Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasbrander of benzine brander - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

gasbrander of benzine brander

144 berichten
Marco Meijerink schreef:Hoi fietsers,
Ik denk dat we al 20 jaar geen gasbrander hebben gebruikt (MSR XGK....ding blijf maar doen) maar lees dit toch wel met interesse. Vraagje, ik zie allerlei mooie gasbrandertjes voorbij komen maar mij is niet duidelijk hoe jullie prikblikjes op 'schroefbrandertjes' aansluiten. Of is daar een adapter voor?
Als we een gasbrander willen gebruiken (reden, lekker laag gewicht) dan zou ik de lichtste, kleinste brander willen hebben die op alle gasblikjes kan. Hebben jullie advies?
Of een brander die op zowel benzine als gas kan... bijvoorbeeld de Primus Omnifuel. Klein stabiel brandertje, erg fijn ding.
Afbeelding
Zeker.....hebben we ooit getest voor een blaadje...fijn ding maar gaat niet zo goed overweg met brandstof in bv Pakistan:).

We zijn erg tevreden met de brander die we nu hebben maar voor tochten waarbij we extreem licht bepakt willen zijn lees ik met interesse de input van de gasbrander kenners. Als ik het goed begrijp zijn er 3 soorten blikjes, twee soorten schroefblikjes en een prikblikje. Ben benieuwd of daar een oplossing/gedachte over is.
Marco Meijerink schreef:Zeker.....hebben we ooit getest voor een blaadje...fijn ding maar gaat niet zo goed overweg met brandstof in bv Pakistan:).
Ok, jouw ervaring. Wij hebben er in India (lokaal brandstof, tot op 4800m) geen problemen mee gehad.

Ik zal uit de discussie stappen want ben geen kenner :wink:

P.S. Wel goed dat je kritisch bent over een getest product!
haha.....geen probleem Willem. Was ook erg slechte brandstof. Werd geschept uit een vat waar van alles in dreef....had ik er even bij moeten zetten...sorry..
De laatste jaren is de brandstof gelukkig veel beter geworden. Vroeger moesten we de boel redelijk vaak schoonmaken maar de laatste tijd valt dat erg mee.

Heb denk ik ondertussen de Markill adapter gevonden om prikblikjes om te turnen in schroef varianten. Nooit geprobeerd. Iemand ervaring mee?
niet met die bewuste adapter. Wel met de markill voor campingaz click naar int. schroef. Deze werkt goed, is ook wat compacter dan die voor de prikvariant.
Marco Meijerink schreef:Als ik het goed begrijp zijn er 3 soorten blikjes, twee soorten schroefblikjes en een prikblikje. Ben benieuwd of daar een oplossing/gedachte over is.
Ik heb zelf een Gravity II van Primus en heb er een prikblik adapter van Markill bij. Een extra adapter voor Campingaz klikblikjes vond ik wat overbodig omdat prikblikjes hier in Europa waar ik me toe beperk werkelijk overal te krijgen zijn. Prikblik adapter is doodsimpel, frame om tank klemmen en schroefdop in frame draaien. Wel altijd buiten doen want op het moment dat de naald prikt ontsnapt er een klein beetje gas.

De redenen waarom ik voor deze brander heb gekozen zijn de stabiliteit, waar ik graag een paar gram voor opoffer, (in mijn leven te veel brander-op-tank setjes zien omvallen en een fatsoenlijk windschermen dat ook om de pan heen past wordt erg groot en lomp en dus zwaar) en het multifuel aspect (de II kwam in tegenstelling tot de III nog standaard met een multif pakket) Het ding stookt werkelijk alles tussen gas en lampolie/diesel en doet dat nog best goed ook. Eigenlijk heeft ie maar een 'nadeel'. De footprint is wat groot, maar dat los ik meestal op door de voetjes iets in de grond te drukken zodat ik het windscherm lekker strak om pan/brander heen kan vouwen..
voor de verweg reizen neem ik een msr benzine branden mee
omdat de brandstof beter verkrijgbaar is
maar in Europa gaat deze gasbrander mee
https://www.bever.nl/optimus-crux-lite- ... olour=5806
is licht en makkelijk in gebruik geen gedoe met voorverwarmen en schoonmaken tot nu toe altijd een tankje van huis mee genomen en kan ik bijna een week op koken
zeker voor korte trips een aanrader
Ik heb vroeger altijd met een Optimus 8R-kloon gereist. Benzinebrander werkend op dampdruk van de warmte van de brander, werkt ook alleen met autobenzine, dus niet met wasbenzine, diesel of petroleum.
Tot ik in 2011 naar Noorwegen ging, ik op gewicht moest bezuinigen en m'n uitrusting ben gaan wegen, bleek dat dat ding maar liefst een kilo woog. Daar moest nog een fles benzine van 800 gram bij. Een spiritusbrander van 100 gram was dan wel een flink aantrekkelijker alternatief.
Helaas ging die spiritusbrander erg snel door de spiritus heen waardoor je altijd wel een literfles spiritus mee moest nemen. Door de inefficiëntie van spiritus als brandstof valt dit mijn inziens niet onder de lichtgewicht opties. Daarom ben ik nu overgestapt op een Optimus Crux gasbrandertje van 110 gram plus een schroefblikje van 270 gram (vol). Kan ik zeker een week mee vooruit. Meest lichtgewicht optie voor zover ik weet, afgezien van brandstofblokjes of zelf houtvuur maken.

Wat ik nog overweeg:

- priktank adapter, aangezien priktankjes goedkoper en beter verkrijgbaar zijn. weegt alleen op zichzelf wel weer 140 gram extra.
- voor multifuel de Edelrid Hexon, de lichtste die ik ken, iig veel lichter dan de standaard multifuel/benzine branders van Coleman/Primus/MSR. Vooral nuttig voor in de winter, als gas geen goede optie is.

Andere overwegingen:

Ik vind het nadeel van benzine dat je pannen snel roeten en met een stinkende vloeistof zit die kan lekken en daarmee je hele uitrusting vergiftigt. Meermaals gebeurd, een tent die naar bezine stinkt is een ramp. Ik heb verder ook wel eens een priktank brandertje van campingaz gehad. Vreselijk ding, kan ik iedereen afraden. Gedoe met aansluiten, en ging lekken in mijn tas zat terwijl ik in een hotel zat, gevaarlijke situatie.
Vraag over omdraaien gasblikjes voor koken bij lage temperaturen: hiervoor is een "voorverwarmingsbuis" nodig maar zijn er nog meer factoren?

Ik zit te kijken naar een nieuwe gasbrander (met los tankje) en de Primus Easyfuel (Duo) ziet er goed uit (Multifuel gehad en die stond altijd lekker stevig). Er staat echter nergens bij dat het tankje omgedraaid kan worden (wel heeft de brander een voorverwarmingsbuis). Vanwege de aansluiting is het sowieso lastig om het gasblik om te draaien (moet dan met iets gesteund worden).

[EDIT]: Op https://www.primus.eu/product-guide/winter-cooking/ staat het volgende:
Turning the cartridge upside down is not an option on most stoves due to darting flames that can cause serious injuries or set your tent on fire.
Het is bij Primus dus niet de bedoeling. Wel heeft Primus Winter Gas: zou tot -22 moeten werken (maar daar heb je in de andere jaargetijden weinig aan, dan veel minder rendement).
Maar bijv. http://base-camp.nl/542/primus-easy-fuel-duo meldt weer dat omdraaien wel kan... lastig...

Andere optie is de Optimus Vega die wel de omdraaimogelijkheid heeft, maar deze heeft een veel lager vermogen dan de Primus (is wel een stuk lichter). Bij deze zou ik dan een losse CV-ISO-adapter kopen zodat ik wel alle ventielblikken kan gebruiken (Primus heeft al duo-mogelijkheid).

De prikblik-adapter is tegenwoordig niet meer te vinden (iig niet in Nederland, nog wel een UK-aanbieder). Vraag is of zo'n constructie ook "draaibaar" is.
Ik heb ondertussen een stabieler en lichter LACD opschroef brandertje gekocht en ben dus toch voor de prikblik adapter gegaan. Eg spijtig om te horen dat ie niet meer te koop is, want het bevalt uitstekend. Problemen met lekkages zoals bij die oude campingaz prikbrander heb ik ook geen last meer van.

Mijn eigen en door anderen gehoord bezwaar was dat die adapter zwaar is. Het klopt dat die adapter 140 gram weegt, maar dat zou je moeten vergelijken met totale gewicht van brander+toebehoren+brandstof. Door die adapter te gebruiken bespaar je weer gewicht op andere fronten:

- een prikgasblik leeg weegt 80 gram, een schroefgasblik vergelijkbaar formaat leeg weegt 160 gram. het ventielgedeelte wat gewicht kost is dus verplaatst naar je adapter

- je hoeft amper reserve gas mee te nemen of zoekacties te ondernemen naar winkels, omdat het prikblik overal verkrijgbaar is. grootste deel van de tijd heb ik maar 1 gasblik bij me, die in de adapter geklemd. ik koop pas een nieuwe als het huidige blikje bijna leeg is. je kunt ze overal onderweg wel vinden bij tankstations e.d.

Als je weinig kookt en echt wil bezuinigen kan je een 100 grams schroefgasblikje kopen. Dat is inderdaad significant lichter. Maar dat is niet echt handig voor als je langer dan een weekend weg bent. die 100 gram schroefblikjes zijn zo opgebruikt en onderweg moeilijk te krijgen en relatief prijzig, zo'n 5 a 6 euro. een 190 gram prikblikje kost maar 1 a 2 euro.
Fedor schreef:
wo 16 mei, 2018 07:09
Vraag over omdraaien gasblikjes voor koken bij lage temperaturen: hiervoor is een "voorverwarmingsbuis" nodig maar zijn er nog meer factoren?

Ik zit te kijken naar een nieuwe gasbrander (met los tankje)
Ik zag vandeweek deze https://www.kathmandu.nl/lacd-patkhor-ct-7014-005633
zag eruit als een mooi licht brandertje en heeft ook een voorverwarmbuis.[edit]of is het een warmtegeleidingbuis? zal mss ook helpen.[/edit]
[EDIT]: Op https://www.primus.eu/product-guide/winter-cooking/ staat het volgende:
Turning the cartridge upside down is not an option on most stoves due to darting flames that can cause serious injuries or set your tent on fire.
Het is bij Primus dus niet de bedoeling. Wel heeft Primus Winter Gas: zou tot -22 moeten werken (maar daar heb je in de andere jaargetijden weinig aan, dan veel minder rendement).
Maar bijv. http://base-camp.nl/542/primus-easy-fuel-duo meldt weer dat omdraaien wel kan... lastig...
Ik denk dat het belangrijkste is dat je brander eenmaal goed op temperatuur geen steekvlammen meer vertoont.
Ik denk dat ze die optie 'uitsluiten' omdat je in het begin steekvlammen kan krijgen. Ben je hier bedacht op, dan zal het in de praktijk wel meevallen. Ik had met mijn benzinebrander ook wel eens steekvlammen. Niet dicht bij je tent gaan staan en niet dicht ernaast gaan zitten.

Zonder te moeten omkeren, de standaard gastankjes 80% butaan 20% propaan werkten bij mij ook nog wel goed rond het vriespunt. Je hebt inderdaad speciale gasmengsels die het nog een stuk lager blijven doen. Die kan je kopen speciaal voor een wintertocht, en ze ook alleen daarvoor gebruiken en niet in andere jaargetijden. Probleem is wel dat je ze onderweg ws nergens kan vinden, dus van te voren meenemen is nodig.

Zelf heb ik wel eens zitten denken of bij lage temperaturen de gastank verwarmen met een kaarsje of een bakje spiritus oid zou helpen. Ik heb zo ooit wel eens een propaantank bij flinke kou weer aan de praat gekregen.
bast1aan schreef:
wo 16 mei, 2018 11:23
Zelf heb ik wel eens zitten denken of bij lage temperaturen de gastank verwarmen met een kaarsje of een bakje spiritus oid zou helpen. Ik heb zo ooit wel eens een propaantank bij flinke kou weer aan de praat gekregen.
Ik herinner me dat we 's morgens eerst een pannetje warm water gingen halen in het toiletgebouw. Het campingaztankje daar in gezet konden we in het andere pannetje tweewater maken.
De keer dat er geen warn water was in het toiletgebouw moetsen we eerst heel langzaam een beetje water warm maken en dat dan overhevelen. :cry:
Gisteren de benzinebrander weer van zolder gehaald - even checken of-ie het nog doet voor we binnenkort gaan kamperen. En ditmaal gaat-ie aan de onderbuis, dus geen benzineluchtjes meer in de tas. Meermalen gepeinsd over een gasbrander voor de korte trips, maar eigenlijk werkt dit best wel prima. Een fles met benzine doe ik wel een weekje mee.
Travelmaster schreef:
wo 16 mei, 2018 11:54
Gisteren de benzinebrander weer van zolder gehaald - even checken of-ie het nog doet voor we binnenkort gaan kamperen. En ditmaal gaat-ie aan de onderbuis, dus geen benzineluchtjes meer in de tas. Meermalen gepeinsd over een gasbrander voor de korte trips, maar eigenlijk werkt dit best wel prima. Een fles met benzine doe ik wel een weekje mee.
+1
Check vooral het leertje. Daar zaten we in Peru enorm mee te hannessen. Het hielp vervolgens ook niet dat we baggerkwaliteit brandstof (NB op aanraden van 'fietsvakantieexperts') hadden gekocht; volgende keer gewoon weer benzine. Volgende keer ga ik alles heel uitvoerig thuis testen.
Inderdaad - en jij hebt het over "het leertje" - in mijn ervaring zijn er meerdere ringetjes/rubbertjes die je moet checken voor je op vakantie gaat. Zowel in de brander zelf, als in de pomp. En wat in de ene service kit zit, zit weer niet in de ander.

Ik heb het overigens over een DragonFly. Met het verkrijgen van losse spulletjes heb ik hele goede ervaringen met Zwerfkei. Die sturen kleine dingetjes voor de kosten van een postzegel in een envelopje op, als je dat wil.

Ik heb overigens goede ervaringen met zowel Euro95, white spirit van een bouwmarkt, als coleman fuel. En gewoon wasbenzine ook, trouwens. Diesel zou ook moeten kunnen maar dan moet je de sproeierkop wisselen.
Voor een weekendje weg is het idd veel minder zinnig om op gewicht te bezuinigen.
Ik heb de benzinebrander pas ter discussie gesteld toen ik door de noorse bergen ging fietsen en al mijn spullen op de weegschaal moesten.
willem.m schreef:
wo 16 mei, 2018 12:26
Check vooral het leertje. Daar zaten we in Peru enorm mee te hannessen.
Als je inderdaad het lederen leertje van de pomp bedoelt: gelukkig is een stukje leer overal ter wereld wel te bemachtigen bij schoen- en meubelmakers.
Leon schreef:
wo 16 mei, 2018 13:03
willem.m schreef:
wo 16 mei, 2018 12:26
Check vooral het leertje. Daar zaten we in Peru enorm mee te hannessen.
Als je inderdaad het lederen leertje van de pomp bedoelt: gelukkig is een stukje leer overal ter wereld wel te bemachtigen bij schoen- en meubelmakers.
Klopt. De pomp. Ik gebruik dat ding te weinig om het onderhoud in mijn systeem te krijgen.
bast1aan schreef:
wo 16 mei, 2018 13:02
Voor een weekendje weg is het idd veel minder zinnig om op gewicht te bezuinigen.
Ik heb de benzinebrander pas ter discussie gesteld toen ik door de noorse bergen ging fietsen en al mijn spullen op de weegschaal moesten.
Ach, voor een vakantie rond, ik zeg maar wat, Corsica met een hele kar met kind achter je fiets, en een vierpersoons tent en speelgoed en weet ik veel wat voor meuk, kijk ik niet op een brandertje meer of minder :wink:
willem.m schreef:
wo 16 mei, 2018 13:18
Leon schreef:
wo 16 mei, 2018 13:03
willem.m schreef:
wo 16 mei, 2018 12:26
Check vooral het leertje. Daar zaten we in Peru enorm mee te hannessen.
Als je inderdaad het lederen leertje van de pomp bedoelt: gelukkig is een stukje leer overal ter wereld wel te bemachtigen bij schoen- en meubelmakers.
Klopt. De pomp. Ik gebruik dat ding te weinig om het onderhoud in mijn systeem te krijgen.
Veel vaker dan 1x per jaar wil ik ook niet doen. Dan gaat het teveel op werk lijken ;)
willem.m schreef:
wo 16 mei, 2018 13:18
Leon schreef:
wo 16 mei, 2018 13:03
willem.m schreef:
wo 16 mei, 2018 12:26
Check vooral het leertje. Daar zaten we in Peru enorm mee te hannessen.
Als je inderdaad het lederen leertje van de pomp bedoelt: gelukkig is een stukje leer overal ter wereld wel te bemachtigen bij schoen- en meubelmakers.
Klopt. De pomp. Ik gebruik dat ding te weinig om het onderhoud in mijn systeem te krijgen.
Na de vakantie opbergen met de plunjer van de pomp eruit en de brander niet in de pomp, zodat de afdichtingen ontspannen zijn. (Het tegendeel heb ik zelf meerdere malen bewezen... :oops: )
Invetten van het leertje onderweg helpt meestal.