Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groene route Ierland - Forum Wereldfietser

Groene route Ierland

Hallo,

Ik ga komende zomer in mijn eentje de groene route van Ierland fietsen (volgens de beschreven route van Paul Benjaminse). Ik heb 3 weken de tijd, de laatste week van juli en eerste twee weken van augustus. Ik ben een ervaren mountainbiker, maar op een paar kleinere tochten met de fiets na wordt dit mijn eerste fietsvakantie langer dan een week. Ik zie mezelf dus als een beginner mbt de fietsvakanties ;)

Ondanks alle nadelen van deze bestemming lijkt me dit een erg toffe uitdaging om aan te gaan! Uitrusting, Santos Travelmaster 26", achtertassen en stuurtas. Ik ga niet camperen.

Een aantal vragen;

Ik ga met het vliegtuig naar Belfast, en vlieg vanaf Dublin terug. (Wegens tijdgebrek kan ik niet met de boot). Ik vind dit een beetje spannend gezien de verhalen die te lezen zijn, heeft er iemand tips?

Is het verstandig een helm mee te nemen op deze route, of is dit alleen extra ballast?

Ik ben me bewust van het weer (niet voor niets Groene Route) en eventuele drukte en snelheid van auto's. Hebben jullie kleding adviezen?

Iemand anders ervaring met deze route in zijn eentje?

Ik hoor het graag van jullie :)
In 2010 heb ik een flink deel van de route (met zijn tweeën) gefietst. We hadden toen ook het boekje van Paul Benjaminse, maar weken daar ook vaak van af. Hij doet zijn best om de route niet al te moeilijk te maken. Dat is voor velen natuurlijk fijn, maar kan anders zijn als je een ervaren mountainbiker bent.

De héle westkust van Ierland vind ik het interessantste deel. De "groene ronde" loopt door Connemara (heel mooi) en Dingle (niet overslaan, de punt is heel mooi), maar ook de andere schiereilanden in het zuidwesten (zoals Sheep head, Mizen head en het uiterste westen van Kerry) zijn niet te versmaden. Daar zou ik wat meer fietsen dan in het boekje staat. Hopelijk kan je nog met de boot van Rossaveal naar de Aran eilanden en dan naar Doolin. Anders moet je een hoop saaie kms omfietsen, al is Galway een leuke stad.

Het noordwesten is ten onrechte wat minder bekend. In 2015 fietsten we daar door het afgelegen Donegal. Fantastische provincie. Lijkt op Schotland maar dan intiemer. Echt een ander, veel minder commerciëel deel van Ierland. Vaak aanpoten op de steile weggetjes, dat wel. Tory Island, daar 12 km uit de kust, is echt ongelooflijk.
Dus wat mij betreft: Donegal zou niet moeten ontbreken bij een rondje Ierland.
Het gedeelte van Noord - Ierland dat bij het Verenigd Koninkrijk hoort is ook interessant en zonder problemen te bereizen. Hopelijk verandert dat niet veel.

De verkeersveiligheid vond ik redelijk tot goed te doen. Wij hadden helmen bij ons en hebben daar geen spijt van. Zeker als het regent is een geel hesje heel verstandig. Dat je een beetje nat wordt is tot daar aan toe, maar de fietstassen moeten waterdicht zijn. De tent mag absoluut niet lekken. (Edit: o ja, je kampeert niet)

Tenslotte: geniet ook van de sfeer in de pubs, vooral waar traditionele onversterkte muziek wordt gemaakt.

Hans
@ Fietsendenk: Volg deze link http://www.vanderveeke.net/fiets2011/fietsen.htm en je krijgt een goed inzicht in de Groene Ronde.
De link verwijst naar een uitgebreid verslag uit 2011 van Hans van der Veeke.

Wat een helm betreft, die draag ik altijd tijdens een fietsvakantie, verplicht of niet.

Jan
Hartelijk bedankt voor deze reacties Hans en Jan, meer reacties zijn natuurlijk ook nog welkom!
Ik kan nu nog geen tips geven, want ik ga deze tocht nog fietsen. Ik wil daar in mei mee beginnen. Ik denk inderdaad dat dat het een mooie tocht zal zijn.
Iemand wellicht nog tips voor het meenemen van je fiesttassen (2 achter- en stuur tas) in het vliegtuig. Ik neem aan stuurtas als handbagage en de 2 achter tassen samen in een grote tas? Wat voor tas is dan raadzaam?
Stuurtas kan als handbagage, of je kan een achtertas als handbagage meenemen. Zelf doe ik vaak de stuurtas ín een achtertas, dat is dan mijn handbagage. Als dat jou ook lukt heb je in jouw geval maar één fietstas als ruimbagage en is het geen probleem.

De tassen die als ruimbagage meegaan kan je het beste in een andere grote tas meenemen. Geschikt hiervoor is de zogenaamde Turkentas, ook wel Romatas. Die kost drie euro maximaal en gaat één of misschien een paar vakanties mee. Deze is groot genoeg, zeker voor twee tassen, met een rits en primitieve handvaten die als eerste kapot gaan. Het voordeel van dit type tas is de ruimte binnenin in combinatie met het lichte gewicht. ik stop hem tijdens het fietsen altijd in een van mijn tassen.

Je geeft aan dat je niet veel ervaring met vliegen en fietsvakantie hebt. Let op dat je alles wat scherp is in de ruimbagage stopt. Zelfs een nagelschaartje of zo, net als je toilettas en je kookspullen als je die meeneemt. Brandstof is streng verboden, ook in het bagageruim.

Banden moeten leeg, trappers er af, zadel laag en stuur een kwartslag gedraaid. Dit moet je snel kunnen doen. Anders van te voren oefenen. Vervolgens moet de fiets in een doos of hoes. Zelf gebruik ik altijd een hoes, de zgn. VK-hoes. Die moet je met twee touwtjes, of veters, aan de onderkant vastbinden. Maar een hoes mag bij sommige maatschappijen niet. De regels zijn per maatschappij verschillend en niet altijd even duidelijk. De handhaving kan ook iedere dag anders zijn en incheckpersoneel kan regels ook net weer anders dan anderen interpreteren.

Toen wij in 2015 met British Airways naar Belfast vlogen was er net een stagaire met een opleidster ernaast die de fietsen inchekte. Mijn fiets is vrij groot waardoor ik de hoes wel vast kon binden aan de onderkant, maar niet zonder dat nog een heel klein stukje van de twee banden aan de onderkant uit de hoes stak. Het meisje van twintig achter de balie hield voet bij stuk dat mijn fiets dan niet meemocht want regels zijn regels. De onderkant verzegelen met de stukjes ducttape die ik bij me had vond ze onvoldoende, want ik had maar een meter lengte aan tape in totaal. Vervolgens ben ik heel Schiphol in een race tegen de klok afgerend op zoek naar vuilniszakken om de hele onderkant van mijn hoes af te plakken. Met veel geluk (HEMA personeel had mij eerst weggestuurd maar rende later achter mij aan omdat ze toch vuilniszakken hadden) lukte het net op tijd waarna mijn fiets werd geaccepteerd en we door konden racen naar de paspoortcontrole. Ik nam nog net waar dat de stagaire van haar opleidster een royaal compliment kreeg.

Normaalgesproken wordt er over de zichtbaarheid van de stukjes band niet gezeurd, er zal dus ook weleens ander gedoe optreden. Kom dik drie uur voor vertrektijd op Schiphol. Als je vooraf (bij boeking) voor het meenemen van de fietsen kan betalen is dat handig. Als je ter plekke moet betalen is een creditcard handig. Zonder creditcard moet je nog een keer extra op en neer naar een andere balie van de maatschappij om voor het fietstransport te betalen.

Hans
Oja, vergeet niet om een goed werkende fietspomp mee te nemen, en berg deze tijdens het fietsen droog op.

Hans
javb2812 schreef: Banden moeten leeg, trappers er af, zadel laag en stuur een kwartslag gedraaid. Dit moet je snel kunnen doen. Anders van te voren oefenen. Vervolgens moet de fiets in een doos of hoes. Zelf gebruik ik altijd een hoes, de zgn. VK-hoes. Die moet je met twee touwtjes, of veters, aan de onderkant vastbinden. Maar een hoes mag bij sommige maatschappijen niet. De regels zijn per maatschappij verschillend en niet altijd even duidelijk. De handhaving kan ook iedere dag anders zijn en incheckpersoneel kan regels ook net weer anders dan anderen interpreteren.

Toen wij in 2015 met British Airways naar Belfast vlogen was er net een stagaire met een opleidster ernaast die de fietsen inchekte. Mijn fiets is vrij groot waardoor ik de hoes wel vast kon binden aan de onderkant, maar niet zonder dat nog een heel klein stukje van de twee banden aan de onderkant uit de hoes stak. Het meisje van twintig achter de balie hield voet bij stuk dat mijn fiets dan niet meemocht want regels zijn regels. De onderkant verzegelen met de stukjes ducttape die ik bij me had vond ze onvoldoende, want ik had maar een meter lengte aan tape in totaal. Vervolgens ben ik heel Schiphol in een race tegen de klok afgerend op zoek naar vuilniszakken om de hele onderkant van mijn hoes af te plakken. Met veel geluk (HEMA personeel had mij eerst weggestuurd maar rende later achter mij aan omdat ze toch vuilniszakken hadden) lukte het net op tijd waarna mijn fiets werd geaccepteerd en we door konden racen naar de paspoortcontrole. Ik nam nog net waar dat de stagaire van haar opleidster een royaal compliment kreeg. Vervolgens kwam er een foute opmerking in mij op die ook wel wat te maken had met van onderen dichtplakken, en besloot ik deze toch maar niet uit te spreken. :evil: :oops:
Hans
Het is inderdaad zo dat er airlines zijn die stellen dat de fiets in een geheel gesloten hoes moet. Informeer altijd vooraf naar de voorwaarden van de maatschappij waarmee je vliegt. Lokt het zenden van een mail met deze regels uit, zodat je dit kunt laten zien als het incheck-personeel moeilijk doet.
Als de hoes geheel gesloten moet zijn kun je het oplossen met twee VK-hoezen. Hoes een gaat met de opening aan de bovenkant van je fiets en hoes twee gaat daar overheen met de opening aan de onderkant van je fiets. Deze combinatie zorgt voor geheel geslotenheid. VK-hoezen gaan vele jaren mee.
Zie de VK-hoes hier: https://www.bikefeeling.nl/fietsonderho ... -fietshoes
Ook te koop bij andere vakantiefietsspecialisten:
Snel fietsen in Den Haag en Utrecht;
De Vakantiefietser in Amsterdam;
Bike4travel in Rotterdam.
bol.com heeft de goedkopere zwarte variant. Deze is minder sterk: https://www.bol.com/nl/p/vk-fietshoes-k ... 017123155/
Paul Benjaminse is met een stand op de Fiets en Wandelbeurs op 11 en 12 februari in de Jaarbeurs te Utrecht: http://www.fietsenwandelbeurs.nl
De fietsvakantiespecialisten weten ook alles over kleding op maat. Ze gaan zelf ook op fietsreis. Randy en Berend van Snel zijn verwoede mountainbikers.
Deze speciaalzaken zijn eveneens aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs. Voordeel is dat je daar op één plek adviezen kunt krijgen van meerdere specialisten.
Fietsendenk schreef:Iemand wellicht nog tips voor het meenemen van je fiesttassen (2 achter- en stuur tas) in het vliegtuig. Ik neem aan stuurtas als handbagage en de 2 achter tassen samen in een grote tas? Wat voor tas is dan raadzaam?
Wij hadden hiervoor een 'Flightbag'. Als je googled vind je er ze wel. Duurder dan een Turkentas maar wel steviger. In onze flightbags konden de vier fietstassen. na gebruik hebben ze opgevouwen onderin de fietstas. De tent en andere spullen die op de bagagedrager liggen had ik bij de fietsdozen in gedaan.

Mocht je in de buurt van Groningen wonen, dan mag je die van ons wel lenen.
Vergeet niet thuis alvast even te oefenen met pedalen verwijderen, een mooi moment ook om lekker wat vet of montagepasta op de schroefdraad aan te brengen, scheelt veel gepuf en gesteun elders als ze te vast blijken te zitten. Niet erg vastdraaien ook, is niet nodig.
Mooie adviezen over het reizen!

Maar ik lees ook over de route. Gelukkig opperde er al iemand om Noord Ierland zéker niet over te slaan en dat is echt een goede suggestie. Noord Ierland is geweldig. Ik wil ook nog een keer langs de kust daar fietsen. Er is zoveel te zien! Mocht je dat kunnen inpassen dan is het echt de moeite waard. Ik was er in 2005 en wil altijd nog een keer terug met de fiets.
Als uitbreiding van mijn bericht van gisteren - Twee jaar geleden was ik al van plan deze route te fietsen. Door persoonlijke omstandigheden heb ik toen tijdens mijn tocht de plannen gewijzigd. Ik heb toen echter wel langs de kust van Noord-Ierland van Belfast naar The Giant Causeway (bij Bushmills) gefietst. Dat is geen onderdeel van de route, maar wel erg mooi. Trouwens ook erg zwaar, want de hellingen zijn niet mals.

Mijn verslag staat hier: http://www.omzwerving.nl/omzwervingen/topic/26/page/6
Wij zijn afgelopen zomer twee weken in Ierland gaan fietsen. Ga voor een reisverslag en foto's naar mijn site: http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 77&lang=en.

We vlogen naar Cork en gingen langs de westkust naar het noorden, en vlogen via Dublin terug. We hebben geen Groene Route gevolgd. We vlogen met Air Lingus en dat verliep prima.

Fietsen in een hoes. In mijn geval een dekzeil, naar boven gevouwen, zijkanten dichtgestikt, en aan de bovenzijde opgerold en met zeilogen en enkele spanbandjes vastgemaakt. Na 10 jaar vliegen met de fiets heb ik eindelijk de ideale verpakking :wink:

Al het vliegtransportmateriaal (fietshoezen, bubbelplastic, foam, bagagehoezen, tape, schaar) stuurden we voor 10 euro van Cork naar de camping in Dublin. Echt superhandig.
^^^ Is het niet vaak zo dat de vliegmaatschappij graag even bij de banden wil kunnen om te zien of ze leeg zijn? Dat gaat niet met een geheel gesloten hoes.
Rollen ook niet trouwens, iets dat bagagepersoneel ook graag doet ipv tillen.
Georg schreef:^^^ Is het niet vaak zo dat de vliegmaatschappij graag even bij de banden wil kunnen om te zien of ze leeg zijn? Dat gaat niet met een geheel gesloten hoes.
Rollen ook niet trouwens, iets dat bagagepersoneel ook graag doet ipv tillen.
Tja, ze kunnen niet EN een gesloten hoes eisen EN de banden zichtbaar.

De banden zijn trouwens gewoon te voelen. En het systeem met de rolletjes is perfect om te tillen. En als men de zak wil openmaken, is het een kwestie van een paar spanbandjes losmaken et voila. Maar goed, ieder zijn systeem.
willem.m schreef:Wij zijn afgelopen zomer twee weken in Ierland gaan fietsen. Ga voor een reisverslag en foto's naar mijn site: http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 77&lang=en.

Fietsen in een hoes. In mijn geval een dekzeil, naar boven gevouwen, zijkanten dichtgestikt, en aan de bovenzijde opgerold en met zeilogen en enkele spanbandjes vastgemaakt. Na 10 jaar vliegen met de fiets heb ik eindelijk de ideale verpakking :wink:
Gewoon een stuk zeil gekocht en zelf gemaakt?

Hans
javb2812 schreef:
willem.m schreef:Wij zijn afgelopen zomer twee weken in Ierland gaan fietsen. Ga voor een reisverslag en foto's naar mijn site: http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 77&lang=en.

Fietsen in een hoes. In mijn geval een dekzeil, naar boven gevouwen, zijkanten dichtgestikt, en aan de bovenzijde opgerold en met zeilogen en enkele spanbandjes vastgemaakt. Na 10 jaar vliegen met de fiets heb ik eindelijk de ideale verpakking :wink:
Gewoon een stuk zeil gekocht en zelf gemaakt?

Hans
Zeil zelf gekocht. Wat steviger spul dan zo'n VK fietshoes. Ik heb de zijkanten bij een Turkse kleermaker in de buurt laten stikken, want dat lukte me zelf niet (te stug materiaal). De zeilogen heb ik er zelf in geslagen. Bij elkaar was het misschien even duur als een VK fietshoes, maar wel beduidend steviger en voldoet aan de vliegmaatschappijnormen. Nadeel is dat het zwaarder is dan een VK fietshoes.
Fietsendenk schreef:
ma 30 jan, 2017 12:21
Een aantal vragen;

Ik ga met het vliegtuig naar Belfast, en vlieg vanaf Dublin terug. (Wegens tijdgebrek kan ik niet met de boot). Ik vind dit een beetje spannend gezien de verhalen die te lezen zijn, heeft er iemand tips?

Is het verstandig een helm mee te nemen op deze route, of is dit alleen extra ballast?

Ik ben me bewust van het weer (niet voor niets Groene Route) en eventuele drukte en snelheid van auto's. Hebben jullie kleding adviezen?

Iemand anders ervaring met deze route in zijn eentje?

Ik hoor het graag van jullie :)
Ben afgelopen jaar door Ierland gefietst in mijn eentje dus ja, ervaring mee!

Helm is niet nodig naar mijn mening, al zullen veel Ieren daar anders over denken ;)
Ze rijden iets aggressiever dan in NL maar niet zo erg als in bijv Marokko.

Kleding advies is een goede regenjas en als je met een lange broek rijd(t?) dan ook een regenbroek. Elke dag heb je wel een regenbui of drie, niet overdreven.

Ierland is een prachtig land en de kliffen van Moher + Skellig eilanden waren hele bijzondere plekken. Aran eilanden naar verluidt ook maar toen had ik voedselvergiftiging opgelopen, ik was er wel maar had geen interesse in mooie plaatjes :P
Als je toch Noord Ierland bezoekt vergeet dan niet over te steken naar Rathlin Island; een oase van rust en stilte vonden wij indertijd (http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... nd-en.html, 15 juli)