Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorkomen van glijpartijen in de winter.. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Voorkomen van glijpartijen in de winter..

Vorige jaren had ik van die spike-banden, maar dat fietst inderdaad met veel herrie en kost ook duidelijk meer rolweerstand, dit jaar na alle enthousiaste verhalen een diepteinvestering gedaan en de ContiWintercontact II aangeschaft, dat is echt een heel verschil! Veel minder weerstand, niet zo licht als de Marathon Race die ik normaal erop heb, maar dat hoeft ook niet, begin december ze erop gedaan, maar pas vandaag voor het eerst met echt wel gladde stukken (polder tussen A'frt en Baarn, Hilversumse Meent, langs de Vecht en langs Amsterdam-Rijnkanaal), maar helemaal nergens last van gehad, bevalt errug goed tot nu toe!
Omdat ik nu alles in het donker fiets zorg ik ook voor zo goed mogelijke verlichting vóór (Philips) om de toestand van de weg te kunnen zien en achter om gezien te worden, ik rijd er als een kerstboom bij :D , met achter drie lichten en nog een MonkeyLectric in het wiel en fluorgele schoenen en jas, inderdaad veiligheid voor alles...
Jeroen
ik heb nu achter een conti winterband en voor een schwalbe marathon winter met spikes.
de conti vind ik prima (soepel, normale rolweerstand voor zo ver ik dat kan beoordelen, goede grip).
de spike voorband vind ik maar niks: veel rolweerstand, veel geluid, raar stuurgevoel (alsof iemand mijn balhoofd te strak heeft gezet: je moet echt bewust een bocht insturen). het is ook een stugge en zware band. ik vermoed dat deze het als achterband beter doet.
mijn tip: de winterband van conti en dan in de maat 40-622 want de 37-622 valt vrij smal. jammer dat er geen rand/ribbel voor de dynamo op zit.
groet! hoogframe
Bij mijn weten zijn die spikes pas echt nuttig bij ritten over bevroren sneeuw of hardcore ijs. In andere omstandigheden heb je volgens mij meer aan zo'n WinterContact. En in negen van de tien gevallen volsta je gewoon met anticiperen.
De Schwalbes zijn idd alleen handig bij ijzel en zelfs dan is het alleen omdat wij een kind achterop vervoeren en de fiets dus een tikkie zwaar (en vervelend gewicht verdeeld).

Overigens stap ik ook over naar Conti Top contacts, want die Schwalbes geven me teveel issues met spikes die door het karkas gaan :shock:
Continental TopContact II Winter Premium, lekker bandje. https://www.mantel.com/continental-topc ... Aos18P8HAQ
Roomijsje schreef:Nadat mijn vorige fiets vorige zomer tijdens de tweede nacht buiten slapen al gestolen werd zeul ik mijn nieuwe fiets elke dag mee naar mijn appartement op de tweede verdieping zodat hij lekker warm binnen staat :? Toen ik wegging was er dus zeker niets bevroren maar tijdens het fietsen ging inderdaad het schakelen steeds trager en bij het laatste stoplicht trok ik de remkabel dus kapot... Zou zomaar kunnen dat er vocht in het omhulsel van de kabel heeft gezeten wat onderweg misschien bevroren is?
Dat warmpjes binnen zetten van een ijskoude fiets is niet zo best voor de fiets. Elke keer als ie binnenkomt condenseert er een grote hoeveelheid vocht uit de lucht (net als een bril) en slaat neer op de fiets. Dat zorgt voor Roest en in je gesmeerde kabels voor een soort van mayonaise die ook weer voor allerlei ellende zorgt.
hwhaan schreef:Dat warmpjes binnen zetten van een ijskoude fiets is niet zo best voor de fiets. Elke keer als ie binnenkomt condenseert er een grote hoeveelheid vocht uit de lucht (net als een bril) en slaat neer op de fiets. Dat zorgt voor Roest en in je gesmeerde kabels voor een soort van mayonaise die ook weer voor allerlei ellende zorgt.
Ik heb 14 jaar in een appartement gewoond met een kelder die door de verwarmingsleidingen altijd 20 graden was. Voor mijn fietsen was het een heerlijke tijd: nooit een spat roest gezien.
Sinsdien woon ik in een huis met een gewoon fietsenhok, zij het wel gemetseld.

Vervelend voor fetsen zijn onverwarmde vochtige schuurtjes zoals er in Nederland zo veel zijn. Als je fiets in het winterhalfjaar nat is geworden duurt het dagen of soms meer dan een week voordat alles droog is. Als de fiets in de winter van een laag pekel voorzien wordt wordt door de vochtaantrekkende werking van het zout de fiets feitelijk niet meer droog totdat je er in de lente een keer mee door de stromende regen fietst. Het effect laat zich raden en is aan vele Nederlandse fietsen te zien, ook aan die van mij. Roest ontwikkelt zich namelijk min of meer evenredig aan het aantal uren dat een ding vochtig is, niet per aantal uren dat er op een fiets gefietst wordt.

Mijn bril heeft er overigens ook geen last van en daarmee loop ik heel wat vaker van buiten naar binnen. Gelukkig beslaat mijn bril dan niet zo vaak want mijn huis is beter geventileerd dan een klamme kroeg. Als de luchtvochtigheid in jouw huis zo groot is dat je bril elke keer beslaat als je binnen komt moet je misschien iets aan de ventilatie laten doen.
Winterbanden voor de fiets... Een aantal jaar heb ik met de racefiets (23mm banden) door weer of wind gependeld naar mijn werk. Elke dag 40 kilometer fietsen, dat was echt boffen. De weinige keren dat er sneeuw lag, pakte ik mijn vakantiefiets. Daar lagen toen een paar conti travelcontact onder. Een keer ben ik met de fiets op mijn plaat gegaan. Nee, gelukkig niet door de gladheid. Een wegpiraat nam zo snel de rotonde dat ik halverwege mijn fiets heb laten doorrijden en zelf afgesprongen ben. Beiden overleefden het ongeluk :lol:

Maar goed, 10 jaar geleden zei ik dit ook over winterbanden onder mijn auto en nu heb ik zo ook...