Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens 6x Lite Tour - Forum Wereldfietser

Stevens 6x Lite Tour

Beste forumlezers,

Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe Stevens 6x Lite Tour. Ik wil de fiets gebruiken voor regelmatig wekelijks gebruik maar ook voor fietsvakanties met bagage. Dat zal in Europa zijn en grotendeels verhard. Ben 1,88 lang en weeg 85 kg
Fiets is goedkoop als aanbieding te verkrijgen, prijs is voor mij den belangrijk aankoopargument.
Heb de Stevens Randonneur getest en deze beviel qua rijden prima.

Is de 6x Lite Tour volgens jullie een goede aanschaf voor mij?
Heb momenteel een 2e handse Terraliner die ik voor dezelfde bovenstaande doeleinden gebruik.

Groet, Klaas
Ik zie geen echt slechte dingen als ik naar de Stevens 6x Lite Tour specs kijk en als een de fiets al hebt getest en hij beviel goed...

Voor dingen waar je verder op kan letten zie de Fiets advies thread.

Waarom wil je de 2e handse Terraliner vervangen?
Dank voor je antwoord.

Waar ik het meest nieuwsgierig naar ben is of de Stevens 6x lite sterk genoeg is om bagage op een fiets vakantie te dragen: is de drager daar op berekend en is het achterwiel sterk genoeg.

Ik heb een andere Stevens getest: de randonneur. Dit is qua frame en specs toch net een andere fiets dus naar mijn idee niet helemaal vergelijkbaar.

Mijn Terraliner wordt een dagje ouder. Lijkt me leuk om iets nieuws te kopen.

Wat voor andere fietsen tot 1000 euro zouden in aanmerking kunnen komen voor mijn gebruiksdoel volgens jou/jullie?
Je zou ook eens bij Radon kunnen kijken:

http://www.radon-bikes.de/trekking-cros ... s-90-hs11/
De bagagedrager, Racktime Light-It Carrier, lijkt maar 20 kg aan te kunnen en is van aluminium, maar dat zou niet een criterium moeten wezen, een bagagedrager kan je makkelijk zelf vervangen.

Over de velgen, Ryde Sphinx 17 kan ik niets vinden.

Kijk voor andere fietsen eens rond op de rest van dit forum.
Dank voor de info, ik ga even verder nadenken over wat te doen!
Mijn twee centen:

Zouden die velgen dan 17C velgen zijn?

Natuurlijk is de kwaliteit van de bouw van de wielen zeker zo belangrijk als de specs, maar volgens mij zitten 15C velgen (dikste sportfiets maat) typisch zo rond een systeemgewicht van 115 kg en 19C velgen (typische nederlandse stadsfietsvelg) richting 140 kg. 17C is ook in lijn met de meegeleverde 35mm banden, zie bv http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html , het groenrode schema'tje.

19C heeft 36 spaken, die Stevens 32. Ik zou hem daarom eerder in de buurt van 115kg totale belasting inschatten, maar op de pagina van Stevens (onder equipment) staat 130kg. Volgens mij is dat allemaal mét fiets.

De Stevens wordt geleverd met 35mm banden. Ik zou zeker niet dunner gaan met bagage (ik rij nu zelf op een Stevens die wel veel op die fiets lijkt, met 32mm banden en met bagage moet ik ze zo hard oppompen dat ik een verende pen nodig heb). Ik zou zeker overwegen om direct naar 37 mm te gaan, het breedste wat SB aanraadt voor 17C. Dat is niet superveel voor een vakantiefiets, zeker niet met een stijve voorvork en vaste zadelpen.
Ik heb zelf de Stevens 8x Lite Disc Tour.

Begin 2016 gekocht met het fietsplan van m'n werk. Gebruik 'm primair voor woon-werkverkeer, maar heb deze ook gekocht met de mogelijkheid om te touren. Vorig jaar ben ik er bijvoorbeeld mee van Bangkok naar Phuket gefietst. Zonder veel bagage: ik denk maximaal 20 kilo aan bagage in twee achtertassen en een rugzak. De bagagedrager kan 25 kilo aan. Ik weeg zelf 65 kilo. Prima fiets, lekker licht en sterk. Enige minpuntje is dat de maximale breedte van de banden 35C is (700x35C), niet heel smal, maar wel een aandachtspunt. Breder kan wel maar dan loop je het risico op aanlopen in modderige omstandigheden (vooral achter). Heb ik daar zelf meegemaakt, gelukkig had ik een 35C bij me, hij liep namelijk aan met de 40C Schwalbe Mondial die ik er voor die vakantie op had gelegd. Als je de spatborden er af haalt, kan ie makkelijk de 40C hebben.

Binnenkort ga ik ermee door Australië fietsen. Dan met wat meer gewicht waarschijnlijk, omdat er kampeerspullen meegaan. Kijken of ie dat trekt. Ik vermoed van wel, maar neem voor de zekerheid toch maar wat reservespaken mee ;)
Heeft er iemand ervaring met het Duitse merk Radon en specifiek de tls 90 hs11? Ziet er op papier erg interessant uit qua onderdelen en prijs!
Heeft er iemand ervaring met het Duitse merk Radon en specifiek de tls 90 hs11? Ziet er op papier erg interessant uit qua onderdelen en prijs!
Radon is een Duits merk dat je niet veel in Nederland ziet.

Voor ervaringen kijk je dan ook beter in Duitsland: En meer via de zoekmachine.
Ik heb wel ervaring met Radon, maar niet met de tls 90 hs11. Ikzelf ben in het bezit van de Radon Skill 9.0, een fitnessfiets met een fantastische prijs-kwaliteit die helemaal aan mijn verwachtingen voldoet. Omdat ik twijfelde, ben ik op doorreis in Bonn wezen kijken, maar de fiets is uiteindelijk geleverd door NextBikeParts bij mij in de buurt, wat mij de transportkosten uitspaarde en wat mij bij eventuele problemen handiger leek. De winkel in Bonn is erg groot en druk, waardoor het personeel toen ik er was niet heel veel tijd voor mij had, dat hoefde ook niet want ik wilde alleen een rondje rijden.
Ja, die winkel in Bonn, op zich zijn mijn ervaringen (als webwinkel) goed, maar ze zijn erg traag met email en support tickets. Erg druk is ook de indruk die ik krijg.