Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoektocht naar navigatie toestel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zoektocht naar navigatie toestel

Philmar schreef:Ik geef voorrang aan een gps toestel boven een gsm omdat je bv. bij een valpartij of ongeval altijd kans hebt dat je gsm zodanig beschadigd is dat je geen hulp meer kan oproepen.
Een gps is gemaakt om in alle weer te gebruiken, een gsm daarentegen.

Philmar
Als er een auto overheen rijdt zal het niet helpen, maar met een stevige waterdichte hoes, zoals deze van Topeak, of met een ridecase, is je smartphone behoorlijk beschermd tegen allerlei onheil. De zichtbaarheid van het scherm en de bediening van de smartphone blijven met zo'n hoesje vrijwel intact overigens. Vrijwel, omdat bediening in stromende regen alleen mogelijk is als je het hoesje eerst droog veegt.
Een dergelijk case zal zeker kunnen helpen. Het vervelende ervan is dat die cases weliswaar waterdicht zijn, maar niet luchtdicht. Er kan daardoor nog steeds sprake zijn van condensvorming. Met gevolgen voor afleesbaarheid, maar ook voor het toestel.

Veel toestellen hebben een 'moisture-indicator' nabij de usb-connector, aan de buitenzijde van het toestel. Als je met een dergelijke case in een flinke bui gereden hebt is het risico van verkleuring van die indicator groot. Dat verkleuren is an sich geen probleem. Wél een probleem is dat daarmee meteen de garantie is vervallen.

Als je met de smartphone wilt rijden zou ik adviseren een waterdicht model te kopen. Zoals momenteel de Samsung S7.

Overigens is dat waterdichte ook geen 'garantie' helaas. Ik heb althans in het verleden getest met een motorola Razr en Panasonic Eluga. Niet alleen bleken die ook kapot te gaan door waterschade, bovendien werd in beide beiden gevallen geroepen 'waterschade, dus geen garantie'.

Samsung lijkt daar wat flexibeler mee om te gaan en het eerste geval waterschade per definitie onder garantie te scharen.

Hoe dan ook, neem van me aan: de combi smartphone en water is geen ideale.

Waar het gaat om fysiek verschil tussen smartphone en 'dedicated gps' vind ik dit filmpje altijd nog een hele leuke: https://www.youtube.com/watch?v=C0Ab2lr4WVI
MrGPS schreef:Waar het gaat om fysiek verschil tussen smartphone en 'dedicated gps' vind ik dit filmpje altijd nog een hele leuke: https://www.youtube.com/watch?v=C0Ab2lr4WVI
Ook voor de smartphone gaan de ontwikkelingen op het fysieke gebied gewoon door.
Er stond nog de vraag over de gebruiksduur van de Etrex 30. Bij mij is dat 4-5 dagen, maar dat is dan wel met zuinig gebruik, dus met tracks en niet routerend, schermverlichting zoveel mogelijk uit, uitgeschakeld in de pauzes, en per dag een uur of zeven fietsen schat ik. De oplaadbare batterijen zijn Ansmann en Panasonic Eneloop types, allebei met iets van 2500 mA. Dat laatste maakt veel uit natuurlijk. Ik heb ook wel eens oudere minder moderne oplaadbare batterijen gebruikt, en daar haalde ik met moeite de helft van de gebruiksduur uit. Batterijtechniek gaat steeds vooruit, maar ik vind het wel zonde dat die winst meer dan helemaal wordt opgeslokt doordat nieuwere apparaten veel meer stroom nodig hebben. Kortom, ik ben erg bij met mijn Etrex 30, al is hij dan niet zo handig.
Een belangrijk pluspunt van gps als een Etrex vind ik de goede afleesbaarheid van het scherm in fel zonlicht, zonder enige schermverlichting. Dat scheelt veel accuduur.
Een smartphone zal in zo'n geval de schermverlichting op maximaal zetten.
Ik ben wat minder zuinig met de Etrex dan Wim - vermoed ik :wink: , heb wel de schermverlichting uitstaan en rijd op tracks maar wel roterend en doe 3 a 4 dagen met de batterijen (zelfde als Wim gebruikt). En vergeet meestal hem in rustmomenten uit te zetten.
Peter_K schreef:Ook voor de smartphone gaan de ontwikkelingen op het fysieke gebied gewoon
Dat gaat de goede kant op!

Qua batterijen:

Nimh zal na verloop van tijd capaciteit gaan verliezen. Met een intelligente lader kun je zo'n batterij met een speciaal laadproces wel 'renewen' maar het eeuwige leven hebben ze niet.

Heb zelf uitstekende ervaringen met de precharged eneloops; maar ook met de factor 3 a 4 (!) goedkopere Ladda's van Ikea. Setje van vier kost iets van 5 euro.

Als het kan: neem een lader voor 4 batterijen mee en zorg dat je 's ochtends een nieuw setje in je toestel plaatst; de twee anderen als backup. Dan zul je ook met de toestellen met touchscreen nooit 'zonder' zitten.

Kan dat niet (vanwege bagage cq geen stroom) dan kan het verstandig zijn een toestel met knoppen te kiezen.

Persoonlijk zou ik dan eerder voor de gpsmap gaan dan de etrex.

De etrex bedien je immers met knoppen aan de zijkant in combinatie met het 'joystickje'. Met wat routine werkt dat in de hand prima. Op de fiets, tijdens het rijden, vind ik het erg lastig. Met de knoppen aan de voorzijde van de gpsmap gaat dat véél makkelijker.

Tot slot nog de tip je toestel op het juiste batterijtype in te stellen. Een Nimh levert 1,3 V, waar een niet oplaadbare 1,5 V geeft. Heb je nimh in je apparaat, terwijl het ingesteld staat op 'gewone batterijen' dan zal het toestel al heel snel aangeven dat de batterijen half leeg zijn (terwijl dat helemaal niet zo is).
Die batterij-instelling, weet jij zo ook of dat op de 60Csx zit....?
Travelmaster schreef:Die batterij-instelling, weet jij zo ook of dat op de 60Csx zit....?
Ja dat zit er op, zie bladzijde 66.
Cool, dankjewel. Vanavond eens kijken! Denk eigenlijk niet dat ik er ooit alkaline in heb gehad...
Het is inderdaad waar dat de gewone Etrex niet heel handig is onder het fietsen. In de praktijk doe je dat toch niet zo vaak. Ik volg gewoon de track die op mijn scherm staat. Doorfietsen maar. Een enkele keer moet ik even inzoomen maar dat wil nog wel onder het rijden. Als ik echt wat moet doen dan stap ik voor de veiligheid toch maar even af.
Zelf vind ik de eenvoud van een lange batterijduur erg plezierig. Op wat kortere tochten heb ik niet eens een lader bij me, maar gewoon totaal 8 batterijen. Daar kan ik dan 2-3 weken op fietsen (en met gewone batterijen uit iedere supermarkt heb je altijd nog een uitwijk mogelijkheid), en hoef ik geen campingbazen lastig te vallen of 's morgens eraan te denken de lader op te halen. Mijn telefoon staat in principe bijna de hele dag uit, en met een heel kleine powerbank is dat ook goed voor een week of twee. Voor langere tochten moet er natuurlijk wel een lader mee, en voor expedities waar je niet vanzelfsprekend kunt opladen zou er een EWerk mee moeten.
Is ook mijn ervaring; tijdens het fietsen bedien ik een gps nooit.
Alleen soms even inzoomen als ik denk dat de situatie erom vraagt. Is met de eTrex goed te doen. Het 'pookje' al rijdend bedienen is lastiger, maar eigenlijk ook nooit nodig.
Het is uiteraard persoonlijk. En ligt er ook aan wat voor type route je rijdt. Bijvoorbeeld of je 1op1 een voorgeprogrammeerde route wilt rijden of het meer 'on the fly' aan het toestel over laat, ik combi met OFM. In dat laatste geval wil ik het toestel onderweg nog wel eens aan het werk zetten om te zien wat het effect is van de verschillende routeringsinstellingen (maar dat kan ook beroepsdeformatie zijn ;).

Wat ik bij de actuele 'touch' toestellen wel handig vind is dat je even snel kunt 'swypen' tussen bijv kaart en dataveldenscherm.

Maar, helemaal mee eens: als dat niet relevant voor je is, en batterylife juist wel, is een etrex een uitstekende keuze.

Ben overigens ook wel benieuwd welke waarde jullie hechten aan de barometrische hoogtemeter en het digitaal kompas. Naar mijn idee is de hoogtemeter voor de meesten niet zo 'spannend', het digitaal kompas wel handig maar evenmin echt noodzakelijk... Correct?
MrGPS schreef:Ben overigens ook wel benieuwd welke waarde jullie hechten aan de barometrische hoogtemeter en het digitaal kompas. Naar mijn idee is de hoogtemeter voor de meesten niet zo 'spannend', het digitaal kompas wel handig maar evenmin echt noodzakelijk... Correct?
Ik heb een GPSMAP 62s.

Volgens mij is dat kompas vooral bedoeld voor wandelaars. Als fietser heb ik vooral er vooral last van: als ik hem een tijd niet gecalibreerd heb dan draait het scherm zodra ik stop. Het kompas uitzetten helpt daar om een of andere reden niet tegen.

Die barometer is schijnt vooral handig te zijn om een accurate hoogte aanduiding te hebben tijdens een afdaling. Geen idee hoeveel dat scheelt, want ik heb nooit een GPS ontvanger zonder barometer gehad. Op het platte hier in Nederland kun je hem ook gebruiken om de luchtdruk af te lezen, ik kijk er zelf nooit naar.

Het vaakst kijk ik nog naar de temperatuurmeter, die je voor de 62s apart moet kopen.
Ik ben blij met de barometrische hoogtemeter in mijn GPSMAP 62s, soms heel fijn om te zien dat je bijna boven bent tijdens een zware klim, het kompas gebruik ik nooit.
Peter.
Petervd schreef:Ik ben blij met de barometrische hoogtemeter in mijn GPSMAP 62s, soms heel fijn om te zien dat je bijna boven bent tijdens een zware klim
De 62, zonder barometer en kompas, geeft óók de hoogte aan.

De barometrische hoogte aanduiding van de 62s wordt automatisch gekalibreerd met de door de GPS berekende hoogte.

Voor een GPS is de hoogte bepalen vrij complex. Dit betekent dat het enige tijd kost om de hoogte te berekenen. Tijdens het klimmen met een fiets zul je daar niets van merken, als je echter zeer hard gaat, voor een fiets vooral tijdens het afdalen, mogelijk wel. De barometer dient dus voornamelijk voor de snelle veranderingen in hoogte te bepalen (of gewoon de luchtdruk in Nederland).