Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor stuur gebruiken wereldfietsers? - Forum Wereldfietser

Wat voor stuur gebruiken wereldfietsers?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welk soort stuur men hier gebruikt. Wordt er meestal gebruik gemaakt van rechte sturen (ATB), iets gebogen sturen (hybridefietsen) of echte racebochten. En hoe staan jullie tegenover vlindersturen en andere multi-position sturen?
Hoi Richard.

Ik heb met atb sturen gereden diverse lengtes en soorten krommingen erin.
met en zonder bar-ends
Maar nix overtreft mijn multibar vlinderstuur van BBB.
Je kunt je handen op 2 hoogtes plaatsen en inpreciepe zitten de barends aan de zeikanten.
ik vind een vlinderstuur geweldig, en wil nooit meer anders.

Groetjes Bas

Ik rij al jaren met een vlinderstuur.
Ik heb wel gemerkt dat ik minder vaak van positie wissel sinds ik Ergon-handgrepen heb. Dat is ook minder nodig, omdat ik geen last meer heb van dooie vingers.

Gerd

Voor wie vlindersturen te slap vind heb je deze bar-ends:
Afbeelding
Ca. 4 handposities. Ik fiets er al een hele tijd mee en wil ook niks anders.
Leon

Gewoon recht stuurtje, met X-zoom bar-ends erop. Eerst een vlinderstuur gehad maar ik vind dat je remgrepen dan teveel richting je stuurpen komen vond ik niet prettig sturen. Ik heb liever een wat breder stuur ben zelf ook niet zo smal :o Maar ik denk dat sturen en ook zadels heel persoonlijk zijn.

Groet, Haike

P.S.

Leon wat zijn dat voor een Bar-ends? Mijn nieuwschierigheid is gewekt naar die dingen
Richard B schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welk soort stuur men hier gebruikt.
Dan moet je gewoon naar een wereldfietsersweekend komen, dan kun je dat gewoon zien.

Ik schat dat 95% rijdt met een bezemsteel of daar van afgeleid derivaat. Persoonlijk heb ik liever een racebocht en een Midge bocht (het Forum gaat nu echt naar de knoppen ;) ) lijkt me ook interessant
m-gineering schreef:Dan moet je gewoon naar een wereldfietsersweekend komen, dan kun je dat gewoon zien.
Ik denk dat ik dat dan maar eens ga doen.

Bedankt ;)

Voor een solo fiets geef ik de voorkeur aan een niet al te diepe racebocht. Voor mijn snelle randonneur/ oude 'race'fiets heb ik onlangs een Nitto Randonneur bar gekocht: http://www.hubjub.co.uk/nitto/nitto.htm
Dit is een prachtig klassiek stuur, zonder groeven. Wil je wel groeven, dan is de TTT Morphe een speciaal voor tourgebruik ontwikkeld en veel geprezen stuur.
Op de tandem heb ik graag wat meer controle. Daar heb ik laatst het rechte stuur vervangen door de Thorn Comfort bar. Dat is een heel brede en licht gebogen riser bar. http://sjscycles.com/store/vIndex.htm Wat mij betreft is dit het ideale stuur voor wie niet aan een racebocht wil.
Wim

@ Leon: Wat zijn dat voor barends die je gebruikt, ben al een tijdje naar zoiets op zoek. Wordt de bevestiging voor je lamp (zo te zien een gewone maclite?) standaard meegeleverd? Lijkt me een prima oplossing voor losse verlichting als je met een stuurtas fietst.

groet
Ronald

noorderlicht schreef:@ Leon: Wat zijn dat voor barends die je gebruikt, ben al een tijdje naar zoiets op zoek. Wordt de bevestiging voor je lamp (zo te zien een gewone maclite?) standaard meegeleverd? Lijkt me een prima oplossing voor losse verlichting als je met een stuurtas fietst.
groet Ronald
Hoi,
Die bar-ends verkopen ze (hopelijk nog) bij Re-cycle in Wageningen. Ze hebben in de loop der tijd verschillende namen gehad dus op internet vindt ik even niets anders terug dan mijn eigen site.
De lamphouder is niets anders dan een andere bar end die - zonder het pijpje - omgekeerd in de eerste is gezet. Door toeval past mijn zaklamp daar perfect in.
Leon

Ikheb ooit wel eens speciale beugeltjes gezien om een Maglite op je stuur te zetten. Helaas kon ik ze niet terug vinden toen ik er laatst naar zocht.
Wim

Leon schreef:Voor wie vlindersturen te slap vind heb je deze bar-ends:
Afbeelding
Ca. 4 handposities. Ik fiets er al een hele tijd mee en wil ook niks anders.
Leon
Leon, dat is interessant. Maar zou een stuurtas van 25 cm breed (zoals de Ortlieb Ultimate4 L Plus) ook nog tussen deze bar-ends passen?

... ohh, maar natuurlijk! :idea: :D Je kunt die bar-ends natuurlijk ook gewoon boven de stuurtas uit laten steken.

Edit: En nu zie ik dat zowel de Ultimate4 medium- als de large-versie allebei 25 cm breed zijn. :lol:

Het Land van Maas en Waal schreef:Leon, dat is interessant. Maar zou een stuurtas van 25 cm breed (zoals de Ortlieb Ultimate4 L Plus) ook nog tussen deze bar-ends passen?
Er zit 29 cm tussen en dan heb ik mijn rechte stuur al zo smal mogelijk afgezaagd. Bij mij past mijn Agu Quarum 10 litertas er net tussen. Je kunt de bar-ends zelf natuurlijk op de topjes ook nog afzagen, want de verste uiteinden heb je het minst nodig.
Groter probleem is dat deze bar-ends nergens meer verkrijgbaar schijnen te zijn. Zelfs Vittorio zou uitverkocht zijn.
Groet,
Leon
Tis maar net wat jezelf het prettigst vindt. Wij fietsen met:
Stuurbocht ITM Synergo met Tashouder
Stuurvoorbouw ITM Trekking CNC nieuw verstelbaar (Quill) ø22,2 Zwart
zoals deze op de Koga Miyata Traveller wordt gemonteerd.
Tijdens onze reis hebben we er een hoop gemak van gehad. Je kunt deze op alle standen instellen. Tijdens het fietsen nog op hangen en als het moet (stijgen) er ook flink aan trekken. Ook genoeg ruimte voor allerlei andere zaken, zoals een frisdrank flesje :lol:
Makkelijk voor in vliegtuigen, inklappen en beschermd de fiets enigzins.

http://www.2bike4kids.com/picture_libra ... 030505.JPG

Leuke fietsbel, toeter trouwens :D :wink:

Ik heb dat stuur ook nog overdacht. Maar het lijkt mij dat je voorover gebogen met de ellebogen leunend op het stuur, in racehouding dus, pijnlijke onderarmen krijgt...

En hoe/waar bewaren jullie je fietskaart dan?
Leon schreef:Groter probleem is dat deze bar-ends nergens meer verkrijgbaar schijnen te zijn. Zelfs Vittorio zou uitverkocht zijn.
Groet,
Leon
Dat is dan heel jammer... :(
Zoals ik al zei het is wat jezelf het prettigst vindt.

Liggen? Fietsen is werken :lol:. Monteer je toch een paar van die onderarm steunen!

Fietskaart was bij mij op de ortliebtas. In dat soort landen hoef je de kaart niet vaak te raadplegen. Er is maar één weg naar de gekozen bestemming.
Verder hebben we nog Routerol combi, dus met kaarthouder.

Groet Bob

Ik fiets al sinds 1992 met een racestuur. Toen nog met een soort racefiets met dragers. Nu met een mountainbke/trekkingfiets waarop ik een racestuur heb laten zetten. Het fietst heerlijk. Ik zit bij afdalingen en tegenwind vaak onderin de beugel (scheelt echt een hoop wind). Bij het klimmen lekker met de handjes bovenop en in de stad of bij druk verkeer heb ik de remmen onder handbereik. Voor mij dus niets anders meer.
Bob&Marguérite schreef:Liggen? Fietsen is werken :lol:. Monteer je toch een paar van die onderarm steunen!
Groet Bob
Ik vraag me af of elleboog-steuntjes voor dat ossehoofdstuur los te krijgen zijn. Het zou dan alleen voor dit stuur zijn... zou ik zo denken. Ik had ook begrepen dat er dan geen plaats meer zou zijn voor de versnellings-schakelingen op het stuur.
Maar ik zal eens rondneuzen, ... en uiteraard houd ik me voor tips aanbevolen.

Ik ben ook aan het kijken welk stuur ik zou willen nemen (bijv. bij Snel of de Koga GlobeTraveller). Uit eigen ervaring zou ik een racestuur prefereren, maar ik denk dat komt omdat ik die vnl. op vlak asfalt gebruikt heb. Is een racestuur ook geschikt voor bijv. gravelwegen en/of hellingen? De controle lijkt me wat minder. Ook vind ik bijv. de trekkingsturen op Koga's omhandig voor een stuurtas (te ver van de stuurpen).

Daarnaast is de opbouw anders: bij een racestuur zit ook een racerem- en schakelsysteem, bijvoorbeeld de Shimano 105. Hoe verhouden die zich tot de reguliere systemen zoals V-brakes (remmen gevoelsmatuig beter) en LX en XT? Zit daar kwaliteitsverschil of ander verschillen tussen?