Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cuba 2017? - Forum Wereldfietser

Cuba 2017?

Beste wereldfietsers,
Al een tijdje loop ik met het idee om in Cuba op fietsvakantie te gaan en ik vind dat het er onderhand maar eens van moet komen!
Ik zit te denken aan een week of 3 ergens tussen half februari en eind maart 2017. Ik ben een man van 38 en ga sinds een jaar of 8 op fietsvakantie. Mijn dagafstand is afhankelijk van terrein, temperatuur etc. meestal tussen de 80 en 120 km, maar geen doel op zich. Normaal gesproken wissel ik kamperen af met betaalbare accommodatie, maar een van beide opties kan ook. Ik heb nog geen concrete plannen, maar dacht er aan om het land van oost naar west te doorkruisen, met hier en daar misschien een stukje treinen.
Wellicht is hier nog iemand met plannen om naar Cuba te gaan die het leuk lijkt om (deels) samen te fietsen? Ik hoor het graag!
Groet, Dirk
Hallo Dirk, wij gaan een maandje eerder naar Cuba ,net als vorig jaar ,dus wij zullen elkaar niet ontmoeten.
De trein nemen is niet zo,n goede optie maar er rijden wel prima bussen die je fiets ook meenemen
Verder zou ik in de 3 weken die jij vakantie hebt niet de illusie hebben dat je van oost naar west kan fietsen(1200 km), ik neem aan dat je ook nog wat wil zien.?
Ik zou ook geen campeer spullen meenemen maar bij particulieren gaan slapen, de zgn casas particuliras veel leuker goedkoper en vaak uitstekend eten

Groet Dirk
Inderdaad is kamperen op Cuba onmogelijk. Frank van Rijn is door de politie opgepakt. Vooral in het midden van het land zijn lange stukken toch wat saai en zonder accommodatie.

Hou in Cuba er sowieso rekening mee dan het enige dat verkrijgbaar is onderweg bestaat uit een klef pizzaatje dat verkocht wordt vanachter een luikje en een blikje Tu Kola: Cubaanse Cola. Je moet er vaak wel naar zoeken. Merkwaardig is dat rum wel overal verkrijgbaar is en kost een happekrats, maar dat is niet erg dorstlessend en niet geschikt tijdens het fietsen.

De enige bus waar je als buitenlandse toerist meekunt zijn de blauwe bussen van Viazul http://www.viazul.com Dit zijn comfortabele bussen. Fietsen kunnen mee.

Er zijn diverse circuits van casas particulares. Je treft in zo'n casa visitekaartjes van andere casas. Vaak bellen ze al naar de volgende dat je eraan komt. Het kan gebeuren dat het casa al vol is als je aankomt, maar dan wordt een kamer geregeld in de buurt.

Er zijn diverse websites met casas.

Er zijn diverse Nederlandstalige Cubafora, waar je je op de hoogte kunt stellen van de meest recente informatie.
Drie weken is inderdaad een mooie periode om óf het westen van Cuba (reisverslag) óf het oosten (reisverslag) te befietsen. Het verschil was (2003 en 2008) dat het oosten duidelijk minder ontwikkeld was, met minder toeristische voorzieningen en vrijwel geen winkels waar iets te koop was dat je zou willen aanschaffen. Dat kan inmiddels verbeterd zijn, want Cuba staat aan de vooravond van een toeristische totaalinvasie.
bert sitters schreef:Hou in Cuba er sowieso rekening mee dan het enige dat verkrijgbaar is onderweg bestaat uit een klef pizzaatje dat verkocht wordt vanachter een luikje en een blikje Tu Kola: Cubaanse Cola.
Als je bezwaar tegen vers fruit hebt dan. ;) Heb er bij die fruitstalletjes langs de weg wel erg in dat de verkopers soms voor buitenlanders CUP en CUC één op één om willen zetten, zodat ze bv. 1 CUC vragen voor een banaan, terwijl je er voor dat geld zo'n 24 zou moeten krijgen.
bert sitters schreef:casas particularas.
dik5 schreef:casas particuliras
Als je wilt zoeken, is het misschien handig te weten dat het meervoud van casa particular casas particulares is.

Veel plezier op Cuba!

Carl
Carl schreef:
bert sitters schreef:Hou in Cuba er sowieso rekening mee dan het enige dat verkrijgbaar is onderweg bestaat uit een klef pizzaatje dat verkocht wordt vanachter een luikje en een blikje Tu Kola: Cubaanse Cola.
Als je bezwaar tegen vers fruit hebt dan. ;) Heb er bij die fruitstalletjes langs de weg wel erg in dat de verkopers soms voor buitenlanders CUP en CUC één op één om willen zetten, zodat ze bv. 1 CUC vragen voor een banaan, terwijl je er voor dat geld zo'n 24 zou moeten krijgen.
bert sitters schreef:casas particularas.
dik5 schreef:casas particuliras
Als je wilt zoeken, is het misschien handig te weten dat het meervoud van casa particular casas particulares is.

Veel plezier op Cuba!

Carl
Inderdaad casas particulares :wink:

Zorg dat je beide munteenheden bij de hand hebt.
peter de rijk schreef:Drie weken is inderdaad een mooie periode om óf het westen van Cuba (reisverslag) óf het oosten (reisverslag) te befietsen. Het verschil was (2003 en 2008) dat het oosten duidelijk minder ontwikkeld was, met minder toeristische voorzieningen en vrijwel geen winkels waar iets te koop was dat je zou willen aanschaffen. Dat kan inmiddels verbeterd zijn, want Cuba staat aan de vooravond van een toeristische totaalinvasie.
Deze invasie ontwikkelt zich vooral in de toeristische streken en enkele steden. Daar tussen is alles nog bij het oude met weinig te koop en nog lang niet overal casas of andere overnachtingsmogelijkheden op fietsetappe-afstand.
Bedankt voor de tips Dirk, Bert, Peter en Carl!

Die casas particulares lijken mij idd de beste optie. Dacht een licht tentje mee te nemen voor in geval van nood, maar ik denk dat ik dat maar achterwege laat. Waarschijnlijk lukt het dan met alleen 2 achtertassen en dat is ook wel lekker :).

Gr. Dirk
Houd op Cuba rekening met een stevige wind uit het oosten. Als je stukken met de bus denkt te gaan doen, kies dan voor bussen in de oostelijke richting.
Wij fietsten in maart dit jaar voor een 6tal weken door Cuba, met occasioneel kamperen in iemands tuin/veld, maar voornamelijk casa particulares. Ons verslagje van Cuba vind je hier:

http://ourbicyclediaries.x10host.com/in ... ion-2-0-2/

Veel plezier!