Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets gps - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

fiets gps

rockhopper schreef:Vraag je nou aan jezelf om hier te melden wat je gaat kopen met die laatste zin?
Ook achterin de klas even opletten a.u.b. Janne van Camp heeft nog niet gereageerd wat de keuze zal worden. Daar is Henk waarschijnlijk benieuwd naar.

@Dappere Dodo:
Het klopt dat er verschillende aspecten belicht worden en dat niet iedere bijdrage evenveel nut lijkt te hebben. Eerlijk gezegd vind ik dat de topicstarter het ook wel enigszins laat afweten door (vooralsnog) geen feedback te geven. Er is een hoop info bij gekomen sinds zijn/haar laatste bericht, waarvan veel ook nuttig is.
Dat De voor- en tegenstanders van de telefoondan zijn of haar topic kaapt is natuurlijk wel zuur. Van de andere kant levert dat ook weer extra opties op.
Dag Felix (en de rest),

Ik vind de reacties en de discussie zeker interessant maar ben zelf inderdaad een beetje afgehaakt vanaf de smartphone-discussie. Ik ben nog steeds op zoek naar een toestel dat ik zowel voor het vakantiefietsen als het racefietsen kan gebruiken. Dat laatste zie ik mij echt niet met een smartphone doen.

Ik noteer (achteraan de klas ;) ) alle feedback en opties op een rijtje. Binnen twee weken ga ik voor de eerste keer naar de fiets- en wandelbeurs in Gent en hoop daarna de knoop door te hakken.

Nog een concreet vraagje:
Vinden jullie het belangrijk om bij het vakantiefietsen onderweg de route aan te kunnen passen of een nieuwe route te zoeken? Dat kan geloof ik niet met de sportmodellen zoals de Garmind Edge types.
Janne Van Camp schreef: Nog een concreet vraagje:
Vinden jullie het belangrijk om bij het vakantiefietsen onderweg de route aan te kunnen passen of een nieuwe route te zoeken? Dat kan geloof ik niet met de sportmodellen zoals de Garmind Edge types.
Of het belangrijk is zal ook sterk afhangen van hoe je op vakantie gaat. Hou je vooral vast aan een vooropgesteld plan of kan het ook zijn dat je, vanwege bijv het weer, ineens een heel andere route gaat volgen.

Ontwerpen en aanpassen van een voor-ontworpen route in het toestel zelf zul je niet snel doen; daar is het scherm eigenlijk te klein voor. Afhankelijk van de bron van de route kunnen kleine wijzigingen bovendien forse gevolgen hebben en da's op het toestel gewoon (te) lastig te controleren. Geldt ook voor de outdoor-toestellen.

Heb je een laptopje bij je dan kan het evt wel. Kan evt ook op een windows-tablet trouwens: zie https://www.mrgps.nl/basecampmapsource- ... t-kan-dat/ (de daar besproken tablet is weliswaar niet meer verkrijgbaar maar er zijn wel equivalenten.

Als je in de Edge de open fietsmap laadt dan kun je ook gewoon het toestel zelf een nieuwe route laten berekenen. Met de juiste routeringsinstellingen (zie https://www.mrgps.nl/routeringsinstelli ... fiets-map/) zal dat veelal ook prima resultaat opleveren.
Hallo,

Ik vind het moeilijk om de precieze behoefte te peilen bij de vragenstellers maar wellicht kan dit ook (een onderdeel van) de oplossing zijn...

ohja, ik ben zelf een beginnend 'Travel-lite' fan zonder commerciële banden met genoemde firma's (maar zelf ook op zoek naar een mooie fietsnavigatie oplossing zonder eerst handboeken door te moeten :lol: :lol: ) Dus nieuws van een website geplukt:

"Na de succesvolle Teasi One fietsnavigatie introduceert Teasi in het voorjaar van 2017 een slimme fietscomputer: de Teasi Core. Via Bluetooth of ANT+ kan de fietscomputer communiceren met je smartphone. Maar ook met externe fitness sensoren. Denk bijvoorbeeld aan een hartslagmeter of een cadanssensor. De Teasi Core werkt zowel met Android als Apple (iOS) telefoons. Er komt een gratis app beschikbaar onder de naam Tahuna. Met deze app kun je ook kunt navigeren als de Teasi Core is aangesloten op je smartphone. De app is gratis te downloaden en biedt navigatie voor verschillende toepassingen. Middels een profiel kun je kiezen voor wandelen, fietsen, skiën of op het water.

Naar verwachting is de Teasi Core vanaf maart/ april leverbaar voor een adviesprijs van €89,-. De app van Tahuna, waarmee je ondermeer kunt navigeren is bij deze prijs inbegrepen."
Ik gooi hem er toch maar weer even in: http://bit.ly/HMIKtl over de Teasi Pro

Geweldig apparaat, ik gebruik het ding samen met een de powerbank van Teasi op het stuur. Navigeren gaat makkelijk, scherm is prima

Inmiddels ook de Garmin edge 810 in gebruik maar de Teasi navigeert echt een stuk beter, is beter leesbaar ook.

Prima voor op de racefiets ook omdat er een uitgebreide computer op zit met maximaal 6 datavelden op 1 scherm.
LAD schreef: Met deze app kun je ook kunt navigeren als de Teasi Core is aangesloten op je smartphone.
Hey! Da's wel interessant, ben erg benieuwd hoe dat gaat werken.

En vooral of dat vergelijkbaar gaat zijn met de TomTom Vio. Die laatste is bedoeld voor de (motor)scooter en is eigenlijke een externe navigatie-monitor voor je smartphone. In mijn review daarover (https://youtu.be/MG3-wg9NPHg?t=18m18s) zei ik al dat het wel eens héél interessant zou zijn als TomTom dat concept naar de fiets zou vertalen.

Of dat ooit gebeurt weet ik niet, maar het zou heel interessant zij als de Teasi Core op dergelijke leest geschoeid is..
Max2015 schreef: Inmiddels ook de Garmin edge 810 in gebruik maar de Teasi navigeert echt een stuk beter
Ik denk dat dat vooral afhangt van (in de edge) gebruikte kaarten en instellingen.
Nee, ik vind de Garmin Edge merkwaardig navigeren. Als ik off track ben krijg ik een signaal en dat is het dan. (bij een geprogrammeerde tocht). De Teasi zorgt er gewoon weer voor dat je op de route komt. En ja: ik weet het verschil tussen routes en tracks. De garmin reageert gewoon anders. Bovendien is het scherm van de Teasi veel prettiger afleesbaar dan de Garmin. Nooit gedacht maar nu ik ze samen heb geprobeerd, weet ik dat ik voor de trekkingfiets op vakantie echt de Teasi blijf gebruiken. Ideaal ding.
Max2015 schreef:Ik gooi hem er toch maar weer even in: http://bit.ly/HMIKtl over de Teasi Pro
Hopelijk zijn de kaarten dan al herzien. Topicstarter wil in Zuid-Amerika gaan fietsen. Dan lijkt het me niet handig om met een apparaat te gaan fietsen welke in Groot-Britannië al niet eens gedetailleerd is... Op de Tahuna site staat ergens in een hoekje verstopt, dat de kaarten op OSM gebaseerd zouden zijn en dat je 2 updates per jaar krijgt. Dan heb je weliswaar niet altijd de nieuwste variant, maar in theorie zou het ook weer niet zoveel moeten schelen met de huidige OFM-kaarten?
In de discussie over Garmin versus smartphone voor navigatie, is er nog een reden om te kiezen voor de smartphone. Een smartphone kan via het internet aan de thuisblijvers laten zien waar je bent. Automatische positie-update op het internet.

Er zijn standaard tools voor, en voor wie het wil doen vanuit OsmAnd heb ik hier een kleine handleiding geschreven:

http://zwartwit.galama.net/posts/2017/F ... om-osmand/
Felix Fietst schreef:
Max2015 schreef:Ik gooi hem er toch maar weer even in: http://bit.ly/HMIKtl over de Teasi Pro
Hopelijk zijn de kaarten dan al herzien. Topicstarter wil in Zuid-Amerika gaan fietsen. Dan lijkt het me niet handig om met een apparaat te gaan fietsen welke in Groot-Britannië al niet eens gedetailleerd is... Op de Tahuna site staat ergens in een hoekje verstopt, dat de kaarten op OSM gebaseerd zouden zijn en dat je 2 updates per jaar krijgt. Dan heb je weliswaar niet altijd de nieuwste variant, maar in theorie zou het ook weer niet zoveel moeten schelen met de huidige OFM-kaarten?
Huh? Wij fietsen altijd in de UK. Waar staat dat nou over de UK?
Felix Fietst schreef:Op de Tahuna site staat ergens in een hoekje verstopt, dat de kaarten op OSM gebaseerd zouden zijn en dat je 2 updates per jaar krijgt. Dan heb je weliswaar niet altijd de nieuwste variant, maar in theorie zou het ook weer niet zoveel moeten schelen met de huidige OFM-kaarten?
Mee eens: tweemaal per jaar kaartupdate is méér dan voldoende.

Echter: dat de tahuna is gebaseerd op OSM wil niet zeggen dat de routering hetzelfde is. Ik heb gisteren even zitten spelen met de Tahuma app. Dit weet op korte stukjes wel de voorkeur te geven aan vrijliggende fietspaden, maar bij een route van Twente naar Maastricht ging dat toch echt niet goed en werd ik veelvuldig langs N-wegen geleid. OFM doet dat dan toch beter.
Maarrr.. ook Tahuna doet het steeds beter en heeft ook enkele handige opties die ik niet eerder heb gezien (waaronder het 'freehand' tekenen van een track die dan automatisch naar de kaart wordt 'getransformeerd'.)
yga schreef:In de discussie over Garmin versus smartphone voor navigatie, is er nog een reden om te kiezen voor de smartphone. Een smartphone kan via het internet aan de thuisblijvers laten zien waar je bent. Automatische positie-update op het internet.

Er zijn standaard tools voor, en voor wie het wil doen vanuit OsmAnd heb ik hier een kleine handleiding geschreven:

http://zwartwit.galama.net/posts/2017/F ... om-osmand/
Leuk verhaal en handige handleiding! Echter is positie-delen in de praktijk waarschijnlijk niet praktisch haalbaar in verre vreemde landen (je hebt namelijk wel telefoonverbinding nodig voor je internet verbinding en die is niet zo goed als gps ontvangst, en dan heb ik het nog niet over eventuele roaming kosten) Daarbij kan je bij de modernere garmin edges via live-view ook je positie delen mocht je daar echt behoefte aan hebben.

Het is dus niet dat gps-toestellen het niet kunnen (al kan niet ieder gps toestel het, en als ze het kunnen hebben ze inderdaad dezelfde brakke telefoonontvangst/internetverbinding nodig)
rockhopper schreef: Daarbij kan je bij de modernere garmin edges via live-view ook je positie delen mocht je daar echt behoefte aan hebben.
Uiteindelijk is het ook dan je smartphone die de positie deelt en heb je met dezelfde beperking te maken. Voordeel is wel dat de accu van je telefoon enigszins gespaard blijft..

(en nu gaan we weer een discussie voeren alsof iedereen een naaf-dynamo heeft natuurlijk... ;))
Positie updates is allemaal leuk in gebieden waar je mobiel internet hebt. Als je in dorpjes komt waar 1 vaste telefoon voor het hele dorp is, heb je weinig kans dat er überhaupt iets verzonden gaat worden. Je mag blij zijn als je een toilet hebt wat je kunt doortrekken i.p.v. met een emmer aan de gang moet.

Persoonlijk vind ik dit voor de topicstarter dus een waardeloos argument.
Ik volg de thread en ben zelf ook druk met mijn weg te zoeken in de wereld van de GPS.

Als ik er niet overheen gelezen heb mis ik tussen de gote hoeveelheid reacties info over de mogelijkheid tracks te uploaden op de gps. Benjaminse biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid zijn routes als GPS te downloaden en dan te uploaden op je GPS. Je ziet dan vervolgens een mooi lijntje op je beeldscherm.

Nu ben ik benieuwd of het ook mogelijk is deze tracks te uploaden in gps apps op je smartphone. Tot nu toe lukt het mij namelijk niet. Ik heb het geprobeerd in windows kaarten, gpx viewer op de windowsphone en in maps.me op de Iphone.

Zijn er mensen die dit kunnen verduidelijken? Is er een app waar dit wel in kan?

Wellicht is deze mogelijkheid voor mensen ook een afweging in het kiezen tussen smartphone en GPS standalone.
kijk eens naar de welbekende app Osmand

er is heel veel over geschreven ook in andere threads, dus de zoekfunctie even gebruiken ;-)
jasmon schreef:kijk eens naar de welbekende app Osmand

er is heel veel over geschreven ook in andere threads, dus de zoekfunctie even gebruiken ;-)
Bedankt voor de tip Jasmon. Osmand had ik ook even bekeken maar deze is niet gratis, 3 euro per kaart (5 kaarten gratis) Spanje alleen al is opgedeeld in 20 kaarten, Maar wij gaan bijvoorbeeld al half Europa door dus daar blijft het niet bij. Wordt een prijzige gps om alleen een track te uploaden.

zijn er geen andere apps bekend waar bestaande tracks in geupload kunnen worden? wellicht wijkt het nu dan te veel af van de oorspronkelijke topic. Excuss, ik zal even een aparte aan maken.
Motion-X GPS.
Tracks inladen in maps.me is geen probleem, maar je moet ze wel converteren naar .kml formaat. Hiervoor is er een online converter (GPX2KML.com).

Ik download de tracks van Benjaminse op mijn PC, converteer ze naar .kml formaat en stuur een email met de geconverteerde tracks naar mijn smartphone. Daar open ik de bijlagen (tracks) die dan automatisch in maps.me als bookmark worden opgeslagen en als track op de kaart worden weergegeven (de eerste keer zal er gevraagd worden met welk programma je de track wil openmaken).
@ luchtfietser: dat is het mooie van de Teasi: deze heeft nu ook een app erbij. Op die manier kan je dus zowel met de teasi als met de telefoon een route volgen. Als wij met vakantie zijn, slaan we de route op in de Teasi, die staat op het stuur en dat lijntje volgen we gewoon. Gaan we van de route af, dan geeft de Teasi vanzelf weer aan hoe we op de route moeten komen. Dat doet de Garmin wat minder goed in mijn ervaring. Die geeft een melding dat je off track bent en dat is het dan (bij een vooropgeslagen route, anders wel). Dus met beide kan je gewoon een route maken en daarna volgen via het scherm. Het scherm van de Teasi is duidelijk en makkelijker te volgen dan de garmin edge bijvoorbeeld.