Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs brouwerijen 7 t/m 9 juli - Forum Wereldfietser

Fietsen langs brouwerijen 7 t/m 9 juli

In het weekend van 8 en 9 juli organiseer ik een tocht met de thema's fietsen langs brouwerijen. Zie ook de andere berichten op het forum onder het kopje 'fietsen langs brouwerijen'.

Het belooft heel gezellig te worden. Vele mensen hebben zich al aangemeld of hebben interesse getoond. Op de campings waar we op vrijdag- of zaterdagavond komen te staan, is er geen limiet qua tentjes. 30 tentjes zou geen probleem zijn, zeiden de campinghouders dus kom massaal voor deze zomerse rit.

Hierbij geef ik een laatste overzicht van het programma.

Vrijdagavond overnachten we op natuurkampeerterrein Wega, Kruisbergenweg 2, Weert. Telefoon: 0493-494922. Website: www.natuurkampeersite.nl Dit terrein is een paar kilometer van station Weert gelegen.

Zaterdag vertrekken we om 10.00 uur vanaf de camping. Zaterdagavond kamperen we na circa 80 kilometer fietsen op camping Holsteenbron in Houthelchteren. Er is genoeg keus uit bier in het campingcafe: 30 soorten.

Zondag fietsen we via Hasselt terug naar station Maastricht.

Vrijdag is er ook de mogelijkheid om met mij mee te fietsen vanaf station Eindhoven. Ik vertrek daar om circa 12.30 uur.

Uiteraard vertel ik onderweg wat over de brouwerijen waar we langs komen en zullen we er enkele bezoeken. In Hasselt staat ook een bezoek aan het jenevermuseum gepland.

De route die we gaan volgen, gaat langs knooppunten en staat beschreven in mijn boek 'fietsen langs brouwerijen'. Het boek is natuurlijk de ideale voorbereiding op zo'n weekend. Wil je een boekje ontvangen dan kan je hem bij mij kopen voor Euro 16,50 excl. verzendkosten (dat is ongeveer de prijs voor 6 biertjes, 50 cent per beschreven brouwerij en 2,4 cent per kilometer).

Kosten voor bier, camping en brouwerij bezoek zijn voor eigen rekening.

Graag van te voren aanmelden i.v.m. met brouwerijbezoek.

Voor meer informatie en aanmelding: r.hoofdakker@wanadoo.nl of 030-6916440

Groeten,

Rutger



[/quote]Fietsen en bier drinken gaat moeilijk samen.

Hi Rutger,

Ik heb zojuist een berichtje geplaatst bij je vorige oproep, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4100

Groet, Rena :wink:

Zou graag meegaan, maar dan zijn we in de Hemelse bergen , of dat zo hemels is als jouw biertjes weet ik nog niet. Groetjes Nel

Beste Nel, ik zou een Bosbier meenemen, voor het geval dat ...

Rutger

Ha die Rutger,

Camping Holsteenbron dat is toch de camping van Ivo bij Zonhoven, die wij o.a. in Retie hebben ontmoet. Is echt een fietsvriendelijke camping in een mooie omgeving bij het fietspad over het voormalige kolenspoortje niet ver van Hasselt. Het cafe van de camping is erkent als fietsvriendelijkcafe. Vlakbij de camping is een ouderwets kruidenierswinkeltje gedreven door twee oude dames. Zij zullen blij zijn met al die wereldietsers.
Vraag wel aan Ivo of de knijten inmiddels echt vertrokken zijn.

Groetjes uit Spanje.

Hallo Rutger,
Ik zou graag mee willen maaaar... heb net m'n nieuwe fiets binnen en moet eerst flink oefenen voor ik er überhaupt met bagage op weg kom,
voor de kenners het is een roeifiets, een rechtop fiets lukt niet meer, zie Hemelvaartstrektocht (daar heb ik nog steeds slapeloze nachten van)

Groets, Guus,

ps ik ben geheelonthouder, mag ik dan wel mee (en toch vergeet ik alles!!!)
:lol:

Hi Guus,

Joehoe, de fiets is binnen! Dan zien we toch zeker wel tijdens het nazomerweekend, 18-20 augustus.

Ben erg benieuwd naar de fiets.

Groet, Rena :wink:

Ja Rena dat lijkt me een goed idee, volgende week komen m'n banaantassen dus dat brouwersweekend komt een beetje te vroeg, :x

M'n eerste pechgeval al onderweg gehad: een gebroken koppelingskabel
(bij een 'gewone' fiets heet dat een derailleurkabel) ik bleef er bij het wegrijden met m'n enkel achter haken, was verder geen probleem, je kunt alleen niet meer schakelen, bergen zijn mooi maar gelukkig(!) in nederland niet aanwezig :cry:

Dus tot zienzzzz in augustus

Groets, Guus 8)

Hi Rutger,

Nog zo'n 10 dagen en dan is het zover en ik moet je verklappen.... ik kan niet wachten! Niet vanwege het bier hoor :lol:

Vertrek jij zelf nog steeds om 12:30 uur vanaf Eindhoven CS?
Wellicht dat ik dan namelijk mee fiets, maar ik kan nog niks met zekerheid zeggen...

Groet, Rena :wink:

Hey Rutger,
Kan ik me nog aanmelden voor het weekend? Hoewel ook ik geen bierliefhebber ben, ben ik wel altijd te vinden voor een weekendje fietsen.
jim

Jim, houd er wel rekening mee dat je bij ieder brouwerijbezoek een lading bier mee krijgt. Ik zou maar extra tassen meenemen!

Hoi Jim,

Je kan uiteraard mee. Verbazingwekkend hoeveel niet bierdrinkers interesse hebben in deze tocht.

Ter informatie. Ik ben vanaf zaterdag tot en met donderdag naar de Auvergne in Frankrijk om me daar ook te goed te doen aan het goede leven. Ik kom pas laat terug en ik zal daarom niet al te vroeg naar het zuiden des lands afreizen. Ik moet vrijdag ook nog mijn spullen bij elkaar rapen en wat klusjes afhandelen. Kortom het plan om vanaf Eindhoven te gaan fietsen gaat helaas niet door. Ik verwacht om in ieder geval om 17.00 uur bij de camping in Weert te zijn.

Groeten,

Rutger
Fietsen en bier drinken gaan goed samen. Vooral als je het met je maten (met mate) doet.

Hi Rutger,
Lijkt me een relaxed plan, want ook ik moet nog wat klusjes doen. Zie je vrijdagavond op de camping!
Groet, Rena :wink:

We doen dit weekend alles zo relaxed mogelijk. Dat betekent dat iedereen zich nog kan aanmelden of spontaan kunnen opkomen (maar denk aan de vertrektijden). We kunnen een brouwerij bezoeken of naar het museum gaan, maar geen verplichtingen of zo.

Het biermuseum in Bocholt, de brouwerij van Ter Dolen en het jenevermuseum zijn in ieder geval open tijdens onze rit. We maken hier stops.

John, Gudy, Lars, Bert en andere liefhebbers van het goede leven. Ik hoop dat jullie ook mee kunnen.

:?: :D

Wij vertrekken woensdag al thuis en onze planning is dat we donderdagavond in Riethoven bij familie slapen.
Zijn er nog meer mensen die vrijdag al in de buurt van Eindhoven zijn, zodat we gezamelijk naar Weert kunnen fietsen?

Groet Hetty

Hallo, Ik woon in Bladel en rij via de Achelse Kluis richting Weert.

Mogelijk als verzamelpunt ook voor mensen die wel in de middag vanaf Eindhoven aan willen fietsen.

Voorstel 15.00hr?
En dan eerste trappist van het weekend nuttigen bij deze abdij?
Rutger schreef:... Zaterdag vertrekken we om 10.00 uur vanaf de camping. Zaterdagavond kamperen we na circa 80 kilometer fietsen op camping ...
Uiteraard vertel ik onderweg wat over de brouwerijen waar we langs komen en zullen we er enkele bezoeken....
Hoi Rutger,
Is 80 km niet wat ver met een (grote?) groep als je ook nog enkele brouwerijen wilt bezoeken? Pro is dat er over het (uitstekende Belgische) knooppuntennetwerk wordt gefietst en zoeken naar de weg of cafeetjes dus niet nodig is; anderzijds is bij door mij geleide tochten 70 km meestal het maximum gebleken, en dan bezochten we slechts de buurtsuper.
Wellicht is een eventueel tijdgebrek acuut op te lossen met een routeverkorting? De afstand is hemelsbreed immers geen 80 km.
Groetjes en tot vrijdagavond!
Leon

León,

De route lijkt mij voor een groep inderdaad een flink stuk te lang. We vertrekken ook nog pas om 10:00 uur!

Ik heb het volgende voorstel voor een route.
Volgens mij ligt de camping vlakbij knooppunt 77. Vandaar heb ik dus berekend.
Knooppunt (knpt)77 - knpt 75, 6 km;
Knpt 75 - knpt 08, 7 km;
Knpt 08 - pontje en verbinding door Bocholt (brouwerijmuseum), 3,5 km;
Verbinding Bocholt - knpt 208, 1 km;
Knpt 208 - knpt 06, 2,5 km;
Knpt 06 - Erperheidestraat (vóór Ellikom) 3,5 km;
Erperheidestraat - knpt 03, 3 km;
Knpt 03 - knpt 78, 9,5 km;
Knpt 78 - knpt 05, 1 km;
Knpt 05 - knpt 309, 5 km;
knpt 309 - verbinding kasteelbrouwerij Ter Dolen, 3,5 km;
Kasteelbrouwerij Ter Dolen - knpt 308, 1 km;
Knpt 308 - knpt 300, 6,5 km;
Knpt 300 - Camping Holsteenbron, 8 km.

Volgens mij zitten we dan net boven de 60 km, met alle ruimte voor brouwerijbezoek, of lekker kletsen bij een kopje koffie of thee.
Op 1,5 km van camping Holsteenbron is een levensmiddelenwinkel. Deze is tot 19:00 uur open!


Op zondag kunnen we dan als we in Hasselt zijn langs het Jenevermuseum en het Zalig Paterke. koffiedrinken in de voormalige brandweerkazerne van Hasselt.
Van Hasselt naar Maastricht hebben we een zee van tijd. Zou niet het hele stuk langs het Albertkanaal fietsen (industrie), maar langs de Demer via Diepenbeek, Schoonbeek en Munsterbilzen. Voor de klimliefhebbers kunnen we de Muizenberg inlassen. Verder via de nauwe doorstreek van het Albertkanaal naar Ternaaien en daar het pontje pakken naar Eijsden.

Hoe zit het met het extra fietsenrijtuig in de treinen van en naar Maastricht?
Ik kom vandaag vanuit Maastricht, maar die speciale rijtuigen hingen nog niet aan de trein.
Dat viaduct onder het spoor is nu wel verbeterd, met lichtinval in de bocht.

Roald en andere fietsers,

Wij zijn om 15.oo uur bij de Achelse Kluis.
Is dat in of kort bij het dorp Achel?

De Achelse Kluis is een klooster met brouwerij en kloosterwinkel. Dit ligt ten noorden van het dorp Achel, net over de grens bij fietsknooppunt 217.