Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 64 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Yopie schreef:En Douwe, je bent een waardeloze stalker. Y.Björkkvist, naar mijn moeder genoemd. Yopie heet ik alleen in nederland, hier ben ik gewoon Yonna. Verder ben ik 68jaar, getrouwd en heb 8 kinderen. En Douwe, ik ben de slechtste facebooker met 't minst aantal vrienden die er bestaat dus vergeet het! Hou ook op met mijn vrienden te stalken want ze vertellen je toch niets intressants. Even goede forumvrienden hoor maar je bent iets te ver gegaan, okej? :wink:
Cute... Internetcrush... :lol:
Yopie schreef:
En Douwe, je bent een waardeloze stalker. Y.Björkkvist, naar mijn moeder genoemd. Yopie heet ik alleen in nederland, hier ben ik gewoon Yonna. Verder ben ik 68jaar, getrouwd en heb 8 kinderen. En Douwe, ik ben de slechtste facebooker met 't minst aantal vrienden die er bestaat dus vergeet het! Hou ook op met mijn vrienden te stalken want ze vertellen je toch niets intressants. Even goede forumvrienden hoor maar je bent iets te ver gegaan, okej? :wink:
Mijn excuses mensen. Het spijt mij. :oops: :oops:

Het spijt mij Yopie!! Het spijt mij dat je hier moest reageren. Peter vertelde dat hij mijn PB naar jou had doorgestuurd en dat jij wilde voorkomen dat ik mij hier op 1 januari belachelijk ging maken. Sorry voor de ongewilde PBs. Het spijt mij dat ik een dikke kop heb. Je zei duidelijk NEE maar ik wil supergraag JA horen. Het spijt mij echt. :cry:

Bedankt dat je mij redde van 1 januari. Lief!! 8)

Yonna Björkkvist. Mooie naam! 8) 8)


Travelmaster schreef:
Yopie schreef:En Douwe, je bent een waardeloze stalker. Y.Björkkvist, naar mijn moeder genoemd. Yopie heet ik alleen in nederland, hier ben ik gewoon Yonna. Verder ben ik 68jaar, getrouwd en heb 8 kinderen. En Douwe, ik ben de slechtste facebooker met 't minst aantal vrienden die er bestaat dus vergeet het! Hou ook op met mijn vrienden te stalken want ze vertellen je toch niets intressants. Even goede forumvrienden hoor maar je bent iets te ver gegaan, okej? :wink:
Cute... Internetcrush... :lol:
Ze wil me niet. :cry:
DouweFries schreef:Het spijt mij Yopie!!
Tis goed Douwe. :) Laten we snel över iets anders hebben, weer ontopic! Zal morgen wat plaatjes zoeken van m'n nieuwe voordrager die eigenlijk een achterdrager is en waar ik heel blij mee ben, heeeel belangrijk nieuws. :wink:
Netjes gedaan zo jongens. Op een mooi fietsjaar!
Travelmaster schreef: Op een mooi fietsjaar!
Yes!

Afbeelding

Ennnnnn niet te vergeten:

Afbeelding

Dit is mijn verlanglijstje: nieuwe rem- en versnellingskabels, nieuwe ketting die tegen zeezout kan, nieuw voorwiel met een flipflop naaf, andere voorvork, grotere voorremschijf (had gelezen dat dat nog beter remt), setje 29+ wielen, lichtere slee met een heel slimme fietsbevestiging die ik alleen nog niet weet, vettere achterlampen die heel fel knipperen maar zeer weinig stroom gebruiken, een betere sneeuwbril (met ruitewissertjes lijkt me wel handig maar die bestaan vast niet), een smartphone die tegen vorst kan, een Spot gps messenger, een fietsgeweerholster, iets slims om ski's op de fiets mee te nemen, 45Nrth Helva winterpedalen, een winterhelm waar een dikke muts onder past, zelfopblazende binnenbanden (erg fijn voor luie fatbikers) en uhhmmm .. ben vast nog iets vergeten. :D

Maar eerst maar eens werken .. :shock:
Yopie schreef:... ben vast nog iets vergeten. :D
... de pot goud onder de regenboog? Ik hoop dat het je allemaal lukt dit jaar Yopie!
Travelmaster schreef:Ik hoop dat het je allemaal lukt dit jaar Yopie!
Dan is er altijd nog een volgend jaar, althans dat hoop ik want je weet maar nooit wat de fatbike-goden verzinnen. :shock: Heb iig veel patches, badges, hangertjes aan leren veters etc gekregen die de fiets en mij zullen gaan beschermen (iets met Odin, Thor enzo) en dat is natuurlijk een goed begin van het jaar! Nu geloof ik zelf meer in trollen en boswezens maar wie weet .. :D
Yopie schreef:sneeuwbril (met ruitewissertjes lijkt me wel handig maar die bestaan vast niet)
Zoiets?
Afbeelding
Felix Fietst schreef:Zoiets?
Haha ze bestaan! Als ze hem in het zwart hebben wil ik hem wel want wie wil er nou niet in stijl met z'n fiets. Dan alleen nog hopen dat de batterijtjes niet bevriezen want dan gaan de wissertjes door ijsgroei vast heeeeel dik worden. :lol:

Maar ik moet echt iets hebben wat mijn ogen beschermd. Gisteren bv sneeuwde het heel erg (paar dm) en bij -15 en dan ook nog bergafwaarts bevriest gelijk alles dicht en zie ik niks meer. De schijnwerper op de fiets maakt alles nog een graadje erger want die weerkaatst op de vallende sneeuw zodat je alleen een glinsterend wit gordijn ziet. Waardeloos en levensgevaarlijk.
De sneeuwbrillen/goggles die ik tot nu toe heb beslaan bij veel inspanning (en fatbiken door sneeuw is belachelijk zwaar) en bevriezen dan heel leuk. Moet mss een gewone MTB-bril maar dan eentje die strak op je gezicht aansluit zodat je ogen niet alsnog bevriezen. Bestaat er zoän bril, iemand een idee?
Zo'n bril als Edgar Davids droeg? Een soort sportbril tegen oogletsel.
Yopie schreef:
Felix Fietst schreef:Zoiets?
Haha ze bestaan! Als ze hem in het zwart hebben wil ik hem wel want wie wil er nou niet in stijl met z'n fiets. Dan alleen nog hopen dat de batterijtjes niet bevriezen want dan gaan de wissertjes door ijsgroei vast heeeeel dik worden. :lol:

Maar ik moet echt iets hebben wat mijn ogen beschermd. Gisteren bv sneeuwde het heel erg (paar dm) en bij -15 en dan ook nog bergafwaarts bevriest gelijk alles dicht en zie ik niks meer. De schijnwerper op de fiets maakt alles nog een graadje erger want die weerkaatst op de vallende sneeuw zodat je alleen een glinsterend wit gordijn ziet. Waardeloos en levensgevaarlijk.
De sneeuwbrillen/goggles die ik tot nu toe heb beslaan bij veel inspanning (en fatbiken door sneeuw is belachelijk zwaar) en bevriezen dan heel leuk. Moet mss een gewone MTB-bril maar dan eentje die strak op je gezicht aansluit zodat je ogen niet alsnog bevriezen. Bestaat er zoän bril, iemand een idee?
En een skibril? Of bedoel je dat met goggles?
timvanveen schreef:Zo'n bril als Edgar Davids droeg? Een soort sportbril tegen oogletsel.
Hee dat is mss ook een optie, een sportbril die helemaal afsluit. Had daar nog niet over nagedacht. Zal zo eens googlen! 8)

Travelmaster schreef:En een skibril? Of bedoel je dat met goggles?
Dacht eigenlijk dat een goggle hetzelfde als een skibril is, alleen net wat beter. Het glas valt geheel over je ogen (180graden dus ook zicht naar opzij, erg belangrijk voor een fietser), hij heeft vaak 2 glazen wat luchtisolatie/buffer geeft waardoor er minder condens komt en heeft een soort foam voor comfort en warmte. Maar mss hebben skibrillen dat ook wel hoor, ik ski nooit, wel crosscountry skiing (of hoe dat ook heet) maar dan is er weinig snelheid dus heb geen bril nodig. :)

Een skibril zit bij mij nooit lekker op de fietshelm, 't elastiek schuift de helm omhoog en er zit vaak een luchtkier die ijskoude lucht geeft waardoor m'n ogen bevriezen. Denk dat skibrillen niet gemaakt zijn voor fietshelmen, goggles ook niet maar ze zitten toch net iets beter. Vooral het zicht is erg belangrijk op de fiets, je moet toch het verkeer zien en offroad voel ik me erg onzeker met oogkleppen op.
Maar het beslaan is het ergste, dat is echt een verschrikking. Er zit vaak een soort film aan de binnenkant van de bril, een anti-fog die voorkomt dat de bril niet beslaat maar als dit wel gebeurd mag je het niet afvegen want dat beschadigt de film. Maar een bril laten opdrogen bij -20 gaat een beetje moeilijk..

Dan heb je verder nog platte en bolle brillen, bolle geven meer zicht is mijn ervaring. Vooral in het donker geeft het minder schitteringen en weerspiegelingen, als skiër heb je daar niet veel last van maar als fietser des te meer. Maar helaas kosten ze vaak gigantisch veel, ik kan dat iig niet betalen.

Ook moet een skibril/goggle (net als een helm) voldoen aan CE-normen en in hoeverre je daar in mee moet gaan weet ik niet (iets met UV-straling en crashveiligheid). Als winterfietser heb je wel grote kans op verkeersongelukken en een fatbiker krijgt ook nog eens boom/rotsbotsingen en gratis glijpartijen erbij dus je bent veel kwetsbaarder dan een skiër. Ik ben bv weleens gevallen en de bril gaf door de scherpe randen schaafplekken dus een zachte bril is dan wel zo prettig. En ik zit bijna elke dag op de fiets, ook bij slecht weer als ijswind vlijmscherpe ijskorrels in je ogen blaast en als je bv net uit je tent kruipt en het is -30 moet je toch verder fietsen. Een skiër is wdb veel slimmer, die gaat dan gewoon de skipiste niet op. :)

Dus al met al is de juiste bril voor een winterfatbiker nog niet zo eenvoudig. Ik heb nu helemaal geen bril, heb ze allemaal aan een boom gehangen, ondingen!
Allemaal hier nog een fat 2017 :D :P

In mijn vroegere offroad/rally motortijd :oops: droeg ik altijd brillen van Scott of Smith (ook vanwege de naam :wink: ), simpele rubberen dingen waar gelukkig weining aan kapot kon gaan; ze vervormden makkelijk waardoor ze goed tegen je gezicht aansloten; en in een jaszak te proppen waren; lensen waren (verplicht) van polycarbonaat; heb er regelmatig steentjes van voorliggers op gehad.

Afbeelding

De modellen liepen mooi om je gezicht heen waardoor het zicht aan de zijkant prima was, ook in het verkeer. Pas op met kinderbrillen, die zijn goedkoper maar echt te klein (uit ervaring :? ) Vast wel wel in zwart verkrijgbaar 8)

In de winter zetten we daar een dubbele lens in. Werkte heel eenvoudig: aan de binnenkant zat er een extra lens tegen aan geplakt gescheiden van elkaar door een luchtdicht schuimrubbere rand. Hierdoor was de lens flexibel in alle richting. Dus nooit lensbreuk of zo. En in allerlei handige kleuren voor verschillende omstandigheden. En die lenzen kosten door hun eenvoud tweemaal niets.

Afbeelding

Bij schaatstochten en skiën werkte het ook prima. En op de fattie in de duinen als het zand horizontaal voorbij waait :wink:
En hoe werken die met een fietshelm? Ik ga er tenminste niet vanuit dat Yopie met een fullface Enduro of DH-helm de kilometers maakt.
Smitty schreef:In mijn vroegere offroad/rally motortijd :oops: droeg ik altijd brillen van Scott of Smith (ook vanwege de naam :wink: ), simpele rubberen dingen waar gelukkig weining aan kapot kon gaan; ze vervormden makkelijk waardoor ze goed tegen je gezicht aansloten; en in een jaszak te proppen waren; lensen waren (verplicht) van polycarbonaat; heb er regelmatig steentjes van voorliggers op gehad.
Wow, de tip van 't jaar! Leve de (ex)motorbikers, die hebben vaak de beste tips voor fatbikers! 8) Zodra ik thuis ben ga ik gelijk googlen!
Travelmaster schreef:En hoe werken die met een fietshelm? Ik ga er tenminste niet vanuit dat Yopie met een fullface Enduro of DH-helm de kilometers maakt.
Slimme vraag Travelmastertje want ik had natuurlijk hop gelijk die bril in m'n boodschappenkarretje gekieperd. Ik heb idd maar een zomerhelmpje, zo'n lichtgewicht racemodel met veel ventilatiegaten, zeer geschikt voor winters zweden. :shock:

Maar eerst maar ff naar huis fietsen, het is zo koud dat ik absoluut niet mag stoppen dus hopelijk krijg ik geen fietspech of andere ellende. Tis nl 27km door het bos waar niemand woont en dat wil je nu echt niet lopen, men zegt dat het -36 is maar ik kijk liever op mn fietsmetertje want die gaat maar tot -25. Gelukkig heb ik de beste fiets van de wereld maar zou nu toch best wel graag een bril willen.. :shock:

Wat bezielt eigenlijk die fatbikers, waarom willen ze zichzelf martelen, is dat een nieuwe ziekte, fatmasochisme??
Eerlijk gezegd, als ik bij -30 s' avonds over ijs/sneeuw door het bos moest, zou ik niet aarzelen en een crosshelm met bril opzetten. Of bij gebrek daaraan, mijn motorhelm. Lekker warm en veilig.
Meneer Zwijn schreef:Eerlijk gezegd, als ik bij -30 s' avonds over ijs/sneeuw door het bos moest, zou ik niet aarzelen en een crosshelm met bril opzetten. Of bij gebrek daaraan, mijn motorhelm. Lekker warm en veilig.
Denk toch dat je de motorhelm snel aan een boom had gehangen! Is nl zwaar, onhandig en je ziet er weinig door, vooral niet in een donker bos. En als je te warm wordt kun je hem ook niet makkelijk op je fiets/rugzak kwijt, al helemaal niet op een fiets zonder dragers en op bospaden waar je moet duwen omdat de sneeuw te diep is. Maar de bril had ik graag even van je willen lenen, had er zelfs mijn laatste stukje chocola voor gegeven! :D

Ik heb altijd een helmmuts onder de helm, plus een wollenbuff die omhoog kan. Als 't kouder wordt kan de capuchon van m'n fietsshirt ook nog onder de helm. Nog kouder gaat de helm aan de rugzak en gaat de wollen muts over de helmmuts en capuchon. Daarna komt de balaclava (soort bivakmuts) en als het gaat sneeuwen gaat ook de ski-jas met de capuchon erover. En altijd vantevoren m'n gezicht met iets vettigs waar geen water inzit insmeren en vooral niet wassen met zeep want dan verdwijnt het huidvet en krijg je geheid bevroren plekken op je huid.
Bij extreme kou gaat ook 't ademhalen moeilijk doordat de lucht zo koud is. Je neus bevriest van binnen (alles wat vochtig is bevriest) en door je mond ademen is pijnlijk koud in je longen/maag. Een buff voor je mond helpt maar er groeit dan ook ijs en dat is weer koud. Eigenlijk is alles koud. :)

Vandaag was het te koud om te fietsen, mijn schoenen gaan officieel tot -40 maar bij mij is dat tot -20 dus ik kreeg gevoelloze voeten die niet meer luisterden. Ook waren alle batterijen snel bevroren dus ik reed zonder licht en dat was ook moeilijk. Zag daardoor de diepe sporen niet, obstakels te laat, zag vaak de zware takken met sneeuw niet zodat ze tegen m'n gezicht sloegen en ik hoorde het ijs kraken maar zag het niet en dat was eng. Maar ik voelde me ook sterk en gezond, en gek natuurlijk maar dat geeft kracht dus dat omarm ik en heet ik welkom. 8)
En ik hou van de kou, van 't stille bos en de witte sneeuwwereld. Ik gooi weleens de fiets moe in de sneeuw en val er dan naast, languit en hijgend naar adem. Ik lig dan op mijn rug in de sneeuw, kijk naar de sterrenhemel, zie mijn adem stomen en dan zijn er geen woorden meer, je voelt alleen dat je leeft, je voelt je bloed stromen en het is zo stil dat je je eigen hart hoort slaan. Erg mooi en speciaal moment, vooral na een 12uursdienst in de zorg, dan waardeer je 't nog meer. :)

Maar vandaag was het veel te koud om stil te liggen. En ik werd ingehaald door een hondenslee! Dat was toch wel erg bar. De honden keken me aan alsof ik niet goed bij mijn hoofd was en daar hadden ze gelijk in maar alsnog .. ingehaald worden door een hondenslee, ik moet duidelijk harder aan mijn conditie werken. :shock:
Ik heb nu een paar verschillende North Wolf motorcross goggles besteld, ben benieuwd. Uit China, dus vergeleken met europese prijzen spotgoedkoop. Hopelijk werkt het op een fietshelm bij minus zeer koud. Maar tis altijd nog beter dan niets, daar kwam ik gisteren weer achter. :shock:

Het gevaar van extreme kou is dat je vaak te laat merkt dat er iets fout is; je wordt traag, zwaar, slaperig en gaat raar reageren. Eigenlijk moet je altijd met zijn tweeën zijn, in je eentje is te gevaarlijk. Er is waar ik fiets ook vaak geen gsm-bereik dus als er iets gebeurt waardoor je bv niet meer kunt lopen heb je een groot probleem, je bent dan heel snel bevroren wolvenvoer.

Bedankt voor de tip Maarten! 8)
Ik heb iets dergelijks meegemaakt, vorig jaar, in de Ardennen. Dat doet dus best wel zeer.