Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn Santos Travel Lite gestolen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mijn Santos Travel Lite gestolen

aandegracht schreef:Uit de serie Hollandse spreekwoorden: "Als het kalf verdronken is dempt met de put."
Nog een oud Hollandsch spreekwoord uit diezelfde serie: "Men wordt eerder door een strontkar overreden dan door een koets."
aandegracht schreef:En: 'De beste stuurlui staan aan wal."
Mijn huis staat zeer dicht bij Rotterdam, en ik kom regelmatig in Rotterdam, op de fiets, ook bij de markthal. Mijn eigen raadgeving komt dan ook uit de praktijk voort.

En mijn raad hoeft helemaal niet te laat zijn, bijvoorbeeld voor alle meelezers in dit topic, of zelfs ook voor de topicstarter als die ooit nog eens met een dure fiets naar de markthal wil gaan.
Peter_K schreef:Je kunt je fiets een klein eindje verderop gratis stallen.
Helaas krijg je na de verplaatsing van die stalling naar de verdiepte ligging geen nummer meer van de bewaker corresponderend met je fiets. Stelt mij altijd toch wat meer gerust... Gelukkig verderop bij metrostation Beurs nog wel.
aandegracht schreef:
bert sitters schreef:Tip,
Niet met je vakantiefiets naar de Markthal. Gebruik daarvoor een simpele stadsfiets.
Peter_K schreef:Je kunt je fiets een klein eindje verderop gratis stallen.
Uit de serie Hollandse spreekwoorden: "Als het kalf verdronken is dempt met de put."
En: 'De beste stuurlui staan aan wal."

Wie zit er te wachten op oplossingen achteraf?
Het forum staat open voor iedereen. Dus ook anderen kunnen wat doen met deze tips. :wink:
Vorig jaar is mijn fiets met een Axa Defender ook bijna gestolen door een dief met een loper. Alleen omdat er nog een vouwslot om het voorwiel zat ging dat niet door.

Omdat het slot als één van de weinige ringsloten een ART2-certificering heeft wat voor een verzekering verplicht is wordt het op vrijwel alle duren fietsen in Nederland geinstalleerd. Ondertussen loopt Jan en alleman met een loper rond. Wat mij betreft zou de certificering moeten worden ingetrokken totdat Axa een revisie van de cylinder doet. Ik hecht er in ieder geval geen enkele waarde meer aan de certificering.
Johnh, uit jouw verhaal maak ik op dat de dief er niet in is geslaagd beide Defenders zelf open te krijgen. Alleen een van de twee insteekkabels. Dat klinkt toch anders dan dit verhaal.

Peter55 heeft het daarnaast over "kettingen", niet over een insteekkabel.
eindgebruiker schreef:Johnh, uit jouw verhaal maak ik op dat de dief er niet in is geslaagd beide Defenders zelf open te krijgen. Alleen een van de twee insteekkabels. Dat klinkt toch anders dan dit verhaal.
De dief had beide instekkettingen er uitgehaald, één slot was open, en de andere insteekketting in het beschadigde slot gestoken, waarschijnlijk in een poging dat alsnog open te krijgen. Zonder insteekketting kun je de fiets zo optillen en er mee weglopen, dus dat één ringslot niet open ging had niet kunnen voorkomen dat de fiets werd meegenomen. Ik heb hem tenslotte zelf ook zo lopend moeten meenemen, het hele centrum door, en niemand die er wat van zei.
Peter55 heeft het daarnaast over "kettingen", niet over een insteekkabel.
Ik neem aan dat hij een insteekketting bedoelt, anders klopt de rest van het verhaal niet.
keesswart schreef:Twee jaar terug is de stuurtas van mijn vriendin gestolen in de intercity naar Brussel, hoogstwaarschijnlijk tussen Rotterdam en Dordrecht. Ik herinner me nog dat in Rotterdam toen veel Marokkanen waren ingestapt (wat op zich niet vreemd is, gezien de bevolkingssamenstelling van die stad), dus die stuurtas zal wel niet in Oost-Europa terecht zijn gekomen...


Fietsen worden ook gestolen in plaatsen waar geen buitenlanders wonen.
Ik vind je opmerking tendentieus en opgepast.
Ze hoeven er ook niet te wonen.
De meeste kennen lopen :lol:
Han schreef:
keesswart schreef:Twee jaar terug is de stuurtas van mijn vriendin gestolen in de intercity naar Brussel, hoogstwaarschijnlijk tussen Rotterdam en Dordrecht. Ik herinner me nog dat in Rotterdam toen veel Marokkanen waren ingestapt (wat op zich niet vreemd is, gezien de bevolkingssamenstelling van die stad), dus die stuurtas zal wel niet in Oost-Europa terecht zijn gekomen...


Fietsen worden ook gestolen in plaatsen waar geen buitenlanders wonen.
Ik vind je opmerking tendentieus en opgepast.
die opmerking zat mij inderdaad ook niet lekker. Er stapten ongetwijfeld toch meer autochtonen in de trein (wat ook niet vreemd is…..) dus die stuurtas zal wel ergens in Nederland zijn gebleven.

BertV
Beste fietsvrienden, dank voor het meedenken. Wat leer ik ervan?
-een extra los zwaar slot is noodzakelijk
-Axa sloten lijken safe, zijn dat niet (als primair slot)
-Tegen georganiseerde criminelen is geen kruid gewassen, dus
-Een goede verzekering is noodzakelijk
-Politie inschakelen voor de camera beelden geeft de burger moed maar is mosterd na de maaltijd, oftewel, je krijgt er je Santos niet meer terug
-En last but not least, beter op een gammele stadsfiets in Rotterdam rondrijden, ook al is het voor één dagje..

Punt is dat ik liever niet wil leven met argwaan en achterdocht. Maar ik zal wel alerter moeten zijn, het is niet anders.

Van de vakantieverzekering ontvang ik 300 euro, een doekje voor het bloeden maar beter dan niks.

Nogmaals dank en als iemand ergens die zwarte parel (Travel Lite, 61 cm, Rohloff, etc) spot, ik spring een gat in de lucht!!
Hoi Peter
Kan je nog even een foto posten.
Beste M276, wil ik wel, maar is ingewikkeld om te doen. Zijn er simpele stappen om een foto op de site te zetten (ben nieuw op dit forum)?
avic schreef:
Han schreef:Fietsen worden ook gestolen in plaatsen waar geen buitenlanders wonen.
Ik vind je opmerking tendentieus en opgepast.
die opmerking zat mij inderdaad ook niet lekker. Er stapten ongetwijfeld toch meer autochtonen in de trein (wat ook niet vreemd is…..) dus die stuurtas zal wel ergens in Nederland zijn gebleven.
Vrij politiek correct dit, ik vraag mij af of jullie in het gewone leven wel dagelijks met dat soort mensen te maken hebt. Hier drie honderd meter van mijn huis dacht een of andere provinciaal wel even voorbij wat Marokkanen te kunnen lopen, niet dus. Die man kan naar alle waarschijnlijkheid fietsvakanties wel vergeten voor de rest van zijn leven.

Ik raad aan voortaan wat actiever het nieuws te volgen. En daarbij ook in gedachten te houden dat wij tegenwoordig het Adolescentenstrafrecht hebben, hetgeen betekent dat bij verdachten tot 23 jaar de deuren gesloten worden en er totaal helemaal niets meer in het nieuws komt. De eerste melding in het nieuws is dan tevens de laatste.
Han schreef:
keesswart schreef:Twee jaar terug is de stuurtas van mijn vriendin gestolen in de intercity naar Brussel, hoogstwaarschijnlijk tussen Rotterdam en Dordrecht. Ik herinner me nog dat in Rotterdam toen veel Marokkanen waren ingestapt (wat op zich niet vreemd is, gezien de bevolkingssamenstelling van die stad), dus die stuurtas zal wel niet in Oost-Europa terecht zijn gekomen...


Fietsen worden ook gestolen in plaatsen waar geen buitenlanders wonen.
Ik vind je opmerking tendentieus en opgepast.
Mensen van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst worden wel twee keer vaker verdacht van misdrijven dan autochtonen. Zo vreemd vind ik de opmerking dus niet. Generaliseren vind ik niet goed, maar problemen niet benoemen vind ik ook niet goed.

Onlangs kon ik geen geld meer opnemen bij de bank in Meppen, Duitsland, Emsland. Dat gaat de laatste tijd moeilijker omdat banken preventief gesloten worden buiten kantooruren, omdat ze anders misschien door Marokkaanse bendes geplunderd worden:

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... audi-bende

En nee, ik vind de vaak m.i. criminele activiteiten die vaak meer verborgen plaatsvinden door grote Europese bedrijven ook echt niet goed, maar daar hoor je in mijn beleving minder over.
Gaat dit nog steeds over de gestolen Santos zoals de topic aangeeft?
Peter55 schreef:Beste fietsvrienden, dank voor het meedenken. Wat leer ik ervan?
-een extra los zwaar slot is noodzakelijk
-Axa sloten lijken safe, zijn dat niet (als primair slot)
-Tegen georganiseerde criminelen is geen kruid gewassen, dus
-Een goede verzekering is noodzakelijk
-Politie inschakelen voor de camera beelden geeft de burger moed maar is mosterd na de maaltijd, oftewel, je krijgt er je Santos niet meer terug
-En last but not least, beter op een gammele stadsfiets in Rotterdam rondrijden, ook al is het voor één dagje..

Punt is dat ik liever niet wil leven met argwaan en achterdocht. Maar ik zal wel alerter moeten zijn, het is niet anders.

Van de vakantieverzekering ontvang ik 300 euro, een doekje voor het bloeden maar beter dan niks.

Nogmaals dank en als iemand ergens die zwarte parel (Travel Lite, 61 cm, Rohloff, etc) spot, ik spring een gat in de lucht!!
Het grootste voordeel van het Axa-slot is direct ook het grootste nadeel. Omdat het vast aan je frame zit heeft de dief twee handen vrij om kracht te zetten op z'n gereedschap. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor een ketting die op de grond ligt.
Mijn Santos staat ook overal in Amsterdam, simpelweg omdat het m'n enige fiets is. Dat scheelt weer onderhoud en ergernis. Wel vast met één of twee Bordo GRANIT X Plus 6500 sloten die standaard op m'n fiets zitten en een Abus ringslot.
Ik heb eerdere Axa Defenders vervangen door Abus. De Axa rammelde altijd op m'n fiets.
AfbeeldingSloten by ericplan, on Flickr
Een van de redenen dat er bij mij een trelock slot op zit - minder bekend onder het dievengilde. Dit naast een los beugelslot en kabel om ook fysiek vast te kunnen zetten. Doch de laatste combi alleen met vakanties.
Han schreef:
keesswart schreef:Twee jaar terug is de stuurtas van mijn vriendin gestolen in de intercity naar Brussel, hoogstwaarschijnlijk tussen Rotterdam en Dordrecht. Ik herinner me nog dat in Rotterdam toen veel Marokkanen waren ingestapt (wat op zich niet vreemd is, gezien de bevolkingssamenstelling van die stad), dus die stuurtas zal wel niet in Oost-Europa terecht zijn gekomen...


Fietsen worden ook gestolen in plaatsen waar geen buitenlanders wonen.
Dat weet ik natuurlijk ook. In het redelijk chique Velsen-Zuid, waar ik 40 jaar geleden een tijdje woonde, werden fietsen uit onze voortuin gestolen. Het zou me niet verbazen als de dieven toen bij ons in de straat hebben gewoond.
Han schreef:Ik vind je opmerking tendentieus en opgepast.
Dat mag je vinden, maar ik weet waar ik het over heb. De stuurtasdieven zijn bij mijn weten nooit gepakt, maar hoogstwaarschijnlijk heb ik ze wel gezien voordat ze hun slag sloegen. Kort nadat in Rotterdam een groep jongeren met een Marokkaans uiterlijk en accent was ingestapt en dichtbij ons was gaan zitten, hoorde Corrie haar iPhone afgaan. Ze heeft haar iPhone toen even uit haar stuurtas gehaald om te zien wie er gebeld had. Dat hebben onze medereizigers ongetwijfeld ook gezien. We hadden toen alert moeten zijn, maar Corrie was stukken voor haar werk aan het lezen en ik was verdiept in de krant. Pas in Antwerpen kwam Corrie erachter dat haar stuurtas weg was. De conducteurs die we direct daarna spraken, vertelden ons dat ze op deze trein dagelijks zakkenrollers aan het werk zien: meestal een groep ervaren Marokkaanse treindiefjes die in Rotterdam instappen, dan snel hun slag slaan en in het volgende station de trein weer verlaten. Tegen de tijd dat reizigers hun tas of koffer missen, zijn ze al lang vertrokken.
Ook op de stations Schiphol en Duivendrecht zijn veel bagagedieven actief. Daar komen ze vaak uit Oost-Europa. Meestal werken ze met z'n tweeën: de een leidt de reizigers af, de ander grist snel een koffer mee. Een kennis van mij is op die manier in Duivendrecht zijn laptop kwijtgeraakt terwijl hij op een trein wachtte.
Ik vertel mensen liever waar en wanneer ze extra goed op hun spullen moeten letten dan dat ik dingen maar niet benoem omdat dat niet zo netjes zou zijn. Diefstal van fietsen en bagage is uitermate vervelend en in veel gevallen te voorkomen door te weten hoe, waar en door wie die diefstallen veelal worden gepleegd. Met enige kennis van zaken, zoals de risico's van Axasloten, veelgebruikte kraakmethodes en veelvoorkomende daderprofielen kan een hoop diefstal voorkomen worden.
Deze discussie wordt gesloten. Het ging erom de fiets van iemand terug te vinden. En niet over de specifieke eigenschappen van dieven. Of welke sloten wel of niet goed zijn. Of wat je wel had moeten doen.
Hierover kunnen in andere subfora nieuwe draadjes geopend worden.