Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte ervaring met Gates Carbon drive CDX Pinion review - Forum Wereldfietser

Slechte ervaring met Gates Carbon drive CDX Pinion review

Beste wereldfietsers,

Op jullie een beetje te behoeden voor een hoop ellende met de Gates Carbon drive mijn teleurstellende ervaringen.

Oftewel het gelijk van Gerrit Gaastra en Idworx.

Wij waren in het begin heel enthousiast over de Gates Carbon drive CDX. Zeker in combinatie met de Pinion. Onderhoudsvrij 10k km was ons beloofd en dat klonk geweldig. Goed het was wat duurder maar op een fiets van 5.500 euro moet dat kunnen dachten we.

Maar we zijn van een koude kermis thuis gekomen. Inmiddels zijn al onze Gates fietsen omgebouwd naar het Idworx systeem met twee 35 tands gehard stalen kettingbladen en een KMC X1. Onverwoestbaar, makkelijker en goedkoper op de lange duur.

Onze ervaringen:

-Voor mijn gevoel loopt de riem toch zwaarder dan een ketting. Ik heb het niet gemeten maar andere mensen die op mijn fiets reden hadden het zelfde gevoel.
-De riem piept toch vrij vaak. Een beetje water lost het probleem wel op maar het komt dan ook weer vrij snel terug.
-De riem wordt toch ook vrij vies. En als je er met je broek tegenkomt is deze net zo vies als van een ketting.
-Ik heb inmiddels 4 riemen gebroken. Twee met mountainbiken (Idworx) en twee gewoon op het asfalt (Mi-Tech, Flitzbike en Idworx). De gemiddelde riem ging bij ons zo'n 1500 km mee. Nogal een teleurstelling
-Gezien de onbetrouwbaarheid moet je dus steeds een groot lomp blik met een reserve riem meenemen. Wat het ding is te teer om los in je tas of zak te doen.
-Wanneer hij onderweg breekt is het best een klus om hem te maken. Het hele frame moet uitelkaar en dat duurt langer dan je denkt. Daarbij moet alles heel voorzichtig gebeuren wat het minste beetje torsie kan later voor breuken zorgen.
-De riem is heel duur, 130 euro. En moeilijk verkrijgbaar in de goede lengte. Ik moest steeds stad en land afbellen om de juiste maat te krijgen.
-Een ketting kun je overal krijgen en als hij breekt kun je hem makkelijk ter plekke maken met een kettingpons, in no time. Daarbij is een ketting veel goedkoper 35 euro voor top of the line.
-De garantie van Gates is ook beneden alle peil. Het is altijd je eigen schuld dat de riem breekt omdat je hem niet voorzichtig genoeg behandeld hebt.
-Ook vrienden van mij zijn na een paar frustrerende ervaringen met de Gates terug overgestapt naar de ketting.
-Ik hoor ook positieve verhalen over de Gates maar dan vooral over de CDC en van meestal wat oudere mensen die heel gelijkmatig fietsen. Weinig serieuze belasting of km's. Maar goed, die mensen zouden dus ook prima uit de voeten kunnen met een ketting. Een ketting is minstens even goed en veel goedkoper.

Het grote gelijk van Gerrit Gaastra:

Beste Gerrit,

Het spijt mij dat ik niet naar je geluisterd heb toen je zei dat de riem geen verbetering was. Ik heb mij laten verleiden door de glitter van de nieuwe tech. Ik ben terdege gestraft voor mijn zwakte en ongehoorzaamheid.

Jouw vinding van de twee grote gehard stalen tandwielen is geniaal. Door de grote harde kettingbladen is nu, na bijna 6.000 km zeer zwaar gebruik, nog de originele ketting erop en de Hegemann kettingbladen lijken onaangeroerd.

Ik groet u in nederigheid en dank u voor die briljante Idworx oPinion. Eindelijk schijfremmen die echt werken en ook overall de beste fiets die ik ooit had.
mitech schreef: Beste Gerrit,

Het spijt mij dat ik niet naar je geluisterd heb toen je zei dat de riem geen verbetering was. Ik heb mij laten verleiden door de glitter van de nieuwe tech.
Zeer jammer dat je dergelijke ervaringen hebt opgedaan. Ik denk zelf niet aan een riem, de ketting voldoet prima en hoor tevens iets te vaak dergelijke negatieve geluiden. Ben wel benieuwd vanaf wanneer de quote is aangezien hij nogal wat fietsen verkoopt met riem. Of geeft hij de voorkeur aan de ketting maar laat de keuze aan de klant wanneer die voor een riem gaat?
Dit staat op de website van Idworx over de Riemaandrijving:

Executive summary:
De riem is minder bedrijfszeker, maakt meer herrie, is duurder maar mensen willen het toch graag, dus levert Idworx die optie.


"Vanaf oktober 2016 kunt u idworx mountainbikes ook met een Gates Carbon Drive CDX riemaandrijving bestellen.

Wie de laatste jaren onze uitlatingen over riemaandrijving heeft gevolgd, vraagt zich nu misschien af, of en zo ja, waarom we onze bedenkingen aan de kant hebben gezet.

Het antwoord is heel eenvoudig: er zijn economische redenen. Er is intussen een substantieel deel van de potentiële kopers van een idworx bike (en ook eigenaren van een idworx) die dermate zijn overtuigd van de voordelen van riemaandrijving, dat ze geen fiets met kettingaandrijving meer willen aanschaffen. Ze willen echter wél een idworx kopen, omdat ze uitgaan van optimale kwaliteit en functionaliteit. En wij willen natuurlijk ook dat ze een idworx kopen.

Deze vraag naar idworx bikes met riemaandrijving heeft er toe geleid, dat een aantal van onze dealers tot nu toe veel idworx bikes naar riemaandrijving hebben omgebouwd, waaronder ook mountainbikes.

Nadat we sinds twee jaar de riemoptie voor onze trekkingbikes aanbieden, breiden we deze mogelijkheid nu ook uit naar onze idworx mountainbikes. Hiermee besparen we onze dealers veel werk en wordt het voor interessenten makkelijker om een idworx met de aandrijving van hun keuze te kopen.

Deze stap betekent echter zeker niet, dat we van mening zijn veranderd over riemaandrijving. In onze voorafgaande standpunten over dit onderwerp (hier, hier en hier) hebben we (bijna) alles gezegd, en het meeste daarvan zouden we ook nu nog, jaren later, exact zo herhalen.

Als klanten hun idworx desondanks met Gates Carbon Drive willen kopen, kan dat vanaf nu duidelijk makkelijker worden gerealiseerd. Onze frames voldoen immers al lang aan de eisen ten aanzien van nauwkeurigheid en stijfheid die voor de Carbon Drive gelden. En met de Carbon Drive CDX die door idworx uitsluitend wordt gebruikt, heeft Gates ook enkele significante verbeteringen ten opzichte van de oorspronkelijke en nog steeds geleverde CDC-versie bereikt.

Maar ook in de CDX-versie blijft de Carbon Drive een gevoeligere aandrijflijn dan onze idworx kettingaandrijving. Overweegt u de aanschaf van een mountainbike met riemaandrijving, dan adviseren we u daarom met klem de bedieningshandleiding voor de Carbon Drive CDX eens goed door te lezen. Als u daarna nog steeds van mening bent dat de Carbon Drive voor u de juiste aandrijflijn is, moet u uw wens verwezenlijken en zelf ervaren hoe deze aandrijving is. Vallen uw ervaringen niet heel positief uit, dan kan elke idworx ook weer naar kettingaandrijving worden omgebouwd.

In dit verband willen we u op een speciaal verschijnsel in het slijtagegedrag van de Gates Carbon Drive riem wijzen. Nu veel Gates Carbon Drive tandriemen het einde van hun levensduur hebben bereikt, zien we dit steeds vaker, en wel onafhankelijk van de fiets waarop de tandriemen gemonteerd waren. Het geldt zowel voor de CDX- als de CDC-riem. Aan het einde van zijn levensduur scheuren de tanden van de riem van het dragermateriaal af, waardoor verder rijden doorgaans niet meer mogelijk is. Pas kort van tevoren zijn er scheurtjes bij de „wortel“ van de tanden te zien die parallel met de riem lopen. Vanwege de sterk schommelende gebruiksomstandigheden kan onmogelijk worden voorspeld, na hoeveel kilometer dit voor de Carbon Drive schijnbaar heel normale gedrag aan het einde van de levensduur optreedt. Sommige rijders overkomt het na 20.000 km, andere al na minder dan 10.000 km. En anders dan bij kettingen, waarvan de slijtage met behulp van een slijtagemeter kan worden beoordeeld en dus het beste tijdstip voor het preventief vervangen van de ketting kan worden bepaald, is er (nog) geen geschikt criterium of instrument om de mate van slijtage resp. de resterende levensduur van de Carbon Drive riem betrouwbaar te kunnen beoordelen.

Ook daarom adviseren we, om de tandriem vaak met een borstel en water te reinigen. Een schone riem slijt niet alleen minder snel, de aandrijving loopt er ook stiller door – want ook een riemaandrijving kan irritante geluiden maken, vergelijkbaar met een slecht gesmeerde ketting. Bovendien is de kans dan ook groter dat de scheurtjes aan de tandbasis nog op tijd worden ontdekt voordat de tanden afscheuren."
Moedig om zo'n dure miskoop te durven toegeven.
mitech schreef:"Overweegt u de aanschaf van een mountainbike met riemaandrijving, dan adviseren we u daarom met klem de bedieningshandleiding voor de Carbon Drive CDX eens goed door te lezen."
Een stukje lezen in een handleiding heeft mij inderdaad doen afzien van dit soort riemen. Derden zeggen dat zo'n riem best wel wat mishandelingen kan weerstaan, de fabrikant zelf zegt duidelijk heel iets anders.
Alle verschillende riemen kun je natuurlijk gewoon bij Bike4travel kopen he http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2151

En de fietsenmaker kan zoek hier bestellen http://www.rohloff.nl/product-details/p ... _Belt.html
goldenlion schreef:En de fietsenmaker kan zoek hier bestellen http://www.rohloff.nl/product-details/p ... _Belt.html
Ik denk dat je dat dan het best ruim voor vertrek kunt doen want onderweg gaat dat wat lang duren; niet alleen op een verre reis maar ook in geval van een dagje MTB-en in de Ardennen of zelfs het Hengelse Zand in het weekend.
Toch maar even een beetje tegengas...mijn riem gaat al 24000km probleemloos mee en echt niet alleen asfalt o/a en paar duizend km in Afrika en ook duizenden km in Indonesie, ziet er nog als nieuw uit volgens mijn FM... :D
Ik rij ook al 25000 km probleemloos met de riem :D en hij ziet er nog perfect uit.
@Petervd en goldenlion

Is dat dan ook in combinatie met Idworks?
Petervd schreef:Toch maar even een beetje tegengas...mijn riem gaat al 24000km probleemloos mee en echt niet alleen asfalt o/a en paar duizend km in Afrika en ook duizenden km in Indonesie, ziet er nog als nieuw uit volgens mijn FM... :D
CDC of CDX?
goldenlion schreef:Ik rij ook al 25000 km probleemloos met de riem :D en hij ziet er nog perfect uit.
CDC of CDX?
mitech schreef:Ik hoor ook positieve verhalen over de Gates maar dan vooral over de CDC
En juist met die CDC gaat Gates binnenkort stoppen.
Ik rij met een Santos Travelmaster 2.8 met een CDC riem.
@mitech: ja, je was gewaarschuwd :)

We hebben natuurlijk ook veel idworxers die met de riem wel tevreden zijn maar ik vermoed net als jij dat sommige rijders de aandrijving meer belasten dan andere.

Kort voor de beurs hoorden wij van een nieuw probleem waarbij bij idworxers tanden uit de riem braken. Dit heb ik met Robert op de Bike Motion op de opbouwdag besproken en hem was dit probleem zeer bekend. Dus CDC en CDX zijn hiervan beide betroffen. Later op de beurs kwam iemand bij mij op de stand langs en die vertelde mij eigenlijk ook dat wat jij hier schrijft. Deze man, met een Santos, dacht het jaar daarvoor dat ik veel te negatief was over de riem, maar dit keer zag hij dat iets anders. Bij hem was naar ca. 9000 km ook een tand (of twee) uit zijn riem gescheurd. Hij was zeer ontevreden hierover want hij dacht dat hij zeker 3 tot 4 keer zoveel kilometers kon maken met een riem.

Ik ben nog steeds van mening dat wanneer je je helemaal precies houdt aan de bedieningsaanleiding van Gates je weinig problemen zult hebben, maar ik kan mij daaraan niet houden zoals ik fiets en mijn fiets service dus voor mij een ketting. B.v. al als ik een takje tussen ketting en tandwiel krijg, dan trap ik lekker door en breek de tak.

Het voordeel van de riem is dat hij niet kan corroderen in de winter. Een niet goed geolied ketting kan dat ook niet natuurlijk maar er moet wel olie op. Maar bij een ketting kun je ruim op tijd scheurtjes herkennen die door corrosie ontstaan. Bij een riem gaat het heel snel tussen verse scheurtjes en afgebroken tanden/breken van de riem zelf vermoeden wij.

Vertegenwoordigers voor Gates vertelden mij op de Bike Motion dat er een beach racer is in NL die ca. 600 km maximaal kan rijden met een riem. Natuurlijk zeiden ze dat hij dan ook al 2 to 3 kettingen had versleten. Dat moet ik nog wel eerst zien!
Ik rij met een Avaghon s26 en deze riem: Gates Belt Drive riem 122t 1534-4 59,00EUR.
Peter.
Petervd schreef:Ik rij met een Avaghon s26 en deze riem: Gates Belt Drive riem 122t 1534-4 59,00EUR.
Een 1534-4 blijkt een CDC riem te zijn.
Blijkbaar wisselen de ervaring zeer sterk. Ik kan alleen maar zeggen dat ik zeer tevreden ben over de combinatie Gates / Rohloff.

Ik rij op een Santos Travelmaster, dus mijn riem is van het type CDC.
De fiets wordt gebruikt voor zowel woon- / werkverkeer als vakanties.
Vakanties met bepakking, op elk soort terrein. Fiets krijgt dan redelijk wat modder en zand voor z'n kiezen. Riem wordt ook redelijk zwaar belast. Met name in bergachtig gebied.

De ware test is echter het woon- / werkverkeer. Klinkt wellicht niet spectaculair, maar toch is dit waar de riem voor mij zijn meerwaarde bewijst. Ik woon namelijk aan de Zeeuwse kust, en mijn dagelijkse route voert door de duinen. Aan zout en zand geen gebrek daar.
Inmiddels gaat de riem een kleine 16.000 km mee. Aan mijn fiets pleeg ik geen noemenswaardig onderhoud. Heb ik geen zin in, en niet veel tijd voor. Af en toe gaat er een plens water overheen om het ergste zout en zand te verwijderen.

Uiteraard heb ik voorafgaand aan de aanschaf van mijn huidige fiets jarenlang met een ketting rondgetrapt. Zowel in combinatie met derailleur als met Rohloff.
Verschillende types uitgeprobeerd van KMC en Shimano. Levensduur varieert enorm, maar ook van de betere kettingen was na zo'n 4.000 km niet veel meer over. Terwijl ik in die tijd de kettingen / tandwielen wel degelijk netjes onderhield (wat ik overigens een hoop gedoe vind, in tegenstelling tot wat veel andere fietsliefhebbers me regelmatig willen doen geloven).

Ik realiseer me heel goed dat van een degelijk "vergelijkend warenonderzoek" in dit geval geen sprake is. Ik heb geen harde cijfers, geen exacte metingen, en mijn riem-ervaring is gebaseerd op de enige riem die ik tot nu toe gebruik. Misschien heb ik toevallig een fantastisch exemplaar, en breekt de volgende riem binnen de kortste keren. Dat zien we dan wel weer.
Toch is de ervaring die ik tot dusver heb opgedaan zo positief dat ik beslist overtuigd ben van de meerwaarde van riemaandrijving t.o.v. kettingaandrijving. In ieder geval in de omstandigheden waarin ik deze gebruik. Er moeten gekke dingen gebeuren vooraleer ik weer overschakel op een ketting.

Natuurlijk is het niet alleen maar hosanna. Ik stoor me ook wel eens aan het gepiep dat regelmatig terugkeert. En als ik een keer in een nette broek op mijn fiets zit, wordt deze door de riem ook gewoon viesgemaakt. Maar die nadelen zijn wat mij betreft verwaarloosbaar. Zaken als verkrijgbaarheid in exotische oorden laat ik gemakshalve ook maar even buiten beschouwing. Voor mij op dit moment namelijk niet relevant.

Zo zie je maar. Ieder zijn eigen verhaal. Ik wilde het mijne toch even tegenover dat van de topicstarter zetten. Ervaringen staan diametraal tegenover elkaar. Trek maar lekker je eigen conclusie.

Groeten,
Roger
Di Ghisallo schreef:Zaken als verkrijgbaarheid in exotische oorden laat ik gemakshalve ook maar even buiten beschouwing. Voor mij op dit moment namelijk niet relevant.
Om je zorgen te maken over die verkrijgbaarheid hoef je helemaal niet naar exotische oorden: in Nederland kun je het ook al schudden als je geen eigen reserve materiaal hebt.
Ik vraag me af hoe het zit met de belasting op de lagers als gevolg van de riem. Is hierover iets bekend?
Nu deze maand na 7 maanden 6000 km gedaan met een travelmaster 2.9 pinion met CDX.

Ervaringen zijn super positief over de riem, piepen van een CDX riem? Nog geen enkele keer voorgehad, doe zowel gravelwegen, kleine modderpaadjes, als verhard.

Slijtage CDX? Ik kan je gedetailleerde foto's laten zien, maar de riem ziet er alsnog uit als nieuw. De fiets is sinds het binnenkomen 1 maal proper gezet, wordt eveneens gebruikt als demofiets en mensen mogen gerust zien dat dit geen show en shine fiets is maar dat ze er op moeten testrijden, liefst een ganse dag als het kan.

Enig minpuntje, is het opspannen van de CDX, bij slecht weer voel je dat de riemspanner een trilling doorgeeft aan de pedalen. Dit komt door de ribbels aan de bovenkant van de riem. Bij regenweer draait de riemspanner in het begin niet mee, maar slipt die over de riem.

Ervaringen CDC met de Rohloff, doorgaans positief, minpuntje CDC is het piepen bij slecht weer. Is gemonteerd op een 4.29, en krijgt op zijn donder. Riem is nog steeds in goede staat, mist geen tanden en kan nog vele km's aan. Km stand 4300 op 2 jaar oude fiets.

Ervaringen Pinion, gematigd positief, groter bereik is echt wel fijner, schakelt iets netter dan de Rohloff, maar in zijn 12 de versnelling heb je soms last van een doorschietend gevoel.

Klant is er momenteel iets minder positief over, zijn bak is reeds teruggestuurd voor een lek. Netjes opgelost, heeft wel even geduurd. Maar we vrezen dat de bak terug aan het lekken is gegaan.

Belangrijk om je riem goed te houden is de stijfheid van het frame, de riemspanning, bij CDC de afstand tussen de opstaande rand, en de nieuwe CDX is echt wel een verbetering tov de oude, maar zal zich ook bij mij nog verder moeten bewijzen. Opletten dat je de riemspanning bij pinion niet te hoog legt, deze mag gerust wat lager ligger.

Ik ben wel fan van de riem en ik heb nog niet al te veel probleemgevallen tegengekomen, als we er tegen komen zijn het meestal riemen die opgespannen worden door middel van schuifbare achterpadden en fietsenmakers die de uitlijning niet netjes doen. Ja daar gaat je haar recht omhoog van staan en dan kan je als klant er op rekenen dat je riem het niet lang uithoud. Dan is een excentrische as of riemspanner nog steeds de beste methode... de oplossing van tout terrain voor de pinion bak is ook slim doordacht, maar ik wil op lange termijn de stevigheid er van zien.

Als lbs heb ik mss gemakkelijk spreken, maar dit is zuiver gesproken uit ervaring en niet uit reclame. Ik verkoop evenzeer fietsen met derailleur en als je een fiets wilt met de minste weerstand in de aandrijflijn is dit nog altijd de beste oplossing om de wereld mee rond te komen als je zelf ook van prutsen en poetsen houdt.

Koen
Ook inmiddels ruim 10.000 km ervaring met CDC op m'n Santos. Gebruik als woon-werk- en vakantiefiets, het hele jaar door. Nauwelijks onderhoud nodig.

Wel een reserveriem mee op vakantie, niet in blik maar gewoon in stevige plastic zak, vacuum verpakt door de poelier om de hoek.
Na 20.000 km, vooral woon-werkverkeer, is de ketting van mijn Idworx met kettingkast nog prima.