Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koude handen! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koude handen!

Vraag t Yopie :idea:
Is er op het forum iemand die ervaring heeft met elektrisch verwarmde handschoenen?
Mijn partner heeft nogal vlug last van koude handen op de fiets (met name haar vingers). Tot op heden heeft ze nog geen enkele handschoen gevonden die voldoet.
Elektrisch verwarmde handschoenen was voor mij ook één van de oplossingen waar ik aan dacht, maarja nogal prijzig: Gerbing vanaf ca 200, ThirtySeven vanaf a 125, serieuze prijzen!
Toevallig kwam ik op marktplaats een paar nieuwe Gerbings tegen voor 50, die heb ik nu dus... Alleen nog thuis geprobeerd, en de claims lijken te kloppen op 100% houden ze het ca2 uur vol, op 50% 4 uur. Beide standen lijken goed warm te zijn, het is sowieso wel een aparte ervaring om je handen echt warm te voelen worden bij het aantrekken. Het zijn de S7 handschoenen, gepositioneerd voor skiën, ze zien er goed uit, degelijk gemaakt, enorme schachten waar de accu's in verdwijnen
Nog niet "live" getest, zal denk ik binnenkort gebeuren, maar de verwachting is dus wel gunstig! Als je wilt mag je ze wel eens komen bekijken/voelen(Amersfoort of Amsterdam centrum).
Let op met de afkoeling van de rijwind. Kan je hier berekenen. 20 km/uur bij -5 wordt -16. Mocht je de wind tegen hebben gehad van 10 km/uur wordt de gevoelstemperatuur -30.
Vast en zeker niet voor iedereen weggelegd maar het valt ook tot op beperkte hoogte te trainen door middel van wisselbaden en door niet bij de geringste kou handschoen o.i.d aan te trekken.
daulagari schreef:Vast en zeker niet voor iedereen weggelegd maar het valt ook tot op beperkte hoogte te trainen door ... en door niet bij de geringste kou handschoen o.i.d aan te trekken.
Als puber heb ik daardoor winterslang, 12 km heen en 12 km terug, koude handen gehad, totdat ik besloot dat de anderen maar koude handen moesten blijven hebben maar ik niet.
@jeroenh: dank voor het aanbod.
Momenteel is er bij de ANWB ook een aanbieding in elektrisch verwarmde handschoenen. Ze wil daar eerst eens even gaan kijken/passen.
Een carbon ipv een aluminium stuur kan ook helpen de handen warm te houden. Hier iemand met die ervaring:
http://g-tedproductions.blogspot.nl/201 ... h-bar.html
Ik denk dat als je in Nederland je handen niet warm krijgt er toch iets verkeerd is. Hetzij door te koude, tochtige of niet goed ventilerende kleding waardoor je lichaam snel warmte verliest en handen/voeten dit als eerste merken, of doordat de bloedsomloop niet optimaal werkt door bv bepaalde lichaamsproblemen of knellende kleding, maar het kan ook heel goed komen door een verkeerde zithouding of framemaat waardoor je handen kunnen gaan slapen. In de zomer merk je dat door tintelende vingers/handen maar zodra het koud is worden ze gewoon niet meer warm. Een hééél bekend verschijnsel in landen waar het echt koud is. Zo ook met koude voeten, als je in de zomer weleens slapende tenen/voeten hebt krijg je in de winter geheid bevroren tenen. Dus ik zou bij koude handen ook zeker naar de zithouding op de fiets, het stuur, de bar-ends etc kijken.

Ski- of winterhiking handschoenen geven op de fiets vaak niet dezelfde warmte omdat je op de fiets stil zit en het ook veel kouder krijgt door de rijwind. Dat kan zomaar 10 of 20 graden kouder zijn, men vergist zich daar vaak in. En skihandschoenen zijn bedoeld voor droge en niet voor vochtige nederlandse kou. Dus ik zou ze zelf niet aanraden maar wel echte winterhandschoenen voor op de fiets of de motor, dat zijn toch echt de geschikste handschoenen. En daar betaal je helaas wel de hoofdprijs voor.

De handschoenen die ik in zweedse winters draag zijn dan ook de warmste winterlobsters van Hestra, Nordic etc met daaronder altijd een paar merinowol liners, soms twee paar. Lobsters omdat ik met wanten niet kan schakelen en omdat handschoenen natuurlijk veel kouder zijn. Als het echt koud is (onder de -25) gebruik ik ook pogies, maar ik vind ze op de fatbike behoorlijk onhandig omdat je handen gevangen zitten en dat geeft op ijzige sneeuwscooterpaden of op enge ijsribbels soms valpartijen. Dus dan zijn pogies ook niet alles.
multiwgb schreef:Let op met de afkoeling van de rijwind. Kan je hier berekenen. 20 km/uur bij -5 wordt -16. Mocht je de wind tegen hebben gehad van 10 km/uur wordt de gevoelstemperatuur -30.
Ik begrijp je rekeningsom niet zo: -5 en 20km/u (5.6m/s) geeft -16, maar hoe kom je nu aan die -30 bij 10km/u (2.8m/s) tegenwind? Ik tel dan 5.6 plus 2.8 is 8.4m/s en dat geeft bij mij -20, of gebruik je een andere optelsom en doe ik het helemaal verkeerd? :D
Hoe koud is het bv als je bij -25 met 45km/u en met windkracht 4 als tegenwind naar beneden sjees? Dat is zo retekoud dat ik na een paar minuten bevroren van mijn fiets val. Ook zonder tegenwind bevriezen mijn wangen, lippen, wimpers en ogen en moet ik ook echt een balaclava en een skibril dragen. En vaak moet ik lopen omdat het ademhalen moeilijk gaat en dan soms achteraf pijn in mijn borst/maag krijg. Ik zeg dan altijd 'het is retekoud' maar zou wel leuk zijn om het echte cijfertje te noemen. :)

Zou je je lichaam kunnen trainen tegen kou, ik bedoel dan niet wisselbaden of een kwartiertje ijszwemmen en daarna weer snel de sauna inrennen maar bij zware lichamelijke inspanning zoals in extreme kou bergopwaarts door de sneeuw fietsen of bij bv hardlopen waar je ademhaling ook heel belangrijk is. Iemand een idee?
Type fout inderdaad moet -20 zijn.
Enne, voor het trainen tegen kou zou je aan de ijsman kunnen vragen, die van de radio en tv niet die van om de hoek.
De ijsman? Die ken ik nog niet, ga ik ff snel googlen .. 8)


Nou die Wim Hofman Methode is duidelijk niks voor mij: meditatie, koude douches en op blote voeten door de sneeuw hollen .. Ik wil gewoon lekker fietsen zonder al die onzin. :D
Voor het trainen van kou en wat andere wetenswaardigheden zie Kälte auszuhalten kann man trainieren.

Inderdaad, de ijsman lijkt het toch meer op "even" koude overleven te hebben, daar heb je op een fietstocht niets aan.
Yopie schreef:En skihandschoenen zijn bedoeld voor droge en niet voor vochtige nederlandse kou. Dus ik zou ze zelf niet aanraden maar wel echte winterhandschoenen voor op de fiets of de motor, dat zijn toch echt de geschikste handschoenen.
De winddichtheid van veel motorhandschoenen is toch van een andere orde dan datgene wat je op de fiets wilt.
Ik heb motorhandschoenen met een winddichte laag. Die zijn prima voor een bepaald temperatuurgebied op de motor, maar op de fiets krijg ik daar natte en daardoor koude handen in, zo'n beetje bij elke temperatuur.
Op de fiets draag ik onder de pakweg +7 graden alleen dunne fleecehandschoenen. Die waaien enorm door maar ze knellen absoluut niet en mijn handen blijven droog. Als het harder vriest dan pakweg -5 graden fiets ik toch niet meer of dan kan ik voor de kleine stukjes alsnog de motorhandschoenen aandoen.

Ik ga het never nooit niet doen, maar ik heb wel een groot respect voor mensen als Wim Hofman die methodes ontwikkeld hebben om na training tussen ijsblokjes te zwemmen.
daulagari schreef:Voor het trainen van kou en wat andere wetenswaardigheden zie Kälte auszuhalten kann man trainieren.
Dat is duidelijke info ja. Weten waar je mee bezig bent, hoe je lichaam werkt (zoals hormonen kunnen de bloedcirculatie veranderen), de juiste voeding etc. Hoe meer je lichaam kou gewend is hoe beter het op kou reageert dus ik zit met m'n winterfietsje in een winterland op de juiste plek. 8)
Leon schreef: De winddichtheid van veel motorhandschoenen is toch van een andere orde dan datgene wat je op de fiets wilt.
Ik heb motorhandschoenen met een winddichte laag. Die zijn prima voor een bepaald temperatuurgebied op de motor, maar op de fiets krijg ik daar natte en daardoor koude handen in, zo'n beetje bij elke temperatuur.

Dat is dan blijkbaar persoonlijk want ik heb daar weer geen last van. Ik heb verschillende motorhandschoenen, ook voor op de sneeuwscooter, de Rukka lobster is daarvan mijn grote favoriet en geeft ook heerlijke warme handen op de fiets. En motor handvatverwarming natuurlijk! dat wil ik ook op de fiets maar dat wordt dan een accu meeslepen. :)
ipv motorhandvatverwarming heb ik nu dus de 7volt gerbing handschoenen, daar zit de accu in de manchet. Het is natuurlijk ook helemaal afhankelijk waarvoor je ze nodig hebt, als je zoals Leon niet fietst bij kou heb je ook niet iets speciaals nodig, ik probeer tenminste elke week 1x mijn woonwerk ritje te doen, en dat betekent ca 2 uur fietsen te beginnen om 5:45, en dan heb je dus wel wat nodig, daarom denk ik dat ik het met die handschoenen die het op de hoogste stand precies 2 uur uithouden precies moet lukken. Ik heb ook van die Hestra lobsters die een losse wollen binnenkant hebben, maar die waren dus ook niet genoeg! Bij mij zal het wel met lage bloeddruk te maken hebben, het helpt in ieder geval al wel door het hoofd goed warm te houden.
jeroenh schreef:het helpt in ieder geval al wel door het hoofd goed warm te houden.
Het was ooit bij mij al een eye-opener toen ik zelf bedacht dat mijn outfit met een hemd, een overhemd, een dikke trui en een dikke winterjas en handschonene in feite vrij merkwaardig is in combinatie met een spijkerbroek die alleen één heel dun laagje heeft. Het resultaat was toen vaak heel koude tenen en een natte rug.
Yopie schreef:Nou die Wim Hofman Methode is duidelijk niks voor mij: meditatie, koude douches en op blote voeten door de sneeuw hollen .. Ik wil gewoon lekker fietsen zonder al die onzin. :D
Je comfortzone verbreden kan nooit kwaad. Je leert omgaan met wisselende temperaturen en je hebt minder gauw last van kou of warmte. Ik kan goed tegen kou en warmte.

Ik zwem het hele jaar rond in het buitenwater. Vaak in de vroege morgenuren. Soms moet ik het ijs breken of een wak zagen om te baden. Vanmorgen was het rond de 6 graden in het Wolderwijd. Ik moet wel opletten voor de dode wilde vogels, die gestorven zijn aan de zeer besmettelijke vogelgriep H5N8.

De Wim Hof methode is niets voor mij. Het gedwongen hyperventileren in die methode werkt averechts. Het geforceerd uitademen van CO2 leidt tot een te hoge pH waarde van het bloed en sterke bloedvatvernauwing. Ook stress doet hetzelfde en een verhoogde ademhaling zorgt voor extra afkoeling. De afgelopen 2 jaar zijn circa 5 zwemmer verdronken door het toepassen van de Wim Hof methode.

Ik volg Stig Severinsen. https://www.youtube.com/watch?v=n_y8TeORDTY

Ik wandel mijn spieren los en ga in rust en bijna volledig uitgeademd het koude water in. Boven de 15 graden spring ik er in. Ook tijdens het zwemmen adem ik erg rustig en volledig uit. Zwem meestal 1 a 1.5 keer de watertemperatuur in minuten. Ik douche altijd volledig koud.

Vanaf de zomer nog geen wanten of handschoenen gedragen op de fiets. Fiets zonder stress en rustige ademhaling. Op snelheid tussen de 10 en 12 keer/min. Het bloed is vrijwel altijd verzadigd met O2. Hoe beter het CO2 gehalte op peil blijft en zorgt voor een pH waarde van circa 7.4, hoe beter de O2 wordt afgegeven aan de spieren. Het Bohr-effect. Te lage CO2 waarde zorgt ook voor het aanmaken van melkzuur op de pH waarde op peil te krijgen.

Stress en hijgen ondersteunen elkaar in het vernauwen van de bloedvaten. Met name de ledematen. De kerntemperatuur (romp,hals,hoofd) wordt afzonderlijk geregeld.

Piet.
http://nos.nl/artikel/2153492-je-lichaa ... -niet.html

Kun je jezelf dan misschien nog trainen tegen kou? "Er is heel lang gedacht dat we dat kunnen oefenen, maar helaas", zegt Daanen. "We hebben het onlangs nog onderzocht. Mensen moesten vijftien dagen lang elke dag hun handen en voeten in koud water doen. De doorbloeding en energiehuishouding verbeterden daardoor niet."

Wel voelden de proefpersonen op een gegeven moment minder pijn. "Gevoelsmatig wordt het dus wel minder als je je regelmatig aan kou blootstelt, maar fysiologisch blijven we toch hulpeloos als tropische dieren."
Handschoenen (en ook slaapzakken) zijn er voor om te isoleren. Ga je met koude handen je handschoenen aantrekken, dan zullen je handschoenen er alles aan doen om je handen koud te houden. Zelfde als je slaapzak, ga je daar met koude voeten in, zal je slaapzak ze koud houden. Huppel 5x om je tent en je slaapt als een roos. Iets met bloedsomloop ofzo 8)

Zorg er dus voor dat je handen warm zijn als je de handschoenen aantrekt.
Klazien uut Zalk smeerde haar handen in met vasaline. Doe ik ook, insmeren en Rausch handschoenen.
Inderdaad 55er! Dat heb ik de laatste dagen ook gemerkt. Koude handen warmen zeer traag op in handschoenen. Warme handen in (goede/winddichte) handschoenen: geen probleem! Ik vermijd nu zelfs zoveel als mogelijk de vrieskoude metalen klink van de fietsenbergplaats vast te houden (ellebogen gebruiken of handschoenen reeds aandoen). Dat scheelt heel wat!