Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen en reizen met Douze Cycles? - Forum Wereldfietser

Ervaringen en reizen met Douze Cycles?

Ik plan dit jaar op reis te gaan met een Douze Cycle in de lage landen en Noord-Frankrijk. Mensen die met dit type cargofiets ervaringen hebben? Er gaan 2 kinderen mee en wat bagage. Tevreden over de fiets? Tips?
De ervaringen mogen ook gaan over de Triobike Cargo of de meer gekende Bullitt. Dat zijn gelijkaardige fietsen. Al iemand met deze cargo-bikes een reis gemaakt?
J.W. schreef:De ervaringen mogen ook gaan over de Triobike Cargo of de meer gekende Bullitt. Dat zijn gelijkaardige fietsen. Al iemand met deze cargo-bikes een reis gemaakt?
Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Over de Bullitt is hier al eens iets geschreven, ik weet niet of dat de informatie bevat die je zoekt.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
J.W. schreef:De ervaringen mogen ook gaan over de Triobike Cargo of de meer gekende Bullitt. Dat zijn gelijkaardige fietsen. Al iemand met deze cargo-bikes een reis gemaakt?
Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Over de Bullitt is hier al eens iets geschreven, ik weet niet of dat de informatie bevat die je zoekt.

Groetjes,

Carl
Ok, zal ik doen. Ik heb nog geen reizen gemaakt met zo'n type fiets (cargo-bike). Met andere fietsen wel. Mijn Douze is in bestelling. Ik ben opzoek naar ervaringen (liefst met de Douze Cycle). Maar niet naar iets specifieks. Ik wil gewoon geen zaken over het hoofd zien. Dus zoek ik mensen die hun ervaringen met deze fietsen willen delen. Het is immers geen 'traditionele' fiets om mee te reizen.
Je kunt de eigenschappen van die fiets eens leggen langs de checklist of tien geboden van de vakantiefiets:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Alles natuurlijk relatief voor jouw omstandigheden.
Je hebt je fiets besteld dus al je de fiets een van wat gewichtige bagage voorziet en een dagje hier in Zuid-Limburg komt fietsen weet je het gauw genoeg.
Ik heb zelf er geen ervaring mee, maar hier het verhaal van een stel mensen dat met een cargobike afrika bedwongen heeft:
RideInTheMiddle
Leon schreef:Je kunt de eigenschappen van die fiets eens leggen langs de checklist of tien geboden van de vakantiefiets:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Alles natuurlijk relatief voor jouw omstandigheden.
Je hebt je fiets besteld dus al je de fiets een van wat gewichtige bagage voorziet en een dagje hier in Zuid-Limburg komt fietsen weet je het gauw genoeg.
De fiets is vooral gekocht in functie van woon-werk verkeer en school voor de kinderen, boodschappen... Maar hij voldoet (volgens mij) ook om te reizen. (Degelijke kwaliteit en onderdelen zijn ook prima). Vroeger had ik een driewiel-bakfiets. Daar kon ik ook alles meedoen, maar dan trager. En dat lukte ook. Met fietsreizen heb ik ook wel ervaring, maar niet met dit type fiets.
J.W. schreef:Maar hij voldoet ook zeer zeker voor reizen.
Wat is dan eigenlijk je vraag?
Leon schreef:
J.W. schreef:Maar hij voldoet ook zeer zeker voor reizen.
Wat is dan eigenlijk je vraag?
Daarmee bedoel ik (naar mijn mening) dat je met elke degelijke fiets een reis kan aanvatten. Dus ook met deze. Ik heb echter geen ervaring met dit type om reizen aan te vatten. M.a.w. Ik wil niets over het hoofd zien. En dus ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die dit type fiets gebruikten om te reizen.
Jurjan schreef:Ik heb zelf er geen ervaring mee, maar hier het verhaal van een stel mensen dat met een cargobike afrika bedwongen heeft:
RideInTheMiddle
Interessant! bedankt!
J.W. schreef:Daarmee bedoel ik (naar mijn mening) dat je met elke degelijke fiets een reis kan aanvatten.
Aanvatten wel, maar ik heb toch wel vaker mensen met hun degelijke fiets zich uit de voorheuvels van de Ardennen zien terugtrekken om alsnog langs kanalen en door polders te gaan fietsen. Op dat laatste verheug ik me inmiddels overigens alweer behoorlijk nu eind februari.
Leon schreef:
J.W. schreef:Daarmee bedoel ik (naar mijn mening) dat je met elke degelijke fiets een reis kan aanvatten.
Aanvatten wel, maar ik heb toch wel vaker mensen met hun degelijke fiets zich uit de voorheuvels van de Ardennen zien terugtrekken om alsnog langs kanalen en door polders te gaan fietsen. Op dat laatste verheug ik me inmiddels overigens alweer behoorlijk nu eind februari.
Dat is allemaal vrij persoonlijk. Gewoonte en verwachtingen spelen hierbij een belangrijke rol. En hoeveel tijd/geduld je hebt. Er zijn nog mensen die mij bij manier van spreken zot verklaren als ik met mijn vroegere Winther cargoo (driewiel-bakfiets) 35km heen en terug fiets met twee kinderen en bagage. Maar ik vind dat prettig en neem ook mijn tijd. kwestie van geduld en gewoonte. Als ik dan een 700m bergop moet fietsen bij 6/7% aan 10km per uur, dan neem ik dat er graag bij.
Misschien een domme vraag, maar heb er al eens een langere, bochtige afdaling mee gedaan?
Bergop lijkt me wel te lukken als het niet te steil is. Tempo aanpassen en hard trappen. Maar bergaf zou ik me, denk ik, niet meteen lekker voelen. Met dat kleine voorwiel, die misschien wat vreemde gewichtsverdeling enzovoort. Je kunt de remmen de hele tijd dichtknijpen, maar fiets + volwassene, kind en bagage wegen al snel 150 kg vermoed ik. Ik vraag me af wat er dan na twee kilometer dalen gebeurt met die remmen. Oververhitting, fading, kokende remvloeistof?
J.W. schreef:Als ik dan een 700m bergop moet fietsen bij 6/7% aan 10km per uur, dan neem ik dat er graag bij.
Had dan meteen gezegd dat je Chris Froome heet!
(Dat is nauwelijks een grapje: op 150 kg spul met 10 km/u tegen een helling van 7% te fietsen heb je alleen al 300W nodig om de zwaartekracht te overwinnen. Alle andere wrijvingen in de fiets inclusief luchtweerstand hebben we dan nog niet gehad, dus we komen aardig in de buurt van de 400 W.)

Stukje uit http://nos.nl/tour/artikel/2048185-sky- ... er-op.html
"Froome trapte daar een gemiddeld wattage van 414 watt gedurende 41,5 minuut.
Als je dat vergelijkt met de gegevens van Robert Gesink, die ze in tegenstelling tot Froome gewoon op internet zet, lijkt dat allemaal redelijk. Gesink trapte op die 15,3 kilometer een gemiddelde van 409 watt. Froome was dus 1,2 procent beter."

Ik heb aardig wat gerekend aan fietsvermogens en fietsers een berg op zien zien fietsen. Kort samengevat weet ik daarvan dat in het dagelijks leven van de fietsvakanties een bescheiden fietser 125W gedurende de langere tijd van een klim trapt. Degene die 200W trapt behoort al tot de heel sterken.
Leon schreef:
J.W. schreef:Als ik dan een 700m bergop moet fietsen bij 6/7% aan 10km per uur, dan neem ik dat er graag bij.
Had dan meteen gezegd dat je Chris Froome heet!
(Dat is nauwelijks een grapje: op 150 kg spul met 10 km/u tegen een helling van 7% te fietsen heb je alleen al 300W nodig om de zwaartekracht te overwinnen. Alle andere wrijvingen in de fiets inclusief luchtweerstand hebben we dan nog niet gehad, dus we komen aardig in de buurt van de 400 W.)

Stukje uit http://nos.nl/tour/artikel/2048185-sky- ... er-op.html
"Froome trapte daar een gemiddeld wattage van 414 watt gedurende 41,5 minuut.
Als je dat vergelijkt met de gegevens van Robert Gesink, die ze in tegenstelling tot Froome gewoon op internet zet, lijkt dat allemaal redelijk. Gesink trapte op die 15,3 kilometer een gemiddelde van 409 watt. Froome was dus 1,2 procent beter."

Ik heb aardig wat gerekend aan fietsvermogens en fietsers een berg op zien zien fietsen. Kort samengevat weet ik daarvan dat in het dagelijks leven van de fietsvakanties een bescheiden fietser 125W gedurende de langere tijd van een klim trapt. Degene die 200W trapt behoort al tot de heel sterken.
Dank je wel Leon, om dat allemaal voor mij uit te rekenen. Het zal inderdaad wat overdreven zijn. :-) Ik stel voor om nu niet meer verder af te dwalen en het bij het onderwerp te houden.
Het IS bij het onderwerp want die hellingen kom je in de gebieden die je noemt wel tegen; weliswaar niet zo lang maar wel zo steil en steiler.
derdekeer schreef:Misschien een domme vraag, maar heb er al eens een langere, bochtige afdaling mee gedaan?
Bergop lijkt me wel te lukken als het niet te steil is. Tempo aanpassen en hard trappen. Maar bergaf zou ik me, denk ik, niet meteen lekker voelen. Met dat kleine voorwiel, die misschien wat vreemde gewichtsverdeling enzovoort. Je kunt de remmen de hele tijd dichtknijpen, maar fiets + volwassene, kind en bagage wegen al snel 150 kg vermoed ik. Ik vraag me af wat er dan na twee kilometer dalen gebeurt met die remmen. Oververhitting, fading, kokende remvloeistof?

Domme vragen bestaan niet! Dat is inderdaad een goede opmerking. Ik heb die Douze Cycle wel al getest maar niet met zoveel bagage en ook geen drie km bergaf. Al ben ik ook niet meteen van plan om de alpen er mee te bedwingen. Zal een kwestie zijn van het opt gemak te doen. Zoals eerder aangegeven zal het vooral in de lage landen, Noord-Frankrijk en Noord Duitsland zijn. Al heb ik de laatste dagen al een aantal voorbeelden gelezen van mensen die straffere dingen gedaan hebben met de zelfde soort fiets. Desnoods gaan we een stukje te voet naar beneden. :)
Je hoeft niet naar de Alpen voor een afdaling van 2 km ... Die vind je ook in de Lage Landen, tenminste als je daar Wallonië & de Ardennen bij rekent. Ik zou het toch even proberen, als ik jou was, dan weet je waaraan je begint.
derdekeer schreef:Je hoeft niet naar de Alpen voor een afdaling van 2 km ... Die vind je ook in de Lage Landen, tenminste als je daar Wallonië & de Ardennen bij rekent. Ik zou het toch even proberen, als ik jou was, dan weet je waaraan je begint.
Klopt allemaal. Maar ik heb niet gezegd dat ik dat allemaal niet ga testen he... Ik ben nog nooit vertrokken zonder grondig te testen. Het is ook niet voor morgen. Maar toch bedankt dat jullie zo bezorgt zijn! :)
J.W. schreef:Maar ik heb niet gezegd dat ik dat allemaal niet ga testen he... Ik ben nog nooit vertrokken zonder grondig te testen. Het is ook niet voor morgen. Maar toch bedankt dat jullie zo bezorgt zijn! :)
Mooi. Laat je eens weten hoe het gegaan is?