Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Colombus life buizenset - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Colombus life buizenset

De bovenbuis en zitbuis zijn rond en beide 29.1cm in diameter
Die lange buis van onder naar het balhoofd ook rond en 32.5cm in diameter
Het balhoofd is 33.6cm in diameter
En die schuine van de achternaaf tot de zadelpen is 11.9 cm in diameter
De chainstay gaat van dik naar dun en is eerder ovaal.

Marco was, toen ik de fiets kocht, niet aanwezig en een andere verkoper had niet vermeld wat voor buizenset dit was. Ik ging er vanuit dat dit de standaard avaghon buizenset was en had hier veel goeds over gelezen. Toen ik hem dan uiteindelijk ging ophalen heeft Marco mij gezegd dat het om colombus life ging. Geen flauw benul wat dit toen betekende en heb pas na wat opzoekwerk en vragen hier op het forum achtergekomen dat dit misschien niet de beste keuze was.
Nosferatu schreef:De bovenbuis en zitbuis zijn rond en beide 29.1cm in diameter
Die lange buis van onder naar het balhoofd ook rond en 32.5cm in diameter
Ik neem aan dat je mm bedoelt i.p.v. cm, anders wil ik wel heel graag een foto van de fiets zien :lol:

Beide buizen zijn een slag dunner dan die van mijn Avaghon en mijn T400. Bij mijn fietsen is de bovenbuis ongeveer even dik als de onderbuis van de fiets van nosferatu en de onderbuis is bij mijn fietsen duidelijk dikker.

Ik zou ze eens bellen en alles uitleggen. Wat staat er precies op de bon?

Het komt wel aardig in de buurt van de meest ultracoole tochtjesfiets voor mij, afhankelijk van de kleur dan, als zo'n stuur me zou bevallen.
Ik kan altijd proberen door te verkopen en gewoon mijn tx400 gebruiken. Ik neem aan dat zo een fiets wel te verkopen valt en zeker omdat die eigenlijk gewoon nog nieuw is.

Ultracoole tochtjesfiets? Omdat er dirt drop bar op staat? Ik vind dit een zeer aangenaam stuur. Voor de rest ziet de fiets er heel normaal uit hoor behalve dan de rohloff naaf.
Het is wel een Avaghon hé? 8) :wink:
Als je hem op MP zet moet je de link zeker hier neerzetten. De concentratie Avaghonliefhebbers is nergens zo groot als hier.
Wim schreef:Nee hoor. Je hebt ons namelijk de cruciale feiten niet gegeven: buisdiameter en wanddikte. Tja, en of je van dunwandige buis kunt genieten hangt ook van je zelf en je eigen smaak af. Er zijn ook mensen die dikke alu frames nog lekker vinden fietsen. Dunwandige stalen buizensets zijn wel al vele jaren deel van het instrumentarium van top frame bouwers.
Het is logisch dat ze OS alu lekker vinden fietsen, namelijk stijf en voor comfort maakt het dus nauwelijks uit.

Top bouwers, uiteraard is staal hun materiaal van keus, andere materialen zijn lastiger, zeker als het helemaal op maat moet. Sterker, nog, het is ook de keuze van slechte framebouwers :lol:

Niks mis met staal hoor, ik heb zelf ook staal voor mijn 2e racer.

@TS: als je de fiets al hebt zou ik hem gewoon eens volgooien met bagage en kijken hoe het fietst. Verkopen is zonde.

Mijn bezwaar is meer met de kwetsbaarheid dan het rijgedrag, dat geloof ik allemaal wel.
Ik heb hier een erg trage wifi, dus kan die Columbus site niet laden. Naar ik begrijp heeft Life een wanddikte van 0.45 mm. Dat is inderdaad wat dun, maar voor een enkel OS buitenmaat (want dat is wat je hebt) niet anders dan de 0.5 mm voor mijn dubbel oversized frame. Het is dus een klein beetje kwetsbaar, maar wel fijn. Sterk genoeg is het vast, en voor jouw gewicht lijkt me enkel oversized precies goed, als je er geen enorm zware tassen aan gaat hangen.
Ik zou eens aan Patrick van http://www.blacksmith-bikes.nl/ vragen wat hij over deze buizenset te melden heeft. Misschien dat hij kan vertellen wat je er wel en niet mee kan. Hij maakt maatframes (en fietsen) van voornamelijk staal.
Hallo,

Ik wil even een correctie maken. Jouw Avaghon is gemaakt van Columbus Zona (nivochrom megasize) en niet zoals ik tussen neus en lippen door zei van Life. :oops: (Van Life maken we alleen racefiets achtige fietsen van)

Ik zal je de originele tekening zoals hij gebouwd is met specificaties op de mail zetten.

Met vriendelijke groet,

Marco de Wit
Hehe, eindelijk is nosferatu gerustgesteld. Hoeft ie alleen nog maar te gaan proeberen met volle tassen.
Marco, ik neem aan dat alle forumdeelnemers die hier hun tijd in hebben gestopt een gratis ..................................... kopje koffie krijgen bij bezoek aan jullie winkel?
Ik heb gelijk een nieuw koffiezetapparaat neer gezet :D


Afbeelding
Dit heeft me inderdaad gerustgesteld :lol: .

Hierdoor ben ik wel veel wijzer geworden van alle soorten staal en hun verschillende eigenschappen.