Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Huayhuash & Cordillera Blanca: wanneer passen sneeuwvrij? - Forum Wereldfietser

Huayhuash & Cordillera Blanca: wanneer passen sneeuwvrij?

Hoi,

Hoogstwaarschijnlijk gaan we volgend jaar een maand naar de Huayhuash & Cordillera Blanca (Peru). Ik heb zo'n mooi boekje van Spikes on bikes over fietsen en wandelen in dat gebied. Er staat in dat de beste periode om er naar toe te gaan zo tussen juni en september is.

Maar wie weet wanneer de hoge passen in dat gebied (zo rond de 4500m) sneeuwvrij zijn?

(In de Alpen ga ik het liefste zodra de passen net sneeuwvrij zijn, zodat je ook nog veel sneeuw op de bergtoppen ziet. Maar hoe dat in Peru zit - geen idee.)

Afbeelding
Volgens mij zijn de passen daar nagenoeg het hele jaar sneeuwvrij. Misschien kan er eens een klein laagje sneeuw vallen, maar het is in ieder geval niet zo dat de passen een aantal maanden achtereen onbegaanbaar zijn.

In onze zomer is het in de Peruaanse Andes koud, maar valt er nauwelijks neerslag. In onze winter is het er nat, maar relatief warm, zodat de sneeuwgrens erg hoog ligt.
De passen raken daar inderdaad (bijna) nooit ingesneeuwd. Als er passen dicht gaan is dat door overvloedige regen (landslides). Daar heb je in de zomer geen last van.

Cordillera Blanca is zóóóóó mooi :shock:
Dank voor jullie antwoorden! Fijn om te lezen dat ik geen rekening hoef te houden met sneeuw. En ook dat het er erg mooi is!

Ik kwam op het idee toen ik dit filmpje zag:https://youtu.be/upZJpGrppJA Maar wij gaan het met fietstassen doen hoor.