Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gilles berhoud mente zadel - Forum Wereldfietser

gilles berhoud mente zadel

Ik heb een vraag. Ik fiets nu een paar maanden op een Gilles Berhoud mente zadel en heb de indruk dat je dit zadel minder ver naar achteren kan zetten dan de Brooks B17 zadel. (misschien is de zadelrail wat korter dan bv die van de B17)

ik heb de indruk dat ik mede daar door te dicht op de trapas zit, waar door
mijn benen tijdens het trappen niet goed in staat zijn om mijn romp voldoende omhoog te brengen, waar door ik last krijg van tintelende handen en pijn in schouders en nek.

Wat is jullie ervaring. Ik fiets trouwens met een thudbuster geveerde zadelpen.

Maro
Ik heb een GB Galibier en een Brooks B17, en de GB lijkt juist wel verder naar achter te kunnen dan de Brooks.

Het kan ook dat je zelf door de net iets andere vorm van de zadels minder ver naar achter zit op het GB zadel vergeleken met je oude zadel.
Ik heb geen enkelemaar volgens wwww
GB mente
Width - 180 mm
Length - 278 mm
Weight - approx 510 g

B17
Length 280 mm
Width 170 mm
Weight 540 grams

Kwa form B17 gaat wat gelijkmatig naar breed
Ik ervaar het probleem zelf niet, en de optie die er zou zijn is een zadelpen met offset naar achteren ware het niet dat je een thudbuster gebruikt.
Wat je kan doen is een touwtje met iets zwaars aan het eind en deze op de punt (of achterkant) van het zadel houden en aftekenen waar deze de liggende achteras kruist, hetzelfde met het andere zadel, dan weet je het verschil of dat het aan iets anders ligt.
supermario schreef:ik heb de indruk dat ik mede daar door te dicht op de trapas zit, waar door mijn benen tijdens het trappen niet goed in staat zijn om mijn romp voldoende omhoog te brengen, waar door ik last krijg van tintelende handen en pijn in schouders en nek. Mario
Rij nu ruim 2 jaar op een Gilles Berthoud Mente en merkte geen verschil in de setback van het zadel bij wisseling met het vorige. De ongemakken hebben weinig of niets te maken met het meer ophoog brengen van je romp bij het trappen. Dat lijkt mij een nutteloze en energieverspillende inspanning.

Pijn in schouders en nek worden vaak veroorzaakt door onjuiste fietshouding en ademhaling t.g.v. stress. Onnodige spierspanning. Klachten in pols en handen ken ik niet. Sinds ik ontspannen ben gaan bewegen en met sporten (lees stress) ben gestopt, fiets ik bijna moeiteloos zonder ongemakken. Ook in spijkerbroek. Zonder verende zadelpen en vrij veel druk in de banden.

Mijn 70ste levensjaar komt in zicht en ik ga rekening houden met meer comfort en de M5 slogan. Meer Meters Met Minder Moeite. Een M5 City Cruiser of een ICE Trike. Op de laatste fiets een half uurtje slapen, in de schaduw van een boom. Heerlijk om na 200 km ontspannen thuis te komen. Ik rij al 18 jaar Alleweder in de winter. Ik ken ook het comfort van een afgeveerde ligfiets. Dat niveau is vele malen hoger dan een Gilles Berthoud met een Trudbuster eronder.

http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Mod ... y_Cruiser/

http://nl.fietser.be/Home/ice-reisfietsen

Piet.
Kom op Piet. De meesten die hun goed afgestelde zadel zomaar een paar centimeter naar voren hebben gezet, per experiment of per ongeluk, ervaren dat dat een onprettige houding teweeg brengt.

Dat jij bepaalde ongemakken niet kent wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik denk dat jij ook wel ongemakken hebt die anderen niet kennen.
Leon,

Ik ontken niet dat anderen een paar centemeters horizontael verschuiving als onprettig ervaren. Met de TO schrijft niet hoeveel centimeter zijn zadel is verschoven of een ander model zijn zit heeft veranderd.

Dat een onprettige houding, direct leidt tot genoemde klachten is geen bewijs voor. Ik breng fietsen van anderen, dames- en herenfietsen in diverse framematen, over langere afstanden naar hun thuis. In compleet andere houding, dan op mijn eigen fietsen. Maar geen schouder-/ nekklachten of andere ongemakken. Fietsen is voor mij ontspannen.

Piet.
Ik heb jaren lang aan zware vechtsporten gedaan en daar betaal ik nu de prijs voor. Een begin stadium van versleten knieën en schouders.

Ik denk er aan om een ander frame te kopen. helaas zijn de prijzen van de surly frames fors gestegen, Ga misschien een frame kopen bij Meilenweit voor 350.

Moet alles nog even op een rijtje zetten.

Mario
Ik heb zware slijtage aan de tussenschijven van de 5 lendewervels. Alle lendewervels wat staan schuin op elkaar. Een aneurysma (verwijde aorta) in de buikholte en nog 5 botschroeven in het rechteronderbeen met een stijve rechterenkel. Door de versleten rug ligt de aorta met een slinger in de buikholte.

In mijn jonge jaren veel zwaar werk gedaan en 4 vechtsporten beoefend. Karate, boksen, judo en jiujitsu. Ook aan wielrennen gedaan en veel halve marathons gelopen tot m'n 48 ste.

Maar op de fiets schijnt nu alles op z'n plaats te vallen en merk ik niets van deze beperkingen. Fiets- en ademtechniek aangepast en de schouders en nek blijven soepel. Ook tijdens en na lange dagritten. Fietsen is voor mij een vorm van joga. Net als naakt ijszwemmen.

In m'n achterhoofd heb ik nog een klimligfiets in gedachte. De M5 Carbon High Racer met Tail Bag bagagepunt. Standaard circa 10 kg. Als ik 75 ben.

http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Mod ... igh_Racer/

Piet.