Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototip 32, eindelijk....de compact camera - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fototip 32, eindelijk....de compact camera

Sony RX100 altijd in RAW-stand en dan in Adobe Lightroom aan de hand van het ingebouwde RX-100-profiel ordenen, nabewerken en exporteren in het benodigde formaat werkt voor mij perfect. Met jpg's beperk je jezelf onnodig met zo'n camera.
Ik zou het bijzonder leuk vinden als jullie ook wat kiekjes laten zien van fietsvakanties. Net als Marco in zijn openingspost. Uiteindelijk gaat het er toch om wat je deelt. Anders blijft het een technisch verhaal.

Ik heb zelf geen goede ervaringen met compactcamera's. Dat zit m vooral in de bediening (ontbreken zoeker, kleine knoppen).

Hierbij enkele foto's van Rudi en mij:
- In Noorwegen met DSR: https://photos.google.com/share/AF1QipP ... RIMFM1U19R
- In India deels DSR (ik)/deels systeemcamera (Rudi): https://photos.google.com/share/AF1QipP ... FvMVhQRTVR
- In Ierland met systeemcamera: https://photos.google.com/share/AF1QipN ... xGN1B1TE5R.

Zoek de verschillen...

In India nam ik foto's met DSR en telefoon. Die op de telefoon waren voor Facebook, maar leverden af en toe nog best wel aardige kiekjes op:
Afbeelding

Kortom, ik werk zelf het liefst met een niet al te grote, maar wel goede camera (inmiddels de systeemcamera) + een telefoon voor het snelle delen.

Ik hoop dat er wat meer foto's (over fietsvakanties, want we zitten op dat forum...) gedeeld gaan worden in plaats van over de techniek erachter te blijven schrijven.

Verder moet iedereen het maar helemaal zelf weten.
Hoi Inge, geen probleem, je mag best nieuwsgierig zijn :D . Ik heb de IV.

@Leon: eerlijk gezegd vind ik het gebruikersgemak wel redelijk. Tuurlijk, het zijn kleine knopjes maar ja, dat heb je bij een kleine camera 8) .

@Georg, volgens mij zie je de kleurweergave juist terug in de reviews. Ik kan mij niet herinneren dat ik gelezen heb dat het voor de Sony RX100 niet goed is. Sterker nog, integendeel. Maar goed, dat is natuurlijk ook persoonlijke smaak.

@Leon/Wim/Peter, tuurlijk in RAW fotografen geeft je veel meer controle. En dat heeft ook mijn voorkeur. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er maar heel weinig fietsende fotografen zijn die dat doen. Tegenwoordig is de software in de camera zo goed dat er heel acceptabele JPG’jes uitkomen. En zo hoort het natuurlijk ook.

Wellicht nog even ten overvloede, ik heb voor de RX100 gekozen niet vanwege de prijs 8) maar het moest aan de volgende eisen voldoen:
. Klein genoeg om in een wielershirtje te passen zodat ik ook lekker kan racen en Lisette af en toe op de foto kan zetten....(steeds lastiger omdat ze steeds sneller fietst 8) )
. Beelden moeten af te drukken zijn in tijdschriften, persentaties, etc.
. Ik moet zelf blij worden van de beelden.
. Tijdens fietstochten moet ik de kenmerkende fietsplaatjes kunnen schieten
. Tijdens fietstochten moet ik in staat zijn mooie mensen te fotografen.

Daar voldoet deze camera allemaal aan.
Wat ik wel mis is een beetje meer zoom. Mijn canon 5D gaat dus bij sommige tochten gewoon mee. En inderdaad, dat fotografeert lekkerder.......als je echt voor fotografie gaat.

Nog een kleine nabrander:).....ik ben altijd voor maximale kwaliteit gegaan en zeulde dus van alles mee. Ongeveer een jaar geleden heb ik voor 75 eurootjes een action cammetje gekocht (shimano CM1000). Gewoon om te proberen.
Wat een lol. Ding kostte niks. Zo groot als een lucifer doosje. Heb voor uren filmpjes gemaakt van al onze sportieve prestaties. Gewoon voor onszelf, omdat we het leuk vonden. Hoeft voor mij niet professioneel, puur voor de lol en voor 75 euro hebben we een paar best leuke filmpjes. Op http://www.marcolisettesport.com vind je die terug. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat je voor heel weinig geld heel veel lol kunt hebben met best wel redelijke resultaat.
Marco Meijerink schreef:@Georg, volgens mij zie je de kleurweergave juist terug in de reviews. Ik kan mij niet herinneren dat ik gelezen heb dat het voor de Sony RX100 niet goed is. Sterker nog, integendeel. Maar goed, dat is natuurlijk ook persoonlijke smaak.
Als fotograaf wil je natuurlijk in eerste instantie een camera die de kleuren zo goed mogelijk weergeeft zoals ze zijn, om ze daarna eventueel aan de eigen smaak aan te passen. De brakke kleur- en contrastweergave van de analoge fotografie, zowel dia's als kleurnegatief, was voor mij overigens ooit een van de redenen om als hobbyist met de analoge fotografie te stoppen en om jaren later heel blij te worden van de digitale fotografie.
willem.m schreef:Ik zou het bijzonder leuk vinden als jullie ook wat kiekjes laten zien van fietsvakanties. Net als Marco in zijn openingspost. Uiteindelijk gaat het er toch om wat je deelt. Anders blijft het een technisch verhaal.
Wat is er mis met het delen van al dan niet technische verhalen?
Mijn vakantiekiekjes zijn ofwel privé, ofwel zo bloedmooi dat ik de plek waar ze gemaakt zijn voor mezelf hou :wink: :wink: :wink: ofwel ze zijn niet bijzonder: gewoon een tenje in een wei, het drankje op het terras of de hond van de campingbaas die in de smaak probeert te vallen.