Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Katharen-Baskenroute begin april: ervaringen? - Forum Wereldfietser

Katharen-Baskenroute begin april: ervaringen?

Hoi wereldfietsers!

Ik ben van plan vanaf eind maart enkele maanden door Europa te fietsen, met de tent. Het wordt mijn eerste grote fietsvakantie. Het lijkt me leuk in zuidelijk Frankrijk te beginnen, omdat de temperaturen daar al wat hoger liggen. Nu is mijn oog gevallen op de Katharen-Baskenroute door de Pyreneeën, deze lijkt me echt prachtig. Ik zou de route willen volgen van Biarritz tot Narbonne, om vervolgens via de Provence tot Noord-Italië te fietsen. Ervoor wil ik een week 'aanlopen' door een stukje van de Vélodysée tot Biarritz te rijden, of eventueel door via de Langs Oude Wegen route al tot Lourdes te rijden.

Nu is mijn vraag: is de Katharen-Basken route te doen als beginner, of is ze te zwaar? Welke delen zijn het moeilijkst? En heeft er bovendien iemand ervaring met deze route begin april? Is het dan al mogelijk om te kamperen, of is dat nog te koud?

Alle advies is heel welkom! Alvast bedankt,

Noortje
Ik heb dit jaar rond 25 maart een paar dagen gefietst en gewandeld rond Narbonne, Als de zon scheen was het al rond 20 graden, maar we hebben daar ook gierende storm en 8 graden gehad. Kortom: je moet een beetje geluk hebben, maar dan is het ook meteen een heel stuk aangenamer dan in Nederland rond die tijd. Hoe verder je van de kust af bent en hoe meer in de bergen, hoe kouder het wordt uiteraard. Campings die open zijn (dat zijn er eind maart niet veel), liggen meestal aan de kust en je treft er dan veel overwinteraars en vroege voorjaarsgasten, allemaal met campers.
Katharenroute is niet zwaar. De weg ligt gemiddeld wel hoger dan Narbonne zou ik zeggen. Dus in april zou het wel eens een kouwe klus kunnen worden. Campings moet je maar niet van uit gaan. Wildkamperen of aankloppen en vragen of je in de achtertuin mag staan.
Allereerst, het een prachtige route. Zeker een van de mooiste die ik tot nog toe fietste.

Ik fietste ze in augustus 2012. Het is de hele tijd op en neer en ik geloof dat je één keer net boven de 1000m gaat (Col de Montsegur). Ik herinner me dat dat een pittige was. Je gaat nergens het hooggebergte in dus de beklimmingen zijn nooit eindeloos. (Wij maakten wel een ommetje langs de Tourmalet).

Mits een gezonde basisconditie, te doen voor iedereen, hier en daar wellicht met moeite. In ons geval was het wél erg zwaar vanwege de temperatuur (+ 40 ºC). Misschien is april daarom zelfs nog geen slechte keuze.

We hebben onderweg afwisselend gewildkampeerd, gelogeerd op campings en aangebeld bij de boer met de vraag om ons tentje op te zetten (of in de stal te mogen slapen).
Wij hebben de Katharen-Baskenroute een aantal jaren geleden gefietst, voor mijn vrouw, die toen nog niet zoveel fietsvakantie ervaring had, ook goed te doen. Het is een heel mooie en afwisselende route, echt een aanrader. Wij hebben deze tocht in augustus gefietst dus hoe het in april is?
Voor onze ervaringen zie http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... en2007.htm

Groet Harry
Bedankt voor de reacties, iedereen! Nu heb ik nog méér zin gekregen om de route te fietsen :). Als ik het zo hoor, zou het in april nog best wel koud kunnen zijn, of met wat geluk wel te doen? Ik ga er nog wat meer over opzoeken voor ik beslis. Moesten er nog mensen ervaringen hebben, laat maar horen :). Alvast bedankt!
Ik heb de tocht in, volgens mij, 2007 gereden. Ik vond het ook een erg mooie en niet te zware route. Mijn verslag staat hier: http://www.omzwerving.nl/omzwervingen/topic/17/page/1