Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Harry Potter fietssnelweg op OpenFietsMap? - Forum Wereldfietser

Harry Potter fietssnelweg op OpenFietsMap?

Tijdens het schrijven van een reportage over Schotland ontdekte ik een raadselachtige lijn op de OpenFietsMap. Het lijkt een kaarsrechte weg te zijn, die in Schotland begint bij de A835 ten zuidoosten van Ullapool.

Afbeelding

Deze weg trekt zich niks aan van de terreingesteldheid. Munro's en lochs worden moeiteloos doorkliefd en overgestoken. Bij Fort Augustus duikt de weg even onder in Loch Ness. Zou er een connectie zijn met het hier verblijvende monster?

Afbeelding

Verder zuidwaarts verlaat de weg Schotland en loopt deze dwars door de Solway Firth, om bij het badplaatsje met de zonovergoten naam Skinburness verder Engeland in te gaan.

Afbeelding

Wanneer je iets inzoomt, verandert de lijn van een verharde weg (geel) in een grindweg (witte streep met onderbroken grijze randen). Bij Keswick loopt deze dwars door het Derwent Water.

Afbeelding

In de Morecombe Bay vormt de weg een heuse tidal road.


Afbeelding

In Hamstead, een voorstadje van Birmingham, houdt de weg ineens op.

Afbeelding

De Romeinen waren meesters in het aanleggen van kaarsrechte wegen dwars door Engeland, maar zo lang en zo recht als deze heb ik ze nog niet aangetroffen. Bovendien kwamen de Romeinen niet noordelijker dan Hadrian's Wall, omdat hun legioenen niet opgewassen waren tegen de Schotse midges.
Zou hier misschien sprake zijn van een door buitenaardse wezens aangelegd stuk infrastructuur? Hebben de makers van graancirkels iets nieuws bedacht?
Of is dit een fietssnelweg voor Dreuzels, die geen plekje konden bemachtigen in de fietswagon van de Zweinstein Express?
Is het misschien een oliepijpleiding? Oppassen; hier niet graven!
Tja dat krijg je als iedereen de kaart mag editten. Op de osm.org kaart is die troep gelukkig niet meer te zien. :x
In Ierland hebben we dit ook meegemaakt: een heuse, kaarsrechte fietsroute, die ik van openfietsmap op de Etrex had gezet. Bleek helaas niets van te kloppen. Grapjas die dat had ingetekend. Gelukkig was er een goede alternatieve route.

PS
Ik zal nog wel even melden waar precies.
Hier zou het beginnen:
https://goo.gl/maps/Mr1pVRGixzF2
Ik zie niks...
De schade in Schotland valt nog mee in vgl met wat er elders allemaal op de kaart is gezet:
http://www.mdpi.com/ijgi/ijgi-01-00315/ ... 2-1024.png
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Vandalism
kees schreef: 'Of is dit een fietssnelweg voor Dreuzels, die geen plekje konden bemachtigen in de fietswagon van de Zweinstein Express?'.

Als ex-sportduiker kwamen we diep onder water soms èchte rare dingen tegen. Maar mijn buddy noemde alles steevast 'mumzels'. Helaas varieërde dat bij hem van platvis tot sepia, van koeienschedels tot zeeanemonen, van pijpekoppen tot slangsterren en dergelijke :lol:

Ger64
In ieder geval laat deze Street View van Google Earth zien hoe rustig de A835 buiten de zomermaanden kan zijn. In juni zag het hier heel vaak zwart van de motoren en wit van de campers. Uit het verslag van Mieke maak ik op dat het hier ook in september nog best wel druk is. De meeste campings zijn vanaf Pasen open en de drukste maand is, volgens de Schotten die we gesproken hebben, juni. Dus een volgende keer maar eens in mei naar Schotland: minder drukte, weinig midges en hopelijke nog geen 'no vacancies' bordjes.
Ik gebruik voor het uitzetten en bewerken van tracks afstandmeten.nl. Deze link verwijst naar hetzelfde punt aan Loch Ness als op een van de genoemde kaartjes. Ik zie op deze kaart nooit ongerechtigheden.

Voordeel is dat je geen kaarten op je PC hoeft te installeren en bovendien kan je onder je track diverse kaarten leggen en ook is het gebruik van google satelliet en google streetview mogelijk. Dat laatste is heel handig als je snel even een idee wil krijgen van het landschap ter plekke.
Nadeel van afstandmeten is dat de route niet op de onderliggende (OSM) kaart is gebaseerd maar alleen op google maps. Als je op de Opencyclemap een fiets- of ander pad wilt nemen die niet op google maps staat neemt ie een omweg of gaat die over wegen die niet meer bestaan. Voordeel is dat ie de Harry Pottersnelweg nooit kan nemen, mocht je 'm op de kaart zien :lol: Dat je 'm nu niet daar ziet is omdat die al is gewist. De OFM is al een half jaar oud dus daar staat die nog ingetekend. Verder zie ik geen hoogteprofiel bij afstandmeten, ik geef de voorkeur aan http://ridewithgps.com die wél een hoogteprofiel laat zien en routes kan maken op basis van google maps én de osm kaarten.
Bedankt voor de reactie. Ride with the GPS zal ik eens nader bekijken, ziet er mooi uit. Overigens heeft afstandmeten.nl wel een (eenvoudig) hoogteprofiel (onder "Acties route"). Mocht het routeringsprobleem zoals je omschrijft zich voordoen, dan zet ik "automatisch plannen" even uit. Je kan dan op de gekozen onderliggende kaart de track met de hand verder uitzetten.