Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis door Duitsland - Forum Wereldfietser

Fietsreis door Duitsland

In de zomer van 2007 ben ik van plan om een solofietsreis door Duitsland te maken. De globale route zal gaan lopen van Zwolle in oostelijke richting naar Kassel, vandaar in zuidelijke richting naar Munchen, via de Allgau naar het Schwarzwald en dan terug via o.a. de Eiffel.
Wie heeft voor mij tips voor zo'n reis, de voorbereiding, eventuele routeinformatie, overnachten etc. etc .

Hans de Groot, Zwolle

Kijk eens op site van de Duitse fietsersbond: www.adfc.de
Met veel informatie en links

Misschien is de Reitsma route naar Rome (deel 1) maar dan andersom een idee voor de "terugweg". Loopt van Bregenz door het Schwarzwald via de rijn terug naar Nederland. Hierin zijn ook campings en hotels beschreven.

Groeten Ruud

Je kunt ook nog eens kijken naar de Duitse bikeline boekjes: www.esterbauer.de
Wim

Je bedoelt vast www.esterbauer.com ?

Esterbauer is een Oostenrijks bedrijf, maar daar spreken ze ook Duits.

Tot nu alvast bedankt voor de reakties. Vooral de Reitsma-route is een goede tip. Gelukkig heb ik nog een jaar de tijd om mij goed voor te bereiden (heb nog geen enkele ervaring als 'wereldfietser', wel als toerfietser) en ik zal zeker nog vele malen op dit forum te vinden zijn.

Ik ben net een week terug uit Denemarken; via Duitsland dus. En ik denk dat op het trajekt dat ik gereden heb in Duitsland 65% van de fietspaden (als het niet meer is geweest) matig tot hele slechte onderhouden fiestpaden waren. Op de heenweg heb ik m'n low-rider gebroken en de bouten waarmee je je spatbordstangen aan het frame bevestigd, trilden ook los, geen probleem, die dingen had ik reserve bij me maar het geeft te denken. Onderweg op de terugweg hoorde ik van een Duitser dat het in het Oosten nu redelijk tiptop voor elkaar is omdat daar na het weer samengaan van Oost en West heel hard is gewerkt aan de infrastructuur van het Oosten. Fiestpaden in het westen zijn daardoor in onderhoud achterop geraakt Althans; daar waar ik gereden heb was het niet best, en heel veel stukken heb ik gewoon over de weg gefietst, dat laatste zag ik overigens meer reisende fietsers doen. En de construktie in steden en dorpen dat het fietspad deel uit maakt van de stoep is helemaal om te huilen. Ik ben maar voortdurend bouten na gaan trekken, dat was ook wel nodig. Nou this maar dat je het weet, misschien iets om ff in het achterhoofd te houden.

PS.

In Denemarken kon ik bij een goede allu lasser de lowrider weer laten lassen, en met Duck-tape en tie-wraps kom je een heel eind

Groet, Haike

Ik heb inderdaad dezelfde ervaring. Toen we naar Zweden fietsten door duitsland kregen we ook de maken met de vreselijk slechte fietspaden. Paden die opeens stoppen met een stoep van een halve meter, gaten in de weg.

Ik denk alleen dat de reitsma route meer over rustige weggetjes gaat dan over fietspaden die over het algemeen langs drukke wegen liggen.

Wij fietsen deze zomer de R1 naar Berlijn... Hopelijk veel rustige goede(!) wegen. We hebben altijd ducktape bij ons, dient vele doeleinden: gebroken tentstokken, gescheurde fietstassen, loszittende spatborden en eigenlijk bijna alles ;)
Maar dat wordt dus zeker weten weer de ducktape mee! en in wat voor hoeveelheid :D ;)

Jelmar schreef:
Ik denk alleen dat de reitsma route meer over rustige weggetjes gaat dan over fietspaden die over het algemeen langs drukke wegen liggen.

De reitsma route zoekt inderdaad ook veel rustige wegen uit, vaak ook landbouwweggetjes waar alleen tractors en fietsers mogen komen. Ik had op de route geen problemen met slechte fietspaden.[/quote]

Probeer een fietsroute te volgen. Ik ben een paar weken geleden door Duitsland heen gekomen en had geen info over fietsroutes. Hierdoor heb ik erg slechte herinneringen aan dit land overgehouden. Overal drukke wegen vol met brullende monsters met keiharde boenkmuziek en dikke uitlaten. Dit schijnt erg stoer te zijn heb ik me wel eens laten vertellen. Gelukkig zit ik ondertussen al weer op de rustige gravelweggetjes in Roemenie waar nog een volop rust te vinden is en waar de machines nog niet heersen over de mensen.

Groeten,
Samuel

hallo
ik ga van de zomer 2007 ook een tochtje maken door Duitsland
langs de rijn via koblentz dan naar dillen burg en weer terug nar Nederland
, misschien kunnen we samen riezen