Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen Schotland rond deel 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen Schotland rond deel 2

Vakantie net achter de rug en nu al weer nieuwe plannen aan het maken :D . Komend jaar kan ik 5 weken weg zoals het er nu uitziet. Graag zou ik dan de boot naar Newcaste nemen, op de trein stappen naar Oban en vandaar via de eilanden richting Durness, Wick fietsen. En dan zie ik vanzelf wel waar ik eindig.

Waar ik naar benieuwd ben is de zwaarte van deze route in vergelijking met Kanaalroute deel 1. In mijn geheugen zit dat ik fietsen in Noord Engeland, Schotland veel minder zwaar vond dan de Kanaalroute. Dus graag hoor ik jullie input.

Ook zou ik graag weten of het routeboekje helder en duidelijk geschreven is en dus een aanwunst om mee te nemen naast de GPS.

En mochten er bij jullie links bekend zijn naar webblogs van deze route dan houd ik me ook hiervoor aanbevolen.
Hallo Inge,

Wij (mevrouw denietzotrage en ik) hebben vorige maand een deel van de route die jij beschrijft gefietst. Alleen zijn wij met de trein naar Inverness gegaan. Vanaf daar eerst langs Nessie naar Fort William. Daarna een paar van de Hebriden bezocht: Isle of Skye, Noord Uist, Harris & Lewis. Hierna vanaf Ullapool door naar Durness en Thurso, vanaf waar we weer een trein gepakt hebben terug naar Newcastle.

Met Zuid-Engeland kan ik het niet vergelijken, daar ben ik nooit geweest. Wel heb ik eerder in Noord-Engeland gefietst en het boekje "Schotland rond, deel 1" gevolgd. Ik heb de route langs de westkust wel als heftiger ervaren dan het fietsen in de lowlands. De wegen gaan wat meer op en neer dan in het zuiden van Schotland, en soms ook best steil. Lichamelijk nog prima te doen, ik denk dat het vooral iets psychologisch is. Op een dag een stuk of tien heuvels beklimmen, en dat dag in dag uit, werkt soms een beetje frustrerend. De landschappen zijn wel heel mooi, maar op een zeker moment kreeg ik wel het gevoel van "dit is meer van hetzelfde". Op die momenten is het wel jammer dat de dorpjes die je tegenkomt niet veel voorstellen (van zuid Schotland herinner ik me schattige gehuchtjes en dorpjes, maar van de plaatsjes in het noorden springt er weinig tussenuit), want dat kan op die momenten van verveling net wat afwisseling bieden. Wat dat betreft is het wel leuk om veel van de eilandjes aan te doen: ieder eilandje heeft toch weer z'n eigen karakter, soms verassend hoe groot het verschil kan zijn na een boottocht van een uurtje.

Bovenstaande klinkt nu misschien wat negatief, maar alsnog kan ik je deze route van harte aanbevelen, hoor. Als ik vijf weken de tijd had zou ik denk ik zoiets doen: Eerst met de trein naar Inverness, dan langs Loch Ness en Loch Lochy naar Fort William (de treinverbinding naar Inverness is beter dan naar Oban, daarnaast heb je zo ook de gelegenheid Nessie te spotten). Daar met een pondje naar de westkant van Loch Linnhe (verkeer aan de westkant van het loch schijnt rustiger te zijn) en dan richting Isle of Mull. Na een rondje over Mull met de ferry naar Oban en dan wat eilandhoppen: Barra, Zuid- en Noord-Uist, Harris & Lewis, Isle of Skye. Vanaf Skye de westkust volgen tot aan Thurso. Daarna met de ferry naar de Orkney-eilanden, daarna door naar de Shetlandeilanden. Vanaf de Shetlandeilanden gaat een ferry naar Aberdeen, en vanuit Aberdeen is een comfortabele directe treinverbinding (van Virgin East Coast) terug naar Newcastle.

Met het routeboekje "Schotland rond, deel 2" heb ik geen ervaring, dit jaar reden we met enkel een GPS. Een paar jaar terug wel het boekje "Schotland rond, deel 1" gebruikt en dat is goed geschreven.
Detrage - die volgens mij niet zo traag is :wink: . Ik vermoed zo dat je heel wat meer km's per dag maakt dan ik. Wil als richtlijn 50 a 60 km aanhouden met plenty tijd tussendoor voor sightseeing. Zo schijnt bv Oban een leuk stadje te zijn.

Dank voor wat betreft wat tipjes van de sluier betreffende de route - hier kan ik een hoop mee. Wat ik niet erg vind is wat heuvels per dag als je tussendoor maar tijd hebt te herstellen - iets wat ik me van noord engeland en zuid schotland herinner. Bij de route van rond het kanaal was het meer van het steeds op en neer gaan, althans vond ik. Maar goed met nog een jaar te gaan zullen de beentjes hopelijk ook weer wat sterker zijn.

Het aandoen van veel eilandjes zit zeker in de planning - vind ik altijd erg leuk. Net wat je schrijft ieder eilandje is anders. Ga me zeker eens in alle eilandjes verdiepen die je noemt en eens kijken hoe het allemaal ten opzichte van elkaar ligt. Desondanks speel ik met de gedachte van zuid richting noord te reizen maar misschien is noord - zuid wel een betere optie. Zal eens uitzoeken wat de overwegende windrichting is. Wel goed te weten dat er vanuit Aberdeen een rechtstreekse trein is naar Newcastle.

Goed te weten dat Inverness makkelijker per trein te bereiken is dan Oban - ga ik zeker meenemen als ik een uiteindelijke route bepaal. En wie wil Nessie nu niet ontmoeten :D ?

Afgaande op je ervaring met Schotland 1 vermoed ik dan dat Schotland 2 ook goed is. Vind combi Gps/ boekje wel erg prettig zeker in de voorbereiding.
Inge1 schreef:Waar ik naar benieuwd ben is de zwaarte van deze route in vergelijking met Kanaalroute deel 1. In mijn geheugen zit dat ik fietsen in Noord Engeland, Schotland veel minder zwaar vond dan de Kanaalroute. Dus graag hoor ik jullie input.
Keep on dreaming Inge. In je geheugen eroderen heuvels een miljoen maal sneller dan in de geologische werkelijkheid.
Ik heb driemaal een lange tocht door Schotland gemaakt en ook Noord Engeland ken ik wel. Het is daar eerder zwaarder dan lichter fietsen, vergeleken met Zuid Engeland.
Op het deel van de Kanaalroute dat jij hebt gefietst, zijn de hellingen zelden steiler dan 15%. In Noord Engeland heb je de Yorkshire Moors, de Yorkshire Dales en het Lake District, waar klimmetjes van 20% meer regel dan uitzondering zijn. Zie ook het verslag van Hans, die er afgelopen voorjaar heeft gefietst. Alleen in het oosten van Engeland (tussen de mondingen van de Theems en de Humber) is het vlak tot mild heuvelachtig.
Vorig jaar hebben we in Schotland langs de westkust gefietst (zie ook dit topic). Toen heb ik dagelijks genoteerd hoeveel kilometers en hoogtemeters we gefietst hadden. Daarmee kan de klimfactor worden berekend, d.w.z. het aantal meters dat per kilometer moet worden geklommen. Bijna dagelijks hadden we een klimfactor van 10 tot 15 m/km.
Van het Engelse deel van de Kanaalroute heb je de trajecten 11 t/m 13 (van Harwich naar de Kanaalkust) en 3 t/m 7 gefietst. Daarvan hebben drie trajecten een klimfactor boven de 10: traject 13 (klimfactor 14 m\km: door de heuvels van Kent en East Sussex), traject 5 (klimfactor 12 m/km: Isle of Wight) en traject 7 (klimfactor 13 m/km, eindigend met een 20% steile klim direct na Abbotsbury).
In Schotland ervoer ik het klimmen overigens niet als de grootste hinderfactor. De wind is er veel belangrijker, omdat er - anders dan in Zuid Engeland - weinig beschutting is. En als het even niet waait, heb je langs de westkust en in de Highlands weer een ander probleem: midges (zie ook dit verhaal van onze eerste tocht door Schotland). Voor fietsers met een licht masochistische instelling valt er in Schotland veel te genieten!
Kees, dan blijf ik dromen :D . En ga dan komende zomer toch maar zelf ontdekken hoe het er met de heuvels is. De wind is dan hopelijk lief voor me - zal zuid naar noord fietsen. Ik ken de midges doch hoop - zal het waarschijnlijk wel bij blijven - er niet teveel last van te hebben. Een midget bedekking voor het hoofd heb ik genoteerd om aan te schaffen.

Wat ik voor nu in het hoofd heb is te starten in Oban dan naar de eilanden te gaan en via de westkust weer richting Oban te fietsen. Dan kan ik vandaaruit nog een rondje maken naar Mull en ? en via de kust terug naar Oban en/ of vanuit Oban naar Inverness fietsen. Zo heb ik dan verschillende mogelijkheden om de tocht korter of langer te maken al naar gelang de benen zich houden. Ik weet dat ik voor Oban in Glasgow over mag stappen en dat rechtstreeks naar Inverness waarschijnlijk makkelijker is doch wil in ieder geval de 1e optie fietsen. In 4 1/2 week fietsen in mijn heerlijk rustige tempo moet dat in ieder geval kunnen denk ik. Ga nu ook bewust de etappes tussen de 50 en 60 km te houden zodat ik een idee heb van wat er aan overnachtingsmogelijkheden is. Alsmede voldoende cultuursnuifdagen inbouwen. Ik wil weer, net als dit jaar, gewoon alles kamperen (mits het weer het toelaat natuurlijk) met af en toe een YHA.

Ben nu met de fysio aan het kijken hoe de knie meer te kunnen belasten - ze is in al die jaren degene die een diagnose heeft gesteld en een plan heeft opgezet hoe eea te versterken. Hopelijk gaat dit zich vertalen in een pijnloze knie komende vakantie.

Wat ik me wel afvraag in geval van wildkamperen is : hoe kom ik aan (drink)water? Of heb ik iets van waterzuivering nodig?

Jullie verslagen had ik al even terug met veel plezier gelezen. En zal ik vast nog een keer lezen om een goed beeld te hebben van waar ik tegenaan kan lopen.
Inge1 schreef:Wat ik me wel afvraag in geval van wildkamperen is : hoe kom ik aan (drink)water? Of heb ik iets van waterzuivering nodig?
Het Schotse klimaat maakt niet snel dorstig en kraanwater is hier prima te drinken. Met een paar grote bidons - die je bij elke pub, tearoom, tankstation of 'public convenience' kunt vullen, heb je altijd genoeg water bij je om te koken. Bij snelstromend water in onbewoond gebied kun je ook prima (af)wassen. We hebben ook wel eens de afwas gedaan in het heldere zoute water van een Loch.
Probeer dan wel lang gras en struikgewas te mijden, want teken zijn hier niet zeldzaam. Op onze eerste tocht in 1997 werden we een keer door deze krengen besprongen toen we achter wat bosjes gingen wildkamperen (op tientallen meters van een hotel; dat zouden we nu niet meer doen). Dus naast het verplichte hoofdnetje tegen midges ook een tekentang meenemen.
Inge,

Laat je tegenhouden of ontmoedigen door de steilheid van de heuvels. Je komt altijd boven, hetzij lopend (de hellingen in Engeland zijn meestal kort), hetzij fietsend (in een langzamer tempo). Neem er gewoon wat meer tijd voor en je krijgt er zoveel moois voor terug.
Schotland staat ook (nog) op onze lijst. Het is zo fantastisch mooi daar (ik ben er meerdere keren op de motor geweest) dat elke inspanning zijn investering waard is.
Mocht je toch water willen/ moeten zuiveren is de Sawyer nooit weg. Zou er zelf een paar liter zakken bij doen. https://www.bushcraftshop.nl/sawyer-min ... ilter.html
Inge1 schreef:Een midget bedekking voor het hoofd heb ik genoteerd om aan te schaffen.
Een hoofdnetje zou ik pas kopen als je daar bent, degene die je hier kan kopen hebben vaak te grofmazig gaas (vraag me niet hoe ik dat weet). Avon Skin so Soft werkt aardig en met Smidge heb ik ook positieve ervaringen. Het zijn trouwens midges.

Het vinden van drinkwater is, zoals hierboven al gezegd, geen probleem. Goede plekjes vinden om wild te kamperen is aan de westkust nog een hele uitdaging i.v.m. de drassige veengrond. Daarnaast groeien er weinig bomen, dus je staat al snel in 't zicht langs de weg. Prima om de nacht door te komen, maar wat minder relaxed als je een middag op je kamp wilt doorbrengen.

Nog iets wat wellicht leuk is wat betreft overnachtingen zijn de bothies: oude gebouwtjes (veelal verlaten crofters-huisjes) die opengesteld zijn om in te overnachten. Meestal wel een stuk wandelen vanaf de weg. Zie bijvoorbeeld www.mountainbothies.org.uk.
Voor wat betreft die Sawyer: dat is het Amerikaanse tweelingbroertje van :
https://www.bever.nl/care-plus-waterfil ... obapa82001
die misschien eenvoudiger te verkrijgen is
Kees - dat het kraanwater prima was om te drinken wist ik doch vroeg me af of ik er makkelijk aan kan komen. Ja dus. Fijn! Ga ik wel een waterzak aanschaffen - denk aan een 6l (MSR) of de 10L van Ortlieb. Maar andere suggesties zijn welkom. Ook heb ik geen idee hoeveel water ik nodig heb voor koken (avond en ochtend, afwas en een "bucket bath".
Dank voor de tip van lang gras en struikgewas. Zal die zeker proberen te vermijden. Want krengen zijn het inderdaad. Tekentang zit in de standaard EH uitrusting.

Hans - soms wordt ik wel een beetje ontmoedigd door de heuvels zeker als de knie niet wil. Echter erdoor tegen laten houden ga ik niet doen. Vandaar ook het route plan bestaande uit verschillende rondes zodat ik de tocht langer of korter kan maken al naar gelang nodig is. Hopelijk met de hulp van deze fysio kan ik de knieproblemen goed aanpakken en heb ik daar komende zomer (en jaren volgend) geen last meer van. Nu wordt de knieschijf niet goed over de onderliggende botten geleid wat tot irritatie en pijn lijd als de knie bovenmatig belast wordt.

Friso en Arnob - zal gaan kijken naar de Sawyer of Care plus. Net nog even naar beidde gekeken maar vind het lastig m zo wate rte filteren vermoed dat ik ga uitkomen bij een steripen. Weegt ook weinig, is wel ietsje duurder. https://www.zwerfkei.nl/product/steripe ... cJAhAKg.97 Iemand hier ervaringen mee?

Detrage - OK, dan moet ik dus in Oban tijd reserveren om te kijken naar een netje en zal ik ook naar Smidge en Avon Skin So Soft gaan kijken. Dank voor de tips.
Van Bothies had ik gehoord - echter het stuk wandelen vanaf de weg is voor mij een No go ivm mijn loop-problemen. Anders zouden dat inderdaad leuke plekken zijn om te overnachten.
Let je op: de camping in Oban ligt een flink stuk hoger dan de stad. Vergeet niet boodschappen te doen voor je naar boven fietst want ik kn me voorstellen dat je die helling niet twee keer wilt doen.
Dank voor de tip, doch speel met de gedachte om in Oban de YHA te nemen. Zit ik in de stad en dat is fijner met het bezichtigen van.