste rolweerstand.

http://www.bikerumor.com/2016/05/27/how ... -generate/