Beste medereizigers,

Ik ben in volle voorbereiding op een lange fietstocht door het mooie Bolivia. Omdat ik na mijn reis ook vrijwilligerswerk wil gaan doen, heb ik een enkele reis geboekt.

Nu lees ik op internet veel verschillende dingen met betrekking tot het gemak van het omzeilen van de wet. Bijv: Je krijgt toeristenvisum van 90 dagen, daarna land uit voor een aantal dagen en dan weer land in en opnieuw 90 dagen visum krijgen.

Nu zegt de Boliviaanse ambassade het volgende: De maximum termijn voor toeristenvisa is bijgesteld naar 90 dagen maximum per jaar. Dit betekent dat je niet zo even kan land hoppen. Deze aanpassing moet blijkbaar heel recent zijn gebeurd, want verhalen in 2013/2014 en zelfs 2015 blijkt in de praktijk anders te zijn.

Ook zegt men dat een uitreisbewijs getoond moet kunnen worden bij het vliegveld, omdat ik enkele reis heb geboekt, heb ik dit niet. Ook hierin zijn de regels opnieuw veranderd dat een busticket naar een buur gelegen land niet meer voldoende is, het moet een vliegticket zijn.

Er is verder over de aanpassingen in de regelgeving weinig te vinden en zeker niet in het Nederlandstalige. Ik vraag me af of iemand echt pas geleden nog naar Bolivia of Peru is gereisd en wat de ervaringen waren met o.a. de controles en visa.

Graag hoor ik van jullie, alle tips en foefjes zijn welkom!