Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietswinkel - Forum Wereldfietser

fietswinkel

Beste mensen,

Graag een aantal tips m.b.t. fietsenwinkels incl. goed advies.
liefst in gelderland

bij voorbaat dank
wis schreef:Beste mensen,

Graag een aantal tips m.b.t. fietsenwinkels incl. goed advies.
liefst in gelderland
niet op zondag heen gaan
gevulde portomonnee meenemen

(dat zijn de tips)

eerst zelf verzinnen wat je wilt

(dat is het advies)

Let op dat de verkoper niet in zijn rechterhand het voorraadboek heeft en met zijn linkerhand jou een fiets aanraadt. Geen grapje echt meegemaakt! Lees goed alle tips op het forum zodat je je kennis kunt vergroten (Marten, Willem, Leon en nog meer mensen hebben veel expertise)

Bepaal: 26 of 28 inch wielen, budget voor Deore, LX, XT of Rohloff. Naafdynamo nodig? Wil je hydraulische remmen? Vering voor, vering achter gewenst/nodig? Staal of aluminium frame? Dat zijn zo'n beetje punten die de keuze al beperken. :lol:

Kijk eens op de beginpagina van deze site. Daar staan bij de advertenties twee gelderse bedrijven bij (Apeldoorn en Zwolle) waar ik goede ervaringen mee heb.Wel vantevoren goed orienteren op wat je zoekt en wat je uit wilt geven.

Maar ongeacht merk type soorten onderdelen wel/niet deore LX XT of nog duurder. Koop NOOIT een te kleine of een te grote fiets. Let op de de voor jouw juiste maat, niet alle merken maken alle maten, en misschien heb jij net een maat nodig die ze bij Giant niet hebben en bij Koga juist wel, of juist omgekeerd. Handig is dus ook om eerst uit te vogelen wat voor jou de passende maat is.Je kunt links en rechts wel vinden hoe je dit moet uit rekenen, dit is b.v. wel een aardige: http://www.bornfietsen.nl/FrameHoogte.htm Net zo goed als je een broek of een trui ook passend koopt, moet je dat bij een fiets ook doen.

Groet, Haike

Fietsen maken is een vak. Mijns inziens het het belangrijkst dat je fietsenmaker met liefde en aandacht je fiets in elkaar zet. Zelf heb ik de beste ervaringen met de lokale fietsenboer in mijn geboortedorp. Die heeft NIET de wereld 3 keer rond gefietst. Maar WEL de fietsenmakersvakschool gevolgd. Juist een fietsenmaker die zorg besteed aan je fiets zorgt er voor dat je blij wordt van je fiets.

Hoi Arjen,

leuke insinuatie :lol: En je hebt gelijk. Een aantal jaren fietsen is inderdaad geen harde garantie dat je een bepaald vak verstaat.

En een fietsenmaker met liefde voor het vak en dan ook nog om de hoek is natuurlijk nooit verkeerd.

Een mens op een fiets is een combinatie. Die combinatie moet passen. Lang niet iedere fietsenmaker snapt die combinatie. De techniek kan uitstekend zijn, maar er moet ook rekening gehouden worden met de mens die op de fiets zit. Zeker als je langdurig onderweg gaat met bagage op je fiets in gebieden waar niet altijd technische assitentie aanwezig is.
Je hebt ook nog fietsenmakers en fratsenmakers. Nummer een heeft echt verstand van fietsen. Nummer twee heeft een vlotte babbel.
In veel fietsenzaken heb je helemaal geen contact met de de technische mensen, maar met de verkoper. De praktijk is dat te vaak fietsen worden aangesmeerd die niet geheel op maat zijn.
Daarom kies ik voor iemand die weet wat het is om om mijn wijze onderweg te zijn , maar die ook de nodige technische kennis in huis heeft. Kijk dus altijd de kat uit de boom. Bezoek meerdere zaken. Laat je geen beslissing opdringen: dit is de laatse van dit model.

Hoi,
Een fietsenwinkel waar wij erg goed geholpen zijn en goed geadviseerd werden, vond ik ReCycle in Wageningen.
We kwamen daar zonder afspraak en er werd zeer uitgebreid de tijd voor ons genomen. Aardige en vriendelijke verkopers, waarbij ik niet het idee had dat ze er alleen maar stonden te verkopen.
Gepassioneerde fietsers met verstand van zaken. Wij hebben uiteindelijk onze fietsen ook daar gekocht.
Groetjes, Ilse

Hoi,

De fietsenzaak waar ik zeer tevreden mee ben (en naast mij nog velen) is de Pedaleur in Doetinchem. Een grote zaak met veel keuze en bekwaam personeel die je graag geduldig helpen en er verstand van hebben.
Geloof dat ze ook Tweewielerwinkel van het Jaar geworden zijn in 2006.

Adres is:
Doetinchemseweg 71
Doetinchem
Gelderland
Online is dat www.pedaleur.nl
De site is trouwens net vernieuwd en nog niet helemaal functioneel.

Veel succes!

groetjes,
Annelies

Een goede fietsenmaker kijkt volgens mij niet zo zeer niet naar je lengte (en wat hij aan voorraad heeft staan in die maat), maar begint je aan alle kanten op te meten. Je beenlengte is heel belangrijk. Een goede fietsenmaker kan ook standaardmodellen aanpassen aan je specifieke wensen. Kan je bijvoorbeeld niet overweg met het zadel of wil je een ander stuur dan moet een fietsenmaker dat kunnen aanpassen. Zelf heb ik goede ervaringen met Van Herwerden uit Voorburg.

Rutger

Wat ik niet goed snap is dat een zo"n zaak als van Herwerden niet een pas fiets heeft. IK wilde daar jaren geleden een Koga randonneur kopen, zeg iemand, je moet met je voet op en dan onder het pendaal plaatsen. Ik denk dat het iemand was die daar stage liep. IK heb lange benen en een iets korten lijf. Wilde hij mij een fiets verkopen maat 63 cm. Ben ik vor alle zekerheid ook gaan kijken bij Snel in Utrecht, zat ik op de pas fiets, vertelde die verkoper mij dat ik maat 60 moet hebben. was ik even blij dat ik niet die Koga had gekocht.

Mario
Bedankt voor alle reacties,

Ik heb inmiddels een prachtige travelmaster cr-mo gekocht en ben er zeer tevereden mee.

In augustus gaat ie mee naar griekenland.
Ik verheug me er nu al op

Groeten en de ballen.

Nog iemand tips voor zaken in de omgeving Utrecht? Naast Snel uiteraard ;)