Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lederen zadel - Forum Wereldfietser

lederen zadel

Hallo iedereen,

ik heb o.a. veel op deze site gelezen over de lederen Brooks zadels en ik heb er toch maar een gekocht, omdat mijn gel-zadel niet goed beviel. (warm, ruw, oncomformabel). Ik heb besloten onder - en bovenkant in te smeren met vet. Ik heb niet het originele brooks-vet, want dat had de fietsenmaker niet, maar ik heb kleurloos / wit ledervet gekocht en daar het zadel mee ingesmeerd. Mijn vraag is nu: na ongeveer 3 uurtjes lijkt het aardig te zijn ingetrokken, dus nu moet ik het uitwrijven. Maar hoelang moet ik wachten, voordat ik er weer op kan fietsen? Kan je na de behandeling direct weer fietsen, of kan ik het zadel beter morgen pas gebruiken?

Je kunt er natuurlijk direct op gaan fietsen, maar het zal wel afgeven. Dat is een nadeel van een leren zadel (zie discussie over witte broek en afgeven zadel) Je kunt het afgeven beperken door alleen de binnenkant in te vetten en dat afgeven, ik vind het geen perobleem omdat je tijdens een fietsreis toch meestal kleding bij je hebt waar je niet zo snel vlekken op ziet.

Gewoon de eerste paar keer een oude broek aantrekken. Veel fietsplezier op je mooie zadel. Zorg ervoor dat het niet nat van de regen wordt. IK ben zelf erg enthousiast over het Dry Seat zadeldekje (naar het schijnt ook in Nederland te koop): http://www.meilenweit.net/cgi-bin/index.cgi?start_Rdtc
Wim
Hoi,
Gewoon gaan fietsen en zeker 1500 km niet opnieuw insmeren. Als het dan nog steeds helemaal niet ingereden is nog eens insmeren.
Hopelijk is de vorm van het zadel al iets eerder passen bij jouw, eh, persoon :D
Veel plezier ermee en hou het droog
:wink:
Leon

Willem Jongman schreef:IK ben zelf erg enthousiast over het Dry Seat zadeldekje
Die heb ik niet... Ik gebruik een plastic zak, maar mn vriendin een badmuts! En dat werkt heel groed! (Moet je wel een goede kopen, niet de goedkoopste wegwerp want die scheuren snel).
Groet,
Maurits

Ik heb net als iedereeen jaren een plastic zak gebruikt. Helaas slijten die toch snel door het zonlicht. Verder waaien ze makkelijk weg (het Dryseat dekje zit vast aan je zadel). Tot slot fietst het met een plastic zak op je zadel als het regent niet erg lekker (te glad). Het kan inderdaad best zonder.
Een ander nuttig attribuut is de speciale Brooks steek/ringsleutel om je zadel na verloop van tijd op te spannen (niet nodig op de titanium modellen). Met gewone steeksleutels kom je er niet goed bij. Het Brookssleuteltje weegt bijna niets, en kost weinig.
Wim
Hallo, iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb 2 plastic hoesjes met elastiek bij mijn Brooks zadel gekregen, ik heb ze al even getest en het lijkt me wel praktisch. Ik heb vandaag mn eerste kilometers gefietst :D, en ondanks dat men zegt dat het zadel pas na vele km's lekker zit, vind ik 'm nu al veel beter zitten dan mijn oude plastic / gel zadel!
Hallo,

ik las helaas pas na het invetten dat sommige vetten olie bevatten wat slecht zou zijn omdat het zadel dan te soepel kan worden. Ik heb Ledrie leathergrase
gekocht en de fabrikant opgezocht en dit blijkt een fabrikant van leren motortassen te zijn. Ik heb met hem gemaild en het blijkt dat dit vet pure parafineolie is. Dit zecht mij nog niet zoveel, maar ik twijvel nu sterk, of dit wel het juiste middel is? Heeft iemand een idee hierover?
Jeroenp schreef:Ik las helaas pas na het invetten dat sommige vetten olie bevatten wat slecht zou zijn omdat het zadel dan te soepel kan worden. Ik heb Ledrie leathergrase
gekocht en de fabrikant opgezocht en dit blijkt een fabrikant van leren motortassen te zijn. Ik heb met hem gemaild en het blijkt dat dit vet pure parafineolie is. Dit zecht mij nog niet zoveel, maar ik twijvel nu sterk, of dit wel het juiste middel is? Heeft iemand een idee hierover?
Gebruik alleen origineel Brooks Proofide zadelvet omdat anders je zadel te slap kan worden. Proofide is gebaseerd op bijenwas en omdat je maar weinig nodig hebt kost het bijna niets......
Parafineolie is gelijk aan slaolie/olijfolie enzo, maar dan zonder smaakje.

Koop je een Brooks onderhoudskit dan heb je het goede vet en gelijk de juiste sleutel om je zadel te spannen.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... 3a280a80c5

Michael
===
Ik heb met hem gemaild en het blijkt dat dit vet pure parafineolie is. Dit zecht mij nog niet zoveel, maar ik twijvel nu sterk, of dit wel het juiste middel is? Heeft iemand een idee hierover?
Ik ben geen expert maar mij is destijds aangeraden om niet met schoensmeer en dergelijke (afgezien van het afgeef verhaal) aan de gang te gaan juist om te voorkomen dat je zadel te soepel wordt. Bij Brooks zullen ze heus wel nagedacht hebben over de samenstelling van hun vet. Verder fiets ik als ik gesmeerd heb met een lap over mijn zadel wat ik onderop de zadelpen vastknoop, stuk oud laken voldoet hier prima voor plus dat je goed kan zien wanneer je zadel niet meer afgeeft. Maar ik zou sowieso niet teveel aan de bovenkant smeren.

Jeroen,

IK heb sinds een week ook een brooks gekocht, een b17. zonder veren IK smeer mijn zadel in met speciale brooks proofide vet. Smeer het goed in en laat het dan intrekken. Ik smeer het altijd in de avond in en laat het de hele nacht goed intrekken. De onder kant moet je alleen maar doen als je geen spatborden hebt. IK kocht er ook een handig Brooks regen hoesje bij. . Die trek je er over heen en aan de onder kant trek je deze met een koord aan en klaar is kees. Na ongeveer 500 km moet het zadel goed zijn vorm hebben aangenomen. Veel pleziet er mee.

Mario

De experts zitten bij Brooks zelf. Gewoon hun aanbevelingen opvolgen en je blijft een prima zadel houden: leather saddle care.pdf