Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op de fiets door amerika: ESTA aanvragen? - Forum Wereldfietser

op de fiets door amerika: ESTA aanvragen?

Hoi!

Nog drie weken te gaan en dan vertrekken we voor een lange tijd op de fiets, eerst via Azië, Zuid Korea en Japan en dan door naar Vancouver. Na een rondje Vancouver Island en een bezoek aan vrienden daar, fietsen we door naar Amerika om te starten aan de coast to coast Transam fietstocht.

De vraag is: klopt het dat we geen ESTA hoeven aan te vragen als we per fiets, over land Amerika binnengaan? We hebben nog geen duidelijkheid over hoe we het land verlaten (we hopen dat tegen die tijd de ferry naar Cuba gaat..).

groet
Ellen 8)
Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Op de ESTA-site staat niets over deze uitzondering.
Waarom denk je dat?

Peter

Hm, bij nader inzien toch nog dit:

https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... or-esta%3F
Het lijkt erop dat het niet hoeft, maar er zit in elk geval een maximum van 90 dagen aan als ik het goed begrijp.
Vancouver Island ligt gewoon in Amerika hoor.
Wel in Amerika, of beter in Noord-Amerika, maar niet in de Verenigde Staten van Amerika.
Ook voor Canada heb je tegenwoordig een ETA nodig
Wim schreef:Het lijkt erop dat het niet hoeft, maar er zit in elk geval een maximum van 90 dagen aan als ik het goed begrijp.
Dat geldt ook voor een verblijf met een ESTA-waiver. Als je langer dan 90 dagen wilt blijven heb je een visum nodig.
Weet ik, maar ik wilde waarschuwen omd at de plannen vrij ambitieus zijn.
De 90 dagen verblijf geldt voor Noord Amerika. Start je in Canada of Mexico dan gaan de 90 dagen voor Amerika al in
Als ik de TransAm ga fietsen (ik hoop nog eens zover te komen) zal ik zeker een visum aanvragen, ik zou me erg opgejaagd voelen door zo'n 90-dagenlimiet. But your mileage may vary zoals ze daar zeggen, misschien lijkt het de OP prima te doen.
Bedankt voor de reacties tot nu toe:

Even voor de duidelijkheid: wat ik eigenlijk bevestigd wil hebben is dat ESTA alleen nodig is als je per vliegtuig of boot het land binnenkomt. Ik kom de USA binnen per fiets.

Verder heb ik begrepen dat de 90 dagen van de USA gaat tellen als je de USA bnnenkomt, en niet Canada (we hebben een ETA aangevraagd en gekregen voor Canada omdat we daar via een vlucht naar Vancouver binnenkomen). Doe je het andersom, eerst naar USA, daarna naar Canada en weer terug naar USA dan tellen de dagen in Canada ook mee in de 90 dagen van de USA.

Dus: als ik over land de USA binnenkom, heb ik dan een ESTA nodig? :D

ellen
Hoi,
Ben mij ook op de hoogte aan het stellen, mbt ESTA. Zoals ik heb gelezen, heb je geen ESTA nodig als je over land Amerika in komt, bijvoorbeeld via Canada of Mexico.

Gr. Willem.
QPO schreef:Zoals ik heb gelezen, heb je geen ESTA nodig als je over land Amerika in komt, bijvoorbeeld via Canada of Mexico.
Bron?
Dit laat aan duidelijkheid toch niks te wensen over, ofwel ?
I am a citizen of a VWP country and am visiting the U.S. from Canada or Mexico?

If you are coming by land, you do not need to have ESTA authorization, however, you should return your green I-94W card upon departure. If you are arriving by land and departing by air, you should return your green I-94W to the airline representative prior to boarding your flight.
Bron, de eerder vermelde site: https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... or-esta%3F

En ja, België & Nederland vallen onder het programma.
Dat is heel duidelijk!

Dank jullie wel

groet
Ellen
Maar wat het na 20 januari wordt? Zonder Esta/visum vanuit Mexico naar de VS?
Wim schreef:Maar wat het na 20 januari wordt? Zonder Esta/visum vanuit Mexico naar de VS?
Cursus muurklimmen volgen.
je hoeft geen ESTA aan te vragen.
nogmaals: ESTA IS GEEN VISUM maar een travel authorization into the US.
voor elk verblijf in de US heb je een visum nodig maar NL/BE en de meeste europese landen zijn daarvan vrijgesteld middels het Visa Waiver Program VWP. VWP is maximaal 90 dagen verblijf; die 90 dagen is niet gegarandeerd overigens (bijv als je binnen 60 dagen terugvliegt vanuit de US dan krijg je ook maar 60 toegekend)
als je de USA binnenkomt; je mag geen fruit; groente; zuivel of vlees bij je hebben.


meer info op de wiki.
voor zover ik weet is de paspoort/visum sectie nog up to date en ik zie de VWP voorwaarden met de nieuwe president ook niet snel veranderen.

http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... gde_Staten

Felix Fietst schreef:Vancouver Island ligt gewoon in Amerika hoor.
Vancouver island is Canadees. je kunt heel eenvoudig de ferry vanuit Victoria naar Port Angeles of Seattle nemen.

walter
Vorig jaar zonder ESTA vanaf Victoria de VS ingegaan.
In Victoria moet je wel alle vragen beantwoorden die je anders zou invullen bij je ESTA aanvraag. Ik denk dat je het proces wel versneld door al een ESTA te hebben.

De douanier had een verblijfplaats in de VS nodig; het was nogal lastig om een adres te vinden die het systeem accepteerde; maar met (samen met douanrier doorzochte) stapel brochures zijn we er uiteindelijk gekomen.