Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pekel & Fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Pekel & Fiets

Wim schreef:Als je je (stalen) fiets wilt beschermen moet je vooral de binnenkant van de buizen behandelen.
Het onderdeel van de fiets dat het zwaarst belast wordt door pekel is de bractetpot (voor dummies: dat ding van het frame waar je trapas in in geschroefd). Je kunt dit onderdeel bij montage invetten zoveel je wilt, maar dat vet im maar tijdelijk en door capillaire werking trekt de pekel die er vanaf het voorwiel tegenaan wordt gesmeten in luttele seconden tussen trapasonderdelen en de bracketpot zelf. Na de rit droogt het vocht er langzaam uit maar het zout blijft zitten. Bij een volgende zoetwaterbui komt er weer water binnen en lost het zout op en de corrosie gaat onverminderd door.
En daarbij heeft de (meestal) schroefdraad van de bracketpot geen corrosiebeschrmende laag omdat het een fijne schroefdraad betreft.
Dat er toch zelden zware mechnische problemen aan het frame zelf door ontstaan is er denk ik de mooiste van dat roesten van fietsframes vrijwel uitsluitend een cosmetisch probleem is.

Pekelproblemen aan andere onderdelen ken ik wel, met stip voorop de ouderwetse stalen spatborden en spatbordstangetjes. Ik ben blij dat ik niet meer zo'n fiets heb met van die rot(tende) dingen.
En de V-brakeboutjes die de armen aan de vork bevestigen - die gaan bij mij als eerste :lol:
Leon schreef:Het onderdeel van de fiets dat het zwaarst belast wordt door pekel is de bractetpot (voor dummies: dat ding van het frame waar je trapas in in geschroefd). .
+1
De bracketpot volgens mij is de zwakste punt.
Gelukkig bescherm ik ze makelijk met.
- Schepvaart vet – Makkelijk te vinden in NL. (industrieel vet moet ik van Duitsland bestellen. In NL allen schepvaart en traktor vet ). Laste keer heb ik Calcuim sulfonate complex vet gebruik. Maar de oude wet aluminium of barium complex werkt ook goed.
- Van buiten kant een likje Locktite gasket sealant

Na -5..6 jaar de braketpot originele lak is beschadig – Voor stalen frame -> lak verwijderen rond de trapas hammerite nr1 anti roest primer + 2 dikke lagen hammerite lak – Met een klap twee vliegen.
1. Anti diefstaal – Hammerite lak is een militeer verf, geen Mercedes Benz lak.
2. Anti roest

@ Travelmaster – Vroeger had ik hetzelfde problemen met V brakes naar overstap naar Calcuim sulfonate vet probleem is weg
Ik gebruik Total ceran XM220. Het werk goed in zout water – dus kun je nieuwjaar zwemen met een fiets doen :D
Ik dacht dat +1 betekende dat je het ergens mee eens was?
Dat dacht ik ook :-) :lol:
Leon schreef:Het onderdeel van de fiets dat het zwaarst belast wordt door pekel is de bractetpot (voor dummies: dat ding van het frame waar je trapas in in geschroefd). .
miro schreef: +1
De bracketpot volgens mij is de zwakste punt.
miro schreef: - Schepvaart vet – Makkelijk te vinden in NL. (industrieel vet moet ik van Duitsland bestellen. In NL allen schepvaart en traktor vet ).
Miro, bedoel je soms schroefasvet speciaal voor buitengaatse scheepvaart, of vlakkenvet of iets anders? Lijkt mij idd een slim idee om schroefasvet te gebruiken! :)

Wij hebben veel met fietsen aan boord gevaren (ik kom uit de scheepvaart) en 't ergste was 't zoute water; 't bruisende boegwater, de hoge golven maar ook de zilte lucht vraten de fietsen zeer snel op. Ze binnenzetten hielp wel maar was het toch niet helemaal. Op de zeilboot was het helemaal een ellende, daar wordt alles vochtig en klam van het zout. Matrassen zwellen op, willen niet meer drogen, zo ook beddegoed, kleding etc. Zout is wdb echt een ramp. En als de fietsen te lang stilstonden kreeg je ze pas na veel moeite weer draaiende.
Maar gelukkig is het maar een fiets dus is alles vervangbaar. :wink:
Ik rij al jaren dagelijks 43 km op een stalen 1990 Giant Exp. het hele jaar op natte dagen en de hele winter. Ketting en tandwielen gaan net geen jaar mee. Nadat er steeds meer spaaknippels braken van het originele achterwiel zit er sinds begin dit jaar een nieuw achter wiel in (Sputnik velg met 1990 Shimano DX FH-M650 naaf, met eens per jaar vers kogellagervet), de achtervelg was van binnen aan het verpoederen door vocht en zout. Het originele voorwiel gebruik ik in de zomermaanden, in de winter een ander wiel, Sputnik met SP naafdynamo.
De 4-kante trapas haal ik er pas uit als die versleten is, of als die gaat "tikken/kraken" eruit en met veel kogellagervet weer terug. Bij het frame roest alleen het plaatje aan de achtervork (bevestiging rol-dynamo).
Alles wat ik vervang zet ik goed in het vet, en het gaat al jaren goed. Schoonmaken doe ik weinig in de winter, af en toe eens afspoelen maar na een dag bieten-campagne is die weer terug bij af :lol: als de pekel periode voorbij is, dan krijgt die een goede schoonmaak- en onderhoudsbeurt.
Inge1 schreef:Gewoon de fiets - frame, velgen en spaken) behandelen met een hele goede vloeibare autosealant (eg Geyeon)Gyeonen je hebt ook nergens last van.
Sorry
pas nu zie je vragen
Yopie schreef: Miro, bedoel je soms schroefasvet speciaal voor buitengaatse scheepvaart, of vlakkenvet of iets anders? Lijkt mij idd een slim idee om schroefasvet te gebruiken! :)
Ik gebruik schroefasvet. Eeerlijk gezegd ben ik onhandig met vlakvet - het gedoe met koken en onderdelen opwarmen met hete lucht heb ik niet onder de knie
Wij hebben veel met fietsen aan boord gevaren (ik kom uit de scheepvaart) en 't ergste was 't zoute water; 't bruisende boegwater, de hoge golven maar ook de zilte lucht vraten de fietsen zeer snel op. Ze binnenzetten hielp wel maar was het toch niet helemaal. Op de zeilboot was het helemaal een ellende, daar wordt alles vochtig en klam van het zout. Matrassen zwellen op, willen niet meer drogen, zo ook beddegoed, kleding etc. Zout is wdb echt een ramp. En als de fietsen te lang stilstonden kreeg je ze pas na veel moeite weer draaiende.
Ik herken al het problemen ook met 't bruisende boegwater. Voor mij woon werkverkeer fiets heb ik de oplossing gevonden/total ceran WR2/ voor alle scroeven,cup&conde naven etc. Schroefasvet werkt goed in NL – temperaturen boven minus 10. Voor wat koudere temperaturen een Zweedse vriend van mij adviseert Superlube.

Kun je ze vinden in Watski scheepvaart winkels of jagers webshop : https://www.jakt.se/super-lube-fett-85gram


Persoonlijk rij ik met
Calcuim sulfonate schroefvet – het is hype nu en werk minder goed bij koud.
http://www.scheepvaartwinkel.com/smeerm ... troon.html
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... thickeners
Het traditionele lithium complex is ook redelijk goed maar bescherming tegen de roest is minder goed.
Mobil XHP 222
http://www.scheepvaartwinkel.com/smeerm ... -18kg.html
https://lubes.exxonmobil.com/marinelube ... p-222.aspx
Bert van Sprang schreef: we hebben het hier wel over een gebruiksvoorwerp. :D
cosnemo schreef: Kortom wat doen jullie en wat zijn je ervaringen?
Alvast dank voor jullie reactie/ervaring/mening
Bandjes met goede grip monteren en lekker genieten ... had het maar geen fiets moeten worden ( of mijn fiets ) :wink:
Ik volg met belangstelling veel diverse topics die op dit forum voorbij komen. Maar ik sta er toch wel van te kijken hoeveel zorgen mensen zich maken over het wel en wee van hun fiets.
Over het "pekelprobleem" kun je eindeloos door-emmeren. En je zorgen maken. En wakker liggen. En piekeren. Die verrekte capillaire werking toch. En maar invetten, spuiten, sprayen, spoelen, prutsen....
Of je doet het niet, en je benut die tijd om lekker te gaan fietsen. Veel leuker, veel gezonder. Bovendien is je fiets daarvoor gemaakt. Ga toch trappen!