Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Noorwegen welke brander en ander adviezen - Forum Wereldfietser

Fietsen in Noorwegen welke brander en ander adviezen

Dit jaar wil ik vanaf 23 juli een dag of 15 gaan fietsen in Zuid/west Noorwegen te beginnen in Egersund tot Geiranger en weer terug naar Kristiansand.
Mijn auto wil ik laten staan in Hantsholm (Dk).
Wie heeft er adviezen over parkeren, de route en wat ik niet moet missen.

In verband met de keuze van de brander. Hoe staat het met de verkrijgbaarheid van ventiel of prik gasblikjes of spiritus in Noorwegen?

Harry

Hoi Harry,
Over parkeren en mooie route kan ik je helaas geen advies geven, wel over de rest.
In Noorwegen is het niet eenvoudig om aan Campinggas te komen, in de betere sportwinkels is het te koop en soms bij een benzinepomp.
Spiritus is eenvoudiger , de Noor/ Zweed/ Fin gebruiken veelal de Trangia spiritusbranders , dus dat is te verkrijgen helaas ook niet bij elke supermarkt, in buitensportzaken cq vanalleswatwinkels..
De campingkeukens zijn vaak goed uitgerust met elektrische kookplaatjes en daar heb ik veel gebruik van gemaakt om mijn eigen brandstof te sparen.
Fijne Reis!!
Groet, Marjan

Spiritus is overal goed verkrijgbaar, met name bij de doe-het-zelf zaken. Camping gaz heb ik in 1997 niet meegenomen, maar was wel in een aantal sportwinkels te krijgen.

Zie voor een route mijn verslagen uit 1991 en 1997 op

http://www.luddo.nl

15 dagen om helemaal naar Geiranger te fietsen en weer terug lijkt me wat kort. Je moet dan wel lange dagen maken en de meeste wegen zijn behoorlijk geaccidenteerd tot bergachtig. Passen beginnen bij zeeniveau en lopen tot circa 1500 meter. Dit zijn passen vergelijkbaar met de cols in Frankrijk.

Met name rond Stavanger met de Prekestolen en de Lysefjord zijn erg de moeite waard. Andere hele mooie stukken zijn de Rallerveien. De weg tussen Haukeligrend en Roldal, langs de Hardangervidda en het hele gebied rond het Sognefjord. Met name de hoogste pas van Noorwegen vanaf Skjolden naar Lom, de weg tussen Ovre Ardal en Turtago zijn waanzinnig mooi.

Er ligt vaak aardig wat sneeuw hetgeen een extra dimensie geeft aan het fietsen door de fjorden. Het voordeel is dat je lang kan doorfietsen, want het is lekker lang licht.


Veel plezier

Luddo
Harry schreef:In verband met de keuze van de brander. Hoe staat het met de verkrijgbaarheid van ventiel of prik gasblikjes of spiritus in Noorwegen?
Ik ben net terug uit Noorwegen en zonder dat ik er echt op gelet heb, zag ik in sportzaken vaak gasblikjes. In ieder geval de blikjes van Primus (ventiel) zie je vaak. De sportzaken die moet hebben zijn de "G-sport" en de "One-sport".

Als je van camping naar camping fiets, heb je eigenlijk geen brander nodig. Elke camping heeft een kookhok met elektrische kookplaten.

Veel plezier, het is een mooi land als het niet te hard regent.

Sjirk