Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geen CityNightLine meer naar Bazel en Zurich, wat nu? - Forum Wereldfietser

Geen CityNightLine meer naar Bazel en Zurich, wat nu?

Er gaat geen CityNightLine meer naar Bazel en Zurich. De DB geeft gaan dat in plaats daarvan de ochtend-ICE van Amsterdam naar Bazel nu verdubbeld is van 8 naar 16 rijtuigen. Leuk, maar in de ICE mogen geen fietsen.
Alternatief is nu de Eurocity EC9 naar Bazel en Zurich. Je kunt opstappen op Duisburg Hbf. Vanaf april gaat een regionale trein rijden vanaf Arnhem naar Dusseldorp. Deze stopt ook in Duisburg.

Reisschema
V 06:25 Amsterdam Centraal
A 07:29 Arnhem
V 07:44 Arnhem
A 09:15 Duisburg Hbf
V 10:13 Duisburg Hbf
A 15:13 Basel SBB
A 17:00 Zurich Hbf.

Voor de EC9 heb je wel een reservering voor je fiets nodig.

In Bazel en Zurich heb je nog diverse aansluitingen op dezelfde dag.
Thx.

In ieder geval een redelijk alternatief.

Jan
En dan is er nog de dagtrein die een nachtrein is, of de nachttrein zonder slaaprijtuigen: De IC 209 naar Basel.

Reisschema
V 19:25 Amsterdam Centraal
A 20:29 Arnhem
V 20:44 Arnhem
A 22:15 Duisburg Hbf
V 23:12 Duisburg Hbf
A 6.22 Basel SBB

Maar zoals gezegd gewone rijtuigen. Wel is het fietsrijtuig gelijk aan onze treinen naar Berlijn, dus met plaats voor 16 fietsen en je kunt met zicht op je fiets in het rijtuig zitten.....Via Venlo en Keulen heb je ook aansluiting op deze IC.

Voor de echte nachtbrakers kun je in de zomermaanden van Woensdag t/m Zondag in Frankfurt Flughafen (A 01:59, V 02.52) met fiets overstappen op de IC 2095 naar München.

Niet ideaal dus, maar het kan......

grt Hans
Anders dan lekker slapen maar wel een redelijk alternatief, bedankt voor de info...
yeshouse schreef:En dan is er nog de dagtrein die een nachtrein is, of de nachttrein zonder slaaprijtuigen: De IC 209 naar Basel.

Reisschema
V 19:25 Amsterdam Centraal
A 20:29 Arnhem
V 20:44 Arnhem
A 22:15 Duisburg Hbf
V 23:12 Duisburg Hbf
A 6.22 Basel SBB
Het tegendeel van ideaal. De hele nacht in een stoel en 's morgens gebroken aankomen. Deze nachttrein zonder slapen doet er ook nog langer over met de dagtrein met de Bordbistro.
Ik zou ook de dagtrein adviseren, maar voor de volledigheid is het wel goed om te weten dat je een verbinding hebt. Het is in ieder geval een trein. (dus beter dan een nachtbus :wink: )
Met de eerste trein vanuit Groningen (om 5.00 uur, ik wil niet nadenken hoe vroeg ik daarvoor op moet) kom je om 7.21 uur aan in Arnhem. Niet echt lekker qua overstaptijd. Dan vind ik het fijn om te weten dat er ook een nachtoptie is. In het ergste geval ga je gewoon bij je fiets liggen ronken.
Waarom zou een nachttrein met stoelen beter zijn als een nachtbus met stoelen? In de bus kan je de stoelen nog in een "slaap"-stand zetten.
Toch even aanpassen zonder nachttrein. Helaas wordt er te weinig gebruik gemaakt van de nachttrein door het jaar heen.

Even zoekend voor deze verbinding zou ik de einde middag of avondverbinding per trein naar Heerlen nemen. Dan naar Aken fietsen of de aansluitende trein, en daar op de stadscamping mijn tent opslaan. Vlak bij stad en station.

De volgende dag een ochtendtrein met vertrek na acht uur (met een quer durchs land of een schönes wochenende ticket) brengt je relatief goedkoop in Basel.

En verder moet er dringend een forse kerosinebelasting ingevoerd worden. Dat de trein te weinig overwogen wordt als vervoermiddel is voor het grootste deel aan de zogenaamd 'goedkope' vlieg-tuig tickets te wijten.
@ Bert: Ik ben altijd blij om bij stijve benen en mindere slaap even de benen te kunnen strekken in een trein. Toegegeven: ik heb geen ervaring met nachtbussen met slaapstoelen, wel met gewone stoelen. In dat laatste geval vind ik een nacht intercity beter...