Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Traveller of Santos travelmaster 28 special - Forum Wereldfietser

Koga Traveller of Santos travelmaster 28 special

Hallo.
Twijfel voor aanschaf vakantiefiets tussen Koga Traveller of Santos travelmaster 28 special. Zijn er mensen die op beide fietsen ervaring hebben of bewust deze overstap hebben gemaakt.

Ik las laatst dat iemand een traveller in de alpen toch te instabiek
Vond en is overgestapt naar santos.

De vakantiefiets is voor met name europa en asfalt maar ook een grindpad moet kunnen hebben.

Alvast bedankt voor jullie reactie of aanbevelingen.
Hi Foole,

Heb je zelf al proefgereden op beide fietsen?
Foole schreef:Ik las laatst dat iemand een traveller in de alpen toch te instabiek
Vond en is overgestapt naar santos.
Dat hangt helemaal van maten en gewichten af: lichaamslengte, gewicht van tassen voor, achter en stuurtas. Grofgezegd geldt hoe groter die getallen zijn hoe ongunstiger.
Santossen zijn meestal wat stijver, maar dat is dan juist voor een kleine lichtgewiht met weinig bagage weer minder comfortabel.
In de meeste gevallen gaat het beide en zijn bovenstaande zaken maar een van de vele keuze-aspecten.
Lees er meer over op de wiki: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Het zijn allebei stijvere fietsen dan ik zelf prettig vind (want van dikke aluminium buizen). Een fiets moet natuurlijk wel voldoende stijf zijn, dat wel, en hoeveel dat moet zijn hangt inderdaad af van je eigen maat en gewicht, en van de hoeveelheid bagage). Neem je 30 kg mee dan heb je een loeistijve tractor nodig, maar neem je maar 12 kg mee dan is wat minder stijf veel fijner. In de Alpen zijn die 12 kg ook veel fijner....
Stabiliteit heeft overigens niet alleen te maken met de stijfheid van het frame, maar ook met de stuurkarakteristiek, en dan vooral de naloop. Ook dat is deels een kwestie van smaak. De een wil een fiets die als een trein rechtuit gaat, de ander wil een fiets die zich snel en licht laat sturen.
Kijk ook hier eens: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Bedankt alvast voor jullie input.
Ik heb op beide fietsen alleen een kort rondje kunnen fietsen. Dus niet uitgebreid met bagage.
Eerste indruk van Koga Traveller (2016 model) was erg goed. Eerlijk gezegd beter dan op de Santos terwijl ik deze heb kunnen testen in Nieuw Vennep bij Santos zelf. Maat 53 fietste ook erg licht en prettig maar zat ik te gedrongen op, maar 57 zat beter maar trapte minde licht weg. In mijn Hart zou ik graag een Santos aanschaffen maar de Koga fietste echte heel lekker weg. Het is moeilijk een fietszaak te vinden die beide fietsen aanbiedt om ze echt goed te kunnen vergelijken. In Utrecht bij Horizon Bicycle kan het maar dan is het maar hopen dat ze de juiste maat hebben.
Het wel de bedoeling dat er een keer een tent etc mee gaat.
Ik ben gewoon benieuwd of iemand eerder een overstap ervaring met deze fietsen had.
In principe fietsen alle fietsen even licht. De interne wrijving in de aandrijving is minimaal, en bovendien komen die onderdelen allemaal van dezelfde fabrikanten (Shimano, Rohloff etc). Het enige wat echt uitmaakt zijn de banden. Tot iets van 20 km is rolweerstand van de banden wat je afremt, en daarboven meer en meer de luchtweerstand. Als er op de ene fiets snelle banden hebben gezeten zoals de Schwalbe Marathon Racer of Almotion en op de andere expeditiebanden zoals de Marathon Mondial dan scheelt dat heel veel. Voor het overige is er veel auto suggestie. Een smalle band geeft meer trillingen van de weg door en dat suggereert snelheid, terwijl in werkelijkheid de rolweerstand van smalle banden meestal wat groter is. Een sneller sturende fiets geeft je misschien ook meer het gevoel dat je hard gaat. Wat verder natuurlijk uit kan maken is de zithouding. Die kan meer of minder efficient zijn. Rechtop trapt niet erg efficient, en vangt meer wind.
Als de fietsenmaker de keuze voor je wil bepalen zet hij op de goedkopere gewoon een stugge band op en pompt die net niet hard genoeg op. De kans dat die fiets dan bevalt tijdens de proefrit is wel heel klein.
Ik heb een koga world traveller s rohloff belt disc .
Ronduit slecht
-alles half vast bladbout verloren +er zitten verkeerde in te kort
-wielen slecht gespaakt door hun machine (hand gebouwd beter ) dus santos
-oplossing voor mijn problemen via dealer die t allemaal best vindt dus er wordt niks gedaan .
-fabriek wil ook niets doen om t probleem op te lossen .
Dus voor mij nooit weer koga volgende wordt een santos of m gineering
Zit in een gelijkaardige situatie. Heb een heleboel fietsen getest - iets dat naast het 'fietsgemak' ook beïnvloedt is de geometrie ... en die lijkt me bij de Koga toch wat verschillend te zijn dan bij de andere fietsen, nl. de 'reach' is bij dat merk een pak groter. Een echte verklaring hiervoor hadden de verkopers alsnog niet.
Gelukkig heg je volgende maand de fietsbeurs kan je nog een paar fietsen testen en info vragen aan alle deelnemende vaklui.

Mario
Volgens mij zijn het twee totaal verschillende fietsen. Ik rijd op een Santos 2.8 travelmaster en mijn man op een Koga. Maar ik kan daar dus niet op fietsen want het stuur zit veel te ver weg. De bovenbuis is heel lang en ik vind dat dus helemaal niets. Laat je gewoon eens goed voorlichten, ga op beide fietsen rijden en vergelijk ook de getalletjes van het frame. En de een vindt nu eenmaal fiets a lekkerder rijden dan fiets b. Succes met de keuze!
Michateller schreef:Zit in een gelijkaardige situatie. Heb een heleboel fietsen getest - iets dat naast het 'fietsgemak' ook beïnvloedt is de geometrie ... en die lijkt me bij de Koga toch wat verschillend te zijn dan bij de andere fietsen, nl. de 'reach' is bij dat merk een pak groter. Een echte verklaring hiervoor hadden de verkopers alsnog niet.
Er is geen ideale geometrie. Reden voor een lange reach kan zijn dat dat op een verharde weg voordelen heeft, vooral als je wat harder gaat.

Lichaamsbouw is hierin niet bepalend. Ikzelf ben een klein ventje met normale maten en niet erg lenig, maar ik hou toch van veel reach. Ik heb dan ook erg veel wedstrijden gefietst, dus ik zit niet snel te gestrekt.

Betreft stijfheid, ook dat is toch een persoonlijke voorkeur. Ook bij een lichte fiets hou ik van knal stijve fietsen... comfort komt voor mij uit de banden en contactpunten. Wim denkt daar heel anders over en dat is prima. Zelf testen is het devies.

Betreft licht/zwaar lopend. Ik ben het 100% eens met Wim. Bandenkeuze en luchtweerstand, de rest is marginaal. Wim haalt ook aan dat een dunne (te harde band) vooral snel lijkt door de trillingen. Gek genoeg is je lichaam (geest) niet zo geschikt om "efficentie" op dat niveau te meten. Vermogensmeters tonen aan dat we heel vaak onszelf foppen.