Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kan ik comfortabel plassen in de nacht - Forum Wereldfietser

Hoe kan ik comfortabel plassen in de nacht

Na vele fietsvakanties moet ik tot de conclusie komen dat de nachtelijke plas op campings een drama is.
1. Of ik moet naar het toiletgebouw lopen. Daar heb ik geen zin in en dat stel ik dus zo lang mogelijk uit en dan lig ik wakker; darnaast ben ik klaarwakker als ik terugkom van die TL toestanden.
2. Of ik ga naast de tent zitten, maar dan voel ik me bekeken; vind ik het asociaal; maakt lawaai en voel ik me niet op mijn gemak... weer klaarwakker.
3. Of ik plas in de voortent, ik heb al geprobeerd met een stuk papier tot een trechter gevouwen in een fles of gewoon op de grond maar dat stinkt en je wil toch je eigen nest niet bevuilen.
HEEL LANG VERHAAL, MAAR DE VRAAG IS: WIE WEET EEN METHODE (OF WEET HET BESTAAN VAN EEN GADGET) DAT JE 'S NACHTS KUNT PLASSEN EN NIET JE VOORTENT UITHOEFT en je het een beetje netjes houdt (en dan niet met de oplossing komen dat we een emmer moeten meenemen want dat is niet zo'n fijn item op de fiets).

Eehm, ikzelf neem al jaren een afsluitbare literpot mee. Het is een plastic lege bus met deksel dat hermetisch afsluit. Ook ruim genoeg voor vrouwen om in te plassen, mijn vriendin gebruikt hem ook wel eens. We verkopen die dingen in de winkel waar ik werk, dus ik zou niet weten waar je ze verder nog kan kopen.
In de ochtend spoel ik dat ding heel goed na, en gebruik het dan als bescherming voor mijn brander en mijn lampje en dat soort dingen, voordat ik die inpak.
Ik vind het inderdaad en zegening om dat ding in mijn voortent te hebben liggen, ik zou niet meer zonder vertrekken.
Als je wilt kan ik je tegen kostprijs zo'n pot toesturen, of kom hem halen in Groningen.

Groet,

Matthijs

Hi Martine,

Een paar jaar geleden ontmoette ik tijdens een beurs twee vrouwen dit op de ligfiets fietsen. Onder de bagagedrager hadden ze een bidon hangen. Ik vond het een nogal onlogische plek voor water. Toen ik er naar vroeg, vertelde ze dat dat de plaspot was voor 's nachts. Het was een soort bidon, maar dan met een breedde opening en een schroefdop. Ze wisten me te vertellen dat het prima ging in de voortent. De bidon werd wel alleen daarvoor gebruikt.

Zelf ben ik een van de gelukkigen die 's nachts niet z'n bed uit hoeft om te plassen.

Succes!
Groet, Rena

Leuk onderwerp.

Ik ben niet zo moeilijk hoor, maar ik snap je dilemma. Wij proberen altijd aan de rand te staan of bij een bosje, voor de nachtelijke plas en als het echt niet anders kan vrij dicht bij het toiletgebouw.
Lijkt me wel een gedoe hoor met zo'n fles, ben je dan ook niet klaarwakker?

Ik heb altijd een opvouwbaar lg wasbakje bij me. Handig voor dat wasje of de afwas. Binnenste buiten gekeerd gebruik ik het om mijn fietsketting bijv. in schoon te maken maar ook voor die nodige plas midden in de nacht in de (voor)tent. Of in een chinees hotelletje waar alleen een dorpstoilet is enz. Hoef ik niet te knoeien boven potjes en flesjes, altijd raak en schoon want water is ook altijd bij de hand. 's Morgens de boel weer legen en schoonmaken. Werkt voor mij perfect.

Als man heb je natuurlijk minder problemen dan als vrouw.

Ik gebruik een oude literfles van een vloeibaar wasmiddel, perfecte opening. (voor de man) :wink:

Afhankelijk van of ik alleen of met zijn tweeën reis heb ik een 2- of 3 persoonstent (met voor/zijtent) bij mij zodat het nooit een probleem is.

Maar mijn voorkeur gaat toch ook uit na de randen van de campings.

Ik merk wel dat mijn fietsmaatjes(v) veel minder plassen dan ik.

Wil

Beste Mensen,

Inmiddels heb ik de plaspot van Matthijs ontvangen en ga die uittesten (heeft het model van de plastic pot van de Jodekoeken, maar dan degelijker. Tot nu toe bedankt voor alle tips, trucs etc.

Maar aanvullingen op dit onderwerp blijven altijd welkom.

Wat Josie Dew overdag doet, kun je natuurlijk ook 's nachts doen.

Hi, weet niet of dat je al onderweg bent. Maar ik kwam in een ander Forum een aardige vondst tegen, deze Uribags lijken mij uitstekend geschikt voor je.

Succes der mee.

Bas

Tjee, grappig dat die dingen gewoon bestaan. Ik vind ze alleen niet echt goedkoop, en ik vraag me af hoe zwaar ze zijn.... En waarom is die plastuit nu weer zo nauw? Ik zou 'em toch wat ruimer hebben ontworpen.
Beste allemaal,

Terug van vakantie..... Het was geweldig (van Amsterdam naar Rome).
De plasbus van Matthijs (Spironski) bleek een geweldige aanwinst. Wij willen nooit meer anders.

Groeten van Martine

Spironski schreef:Tjee, grappig dat die dingen gewoon bestaan. Ik vind ze alleen niet echt goedkoop, en ik vraag me af hoe zwaar ze zijn.... En waarom is die plastuit nu weer zo nauw? Ik zou 'em toch wat ruimer hebben ontworpen.
Een uribag is wel heel klein te maken (herenversie formaat fotorolletje) zodat ze makkelijk meegenomen kunnen worden, da's met andere potten wel anders ;)

Denk er over om voor de komende winterkampeerperiode er toch één aan te schaffen, ben anders na een plasbeurt altijd weer veel te wakker om meteen te gaan slapen.

'n Tijdje terug stond ik met m'n tent heel idyllisch vlakbij een kletterend stroompje. Ik moest er die nacht vier keer uit, dat was wel een nieuw persoonlijk record. Elk voordeel heb ze nadeel...
:D

geluk schreef:Elk voordeel heb ze nadeel...
Inderdaad, want jij bent natuurlijk zoals het hoort minstens 100 meter bij het stroompje vandaan gegaan voordat je je plasje deed!

Gerd

Haha, 't sanitairblok was ook dichtbij!
:D

geluk schreef:Elk voordeel heb ze nadeel...
Inderdaad, want jij bent natuurlijk zoals het hoort minstens 100 meter bij het stroompje vandaan gegaan voordat je je plasje deed!

Gerd

GerdC schreef:Inderdaad, want jij bent natuurlijk zoals het hoort minstens 100 meter bij het stroompje vandaan gegaan voordat je je plasje deed!
Waar staat dat dan ergens? 100 m is wel erg ver...

Fedor schreef:Waar staat dat dan ergens? 100 m is wel erg ver...
New York State Department of Environmental Conservation schreef:Use pit privies provided near popular camping areas and trailheads. If none are available, dispose of human waste by digging a hole 6"-8" deep at least 150 feet from water or campsites. Cover with leaves and soil.
Do not use soap to wash yourself, clothing or dishes within 150 ft of water
Dit is een voorbeeld van de regels die vrijwel overal in Amerika gelden voor backcountry camping in Nationale Parken e.d. Dezelfde soort regels ben ik ook tegengekomen in Australië.

Goed, 100 meter was misschien een beetje overdreven, maar de helft niet.

Gerd

GerdC schreef:Dit is een voorbeeld van de regels die vrijwel overal in Amerika gelden voor backcountry camping in Nationale Parken e.d. Dezelfde soort regels ben ik ook tegengekomen in Australië.
Best streng dus...

Tja als ik in de Alpen aan het wandelen/klimmen ben zie ik ook de schapen en koeien naast of in de (o zo helder lijkende) beek schijten...

Niet dat ik dat doe overigens ;)

- Tena Lady verkoopt ook producten om er 's nachts niet meer uit te hoeven.
- Ander idee: diepvrieszakjes vullen. En de volgende ochtend legen of er onderweg mee gooien naar bijtende honden.
- Nog een idee: betere balans tussen inspanning en vocht. 's Avonds moet je veel drinken om het vochttekort aan te vullen en er blijft meestal maar weinig vocht over voor een plasje. Tenzij je alcohol en/of overmatig veel drinkt, of niet hard genoeg hebt gefietst.
- De reparatiebidon met brede opening die je voor 5 euro kunt kopen is ook een alternatief.