Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquête - Hoe duurzaam reist generatie Y? - Forum Wereldfietser

Enquête - Hoe duurzaam reist generatie Y?

Hallo allemaal,

Voor mijn studie International Tourism Management doe ik onderzoek naar de invloed van duurzaamheid in het maken van vakantiebeslissingen. Hierbij heb ik gekozen voor de doelgroep generatie Y.

Omdat het interessant is om ook meningen te horen van mensen die op fietsvakantie gaan benader ik jullie.

Ben jij geboren ergens tussen 1980 en 2000 én ben jij vorig jaar op vakantie geweest dan zou je mij er erg mee helpen door onderstaande vragenlijst in te vullen. Het kost ongeveer 5 minuten en is uiteraard anoniem.

http://www.thesistools.com/web/?id=515187

Ontzettend bedankt voor je deelname!
[moderator]Zo gaan we niet met elkaar om. Bericht verwijderd[/moderator]
Sjefke, ik geloof niet dat u zich heeft verdiept in het onderwerp 'generaties'. De voorgaande generatie was Generatie X , die daarvoor de generatie 'Babyboomers' wat geloof ik niets met letters of hokjes te maken heeft. Daarnaast wordt een generatie gevormd door een gebeurtenis (woodstock, 9/11) die enorm veel impact heeft.

Als u verder nog vragen heeft over het concept 'generatie' en hoe deze zich vormen kunt u mij altijd vragen.

Met vriendelijke groet,

Tessa
Sjefke, doe eens normaal. Als je het niet eens bent met het bericht van Tessa, richt je je maar per PB tot haar, of via een moderator. Lekker welkom zo.

Tessa: goed antwoord. Ik zie dat ik niet mee mag doen, ben van 1979 :).
Ach ja, Sjefke... Een warm welkom op dit forum...

Ik ben blij dat ik Generatie Nix ben ☺
Travelmaster schreef:Sjefke, doe eens normaal.
doe zelf normaal!
Dit gaat over fietsen, niet over demografie.
Wind je niet zo op joh. Je komt nogal hyper over.

Tweede goede advies al, in dit draadje.
Ik ben van mijn vak historicus, en ik vind dat gepraat over generatie zus of zo methodologisch grote onzin. De vraag of wereldfietsers zich bij hun reizen ook wat gelegen laten liggen aan duurzaamheid vind ik wel een belangwekkende. Je zou a priori denken van wel, maar ik vrees dat de werkelijkheid wel eens een andere kan zijn. Vliegreizen zijn wel erg populair.
Ik heb even geen zin om nog meer enquêtes in te vullen, maar ik kan wel zeggen dat ik slechts zelden vlieg op vakantie. Ik doe het vrij veel voor mijn werk, omdat het dan vaak onvermijdelijk is (maar ook dan reis ik als het wel kan per trein of boot), maar ik vind dat ik op vakantie echt zo min mogelijk moet vliegen (dus bijna nooit).
Wim, bedankt voor uw reactie. De reden dat ik heb gekozen voor deze doelgroep is niet omdat ik perse voor of tegen 'generaties' ben. Ik geloof in ieder mens op zich, wat los staat van generaliseren. Dat is mijn persoonlijke mening.

De reden dat ik voor dit onderzoek wel voor een generatie als doelgroep heb gekozen is omdat ik zelf veel heb gereisd en daar veel mensen van deze leeftijdscategorie heb ontmoet. Uit gesprekken met deze mensen is gebleken dat zij vaak 'hard roepen' dat de wereld is vervuild etc. Desondanks wordt er wel massaal gereisd door deze groep mensen, terwijl de toerisme industrie toch niet bepaald de meeste milieuvriendelijke is. Van hieruit is mijn interesse ontstaan om te peilen bij deze mensen in hoe verre hun keuzes wat betreft vakanties worden beïnvloed door duurzaamheid. Ook om een vergelijking te maken tussen milieuvriendelijkheid versus geld bijvoorbeeld.

De reden dat ik ervoor heb gekozen om mijn onderzoek op dit forum te posten is omdat ik hoop dat ik hier reizigers vind die bijvoorbeeld alleen reizen per fiets, en dus zeer milieuvriendelijk reizen.
tk88 schreef:De reden dat ik ervoor heb gekozen om mijn onderzoek op dit forum te posten is omdat ik hoop dat ik hier reizigers vind die bijvoorbeeld alleen reizen per fiets, en dus zeer milieuvriendelijk reizen.
Die zitten er best tussen, maar zoals Wim al schreef, zijn er ook mensen die voor elke fietsvakantie het vliegtuig nemen naar Azië, Amerika etc. Misschien is het interessant voor je de zoekfunctie (linksboven in de blauwe balk) te gebruiken, want er is op dit forum al best eens gediscussieerd over hoe milieuvriendelijk fietsreizigers zijn. Alhoewel ik vermoed, dat men beslist niet zal schromen alles in deze discussie nog eens dunnetjes over te doen. ;)

Succes met je studie,

Carl
Ik heb hem ingevuld, maar ik vond sommige vragen niet zo duidelijk. Omdat er geen ruimte was voor opmerkingen, post ik mijn reactie over de onduidelijkste hier:

Ergens moet je kiezen voor "Duurzame werkwijze van de reisorganisatie". Daarin zit de aanname dat je dus via een reisorganisatie hebt geboekt? Of wordt je eigen organisatie van de vakantie bedoeld?
Dankjewel voor het invullen!

Ik snap de onduidelijkheid... nu je het zegt :) Ik heb meerdere pilots gedaan met deze vragenlijst (stuk of 10x) en deze feedback niet eerder gehad helaas.

Hiermee heb ik het overkoepelende woord voor ; vliegtuigmaatschappijen, tour operators, hotels enz. bedoeld.

Ik dank je voor je feedback, dit zal ik meenemen in mijn onderzoek.
Vragen 17 t/m 21 waren niet goed te beantwoorden vanuit het perspectief puur fietsende in welke richting mijn gevoel op dat moment mij ook brengt. Zoals Jannica ook aan gaf, de duurzame werkwijze van de reisorganisatie of duurzaamheid als belang in de reis is lastig te scoren.

Bovendien met de vraag tot bijbetalen voor duurzaamheid is er geen bedrag op toe te leggen op een gratis vervoer. Ik zou er namelijk geen geld op toe willen leggen om te fietsen, geen kilometerheffing of fietsbelasting. Dus ben daartoe een soort van gedwongen om 0 euro aan te geven, gezien er geen andere relevant optie of vrije tekst bestond.
De belasting op het fietsen is indirect in geld maar beter in tijd uit te drukken (en als gevolg daarvan natuurlijk ook geld) de tijd dat je aan het fietsen bent is namelijk onbetaalbaar, en hoe duurzaam is dat, ook alles wat je meemaakt onderweg is onbetaalbaar.

Zolang fossiele brandstof zwaar gesubsidieerd wordt door de overheden zal er van duurzaam reizen weinig sprake zijn zolang je niet enkel fietst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_subsidies