Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nog maar eens Brooks - Forum Wereldfietser

Nog maar eens Brooks

Heb sinds twee weken mijn Santos Travelmaster met Brookszadel. door een ander probleem (het zwart afgaan) hoorde ik van juliie vanalles over het onderhoud van zulk zadel, mijn fietsenmaker heeft hier echter niks over gezegd. dus de volgende vragen:
- hoe span je je zadel op, wanneer moet je dat doen?
- in waxen, met wat soort Was, waar vindt je dit?
- tegen hoeveel regen kan een leren zadel (geen druppel of gewoon geen stortbui over laten komen)
- wanneer moet je besluiten dat het versleten is?

Greez,

Karlien

Er is een speciaal ringsleuteltje voor te koop. Laat je fietsenmaker dat voor je bestellen. Het kost weinig en weegt vrijwel niets. Span je zadel hoogstens een keer per jaar, of als het om een speciale reden uitgezakt is. Het vet van Brooks heet proofide of zoiets, en kan je fietsenmaker ook voor je bestellen. Kijk wel uit, want je broek woprdt er niet witter van. Niet te vaak en niet te dik erop doen.
Zorg dat je zadel zo mijn mogelijk nat wordt . Zorg er vooral voor dat je niet op een nat zadel gaat zitten, want dan rekt je zadel snel uit, en gaat het dus minder lang mee (er zijn van een Duitse fabrikan tspecaile waterdichte dekjes voor waarop je ook kunt zitten bij het fietsen in de regen). Als je goed voor je zadel zorgt gaat het al gauw een jaar of twintig mee.
Wim

Willem Jongman schreef:specaile waterdichte dekjes voor waarop je ook kunt zitten bij het fietsen in de regen
Ik gebruik een witte plastic zak die normaliter onder het zadel gepropt zit. Het nat worden kun je inderdaad beter voorkomen. Naspannen doe je als het nodig is, en dat is wanneer het zadeldek de onderliggende stangetjes dreigt te raken of wanneer het zadel zo ver is ingezakt dat het niet meer lekker zit. De levensduur wordt bij goede verzorging bepaald door de lengte van de spanbout, wat inhoudt dat een versleten zadel een paar cm langer is dan een nieuw. Als het zadel erg lang te droog staat dan kan het gaan scheuren bij de klinknagels.
Invetten doe je iets in de richting van 1x per jaar.
Groeten,
Leon
In aanvulling op de vragen van Karlien heb ik ook nog een vraag:

- Mijn Brooks Conquest (geveerd zadel) begint na 2 maanden gebruik al aardig te piepen en kraken. Insmeren met Proofide heeft niet geholpen, kan ik ook de veren insmeren met vaseline oid?

Hoi,

Ik heb sinds kort een Brooks en heb nog niet veel ervaring maar ik heb wel al het een en ander gelezen. Er zijn pagina's vol geschreven over Brooks zadels en het onderhoud en inrijden etc. Hameren, bakken in de oven, veel invetten, niet invetten, iedereen doet het weer anders.

Hieronder de 'consensus' meningen:

Naspannen is niet zo snel nodig maar kan van het Brookstype en onderhoud afhangen en het gewicht van de fietser. Sommige spannen al na 1000 km, andere pas bij 10.000
Zadel als het even kan niet naspannen. Dat verkort de levensduur aanzienlijk want de moer kan je maar 1 keer rond draaien. Daarna kan je hem niet meer naspannen. Dus mocht je hem naspannen, dan een heel klein beetje.

Regen is niet echt gezond voor het zadel maar met invetten (1 a 2 x per jaar aan de onderkant van het zadel) kan het wel tegen wat regen. Als het leer doorweekt is er niet op gaan rijden want dan zakt het door. Altijd een plastic zak om je Brooks doen voor het geval dat. En het ziet er ook niet meer zo aantrekkelijk uit voor de zadeldieven.

Het zadel niet te veel invetten, dat maakt het leer erg zacht waardoor het zadel ook eerder gaat doorhangen. Het middel van Brooks heet Proofide en is speciaal voor de zadels ontworpen. Het is ook mogelijk ander vet te gebruiken. Sommige gebruiken olie of vet voor paardrijzadels.

Er zijn verschillende invetmethodes, Brooks zelf vet het liefst de bovenkant in, de meeste gebruikers de onderkant vanwege het afgeven. Door het ruwere oppervlak aan de onderkant trekt het vet daar ook beter in het leer.
Sommige vetten het zadel in en bakken het vervolgens bij 60 graden in de oven zodat het vet uitloopt en goed zou intrekken. Het verkort echter de levensduur van het leer. Een klassieke veel minder extreme methode (gebruik ik) is om je zadel aan de onderkant in te vetten en in het zonnetje het vet te laten intrekken.

Bij piepende en krakende veren zou WD40 wonderen verrichten, ook andere smeerolie zou goed werken. Heb zelf geen ervaring.

Kortom, iedereen onderhoud het zadel een beetje anders.

Fiets de wereld (Met Brooks Conquest),
whisky

Willem Jongman schreef:Zorg dat je zadel zo mijn mogelijk nat wordt . Zorg er vooral voor dat je niet op een nat zadel gaat zitten, want dan rekt je zadel snel uit, en gaat het dus minder lang mee (er zijn van een Duitse fabrikan tspecaile waterdichte dekjes voor waarop je ook kunt zitten bij het fietsen in de regen). Als je goed voor je zadel zorgt gaat het al gauw een jaar of twintig mee.
Wim
Hi Wim, ben wel erg benieuwd naar deze dekjes, heb een aantal van Brooks geprobeerd maar deze zijn allemaal niet waterdicht (helaas) en ben nu van plan om zelf een hoesje te knippen/ plakken, maar dit alternatief klinkt goe. Kun je misschien een linkje posten naar de betreffende zadel hoezen?? alvast bedankt.

Bas

Piepen en kraken komt vooral voor bij de geveerde modellen, en komt uit het stalen gedeelte. Een beetje siliconenspray op de verbindingen is goed voor zeker een jaar stilte.
Wim

Dry seat is de naam van die dekjes. Vroeger gebruikte ik ook altijd een oude plastic zak, maar dat ging toch vaak lekken (of het ding woei weg). Pedersen maakte me op deze dingen attent, en tot nu toe ben ik erg tevrden:
http://www.meilenweit.net/cgi-bin/index.cgi?start_Rdtc Daarna doorklikken naar Sattel und Sattelstuetze.
Ze schijnen ook in Nederland te koop te zijn.
Wim

Willem Jongman schreef:Dry seat is de naam van die dekjes. Vroeger gebruikte ik ook altijd een oude plastic zak, maar dat ging toch vaak lekken (of het ding woei weg). Pedersen maakte me op deze dingen attent, en tot nu toe ben ik erg tevrden:
http://www.meilenweit.net/cgi-bin/index.cgi?start_Rdtc Daarna doorklikken naar Sattel und Sattelstuetze.
Ze schijnen ook in Nederland te koop te zijn.
Wim
Hi even gekeken, thanx

Bas

Ik ben nog van de tijd dat een uitgespannen zadel heel netjes werd ingekort en van nieuwe klinknagels werd voorzien. Kon het zadel, in weer en wind, weer 2 á 3 jaar mee en dan weer inkorten. Ik spreek wel over 12 á 15 duizend km per jaar. Invetten, elke 14 dagen en zeker na enkele flinke regenbuien.
Groot41

Willem Jongman schreef:Dry seat is de naam van die dekjes. Vroeger gebruikte ik ook altijd een oude plastic zak, maar dat ging toch vaak lekken (of het ding woei weg). Pedersen maakte me op deze dingen attent, en tot nu toe ben ik erg tevrden:
http://www.meilenweit.net/cgi-bin/index.cgi?start_Rdtc Daarna doorklikken naar Sattel und Sattelstuetze.
Ze schijnen ook in Nederland te koop te zijn.
Wim
Brooks levert zelf ook dekjes. Deze maken ondedeel uit van hun maintenance kit die je via je fietsenmaker kunt bestellen.

Volgens mij krijg je dat sleuteltje tegenwoordig meegelevert als je een leren zadel aanschaft, ik temminste wel. Invetten doe ik als volgt; bij een nieuw zadel aan beide kanten, en het liefst voor dat je er nog op gereden hebt, en goed laten intrekken. Ben je bang voor vieze fietsbroeken rij dan met een lap gespannen over je zadel totdat je denkt dat het niet meer afgeeft. Ga niet met schoenpoetsvet aan de gang, want dat is ook voor soepelheid bedoelt. De zitkant invetten heeft als voordeel dat het leer waterafstotend is en niet uitzakt. Alleen van onderen invetten voorkomt dat niet is mijn ervaring. Is de nieuwigheid eraf dan volstaat van onderen invetten en een zeldzame keer van boven. Maar inderdaad niet teveel en te vaak want je zadel wordt dan soepel en zakt sneller uit. een leren zadel vraagt echt aandacht, dus goed opletten. Als je in de regen fietst houdt je achterste je zadel wel droog, daar kan geen dekje tegenop, ik denk ook niet dat dat lang houdt als je ermee zou gaan fietsen. "S avonds op de camping; standaard onderdeel bij het opzetten van de tent en voorbereiding op de nacht, plastic boterhammenzakje over het zadel vastdraaien om de zadelpen en afknellen met een elastiek, klaar ben je. En besteed je er bij tijd en wijle inderdaad aandacht aan je zadel dan gaat het inderdaad twintig jaar of langer mee.

Groet, Haike die zweert bij leer, en na 23 jaar bezig is aan z'n tweede leren zadel

@henk_dh:
Mijn conquest piepte ook een tijdje, maar dat is vanzelf weer overgegaan. Ben overigens wel blij met die veren. Veerloos is voor het racen, en dat doe ik toch niet :)

Ik race ook niet (meer), maar veren kunnen wel stuk leert de ervaring, mij gebeurde dat gewoon met een dubbel geveerde van Lepper in Amsterdam. En geen fietsenman die een veer zomaar op de plank heeft liggen. Als dat je in Verwegistan gebeurd...

Groet, Haike

Hoi!
En geen fietsenman die een veer zomaar op de plank heeft liggen. Als dat je in Verwegistan gebeurd...
Dan fiets je gewoon zonder vering verder of koop je een nieuw zadel...

Fiets de wereld (met geveerde Brooks),
Whisky

Dat doe ik al, :D fietsen zonder vering op mijn randoneur, bij mij kunnen er geen veren breken. En onderweg een nieuw zadel aanschaffen is ook al een keer aan de orde geweest. Maar dat was gewoon in Frankrijk, daar vindt je wel een fietsenman, vroeg of laat.

Groet, Haike
Volgens mij breekt de veer van een Brooks zadel gemiddeld na 30 jaar gebruik, tenzij je er hele rare dingen mee doet. Op die periode rijd je met een gel zadel inmiddels gewoon op niets anders dan de zadelbuis, of je hebt er al vele nieuwe zadels doorheen gejaagd. Het "probleem" van de gebroken veer is dus geheel theoretisch... de kans is groter dat je een gel zadel finaal doormidden breekt!

Groet,

Astrid

Nou laat ik het dan zo schrijven: drie, achtereen dubbel geveerde Leppers versleten gewoon op mijn stadfietsje hier in Amsterdam. In ongeveer 10 jaar tijd. Voorveren, achterveren, rechterbrugstang, klinknagels eruit en ga maar door. Ik kon een nieuw zadel krijgen voor de helft van de prijs met inleveren van de oude, die gebruikte de fietsenman dan om wat er nog goed aan was als reserve onderdelen. Nou ben ik wel fors uit gevallen (100Kg) maar ik rij niet als een beest, en de wegen hier in Amsterdam zijn redelijk, dus die zadels kregen niet extreem op hun donder. En als ze bij Lepper vinden dat berijders maar tot een bepaald gewicht geschikt zijn voor hun zadels moeten ze dat vermelden op dat prachtige kaartje van ze wat er aan hangt als je het ding koopt. Dat doen ze niet, dus ga ik er vanuit dat ook ik met m'n dikke kont :D op hun zadels kan vertoeven. want als ze het goed doen rijd het heerlijk!! Lepper en Brooks is niet hetzelfde, ik weet het, en misschien is de kwaliteit staal die Brooks gebruikt beter, en ik wens alle gebruikers van Brooks dat dan ook van harte toe! Maar theoretisch is het dus in mijn geval niet. Overigens ik heb verder niks tegen veren, maar hoe meer techniek er aan iets zit, hoe meer er kapot kan gaan, lijkt me zo. Ik denk dat het de kunst is om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Door de berichten die ik hier in een oude draad heb gelezen over de Thudbuster, ben ik daar wel in geintereseert geraakt, om maar eens wat te noemen.

Groet, Haike

paul.p schreef:lepper trading ruimt via Marktplaats de geveerde trekking zadels op voor €15, wat zou de reden zijn?? Ik heb dit bij Brooks nog nooit gezien.
Dat staat er bij: Overjarig model

Groet, Haike