Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik kan geen tracks importeren in Osmand - Forum Wereldfietser

Ik kan geen tracks importeren in Osmand

Heb Osmand, versie 2.3.5, geinstalleerd op mijn LG Nexus 5X met Android 6.0.1

Osmand is een puik programma, maar ik zou graag tracks willen gebruiken bij mijn komende fietsreis.
De te importeren tracks moeten geplaats worden in de map "tracks" in de Osmand map zo lees ik hier en daar. Probleem is dat ik geen map kan vinden.
Om de mappen zoeken gebruik ik Root Explorer 4.0.1. die overigens bij bepaalde mappen zegt dat de telefoon "geroot" moet worden om alles van de root te kunnen zien.

Dat "rooten" is een beetje link en lastig, dus dat doe ik liever niet

Heeft iemand misschien een suggestie hoe ik de tracks in Osmand kan krijgen?

Henk
Mijn telefoon is niet geroot en met ES file explorer (maar dat maakt niet uit, zou met root explorer hetzelfde moeten gaan) vind ik de map als volgt:
storage>sdcard1>android>data>net.osmand>files>tracks

Als ik de GPX bestanden daarin plaats, vind ik ze vervolgens netjes in de applicatie onder 'kaart instellen > GPX track...
Je kunt Android ook vertellen dat gpx bestanden standaard worden geopend met OSMAnd. Klik je daarna in bestandsbeheer (bijvoorbeeld root explorer) op een gpx bestand dan opent OSMAnd met de betreffende track. Ik meen dat de track dan ook nog door OSMAnd in de map wordt opgeslagen waar die volgens OSMAnd zou moeten staan. Dat laatste weet ik niet zeker, maakt ook niet veel uit.

Rooten is inderdaad niet helemaal zonder gevaar, maar daarna kun je OSMAndkaarten en tracks op de SD kaart opslaan, als je telefoon een SD kaart heeft.

Frank
R!k schreef:Mijn telefoon is niet geroot en met ES file explorer (maar dat maakt niet uit, zou met root explorer hetzelfde moeten gaan) vind ik de map als volgt:
storage>sdcard1>android>data>net.osmand>files>tracks

Als ik de GPX bestanden daarin plaats, vind ik ze vervolgens netjes in de applicatie onder 'kaart instellen > GPX track...
Die map kan elders gelokaliseerd zijn, maar dit is vaak wel de standaard. Ontbreekt dit, ga dan in OsmAnd naar instellingen>algemene instellingen en kijk wat er onder Opslagmap staat opgegeven.
frank bueters schreef:Rooten is inderdaad niet helemaal zonder gevaar, maar daarna kun je OSMAndkaarten en tracks op de SD kaart opslaan, als je telefoon een SD kaart heeft.
Voor zover ik weet is rooten niet nodig om kaarten en/of de Osmand app zelf op de (externe) SD kaart op te slaan.
R!k schreef:
frank bueters schreef:Rooten is inderdaad niet helemaal zonder gevaar, maar daarna kun je OSMAndkaarten en tracks op de SD kaart opslaan, als je telefoon een SD kaart heeft.
Voor zover ik weet is rooten niet nodig om kaarten en/of de Osmand app zelf op de (externe) SD kaart op te slaan.
Is het ook niet. Mijn telefoon is niet geroot. Mijn tracks staan fijn op de SD kaart. OsmAnd zelf draait vanaf de primaire opslag.
R!k schreef:Voor zover ik weet is rooten niet nodig om kaarten en/of de Osmand app zelf op de (externe) SD kaart op te slaan.
Ik meen me te herinneren dat OSMAnd de kaarten in het interne geheugen verwacht, en zonder root geen toegang heeft tot de SD kaart. Goed als dat inmiddels is veranderd. Dan is OSMAnd in elk geval geen reden om te rooten.

Frank
Bij mij, Android systeem, werkt het inderdaad prima als ik zeg dat hij alles via osmand moet openen.

Maar ik heb een andere vraag over osmand. Ik heb de hoogtelijnen/contouren app erbij gedownload, maar ik krijg geen zichtbare hoogtelijnen. Heeft iemand hier ook mee liggen stoeien?

Paul
@Henk: ga in Osmand naar Instellingen > Algemene instellingen > Opslagmap. Staat daar "Intern applicatie-geheugen" aangevinkt? Verander dat dan in "Gedeeld geheugen" of (als je een SD-kaart hebt) "Externe opslag 1".

@Paul: de hoogtelijnen zelf zitten in aparte downloadbestanden. Zie "Kaartbeheer", en kies dan het land waarvan je hoogtelijnen wilt downloaden.