Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel brandstof neem ik mee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hoeveel brandstof neem ik mee?

even verder gekeken,
ik vermoed dat het hierom gaat in geval van de biogel.
Inge1 schreef:White gas/ spirit zoals je het noemt is de Amerikaanse benaming in de Uk wordt het meestal gewoon Coleman fuel genoemd is mijn ervaring.
Even voor de volledigheid: white gas en white spirit zijn niet hetzelfde. Terpentine is in de UK bekend als white spirit, in de VS noemen ze het o.a. mineral spirits. White gas is wasbenzine of Coleman fuel.
Jurjan schreef:even verder gekeken,
ik vermoed dat het hierom gaat in geval van de biogel.
Het is dus helemaal geen gel maar gewoon vloeibaar?
Mij de whisperlite gaat het om een soort kraagje van geweven materiaal waar de brandstof intrekt. Zonder dat ding is het een stuk lastiger om de brander aan te steken.

Afbeelding
Jurjan - yep dat is het spul. En het is gewoon vloeibaar.

Travelmaster - Ja, het gaat om het roeten - branden gaat prima op benzine. Ik wil de biogel/ ethanol voorzichtig op het kraagje laten lopen en als het goed warm is de brandstof kraan opendraaien. In het verldden draaide ik de brandstofkraan open en liet de benzine op het kraagje lopen zoals in de handleiding staat. Maar misschien dat dat voor het roeten heeft gezorgd.
Inge1 schreef:Navullingen Coleman fuel/ wasbenzine zijn steeds 1l dus zou bij een navulling steeds ca 400ml overhouden vandaar de twijfel.
400 ml weggeven aan een local of medereiziger, of een leuk kampvuurtje mee maken?
Roeten is meer een oorzaak van de gekozen brandstof dan de manier van voorverwarmen volgens mij.

Maar nu wil je gaan voorverwarmen op bio-ethanol. Waarom niet als hoofdbrandstof bio-ethanol? Brandt dat niet heet genoeg?
Geen ethanol in je multifuelbrander stoppen! Daar kunnen de pakkingen niet tegen. Gebruiken om voor te verwarmen is wel oké.
Detrage - dank voor het antwoord. Weet ik ook weer waarom wel voorverwarmen en niet als brandstof te gebruiken :D
detrage schreef:Geen ethanol in je multifuelbrander stoppen! Daar kunnen de pakkingen niet tegen. Gebruiken om voor te verwarmen is wel oké.
Helder! Blijkbaar is dat spul dus nogal schraal?
Weet niet of het nog steeds geldt :

Een aantal jaren geleden met Easyjet naar Edinburg gevlogen.
Hadden flessen geluld met brandstof meegenomen maar werden voor vertrek omgeroepen, bleek, flessen mochten niet gevuld mee in het bagageruim.
Zelfs nadat wij ze leeg hadden gespoeld moesten we ze achterlaten op het vliegveld.
Mvg Willem
Alleen daarom al is een bootreisje naar Engeland zoveel leuker :).
willem klein schreef:Weet niet of het nog steeds geldt :

Een aantal jaren geleden met Easyjet naar Edinburg gevlogen.
Hadden flessen geluld met brandstof meegenomen maar werden voor vertrek omgeroepen, bleek, flessen mochten niet gevuld mee in het bagageruim.
Zelfs nadat wij ze leeg hadden gespoeld moesten we ze achterlaten op het vliegveld.
Mvg Willem
Dacht je oprecht dat dit zou mogen dan? In flessen gelulde stoffen mogen nooit mee in een vliegtuig!
Beter dat dan in l**len gestofte flessen toch?

Ok, back O.T. :lol:
Travelmaster schreef:
detrage schreef:Geen ethanol in je multifuelbrander stoppen! Daar kunnen de pakkingen niet tegen. Gebruiken om voor te verwarmen is wel oké.
Helder! Blijkbaar is dat spul dus nogal schraal?
De term schraal wordt wel vaker gebezigd als het gaat om koolwaterstoffem, maar het is een onzinnige term. Sommige kunststoffen en rubbers kunnen tegen de ene categorie koolwaterstoofen en niet tegen de andere en andere rubbers en kuntstoffen kunnen weer tegen een andere categorie koolwaterstoffen.

Inge: probeer dingen die je nog niet zeker weet gewoon eerst een thuis, de zomeravonden zijn nu mooi, dus je hebt genoeg ruimte buiten.
Meeste weet ik zeker dus dat komt wel goed. Heb inmiddels bijna alles ingepakt (morgen vertrek ik) dus woensdag ga ik pas weer uitpakken en een prakje koken.
Leon schreef:
Travelmaster schreef:
detrage schreef:Geen ethanol in je multifuelbrander stoppen! Daar kunnen de pakkingen niet tegen. Gebruiken om voor te verwarmen is wel oké.
Helder! Blijkbaar is dat spul dus nogal schraal?
De term schraal wordt wel vaker gebezigd als het gaat om koolwaterstoffem, maar het is een onzinnige term. Sommige kunststoffen en rubbers kunnen tegen de ene categorie koolwaterstoofen en niet tegen de andere en andere rubbers en kuntstoffen kunnen weer tegen een andere categorie koolwaterstoffen.

Inge: probeer dingen die je nog niet zeker weet gewoon eerst een thuis, de zomeravonden zijn nu mooi, dus je hebt genoeg ruimte buiten.
Och ja, ik zal de term wel oneiglijk gebruiken. Ik bedoel in ieder geval wat jij zegt (makkelijk he). Zal ook niet voor niets zijn dat je eens in de zoveel tijd de rubbers moet inspecteren en in het geval van de aansluiting van slang op pomp de bijgeleverde olie/vet moet gebruiken om de aansluiting soepel moet houden.
Travelmaster schreef:Och ja, ik zal de term wel oneiglijk gebruiken. Ik bedoel in ieder geval wat jij zegt (makkelijk he).
Gezien je nickname vind ik het inderdaad wel gemakkelijk :D
Elke benzinebrander moet je na zoveel weken gebruik inspecteren en anders minimaal een keer per jaar.
Ik heb er zelf een keer last van gehad dat ik het vergeten was; toen kwam ik er op het eerste kampeerweekend achter dat een van de rubber ringetjes in de winter was gecomprimeerd omdat ik onderdelen in elkaar had laten zitten. Het lekte dusdanig dat koken niet mogelijk was. Gelukkig had ik het onderhoudssetje bij me. Sindsdien probeer ik elk voorjaar of de brander het nog goed doet voordat ik op pad ga.
Die nick komt van de fiets, niet van de ervaring :lol:

Maar wat jou overkwam heb ik dit voorjaar thuis in de tuin weten te voorkomen: een uitgedroogd rubbertje. Het stroomde eruit! Nu nog een nieuw servicekitje bestellen.
Leuk om te lezen hoe iedereen zijn of haar ervaring deelt.

Mijn ervaring met 6 weken door de USA trappen is de volgende:
MSR-whisperlite met de 600 ml. Whisperlite stalen voorraadfles.
Voorraadfles bij het eerste het beste tankstation gevuld en om de 2 weken bijgevuld. Nooit zonder brandstof gezeten. De Whisperlite is zo extreem zuinig dat je bij regelmatig vullen bij een tankstation nooit in de problemen komt.

Nog een tip om te ervaren hoe sterk de kunststoffles van Coleman is; als je een keer een lege fles hebt, vul die dan voor de helft met water, ga naar de eerste of tweede verdieping in je woning en smijt de fles zo hard mogelijk op de straatverharding neer en je zult ervaren dat die flessen oersterk zijn :-).

Succes en happy travels!