Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke tent

Wij hebben een Nammatj 3 gt en kan me niet voorstellen dat daar een fiets in past. Het lijkt me ook hopeloos onhandig, met een reëel risico dat je ooit je tent beschadigt.
Georg schreef: Ik denk dat veel mensen omkijken naar een fatbike niet vanwege hebberigheid maar vanwege het rare uiterlijk. Althans, ik wist ook van het bestaan niet af, alleen door dit forum.
Ik zag er 1 rijden in het wild en toen kreeg ik niet onmiddellijk de indruk dat het om een prijzige fiets zou gaan, eerder het tegendeel, ik dacht zúlke brede banden, wat een rare fiets, zeker geen geld voor normale ;-)
Maar profi dieven zijn waarschijnlijk beter op de hoogte dan ik.
Meestal krijg ik ook de opmerking: 'Zeker geen geld voor een echte motorfiets he?' Het zijn idd niet echt dure fietsen maar ze zijn wel zeer opvallend en dat kan zeker een onveilig gevoel geven, ligt er vooral aan in welk land of streek je fietst.
Ik zat zelf bv een keer in Frankrijk op een treinstation te wachten, de fiets stond met bagage en al voor m'n neus, er komen een paar jongens aanlopen, draaien goedkeurend om de fatbike, knijpen in de banden, kijken naar mij en opeens springt er eentje op de fiets en trapt weg! Wat een idioot. Ik er gelijk achteraan, schreeuwend in 't zweeds en mepte de jongen van de fiets. Hij vallen natuurlijk, de fiets schoof tussen de mensen, de bewaking kwam aanhollen en de jongen verontschuldigde zich met de opmerking dat ie alleen maar even wilde weten hoe 't fietste en dat ie heusssss wel terug zou komen. Jaja, natuurlijk. Maar dit soort incidenten maak je niet echt mee met een gewone fiets.

Ik zie op dit forum ook vaak een 'Mijn fiets is gestolen' topic. Ik lees die topics bijna nooit, zijn bijna altijd van die dure fietsen en dan moet je ook niet verbaasd zijn dat ie onder je neus wordt gejat. Zelfde dus als met een fatbike. Daarom vind ik je fiets in de tent nog niet zo'n gek idee, vooral voor de solofietser die zijn fiets niet aan een ander kan vastmaken.
Dennis1987 schreef:Denk dat een echt goed slot ook een goede optie is ja.

Deze bijv.
https://www.motorkledingcenter.nl/abus- ... GwodkjcEYg

Die weegt wel 7 kilo maar is met geen enkele betonschaar open te knippen. Slijptol hoor je en duurt een minuut of 2-3. Dan kan de fiets op een camping ook een stukje verderop gezet worden waar hij wel aan een paal vast gezet kan worden. Ik zou dan aan een klein licht 1 persoonstentje genoeg hebben.
Een slot van 7 kilo meenemen, dat zou voor mij echt veel te zwaar zijn :lol:
Maar een grotere tent is geen alternatief voor een goed slot lijkt me, waar een goed slot wel een alternatief kan zijn voor een grotere tent (geen 7kg natuurlijk, dat was ook niet serieus bedoeld).

Je zou zeggen dat iets wat opvalt, een fatbike in dit geval, juist een stuk minder aantrekkelijk is om te stelen. Niet voor niets zijn de Golf (670) en Polo (524) de meest gestolen auto's in Nederland. Met afstand overigens van de nummer 3 (198).

http://www.topgear.nl/autonieuws/10-mee ... s-h1-2016/
henk huizenga schreef: Dat je wat bang bent dat je trouwe metgezel gejat wordt snap ik, maar angst belemerd je reisplezier. Ik zou kijken naar een andere manier van beveiliging. Er zijn leuke dingen te koop die geluid maken als je de fiets verplaatst , en een vistouwtje aan je fiets en deze aan je tent vastmaken doet wonderen .
Helemaal mee eens. Goedkoper, makkelijker en veel eenvoudiger.

Sinds ik deze heb slaap ik 's nachts uitstekend. Ook in Albanië.
https://www.reisartikelen.nl/doberman-b ... t-tasalarm
Peter Rodenburg schreef:
henk huizenga schreef: Dat je wat bang bent dat je trouwe metgezel gejat wordt snap ik, maar angst belemerd je reisplezier. Ik zou kijken naar een andere manier van beveiliging. Er zijn leuke dingen te koop die geluid maken als je de fiets verplaatst , en een vistouwtje aan je fiets en deze aan je tent vastmaken doet wonderen .
Helemaal mee eens. Goedkoper, makkelijker en veel eenvoudiger.

Sinds ik deze heb slaap ik 's nachts uitstekend. Ook in Albanië.
https://www.reisartikelen.nl/doberman-b ... t-tasalarm
Met respect voor de TS -hij mag het natuurlijk zelf weten- geloof ik zelf dat een nylon draad tussen fiets en tent net zo goed werkt. En het is een stuk handiger.

Maarre... Peter: die alert ziet er goed uit (en past in het Sinterklaassurprise budget 8). Hoe werkt zo'n ding in de praktijk? En gaat-ie niet soms vanzelf af bij een zuchtje wind enzo?
Ja van valse meldingen zul je niet populair worden op de camping...
Nu we toch effe offtopic zijn: deze heb ik in gebruik en is niet slecht. Is eerder bedoeld als schijfremslot voor motorfietsen maar kan evengoed aan het voorste tandwiel van je fiets gehangen worden, werkt met een sleutel. Als er niemand aankomt krijg je ook geen valse meldingen :wink:
Wat vind je van de GoLite Shangri-La 5? Ik weet niet hoeveel die kost maar zag hem op een zweeds fietsforum langskomen. Je kunt hem zonder binnentent opzetten zodat je een zee van ruimte plus minder gewicht/bagage hebt en je kunt er zoals op de eerste foto een 1p binnentent inhangen of een 3, 4, 5p zoals op de laatste foto. Lijkt mij wel wat, met een 1p weegt ie 1.4kg en met een 4p weegt ie alsnog maar 2.6kg
Ik zou ook Leon zijn raad opvolgen en de lengte van de fiets meten want een fatbike is geen klein fietsje.

Afbeelding

Afbeelding
henk huizenga schreef:Er zijn leuke dingen te koop die geluid maken als je de fiets verplaatst , en een vistouwtje aan je fiets en deze aan je tent vastmaken doet wonderen .
Een visdraadje aan je tent? Is het dan de bedoeling dat als je tent wiebelt dat je dan hopelijk wakker wordt, uit de slaapzak kruipt, je hoofd uit de tent steekt zodat je er mss een klap op krijgt? Mss leuk als je eruit ziet als een Schwarzenegger maar mij lijkt het eigenlijk waardeloos. Geloof zelf dan meer in zoiets:

Afbeelding
Yopie schreef:Afbeelding
En als je 's nachts moet plassen?
Bedankt voor al jullie reacties , daar heb ik zeker wat aan. Ik ben er nog niet over uit of het een dik slot en een 1 persoons tentje word of een grote tent waar de fiets in kan. Iig koop ik me zoiezo die Abus Granit Detecto X Plus. Die is ook erg handig als de fiets in de tent komt te staan.

Een visdraadje aan de fiets en tent vast gemaakt lijkt me niet veel gemoedsrust opleveren. Ik slik zware slaappillen en slaap daardoor best vast dus of ik wakker word als de tent wat beweegt weet ik niet.

Ik heb al veel gezocht naar geschikte tenten maar wat ik wil is er gewoon niet lijkt het wel. Wil de fiets in een tent passen dan kom ik snel uit op een 4 persoonstent. Die zijn veelste groot in pakvolume en wegen 6-8 kg. En een tent zwaarder dan 5kg zie ik niet zitten , 5kg is al erg zwaar vind ik. Pakvolume heb ik ook graag zo klein mogenlijk. Ik ga me Ortlieb backrollers 70liter tassen kopen , daar past wel vrij veel in maar ik heb wel geen mogenlijkheid om tassen aan de voorvork te bevestigen. Ik heb alleen een 10 Liter stuurtas erop.

Ook zijn er 3-4 persoons iglo tentjes waar wel een fiets in zou kunnen passen in het slaapgedeelte maar dan is het luifeltje te laag en de opening van de binnentent te laag en te smal om de fiets er zo in te rijden. Die tent van Mountain Hardwear is mooi maar die wordt niet meer gemaakt en daar past de fatbike met z'n brede stuur ook niet in. Of ik zou het voorwiel eruit moeten halen en het stuur draaien.
Voortassen zijn niet nodig om je fiets stabiel te houden, maar 70 liter achtertassen zonder voortassen lijkt me geen goed plan.
Deze dan, een MSR Velo. Een 2persoons, 2-deurs waar ook twee fietsen in kunnen en hij schijnt 4kg te wegen.

Afbeelding


willem.m schreef:En als je 's nachts moet plassen?
In zo'n grote tent kun je makkelijk zonder geknoei in een fles, potje, leeg pak of whatever plassen en als je dat niet wilt kun je altijd gewoon de fiets ff opzij zetten. Of je drinkt voor het slapen gaan niet teveel, dat zegt mijn moeder ook altijd. :D
willem.m schreef:
Yopie schreef:Afbeelding
En als je 's nachts moet plassen?
Dat lijkt de Shangri-la 3, golite is failliet maar deze tent wordt nu door Nigor gemaakt. Als je wilt plassen doe je toch even het deurtje dicht? En als je je schepje meeneemt en een kuiltje graaft kan je ook je grote behoefte doen in alle privacy :lol:
Leuk, onze eerste grote tent, die MSR Velo. Daar past je fiets inderdaad in. Nooit zoveel binnenruimte gehad. Twee, misschien drie, nadelen voor ons: de buitentent staat nogal hoog opgetrokken (veel frisse wind dus) en de binnentent is minimaal van breedte voor twee personen: wij gaven hem weg toen we onze armen verder uit moesten strekken om liggend te kunnen lezen. De binnentent moet wel eerst worden opgezet alvorens de buitentent eroverheen te kunnen trekken. Maar verder: veel plezier van gehad en hij is elders nog steeds in gebruik.
Ik ben heel tevreden met mijn Decathlon 4 persoon tent voor eur 290 3,9kg. Een fatbike past zeker in! Aanrader
[url http://www.heason.net/reviews/2014/10/1 ... Decathlon/ [/url]
Dat is wel een hele interesante tent die Decathlon Quickhiker Ultralight 4. Daar past makkelijk een fatbike in en nog een 2e fiets. Super grote tent en weegt maar 3,9kg :D
Ben in de laatste weken precies met dezelfde vraag bezig.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de MSR Hubba Hubba NX. 1,5 kg, tweepersoons tent, goede prijs. Wacht nu op de levering 8)

Weegt niet eens zo gek veel, 2,5 kg. Zie aliexpress.
Wild country zephyros 3 living?

Onlangs ergens in de aanbieding gezien voor een euro of 140, als ie zo goed is als de zephyros 1... (die laatste heb ik zelf, zeer tevreden over)