Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototip 33, Telefoon fotografie - Forum Wereldfietser

Fototip 33, Telefoon fotografie

Fototip 33, Telefoon fotografie

Afbeelding

http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... fotografie

Tja, daar sta je dan. Met twee kleine tasjes en een lichte fiets. Geen plek voor een zware spiegelreflex camera. Laat staan een arsenaal aan lenzen en andere troep. Als fotograaf breken er dan zware tijden aan. Na lang wikken en wegen kom ik tot een besluit: ik neem geen camera mee op onze wielrentocht door Tenerife. Ik neem alleen mijn telefoon mee. Dat gaat of een succes worden of een totale mislukking. Want ik weet dat ik in deze week een plaatje moet schieten voor Bike & Trekking. En ja, helaas hebben die wat goed gevormde pixels nodig. Heel benieuwd of een telefoon dat kan leveren. Hierboven zie je het resultaat, oordeel zelf. 



Een paar dingen vielen wel op. Een camera in een reguliere telefoon is echt wel iets anders dan een spiegelreflex camera. Naast allerlei knopjes en instellingen die ik nu mis, is het grootste verschil de afmeting van de sensor. Die is op een telefoon gewoon verschrikkelijk klein. En hoe kleiner de sensor, hoe meer de camera last heeft van weinig licht. Dat is natuurlijk heel simpel op te lossen door alleen daar te fietsen waar de zon lekker schijnt. En als je dat doet gaat het verrassend goed. De plaatjes zijn niet eens heel erg slecht. Natuurlijk, alle kleuren worden door de ingebouwde software van de cameratelefoon lekker opgepept en alles is bloedscherp. Voor enige nuance is geen plaats. Maar als je je daar overheen zet gaat het best wel.

Wat ik verrassend vond, is hoe de telefoon omgaat met lichte en donkere delen in de foto. Altijd een heikel punt bij fotograferen. De software in de camera past dat keurig aan. Zo goed zelfs dat ik het zelfs beter vond dan mijn 10 jaar oude spiegelreflex camera. Toestel van een paar duizend euro dat nu door een telefoontje finaal opzij wordt geblazen. 
Nadeel is natuurlijk dat je alleen JPEG plaatjes kunt schieten en geen RAW bestanden. Voor de kenner is dat een nadeel want met RAW bestanden kan je lekker veel aanpassen naar je eigen smaak. Dat moet je met een fotootje uit een telefoon niet te veel doen. Het is zoals het is en naast het aanpassen van wat donkere en wat lichte delen moet je het ermee doen. En dat werkt verrassend bevrijdend. Gewoon lekker klikken en genieten. 

Spiegelreflex camera te koop! 8)
Met een telefoon zijn best goede foto's te maken.
Welke telefoon heb je gebruikt ?




Ik maak al mijn foto's met een iPhone SE , die heeft dezelfde 12MP camera als de iPhone 6S. De Samsung S7 en iPhone 7 maken van alle telefoons de mooiste foto's.


Hier is een foto gemaakt met de SE.
Afbeelding
Mijn ervaring is ook dat je met sommige telefoons verrassend goede foto's kunt maken. Ik gebruik zelf de Google Nexus 5X.
Hoi Dennis, heb een iPhone 6.
Marco, even iets anders. Ken je het programma AutoHDR? http://www.autohdr.co.uk/
(Zie ook hier: http://www.computeridee.nl/workshop/workshop-autohdr/ )

Wat vind je van dit soort software? (IK begrijp dat Photoshop ook zo'n soort auto-HDR functie heeft).

Ik heb het dit jaar gebruikt om de foto's van compactcamera mee te bewerken en ik ben er eigenlijk wel enthousiast over. Vooral voor landschapsfoto werkt het erg goed. Oke, je moet het niet overdrijven maar het kan echt veel detail terugbrengen.
Ik gebruik dit HDR programma en daar kun je echt super mooie dingen mee doen https://aurorahdr.com
Peter Rodenburg schreef:Oke, je moet het niet overdrijven maar het kan echt veel detail terugbrengen.
Sinds sensors een zoveel groter dynamisch bereik hebben is het nut van HDR een stuk teruggelopen en de hype van de overdreven HDR-foto's van vooral kerkinterieurs en landschappen is gelukkig voorbij.
Als je nu nog een uitgebeten lucht hebt kun je met rawverwerking 1 à 2 stops terugbrengen en anders moet je gewoon beter belichten.
Op vakantie neem ik zelf altijd zowel een spiegelreflex, als een compact als een telefoon mee.

Gelukkig maar, want in een aantal beroemde tempels in India waren camera's verboden, maar mocht je wel foto's maken met je telefoon.

Dat ging best redelijk totdat ik een tempelolifant wilde fotograferen: mijn toestel ging er opeens heel lang over een foto doen, en het resultaat was iedere keer weer een foto van een olifant zonder slurf, terwijl het subject er wel degelijk een had. Kennelijk worden bewegende objecten automatisch uit het beeld verwijderd. Handig voor voorbijgangers, minder handig bij een olifant die zijn slurf kennelijk nooit stil houdt.

Mijn telefoon is alweer 5 jaar oud, en waarschijnlijk zijn er genoeg telefoons die dit beter doen.
De betreffende olifant had waarschijnlijk exclusieve rechten. De gezichtsherkenning van de telefoon had dit in de gaten en wiste de olifant uit beeld. Vervolgens wilde de telefoon een vervangend beeld ophalen van ene Kim. K. om er overheen te plakken. Dat duurde wat lang, want olifanten zijn nu eenmaal groot ;-)
Hoi Peter,
Ik heb de programma's wel eens voorbij zien komen maar heb het zelf nog nooit gebruikt. Heb er niet echt een mening over. Fijn als het bij jou foto's een mooi resultaat oplevert.
Groet,
Marco
Marco Meijerink schreef:Ik heb de programma's wel eens voorbij zien komen maar heb het zelf nog nooit gebruikt. Heb er niet echt een mening over. Fijn als het bij jou foto's een mooi resultaat oplevert.
Het was gewoon point-and-shoot (alles gewoon standaard op "auto"). Achteraf gezien had ik mij meer moeten verdiepen in de telefoon als camera, ik had er echter niet op gerekend gedwongen te worden die telefoon als camera te gebruiken. De slechte lichtomstandigheden waren wel bepalend denk ik.

Inmiddels ligt er toevallig een nieuwe telefoon op wij te wachten. Ik verwacht die vaker te gaan gebruiken, ook voor GPS.
Hoi Marco, wederom interessant.

Voor een iPhone kan je ook eens kijken naar de app camera + . Dan kan je net iets meer instellingen toepassen.

Groeten
Ik zou verwachten dat een iPhone ook raw kan schieten. Mijn Samsung S6 heeft een pro modus waarin je naast optische beeldstabilisatie ook het hele arsenaal aan instellingen kunt maken dat je je zou kunnen wensen. Inclusief. Iso waarden, sluitertijden en ook raw (DNG van Adobe) om maar wat te noemen.

Ik vind de kwaliteit verbluffend goed. Je ziet dat onder invloed van de massa markt van smartphones de ontwikkelingen razendsnel zijn gegaan. Ondanks de kleinere sensor is mijn telefoon veel beter dan mijn Nikon D80 van tien jaar geleden. En hoeft zich ook totaal niet te schamen naast mijn veel nieuwere Nikon D5300. Natuurlijk speelt glas bij de dslr ook een belangrijke rol. Scherpte diepte is verder eigenlijk hetgeen je nog zou wensen want daar is 'geen ruimte' voor. Al zie je dat daarvoor ook al oplossingen worden bedacht met bijvoorbeeld het gebruik van twee lenzen in sommige toestellen

Feit is dat de beste camera nog altijd de camera is die je feitelijk bij je hebt en Ik heb mijn S6 vrijwel altijd bij me.
quote="AndreM"
>Ik zou verwachten dat een iPhone ook raw kan schieten.
De nieuwste kunnen dat.

> Mijn Samsung S6
> Ik vind de kwaliteit verbluffend goed.
Dat is het zeker.

>Ondanks de kleinere sensor is mijn telefoon veel beter dan mijn
> Nikon D80 van tien jaar geleden.
De D80 was een van de laatste Nikon DSLR's met een CCD, en die waren minder dan de huidige sensors, maar ik vind je hier misschien toch wat overenthousiast.

> Scherpte diepte is verder eigenlijk hetgeen je nog zou wensen
> want daar is 'geen ruimte' voor. Al zie je dat daarvoor ook al
> oplossingen worden bedacht met bijvoorbeeld het
> gebruik van twee lenzen in sommige toestellen
Ik heb voorbeelden daarvan gezien. Nader beschouwd ziet het er vreselijk uit maar gezien het feit dat veel mensen tegenwoordig alleen plaatjes bekijken op hun smartphone en zelfs geen moeite willen doen om dat ding in horizontale positie te houden denk ik dat hele volksstammen er zelfs niet achter zullen komen wat ze met die twee lenzen kunnen doen.
Leon schreef:
AndreM schreef:Scherpte diepte is verder eigenlijk hetgeen je nog zou wensen want daar is 'geen ruimte' voor. Al zie je dat daarvoor ook al oplossingen worden bedacht met bijvoorbeeld het gebruik van twee lenzen in sommige toestellen
Ik heb voorbeelden daarvan gezien. Nader beschouwd ziet het er vreselijk uit maar gezien het feit dat veel mensen tegenwoordig alleen plaatjes bekijken op hun smartphone en zelfs geen moeite willen doen om dat ding in horizontale positie te houden denk ik dat hele volksstammen er zelfs niet achter zullen komen wat ze met die twee lenzen kunnen doen.
Hier worden zeker de Android Dual-camera phones mee bedoeld? De een biedt een tweede camera met een grotere beeldhoek, de andere maakt met twee sensors één foto met hogere IQ.

In het artikel wordt IQ de heilige graal genoemd, ikzelf denk dat die groothoek wel erg handig is om te hebben. Ook mensen die "zelfs geen moeite willen doen om dat ding in horizontale positie te houden" zullen een groothoek wel waarderen.
Peter_K schreef:Hier worden zeker de Android Dual-camera phones mee bedoeld? De een biedt een tweede camera met een grotere beeldhoek, de andere maakt met twee sensors één foto met hogere IQ.
In het artikel wordt IQ de heilige graal genoemd, ikzelf denk dat die groothoek wel erg handig is om te hebben. Ook mensen die "zelfs geen moeite willen doen om dat ding in horizontale positie te houden" zullen een groothoek wel waarderen.
Ik bedoelde deze:
https://www.dpreview.com/news/793490871 ... le-gallery

Geen idee wat je met IQ bedoelt.

Ik weet wel dat het op internet razend moeilijk is om van smarphonecamera's specificaties te vinden als sensorgrootte en brandpunstafstanden en werkelijke iso-waarden. Dat geeft mij altijd wel te denken.

In de smartphonewereld is daarentegen het kennelijk gebruikelijk om de kwaliteit van apparatuur niet af te meten aan wat er zich onder de motorkap bevindt, maar aan het aantal features dat het heeft. Gelukkig begint er zich onder de fotografen inmiddels een omgekeerde trend af te tekenen en tellen alleen features waarvan je er in slaagt ze ook in de praktijk te gebruiken.
Daamee bedoel ik dat je ergens 'in het veld staat' en er dient zich een fotomoment aan. Wat doe je dan? Laat je de camera op de stand staan waarin je hem altijd paraat hebt of ga je in de menu's zitten swipen op zoek naar de instelmogelijkheid waarvan je denkt dat hij een betere foto zou opleveren.
Ik heb inmiddels wel genoeg muizen gemist :-)
Inderdaad: de beste camera is de camera die je bij de hand hebt.
IQ = IMAGE QUALITY
Aha, de iPhone Plus.
Wikipedia schreef:The iPhone 7 Plus includes a second 12-megapixel telephoto lens, which can be used to achieve 2× optical zoom, and up to 10× digital zoom.
Apple heeft dus de weg van LG gekozen, maar dan tele in plaats van groothoek. In de tijd dat ik nog drie verschillende lenzen meesleepte (groothoek, standaard en tele) was de tele nu juist degene die ik het minst gebruikte.
Leon schreef:Geen idee wat je met IQ bedoelt.
Image Quality
Leon schreef:In de smartphonewereld is daarentegen het kennelijk gebruikelijk om de kwaliteit van apparatuur niet af te meten aan wat er zich onder de motorkap bevindt, maar aan het aantal features dat het heeft.
Als ik ziet wat er zoal gedaan wordt om de kwaliteit van een objectief te beoordelen, dan besef ik dat die kwaliteit dus nooit terug te vinden zal in de foto's die ik maak. De verstoringen zijn zo futiel dat die in het niet vallen bij de imperfectie van de gebruikelijke werkelijkheid om ons heen.
Leon schreef:Ik heb inmiddels wel genoeg muizen gemist :-)
Toen ik mijn eerste digitale camera kocht ben ik van Canon overgestapt op Nikon: de Canon spiegelreflex had destijds een opstarttijd van 3 seconden, voor mij is dat een eeuwigheid als ik een foto wil nemen.
Inge1 schreef:IQ = IMAGE QUALITY
Aha :D
Peter_K schreef:Ook mensen die "zelfs geen moeite willen doen om dat ding in horizontale positie te houden" zullen een groothoek wel waarderen.
Dat betwijfel ik. Ze denken er immers ook niet aan om hun Samsung of iPhone horizontaal te houden tijdens het maken van foto's en filmpjes.
Leon schreef:
Peter_K schreef:Ook mensen die "zelfs geen moeite willen doen om dat ding in horizontale positie te houden" zullen een groothoek wel waarderen.
Dat betwijfel ik. Ze denken er immers ook niet aan om hun Samsung of iPhone horizontaal te houden tijdens het maken van foto's en filmpjes.
Dat zou kunnen natuurlijk. Verticale foto's/filmpjes zijn pas irritant als je ze op een computer/TV bekijkt: een groot deel van je scherm blijft onbenut. Om die reden maak ik met de digitale spiegelreflex tegenwoordig ook voornamelijk nog horizontale foto's.

De verbetering die de Huawei brengt met zijn tweede camera moet je echt in de nuance zoeken, terwijl het verschil tussen een gewone hoek en een groot hoek iedereen eenvoudig kan zien. En die groot hoek is wel erg handig binnenshuis, dus ik denk dat de meeste mensen hem wel degelijk zullen gebruiken.