Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting voor koga worldtraveller29 2012 - Forum Wereldfietser

ketting voor koga worldtraveller29 2012

Hallo fietsers,

Ik ben op het moment bezig met het achterstallig onderhoud van mijn wordtraveller29. Het is voor het eerst dat ik mij moet bezig houden met de technische kant van de fiets en ben er nog onervaren in. Zo heb ik geen flauw idee welke maat en kwaliteit ketting ik moet bestellen. Ik heb online al naar de specificaties gezocht, maar kon niets vinden over de ketting.

Ik gebruik de Shimano HG80 SLX 9 Speed cassette die standaard op de fiets zat.

Alvast bedankt voor advies!
Dan heb je een ketting voor 9 versnellingen nodig. Bijvoorbeeld eentje van Shimano zelf, of van SRAM, of van KMC. Zelf kies ik altijd voor KMC, de goedkoopste bevalt prima, voordeel is dat deze inclusief missing link komen (zodat je de ketting kan verwijderen zonder pons). Je moet de ketting zelf meestal nog inkorten. Op de site van Park Tool staan wat tips hoe je de juiste kettinglengte kan bepalen.
kmc kettingen gaan langer mee en hebben een losse schakel.
detrage schreef:Op de site van Park Tool staan wat tips hoe je de juiste kettinglengte kan bepalen.
Daar heb je geen site voor nodig.
Je haalt de oude ketting eraf en hangt hem aan een spijker. Dan hang je de nieuwe ernaast en zogt dat de nieuwe net zoveel schakels krijgt als de oude.

Sramkettingen hebben ook een montageschakel.
detrage schreef:Dan heb je een ketting voor 9 versnellingen nodig.
Dat is waar ik van uit ben gegaan bij het bestellen van een nieuwe (XLC Ketting 11/128 - 9 Speed 114 Schakels). Toen ik de nieuwe ketting echter vergeleek met de orginele, bleek die korter te zijn (2 schakels) en de schakellengte kwam niet overeen, vandaar mijn vraag. Was dit nou toevallig de uitzondering op de regel, of had ik deze ketting gewoon moeten gebruiken?
Zou wel erg groot toeval zijn als een ketting uit de verpakking exact het aantal schakels heeft dat je nodig hebt. Je moet eigenlijk altijd wat inkorten. De tip van Leon is gewoon handig.
Travelmaster schreef:Zou wel erg groot toeval zijn als een ketting uit de verpakking exact het aantal schakels heeft dat je nodig hebt. Je moet eigenlijk altijd wat inkorten. De tip van Leon is gewoon handig.
Als je je ketting vaak vervangt, anders wordt je zeeziek van te proberen te volgen hoeveel schakels die oude lange ketting nu wel heeft ivm de nieuwe nog gezonde ketting.
Ik doe ze gewoon omheen de grootste tandwielen (niet door de achterderaillieur) en neem 3 schakels meer.
Yup, werkt ook. Doe ik ook, maar dan met twee schakeltjes meer. Het luistert ook allemaal niet héél nauw hoor.
Travelmaster schreef:Je moet eigenlijk altijd wat inkorten.
Ook daar ging ik van uit, maar in dit geval was de nieuwe ketting korter dan de orginele, dus begon ik te twijfelen. Ik heb ondertussen op aanraden van Sjefke een KMC ketting besteld, want de XLC had ik al geretourneerd.

Bedankt voor alle reacties!
EnriceV schreef:Ik doe ze gewoon omheen de grootste tandwielen (niet door de achterderaillieur) en neem 3 schakels meer.
Dan krijg je de discussie wat een schakel is: zijn dat één of twee schalmen?
nielsch schreef:de schakellengte kwam niet overeen
Dat komt omdat de oude door slijtage langer is geworden, of je hebt een ketting die niet voor fietsen bedoeld is, maar dan lijkt me het vemakelijk om daar een foto van te zien.

Wil je er alles van weten, lees dan dit: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
nielsch schreef:Ik ben op het moment bezig met het achterstallig onderhoud van mijn wordtraveller29. Het is voor het eerst dat ik mij moet bezig houden met de technische kant van de fiets en ben er nog onervaren in. Zo heb ik geen flauw idee welke maat en kwaliteit ketting ik moet bestellen. Ik heb online al naar de specificaties gezocht, maar kon niets vinden over de ketting.

Ik gebruik de Shimano HG80 SLX 9 Speed cassette die standaard op de fiets zat.
7 antwoorden en nog niemand die gezegd heeft dat je die cassette waarschijnlijk ook moet vervangen, en als het erg achterstallig onderhoud betreft de kettingbladen misschien ook wel?

Vooral de laatste twee paragrafen uit de link van Leon net boven dit bericht zijn de moeite waard om te lezen als je je straks afvraagt waarom je nieuwe ketting zo slecht over je oude tandwielen loopt. ;)

Succes met het onderhoud,

Carl
Leon schreef:Dat komt omdat de oude door slijtage langer is geworden
Dan heb ik dus veel te lang doorgefietst met een versleten ketting, het leek wel een volstrekt andere maat. Ik zat dik over de 1% rek heen die wordt vermeld in de gelinkte site. Gebookmarked.
Carl schreef:7 antwoorden en nog niemand die gezegd heeft dat je die cassette waarschijnlijk ook moet vervangen, en als het erg achterstallig onderhoud betreft de kettingbladen misschien ook wel?
De cassette heb ik al vervangen. De kettingbladen zijn ook aan vervanging toe, maar de handleiding vermeld dat je dit door een erkende Kogadealer moet laten doen, dus daar heb ik me niet aan gewaagd.
nielsch schreef:De kettingbladen zijn ook aan vervanging toe, maar de handleiding vermeld dat je dit door een erkende Kogadealer moet laten doen, dus daar heb ik me niet aan gewaagd.
Of alle drie de kettingbladen aan vervanging toe zijn weet je als je het probeert met de nieuwe ketting.

De reden om mbt de bladen te adviseren voor een fietsenmaker is waarschijnlijk dat je je bij het losdraaien van de bladen vrji gemakkelijk flink kunt verwonden aan je handen. Zorgvuldig je grip kiezen dus.

Aardig klusje is vaak wel om de juiste nieuwe bladen te vinden. Niet alleen het aantal tanden moet kloppen (en/of gewenst zijn), maar vooral ook het aantal en de afstanden van de montagegaten zijn essentieel.

Ik had geen zin om al eerder antwoorden te gaan geven op niet gestelde vragen. Dan zou ik me namelijk ook meteen kunnen beperken tot een link naar de website van m-gineering. :wink:
nielsch schreef:de handleiding vermeld dat je dit door een erkende Kogadealer moet laten doen
Koga bedankt, nu zit er dus koffie op mijn beeldscherm. :evil:
Shrek schreef:
nielsch schreef:de handleiding vermeld dat je dit door een erkende Kogadealer moet laten doen
Koga bedankt, nu zit er dus koffie op mijn beeldscherm. :evil:
Kunt beter mij bedanken. Ik ben er net achter gekomen dat het om de omsluiting van de as gaat, waar dan ook "do not disassemble" op staat. Zoals ik al vertelde, ik ben nog een totale leek en ging ervan uit dat ik het hele onderstel moet losschroeven.
Om ook het binnenblad te vervangen moet de crank er ook even uit :wink:
(dopje eraf, inbusjes linkercrank los, linkercrank eraf, rechtercrank + as uit de lagers tikken)

Dat 'do not disassemble' slaat op de lagercups. Shimano bedoelt daarmee dat je de lagers niet uit de cups moet halen (wat overigens best kan), maar de lagercups in z'n geheel (plm € 15 a 20) moet vervangen.

Dat zinnetje in de handleiding is wel grappig, maar als je weet wat voor bladen je moet hebben (tip: kijk op de achterkant van de crankarm, daarop staat Shimano FC-huppeldepup en google welke bladen je daarvoor moet hebben) is het echt geen rocket science.
Shrek schreef:kijk op de achterkant van de crankarm, daarop staat Shimano FC-huppeldepup


Daar staat dus helemaal niets hier, maar ik denk dat het om de FC-M660 gaat.
nielsch schreef: Daar staat dus helemaal niets hier,
Het staat er altijd op. Soms rond het gat voor de pedaalas.
Shrek schreef:Het staat er altijd op. Soms rond het gat voor de pedaalas.
Ah ok, dan moet ik eerst de juiste sleutel bestellen. Bedankt voor de uitleg, ben er vorige week pas achter gekomen wat een crank is, ieg in dit verband...