Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano XT naaf - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Shimano XT naaf

Ik heb er een met steek as en schijfrem in mijn pedelec zitten. Super spul. heeft al vele duizenden kilometers dienst gedaan. In de mtb wereld gaan ze met die dingen downhill met snelheden die onvoorstelbaar zijn. Als ik dit forum serieus zou nemen lagen er al duizenden mensen in het ziekenhuis omdat die assen met miljoenen op de markt gezet worden wereldwijd.
Hee, een knuppel in het hoenderhok!
Dan neem je dit forum toch niet serieus? Het is een fundamenteel problematisch ontwerp door de wel erg kleine lagers, en ik heb de consequenties met eigen ogen mogen zien. Dat wedstrijd mtbers daar niet mee zitten verbaast niet. Die willen net als wielrenners toch steeds wat nieuws.
Slaapt zijn houding doet me denken aan de man die aan de rand van een stadsnatuurgebied (Lage Weerd) de Galloways brood stond te voeren, direct naast het bord dat je die dieren niet mag doeren omdat ze daar - uiteindelijk - agressief van worden naar wandelaars toe. Ik wees de man op het bord dat hij de dieren niet kon voeren maar hij zei alleen "Dat weet ik". Tsja, wat doe je dan?
Als je geen argumenten hebt speel je gewoon op de man. Typisch conservatieve houding. Shimano maakt 1 keer een ontwerp fout of een minder product en de komende 10 jaar zijn alle xt assen rommel.
Slaapt schreef:Shimano maakt 1 keer een ontwerp fout of een minder product en de komende 10 jaar zijn alle xt assen rommel.
Ja dat klopt. Als iets eenmaal fout is ontworpen en niet wordt aangepast wordt het niet vanzelf beter. Of wel?
Nuchter conservatief is altijd nog beter dan zuigend offensief...
Blijkbaar niets beters te doen deze zondag? Het is prachtig fietsweer...
Georg schreef:Nuchter conservatief is altijd nog beter dan zuigend offensief...
Blijkbaar niets beters te doen deze zondag? Het is prachtig fietsweer...
Je gelijk halen is anders ook een sport hoor.
De argumenten zijn al vaak genoeg geven: door de dikkere alu as is er minder plek voor het lager. Daardoor moeten er veel kleinere en minder belastbare kogeltjes in. Het resultaat viel te verwachten. Overigens hebben we het hier alleen over de gewone xt achternaaf, en niet over voornaven of thru axle naven.
Wim schreef:De argumenten zijn al vaak genoeg geven: door de dikkere alu as is er minder plek voor het lager. Daardoor moeten er veel kleinere en minder belastbare kogeltjes in. Het resultaat viel te verwachten. Overigens hebben we het hier alleen over de gewone xt achternaaf, en niet over voornaven of thru axle naven.
Als je echt je huiswerk zou hebben gedaan dan weet je dat kleinere kogels net zo belastbaar zijn als de grotere. Zeker met die paar kilo die een fiets+bereider+bagage en klappen van de weg doen. Echter heb je bij kleinere kogels meer contactpunten met de cup/conus dus een betere gewicht verdeling van de belasting.

Daarnaast zijn XT cup/conussen gladder afgewerkt en hebben een veel betere afdichting tegen vocht en vuil.
Ik snap best dat het logisch is om te denken dat Shimano elk jaar zijn best doet om hun spullen slechter te laten zijn dan het jaar er voor. Prima buisnes model om marktleider te blijven!

Dus eigenlijk wat Ernie Frieke zegt! http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc
Wat ik heb begrepen (toen ik Marten een keer sprak), is dat de zwakte van deze naaf niet in de kleine kogeltjes zit (ze zijn wel kleiner van stuk, maar ook groter in aantal), maar met name in het kwetsbare freewheel. Zie ook dit draadje uit 2009.
2009..... het in nu bijna eind 2016..........
Geloof mij er is veel veranderd sindsdien :)
Zelfs LX naven zijn nog steeds goed qua kwaliteit/prijsverhouding :)
XT is veel ongunstiger qua kwaliteit/prijsverhouding.
Maar dat maakt het niet een slechtere naaf en dat is precies, volgens mij de verwarring van veel mensen op dit forum.
Al vind ik persoonlijk dat 10 en 11 speed cassettes minder geschikt zijn voor lange vakanties ivm dunnere kettingen tov 9 speed maar dat is een andere discussie.
miro schreef:@ Jeroen

Duidelijk en eerlijk verhaal

Bekende belden zelfs ook elke dag fietser. My nexus naaf ook heel geplaagd in dit forum
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/

gewijzigd :

Nu pas zie de Hi-res fotos - MIschien ben ik techno-freak maar de naaf is 3 keer volledig op

De eerst stap in mij onderhoudsritueel is de wiel chirurgisch schoon van buiten krijgen
tandartsgereedschap bij 'Philips health' op de kop tikken?
Grappig al dat commentaar terwijl de eigenaar er al meer dan 41.000km op heeft zitten en er nog steeds probleemloos mee doorfietst. Je zou toch zomaar gaan twijfelen aan al die goedbedoelde en tegenstrijdige meningen.

Jeroen, lekker blijven fietsen en een compliment aan jezelf! 8)
Yopie schreef:Grappig al dat commentaar terwijl de eigenaar er al meer dan 41.000km op heeft zitten en er nog steeds probleemloos mee doorfietst. Je zou toch zomaar gaan twijfelen aan al die goedbedoelde en tegenstrijdige meningen.

Jeroen, lekker blijven fietsen en een compliment aan jezelf! 8)
+1

Ik heb die xt naven al 10 jaar op mijn fiets. Er is flink mee gestuiterd. Niks mee aan de hand.

Zo, weer even mijn gelijk gehaald! :D
Mijn fiets maatje heeft een 2001 koga traveler helemaal XT afgemonteerd. Fiets ook gruwelijk veel zonder problemen. Met zijn 125 kilo en ook vaak nog met bepakking geeft hij die fiets ook gruwelijk op zijn kloten.
Willen jullie er wel even aan denken dat de kritiek het vernieuwde en vanaf 2009 geleverde model betreft. Met de eerdere xt naaf met stalen as en grotere lagers heb ik evenmin ooit problemen gehad, en nog steeds niet. Dat waren heel goede naven voor een bescheiden prijs.
Wim schreef:Willen jullie er wel even aan denken dat de kritiek het vernieuwde en vanaf 2009 geleverde model betreft. Met de eerdere xt naaf met stalen as en grotere lagers heb ik evenmin ooit problemen gehad, en nog steeds niet. Dat waren heel goede naven voor een bescheiden prijs.
Ok, dat kan eea verklaren.
Wim schreef:Willen jullie er wel even aan denken dat de kritiek het vernieuwde en vanaf 2009 geleverde model betreft. Met de eerdere xt naaf met stalen as en grotere lagers heb ik evenmin ooit problemen gehad, en nog steeds niet. Dat waren heel goede naven voor een bescheiden prijs.
Dus alle assen vanaf 2009 dus.
Laat ik nou net een nieuwe fiets hebben besteld waar deze naaf inzit (althans de FH-T780)...

Aangezien het lastig is om op basis van meningen, feiten en 'hearsay' een oordeel te vellen heb ik maar even gegoogled. Het ziet er naar uit dat 'SHIMANO DEORE XT FH-T780 problems' duidelijk meer hits geeft dan vergelijkbare naven. Ik krijg wel het idee dat het vaker de body is dan de naaf zelf. Zie bijvoorbeeld hier:

http://pardo.net/bike/pic/fail-001/FAIL-082.html

Dan maakt het feit dat er kleine kogeltjes in zitten toch ook niet uit?

Enfin, ik heb toch geen keuze. Ik zorg in elk geval dat de naaf goed is afgesteld. En dan reken ik op een lange levensduur. Zoniet, dan meld ik het hier :D