Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg Jannu - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hilleberg Jannu

Hallo El&El,

Ik heb zelf het genoegen gehad een keer in de Jannu te mogen overnachten afgelopen winter.
Ik was zelf ook helemaal weg van deze tent en zag hem als mogelijke vervanger voor mijn eigen Lowlands Mountaintracker.
Nadat ik de tent meerdere keren heb staan bekijken bij oa. Bever was ik al van mening dat de luifel wat krap was door het erg vlak aflopende doek en de ingang van de tent wat laag was.
Na een paar dagen met een kennis en deze tent op pad te zijn geweest met de rugzak om 4 dagen te wandelen in de Eiffel kan ik bevestigen dat het concept geniaal is maar de uitwerking minder.

De ruimte in de luifel was erg krap, zeker met rugzakken/fietstassen en de instap van de tent erg laag.
Je moet haast in de tent kruipen omdat het hoogste punt van de tent een stukje achter de ingang ligt.
De ruimte in de binnentent is wel erg fijn en ook de iets langere lengte is in voor- en najaar + winter erg fijn om een klamme slaapzak te voorkomen.
De ventilatie viel 100% mee en het systeem met de "schoorsteen" werkt prima.
Voor z'n relatief lage gewicht geeft de tent redelijk wat ruimte(hoofdzakelijk in de binnentent) maar heeft mij (nog) niet kunnen overtuigen er ook eentje te kopen.
De kwaliteit van de tent was zeker op het peil van m'n eigen Hilleberg Nallo 2 Ultra.

Het beste wat je zou kunnen doen is een winkel opzoeken die de tent heeft staan en eens kijken wat je zelf vand de ruimte in de instap denkt!

Succes en de groetjes,

Martijn

Verder gebruiken mijn vrouw en ik ook de dawnairmatrassen van Exped. Als 55+ ers wil je ook wel wat slaapcomfort.
En de jonkies ook... Heerlijke luchtmatras in een heerlijke tent.

Exped, Exped, Exped!!

:D

Whisky

Die Exped Sirius Extreme is wel een stuk zwaarder dan de Hilleberg Nallo2. Verder lijkt die Exped Sirius Extreme mij een stuk lager dan de Nallo2.
Een rode tent zou ik niet nemen, want dan ziet de Guardia Civil mij op vele kilometers afstand als ik vrij kampeer.

bert sitters schreef:Verder lijkt die Exped Sirius Extreme mij een stuk lager dan de Nallo2.
Volgens de websites van Hilleberg en Exped zijn alledrie even hoog. Hoogte binnentent: 100cm.

Het verschil zit met name in de breedte: De Nallo 2 is 135 cm breed. De Jannu 145 cm en de Exped 155 cm.

Gerd

Hoi,

De Exped Sirius Extrneme is iets ruimer dan de Hilleberg Nallo 2 omdat hij breder is en de bogen even groot zijn. De Nallo 2 loopt schuin af, de Exped niet, je hebt meer plek om op een regenachtuige dag in de tent te zitten.
Ik had eerst ook graag de Nallo 2 willen kopen maarja, de prijs in niet echt student vriendelijk. En een wat bredere tent met een wat grotere luifel vond ik wel fijn. Dus heb ik die ene kilo extra gewicht maar op de koop toegenomen.
Maar beide modellen zijn echt top :)

Fiets de wereld,
Whisky

GerdC schreef:
bert sitters schreef:Verder lijkt die Exped Sirius Extreme mij een stuk lager dan de Nallo2.
Volgens de websites van Hilleberg en Exped zijn alledrie even hoog. Hoogte binnentent: 100cm.

Het verschil zit met name in de breedte: De Nallo 2 is 135 cm breed. De Jannu 145 cm en de Exped 155 cm.

Gerd
Klopt helemaal, alleen heeft de Jannu het grote nadeel dat het hoogste punt die bij de ingang zit maar een halve meter verderop de tent in.
Bij de Nallo heb je nog het voordeel dat je de ventilatiekap kan gebruiken als "extra hoofdruimte" bij het instappen.
Bij de Jannu helpt het wel als je het extra stuk doek dat over de "schoorsteen" zit los te maakt om zo wat extra ruimte te hebben.
Maar met slecht weer of veel wind is dit weer niks....

We hebben de Jannu bij de Bever bekeken, maar de voorluifel is inderdaad heel erg klein, dat vinden we toch maar niks.

In principe wilden we er op een aantal punten op vooruit gaan:

1. lichter (de Hilleberg Stalon GT weegt 3,7 kilo)
2. koepel (lijkt ons stormvaster etc)
3. de tent mag wel iets kleiner

En tja, we zijn uiterst tevreden over Hilleberg, dus bleven we in dat straatje zoeken. Het heeft geen haast, we hebben een goede tent, dus we kijken rustig verder, misschien is die exped wel wat voor ons! :lol:
In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken,

El & El

Wat denken jullie van de Hilleberg Kaitum? Ruime tent voor 2 personen met een ruime luifel waar de fietstassen makkelijk in kwijt kunnen en evt. de fiets misschien ook nog wel evt. , met een gewicht van 2,7 kg.
Hij kost wel wat maar dan heb je wel een geweldige kwaliteit met een flinke ruimte voor 2 personen en bagage.
Ik doe het momenteel nog steeds met een Terra Nova Solar maar in de toekomst wil ik deze tent er toch wel graag bij hebben.
........het is het overwegen waard.... :wink:

De Exped Auriga lijkt me een hele mooie tent.


http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... 6_TEST.pdf


Zelfdragend, niet al te duur, niet te zwaar, 2 ingangen voor het doortochten. Goed getest door onze oosterburen. Alleen twijfel ik bij de buitenstof. Het gewicht is wel wat zwaarder dan mijn huidige tunneltent (hellsport borgefjell, 2,1 kg, al 12 jaar oud).

groet

Luddo


Ook mooi is de terra nova solar 2. Ruim en zelfdragend

http://www.terra-nova.co.uk/terra/light ... tml#solar2

njanse schreef:Wat denken jullie van de Hilleberg Kaitum? Ruime tent voor 2 personen met een ruime luifel waar de fietstassen makkelijk in kwijt kunnen en evt. de fiets misschien ook nog wel evt. , met een gewicht van 2,7 kg.
Hij kost wel wat maar dan heb je wel een geweldige kwaliteit met een flinke ruimte voor 2 personen en bagage.
Ik doe het momenteel nog steeds met een Terra Nova Solar maar in de toekomst wil ik deze tent er toch wel graag bij hebben.
........het is het overwegen waard.... :wink:
Wij hebben nu een Hilleberg Stalon GT en wilden voor het stormvaste niet weer een tunnel, maar een koepel. Vandaar de vraag... maar ik denk dat we lekker bij onze Stalon blijven... ook de Expeds vinden we niet je van het... :shock: we zijn niet zo snel tevreden! :lol:

Hello,

I just bought a Hilleberg today after talking to Petra and having my local small supplier bring what he had to my home for me to see. I was interested in the Nallo 3 GT but all he had was a red Jannu, green Staika and green Kaitum.

We leave for a 3+ week tour from Zurich on Monday and at the last minute I decided not to bring along our 5kg URL Moss Titan GT

The Jannu just didn't seem to be that great of a design for touring. Not much room to bring gear in without it getting in your way and then there's the limited ventilation.

I liked the Kaitum. It has much more room than the Jannu but feels about the same weight. The down side for me is the tent's length and lack of ventilation in a cross wind. I almost bought it. http://www.pbase.com/image/61215232.jpg
http://www.pbase.com/image/61215294.jpg

So that leaves me with the Staika which I bought. The other two tents were demos so they could be setup outside but the Staika was new in the box and if I didn't buy it the supplier was sending it back to Hilleberg. That meant that I had to set it up inside. I can find little said about the Staika online in English and the internet language translations don't work so well, otherwise I'd have been able to tell exactly what's up from this review page:
URL Staika reviews From what I gather, rain and condensation runs down into the tent from the rainfly in some cases. Another down side is that it's a heavier tent but the cross ventilation is fantastic and entry and exit are easy with the wide doors. I got the footprint/ground sheet with the tent as well. Everything seems very well made and I look forward to testing it all out.

Best of luck in your search for your tent.

njanse schreef:Wat denken jullie van de Hilleberg Kaitum? Ruime tent voor 2 personen met een ruime luifel waar de fietstassen makkelijk in kwijt kunnen en evt. de fiets misschien ook nog wel evt. , met een gewicht van 2,7 kg.
Hij kost wel wat maar dan heb je wel een geweldige kwaliteit met een flinke ruimte voor 2 personen en bagage.
Ik doe het momenteel nog steeds met een Terra Nova Solar maar in de toekomst wil ik deze tent er toch wel graag bij hebben.
........het is het overwegen waard.... :wink:

Hallo,

Toevallig lees ik de discussie over de Hilleberg Jannu, die ik inderdaad via deze site heb verkocht.
We zijn er mee naar IJsland geweest en voor IJsland wilden we een stabiele koepeltent zoals de Jannu, je levert dan aanzienlijk wat ruimte in t.o.v een tunneltent.
Onze ervaringen zijn de volgende:
+Zeer stormvast, hij heeft windkracht 9 doorstaan met gemak(maar de Hilleberg Nallo naast ons ook);
+Waterdicht na een regenbui van 24 uur;
+De binnentent kan je permanent aan het buitendoek vast laten zitten waardoor opzetten in alle omstandigheden heel makkelijk is;
+/-Ventilatie is gemiddeld, de condens slaat neer op de luifel waardoor het druppelt op je bagage;
-Hij is aan de krappe kant voor twee personen en 2x achter- en voortassen;
(Wij lieten dan ook de achtertassen op de fiets zitten, natte regenkleding konden we anders niet kwijt onder de luifel.)
-Ingang is voor een langer persoon aan de lage kant.

Groetjes Lies

Voor stormachtig weer en de winter gebruik ik zelf m'n Lowland Mountaintracker koepeltent af en toe.
Vraag me dan ook af en toe af waarom ik hem gekocht heb:)
Hij is super stabiel, 100% waterdicht, ruim zowel in de tent als in de luifels, de ventilatie is prima en te regelen.
Nadeel is alleen dat het opzetten wat extra werk is doordat je eerst de binnentent op moet zetten en daarna de buitentent daar overheen trekt.
Met wat oefening is het echter goed te doen, ook in de regen of in de wind.
De tent weegt 4.3kg inclusief alles.
Hij wordt al een poosje niet meer gemaakt maar is wel opnieuw in productie genomen onder het label van Bever onder de naam Octagon.
Heb zelf de compact versie staan bekijken en die zag er erg goed uit en weegt nog een stukje minder dan de nomale versie ook!

@ El&EL: Mochten jullie een keer een dergelijke tent willen testen, geef maar een gil!

Hi,

dit is wel een aardig draadje,

Zelf doe ik eigelijk alles met mijn TNF westwind, dus ook fietstochten, en idd je moet een beetje schipperen met de ruimte, de binnen tent is erg diep dus das wel handig. En ja de fietstassen liggen opgestapelt in de voortent. Met een eigen gemaakte tarp aan de zijkant van de ww kun je ook prima met slechtweer koken enzo.

Zelf wil ik als de ww eens versleten is (en dat duurt en duurt...) een lightwave t2 XT kopen, idd het voordeel van een voortentje. Maar de binnentent is wel wat kleiner...

Ben wel benieuwd wat jullie nu hebben mee genomen.

Bas

fietsjunks schreef:Wij hebben nu een Hilleberg Stalon GT en wilden voor het stormvaste niet weer een tunnel, maar een koepel. Vandaar de vraag... maar ik denk dat we lekker bij onze Stalon blijven... ook de Expeds vinden we niet je van het... :shock: we zijn niet zo snel tevreden! :lol:
El & El, wat beviel jullie dan niet aan de Expeds?

En ja, ik gebruik ook een Exped down-matje (*). D.w.z.: Het krijgt op de fietsvakantie Maastricht, Luxemburg, en hopelijk Praag, en weer terug (dit weekend te vertrekken), z'n vuurdoop. Veel goede, enthousiaste ervaringen over gelezen. Verheug me er echt op.

(*) En waarschijnlijk komt daar ook nog een Exped Hummingbird - slaapzak bij.

Hoi,
Wij hebben nu een Hilleberg Stalon GT en wilden voor het stormvaste niet weer een tunnel, maar een koepel. Vandaar de vraag... maar ik denk dat we lekker bij onze Stalon blijven... ook de Expeds vinden we niet je van het... we zijn niet zo snel tevreden!
Ja, ook ik vraag me al een tijdje af wat de nadelen van een Exped Sirius zouden kunnen zijn (behalve het iets hogere gewicht)... Ik ben er erg tevreden mee, lekker ruim en hij is goed stormvast ondanks (??) het tunnelmodel.

Fiets de wereld (met Exped Sirius Extreme),
Whisky

Ik denk dat El & El, op dit moment woeste stormen op IJsland aan het trotseren zijn. :wink:

Maar zelf zag ik gisteren de Exped Auriga bij Zwerfkei staan. Met 2 ingangen een optimale ventilatie (zoals luddo ook al zegt), lijkt mij. Zittend, voor mij alleen zeker ruim. En liggend heb je met z'n tweeën zeker genoeg ruimte. Een koepel, dus zeker stormvast. Enig minpuntje is misschien dat de luifels wat klein zijn voor fietstassen, en koken. Nou goed, dat neem ik op de koop toe: Volgende zomer ga ik met de Auriga op pad. :D