Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden test 3.0? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Banden test 3.0?

Dat viel nog niet mee 25x de afsluitdijk heen en weer scheuren op een druilerige zondagmiddag. Maar het is gelukt. De Panaracer heeft de finish niet gehaald, na 3x lekrijden heeft die het ijsselmeer van nabij moeten bezoeken. De overige 24 staan hier onder met een nek-aan-nek finish tussen de kale cozjek en de boze fret. Wat die winterbanden in dit lijstje doen geen flauw idee. Alvast een vrolijk kerstfeest iedereen!

01 Schwalbe Kojak 50mm
02 Schwalbe Furious Fred 50mm
03 Schwalbe Marathon Racer 47mm
04 Schwalbe Super Moto 60mm
05 Schwalbe Marathon Supreme 50mm
06 Schwalbe Sammy Slick 54mm
07 Schwalbe Rocket Ron 47mm
08 Schwalbe Big Apple 50mm
09 Schwalbe Big Ben 50mm
10 Continental Cruise Contact 50mm
11 Schwalbe Smart Sam 54mm
12 Continental TravelContact 47mm
13 Schwalbe Marathon Extreme 50mm
14 Schwalbe Silento 47mm
15 Schwalbe Hurricane 50mm
16 Continental Top Contact II 50mm
17 Continental Top Contact Winter II 50mm
18 Schwalbe Marathon Mondial 50mm
19 Schwalbe Marathon Green Gard 47mm
20 Continental Touring Plus 47mm
21 Schwalbe Marathon Plus 47mm
22 Schwalbe Marathon Plus Tour 50mm
23 Schwalbe Snow Stud 50mm
24 Schwalbe Marathon Winter 50mm
Volgens mij gesimuleerde testen. De geloofwaardigheid van jouw testen staat ter discussie. Met de regelmaat een Schwalbe tussendoor is een rode kaart zeker op z'n plaats.

Piet.
PietV schreef:Volgens mij gesimuleerde testen. De geloofwaardigheid van jouw testen staat ter discussie. Met de regelmaat een Schwalbe tussendoor is een rode kaart zeker op z'n plaats.

Piet.
Hej Piet, jij ook vrolijk kerstfeest. En dit soort uit-de-duim-gezogen-lijstjes niet te serieus nemen he :). Voor ieder persoon, voor elke paklijst, voor elke rit, voor elk jaargetijde is wel een top 10 te bedenken.
Zelfs op een testbank, waarbij het ingaande vermogen op het wiel en het geleverde vermogen onder het wiel nauwkeurig wordt gemeten, zijn er zoveel variabelen, dat nauwkeurig testen van fietsbanden een bijna onmogelijk zaak wordt.
Rijdend op de fiets in de buitenlucht is nog onnauwkeuriger. Daar komen dan nog 3 soorten weg bij. Asfalt, klinkers en schelpenpaden.

Om wat te noemen: bandendruk, velggrootte, velgbreedte, gewicht op het wiel, temperatuur van de band, bandenmaat, soort binnenband.
Als je alle testbanden op de maximum toelaatbare druk brengt, zullen de verschillen klein zijn. Gelijk het gebrek aan comfort.
De berijder stelt ook zijn eisen. Licht of duurzaam, weg of ruw terrein, zomer- of winterband. Of een Schwalbe Marathon XR op 6 Bar en gewoon doorfietsen.

Prettige Kerstdagen,

Piet.
AB schreef:Wat die winterbanden in dit lijstje doen geen flauw idee.
Er zijn fietsers die in de winter over bergen rijden.

Verder is voor mijn gevoel de 16. Top Contact sneller dan de 5. Supreme, om maar iets er uit te pikken.

Vandaag nog wat geoefend, maar ben er van wege de wind maar snel mee opgehouden. :P
DeFietsreiziger schreef:
AB schreef:Wat die winterbanden in dit lijstje doen geen flauw idee.
Er zijn fietsers die in de winter over bergen rijden.

Verder is voor mijn gevoel de 16. Top Contact sneller dan de 5. Supreme, om maar iets er uit te pikken.

Vandaag nog wat geoefend, maar ben er van wege de wind maar snel mee opgehouden. :P
Eigenlijk zou je vantevoren categorien moeten stellen voor het doel waarvoor die banden ontworpen zijn. Beetje vreemd om een strandband met een spijkerband te vergelijken, hoe leuk het misschien ook is, het zal nooit een band zijn die met elkaar zullen concurreren. En iemand die 6 maand op reis gaat en alle soorten wegen zal tegenkomen, zal niet zo snel een kojak uitzoeken. Over bandbreedte en luchtdruk zullen we het dan helemaal niet meer hebben.... En dan is de bandenkeuze slechts een onderdeeltje is van je totale keuzepakket aan onderdelen. Moeilijk vak hoor, rond de wereld fietsen :).
Als absolute leek op het forum durf ik me nauwelijks te roeren...ware het niet dat ik mijn centjes verdien in...een testcentrum. Eentje dat allesbehalve fietsbanden test, maar daar wil ik het absoluut niet over hebben!
Elke test begint met een protocol. Wat gaan we testen, hoe gaan we testen en wat is het materiaal dat we gaan testen. Appelen met appelen, peren met peren, twee vruchten die buiten de gelijke noemer niets met elkaar gemeen hebben :idea: dus testen we ze apart, 26" tegen 26", 28" tegen 28", en recentelijk 29" tegen 29".
In elke categorie is de breedte en de hardheid doorslaggevend kwestie comfort, baanvastheid, slijtage en lekbestendigheid...dus testen we ze apart!
Elke test is goed, zolang maar met dezelfde maten en gewichten rekening wordt gehouden en ze niet tot bedoeling hebben om er eentje uit te laten springen, want dan kan je de protocols zo schrijven dat die ene zowizo wint, er zijn genoeg schandaaltjes bekend :wink:
Doe het objectief, doe een test onder ongeveer dezelfde omstandigheden (binnen en buiten), dat 'ongeveer' wordt eruit gehaald door een standaardafwijking te bepalen. Hoe meer testen in verschillende omstandigheden, hoe representatiever de uitslagen.
Buiten een test in het labo zijn er 'gebruikerstesten'...
Wat ben je met een 'superband' als niemand er wil mee rijden !!!

Het is niet zoiets als...'kom, we testen eens een bandje of tien'..... zulke testen zijn subjectief en weinig betrouwbaar

Het is niet de bedoeling om dit soort testen er onderuit te halen, maar ik verdien er mijn boterham mee, ik weet heus waar ik over spreek, en zomaar een testje doe je niet, je doet het goed, of je doet het niet, een tussenoplossing is er niet
Ik denk dat een bandentest niet zoveel zal opleveren, alleen al omdat de wereld rond touren iets geheel anders is dan tijdrijden en omdat rolweerstand maar een miniscuul onderdeeltje van het grote geheel is.

Om het voor mezelf wat overzichtelijk te houden houdt ik het lekker bij Schwalbe, dat is gewoon een goed bandenmerk en heeft voor elk wat wils.
Wil je snel over asfalt: kojak, supreme of big apple
Ga je voor langere tijd op expeditie: extreme of mondial
Wil je onverhard scheuren: smart sam
Wil je vooral geen lekke band: alles met een plus laagje.
Hoe zwaarder het totaalgewicht: zoek het in de combi breedte/luchtdruk
Meer comfort: zoek het in soepelheid van de band en combi breedte/luchtdruk

Als iemand een test kan voorschotelen dat een ander merk band 5 minuten tijdwinst op 50km oplevert, dan zal het nog steeds lekker slapen zijn na een dagje fietsen. Gratis snelheid, extra comfort, forummarketing, drie cijfers achter de komma?? Het zal allemaal wel. Elke band is nog steeds een hoeveelheid rubber met een profiel en een karkas om het bijelkaar te houden. Op deze manier is het gewicht van de band al snel een indicatie voor soepelheid, en de mate van profiel een indicatie voor snelheid.

Wil je snel resultaat neem je gewoon een rond, licht, soepel, smaller en vooral nieuw bandje. Tegen de tijd dat ie vierkant begint te slijten en de snelheid en soepelheid verdwijnt, vervang je het bandje. Dat zal bij een smaller bandje dus wat eerder zijn dan een breder bandje.

Waar denk ik veel meer behoefte aan is, is een onafhankelijk keuze-instrument om uit het enorme aanbod aan banden een goede keuze te kunnen maken voor jouw specifieke doel. Het is nu een bos vol bomen. (just my two cents)
AB schreef:Wil je snel resultaat neem je gewoon een rond, licht, soepel, smaller en vooral nieuw bandje. Tegen de tijd dat ie vierkant begint te slijten en de snelheid en soepelheid verdwijnt, vervang je het bandje. Dat zal bij een smaller bandje dus wat eerder zijn dan een breder bandje.
Ik merk dat een zogenaamde "vierkante" band lichter gaat fietsen. Naar mate het profiel slijt wordt het contactvlak breder en korter en neemt de vervorming van de band wat af. Ook wordt de band stiller. Geluid kost namelijk energie en minder verlies is winst. Minder profiel is ook minder vervorming.

Ook hou ik rekening met de verhouding velgbedbreedte/bandbreedte. Tussen de 1 op 1,5 en 1 op 2. Dan komt de band het beste tot zijn recht. Blijft stabieler en vervormt minder. Vervormen kost ook energie.
Voor een Big Apple tenminste een 25 mm velg. Krijgt de band feitelijk de breedte die er op staat vermeld en komt ie optimaal tot zijn recht. Je koopt geen brede band om een smalle velg te proppen.

Piet.
Foutje. Piet.
AB schreef: Waar denk ik veel meer behoefte aan is, is een onafhankelijk keuze-instrument om uit het enorme aanbod aan banden een goede keuze te kunnen maken voor jouw specifieke doel. Het is nu een bos vol bomen. (just my two cents)
Een bos vol rubberbomen? ;-)
PietV schreef:
AB schreef:Wil je snel resultaat neem je gewoon een rond, licht, soepel, smaller en vooral nieuw bandje. Tegen de tijd dat ie vierkant begint te slijten en de snelheid en soepelheid verdwijnt, vervang je het bandje. Dat zal bij een smaller bandje dus wat eerder zijn dan een breder bandje.
Ik merk dat een zogenaamde "vierkante" band lichter gaat fietsen. Naar mate het profiel slijt wordt het contactvlak breder en korter en neemt de vervorming van de band wat af. Ook wordt de band stiller. Geluid kost namelijk energie en minder verlies is winst. Minder profiel is ook minder vervorming.

Ook hou ik rekening met de verhouding velgbedbreedte/bandbreedte. Tussen de 1 op 1,5 en 1 op 2. Dan komt de band het beste tot zijn recht. Blijft stabieler en vervormt minder. Vervormen kost ook energie.
Voor een Big Apple tenminste een 25 mm velg. Krijgt de band feitelijk de breedte die er op staat vermeld en komt ie optimaal tot zijn recht. Je koopt geen brede band om een smalle velg te proppen.

Piet.
Een vierkante band die hoorbaar lichter fietst omdat er meer geluid wordt gedempt?? - maar ondertussen minder comfortabel inveert (iets wat je echt wel merkt op de klinkerwegen, of laat een wiel met oude band eens stuiteren in vergelijking met een nieuwe band), meer contactoppervlak en dus meer rolweerstand maakt, minder goed in de bochten hangt en de eerste scheurtjes begint te vertonen. Voor mij een reden om de afgesleten achterband altijd iets vroeger weg te gooien en te vervangen. De voorband kan het op die manier net een bandenwissel langer volhouden.

Een 19c velg (b.v. andra/sputnik) met 60mm Big Apple, 57mm Extreme en 57 Smart Sam kan echt niet?? - behalve in de rocky mountains, de woestijnen van utah, de wegen van schotland, vlaanderen en de veluwe. En laatst was er ook al iemand die 28mm op 19c veel en veel te smal achtte, maar 32mm kon opeens wel weer. In dit soort grensdiscussies zal veel afhangen van de bandendruk, die je met een volgehangen fiets en dikke bierbuik toch wel redelijk op peil moet houden.

Gelukkig hanteren schwalbe en ryde (max. 25c velg met de big bull) iets ruimere marges, scheelde heel wat mooie wegen :).
Een band met een wat afgesleten loopvlak gaat zich mee gedragen als een nieuwe band 1 maatje groter of in dezelfde maat naar een type Kojak.
Bij gelijke bandenspanning en gewicht zal het contactvlak nagenoeg gelijk blijven. Dat vlak wordt breder en korter, waarbij de wangen van de band minder zullen bollen.

Hetzelfde geldt voor de verhouding velgbedbreedte/bandbreedte of een verharde ondergrond. Bij een optimale verhouding velgbed/band, tussen 1:1,5 en 1:2, zal de band het beste tot zijn recht komen. Contactvlak wordt breder en korter en de wangen van de band zullen minder vervormen bij gelijke spanning en belading.

Dat fabrieken een grotere bandbreedte toestaan op een smalle velg is een verkooppraatje. Schwalbe adviseert dan wel de banden goed op spanning te brengen voor behoud van stabiliteit. Ik rij maximaal met een 43 mm brede band op een 19 mm brede (622) velg.

Nadeel van wat breed en vlak loopvlak is de spoorgevoeligheid voor oneffenheden en het stuurgedrag in bochten. De kans op lekrijden wordt ook iets groter. Maar het rijdt wel lekker licht en geruisloos op asfalt of beton.

Piet.
PietV schreef:Een band met een wat afgesleten loopvlak gaat zich mee gedragen als een nieuwe band 1 maatje groter of in dezelfde maat naar een type Kojak.
Bij gelijke bandenspanning en gewicht zal het contactvlak nagenoeg gelijk blijven. Dat vlak wordt breder en korter, waarbij de wangen van de band minder zullen bollen.

Hetzelfde geldt voor de verhouding velgbedbreedte/bandbreedte of een verharde ondergrond. Bij een optimale verhouding velgbed/band, tussen 1:1,5 en 1:2, zal de band het beste tot zijn recht komen. Contactvlak wordt breder en korter en de wangen van de band zullen minder vervormen bij gelijke spanning en belading.

Dat fabrieken een grotere bandbreedte toestaan op een smalle velg is een verkooppraatje. Schwalbe adviseert dan wel de banden goed op spanning te brengen voor behoud van stabiliteit. Ik rij maximaal met een 43 mm brede band op een 19 mm brede (622) velg.

Nadeel van wat breed en vlak loopvlak is de spoorgevoeligheid voor oneffenheden en het stuurgedrag in bochten. De kans op lekrijden wordt ook iets groter. Maar het rijdt wel lekker licht en geruisloos op asfalt of beton.

Piet.
Verkooppraatje? Ik heb duizenden kilometers met die brede banden gereden met een 19c velg over de meest slechte wegen zonder problemen, natuurlijke slijtage uitgezonderd. Er zijn ruimere marges te bedenken dat de sweet spot. Zolang ik de druk boven de 2 bar houd, ondervind ook geen moeite met bochten. Heb je zelf wel eens met brede banden gefietst?
+
Heb je dan ook niet het idee dat bij een oud versleten band de elasticiteit verdwijnt (wellicht ook onder invloed van microscheurtjes, uitdroging, uv-licht, regen, pekel, modder) en daardoor ook een deel van het comfort en de snelheid verdwijnt? Dat idee (heb het niet wetenschappelijk onderzocht) heb ik namelijk wel. Dat merk ik het meest bij mijn racebandjes, zo stuitert een hagelnieuw 23mm GP400S'je heel wat comfortabel over de klinkers (met een alu frame, hoe is het mogelijk), een stuk beter dan 3 maanden later met dezelfde inmiddels vierkanter gesleten banden.

en de quizvraag: kan een tube ook vierkant slijten?
Even een oud draadje pushen,

Met het oog op langere ritten heb ik na jarenlange fijne ervaringen met Smart Sam banden op de MTB, afgelopen oktober de -PLUS versie, met groene lekbestendige tussenlaag achterop gemonteerd.

Dit is GEEN succes, een nop is compleet afgescheurd en een stuk of drie anderen zitten nog net halfvast.

Gebruik is relatief weinig geweest het afgelopen halfjaar, mijn gewicht is aan de hoge kant en mijn trapkracht ook.
De Smart Sam is inderdaad een prettige mtb-band met opvallend goede asfalteigenschappen. Ik gebruik hem nu ook voor verharde fietsvakanties.
De lekbestendigheid van de gewone versie vind ik goed genoeg. Een mooi compromis voor 15 euro. Laat die groene laag maar zitten.
Roald schreef:Even een oud draadje pushen,

Met het oog op langere ritten heb ik na jarenlange fijne ervaringen met Smart Sam banden op de MTB, afgelopen oktober de -PLUS versie, met groene lekbestendige tussenlaag achterop gemonteerd.

Dit is GEEN succes, een nop is compleet afgescheurd en een stuk of drie anderen zitten nog net halfvast.

Gebruik is relatief weinig geweest het afgelopen halfjaar, mijn gewicht is aan de hoge kant en mijn trapkracht ook.
Je zou Schwalbe even kunnen contacten. Lijkt me dat dit niet zo snel hoort te gebeuren.
Bon, gevonden, eerst maar de leverancier gemaild.
Even een korte vraag tussendoor. Heeft iemand een idee waar je voor een schappelijk prijsje de Schwalbe Marathon Racer (40mm) vouwband vinden kan? De draadversie is op elke hoek van de straat te krijgen voor €20,- maar volgens mij is iedereen juist zo positief over de vouw versie.

Aangezien ik €30,- per band al heel wat vind is het alternatief de Vittoria Voyager Hyper Reflex a €27,50 (met kortingscode) bij Rose.
Ypuh schreef:Even een korte vraag tussendoor. Heeft iemand een idee waar je voor een schappelijk prijsje de Schwalbe Marathon Racer (40mm) vouwband vinden kan? De draadversie is op elke hoek van de straat te krijgen voor €20,- maar volgens mij is iedereen juist zo positief over de vouw versie.

Aangezien ik €30,- per band al heel wat vind is het alternatief de Vittoria Voyager Hyper Reflex a €27,50 (met kortingscode) bij Rose.
Jammer genoeg Marathon racer Evo wordt niet meer in 2016 geproduceerd. 2015 was de laste jaar. Marathon Supreme EVO 2016 70cx42mm is een goede alternatieve. De meeste Duitse webwinkels heeben ze een voor 32..33 euro

How rekkening that Supereme 2016 is total andere band dan 2015. De rubbermengsel en profile zijn anders.