Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cat eye probleemje - Forum Wereldfietser

cat eye probleemje

Hoi dames en heren,

Ik heb een Cat eye HB100 hartslagmeter/fietscomputer.

Mijn probleem: het zendertje ontvangt niet meer hoe hard ik rij. Als ik het magneetje tegen de zender beweeg registeerd hij wel wat. Maar zodra ik hem weer bevestig doet hij het niet...

nu wil ik een ander zendertje kopen. weet iemand waar ik die kan halen??

en kan ik ook een zendertje van een andere cat eye gebruiken. of zijn die toch anders? ik dacht namelijk dat die universeel uitwisselbaar waren tussen alle verschillende cat eye's?

Kon namelijk vrij goedkoop een cat eye Velo - FR 5 Tacho kopen. Maar past de HB100 ook op deze zender?

Alvast bedankt...
Wendy1 schreef:Mijn probleem: het zendertje ontvangt niet meer hoe hard ik rij. Als ik het magneetje tegen de zender beweeg registeerd hij wel wat. Maar zodra ik hem weer bevestig doet hij het niet...
Hoi,
:idea: Zou het kunnen zijn dat de batterij van het zendertje wat zwak geworden is?
Leon

ja ik had er eigenlijk bij moeten vermelden dat het om een zender MET draad gaat... En volgens mij zitten daar geen batterijen in Toch????

Hier zit geen batterij in, dat klopt. Waarschijnlijk heeft jouw probleem te maken met de afstand tussen de magneet (dat ding op een van je spaken) en de sensor (dat ding op je voorvork). Je moet proberen de magneet net niet te laten tikken tegen de sensor. Dichter bij de naaf lukt dit makkelijker dan vlak bij de velg.

Soms is het ook nog nodig om wat te experimenteren met de hoogte ten opzichte van elkaar. Magneet iets hoger of lager (of de sensor iets hoger of lager) kan uitkomst bieden.

Sjirk

Wendy1 schreef:ja ik had er eigenlijk bij moeten vermelden dat het om een zender MET draad gaat... En volgens mij zitten daar geen batterijen in Toch????
Sorry,
Ik was op het verkeerde been gezet door het woord "zender"... :oops:
Zie verder Sjirk's reactie. :)
Leon

SjirkM schreef:Hier zit geen batterij in, dat klopt. Waarschijnlijk heeft jouw probleem te maken met de afstand tussen de magneet (dat ding op een van je spaken) en de sensor (dat ding op je voorvork). Je moet proberen de magneet net niet te laten tikken tegen de sensor. Dichter bij de naaf lukt dit makkelijker dan vlak bij de velg.

Soms is het ook nog nodig om wat te experimenteren met de hoogte ten opzichte van elkaar. Magneet iets hoger of lager (of de sensor iets hoger of lager) kan uitkomst bieden.

Sjirk
Ik krijg het dus echt niet voor elkaar... Komt waarschijnlijk ook doordat het apparaat 2de hands is.. en de bevestiging op de vork afgeknipt is op een race vork.. en de mijne dus net te dik is.. Dus ik moet wat klooien met Tyripjes... Verder lijkt de sensor ook iets verbogen.. dus draadbruik in de sensor sluit ik niet uit...

ik ga wachten op mijn andere cat eye en hoop dat de bracket uit te wisselen is... En anders ga ik de sendor maar solderen ofzo...

en als dat niet werkt dan maar een bracket sensor kit bestellen bij cat eye...

gelukkig werkt hij wel gewoon op mijn andere fiets... Want ik vind het een pracht apparaat die HB100.... :P

Leon schreef:
Wendy1 schreef:ja ik had er eigenlijk bij moeten vermelden dat het om een zender MET draad gaat... En volgens mij zitten daar geen batterijen in Toch????
Sorry,
Ik was op het verkeerde been gezet door het woord "zender"... :oops:
Zie verder Sjirk's reactie. :)
Leon
Geeft niet.... Was een verkeerde woord keuzen van mij... :roll:

Wendy1 schreef: Dus ik moet wat klooien met Tyripjes... Verder lijkt de sensor ook iets verbogen.. dus draadbruik in de sensor sluit ik niet uit...

ik ga wachten op mijn andere cat eye en hoop dat de bracket uit te wisselen is... En anders ga ik de sendor maar solderen ofzo...
Het vastzetten van de sensor met tyraps is een geaccepteerde methode, dus dat geklooi valt wel mee.... :)

Ik was er vanuit gegaan dat de sensor wel werkte, want dat stond in je eerste mail. Kijk ook even naar het houdertje op het stuur. Misschien zijn de contactpuntjes gecorrodeerd en komt het stroompulsje er niet doorheen. Even licht opschuren (op zowel computer als houder) en weer proberen.

Sjirk

Sensor doet het ook wel.. maar niet altijd... Als je met de hand kijkt of hij het doet door het magneetje heen en weer te halen over de sensor doet hij het perfect.. Maar zodra ik hem bevestig doet hij niks meer... Denk dat het de afstand is...

normaal wordt idd de sensor met Tyraps vast gezet.. maar met deze sensor zit het allemaal een beetje raar.. Omdat hij normaal een soort bevestigings stukje extra heeft om hem aan de voorvork te zetten... Aangezien die dus niet past heb ik een uitsteeksel aan de sensor zitten die eigenlijk wel heel erg in de weg zit...

En dat zorgt ervoor dat ik teveel ruimte krijg tussen sensor en magneet... Heb de magneet al zo ver mogelijk naar beneden gemonteerd.. Helaas helpt dit niet....

Wendy1 schreef:
En dat zorgt ervoor dat ik teveel ruimte krijg tussen sensor en magneet... Heb de magneet al zo ver mogelijk naar beneden gemonteerd.. Helaas helpt dit niet....
En een andere (krachtigere) magneet?

Dat zou ook een oplossing zijn...

heb nu zo'n 1 spaak magneet.. Sterkte geen idee...???

waar zijn die dingen te krijgen? gewoon bij de fietsenmaker of ergens anders????

Wendy1 schreef:Dat zou ook een oplossing zijn...
heb nu zo'n 1 spaak magneet.. Sterkte geen idee...???
Misschien was-ie sterk? en doet-ie het niet meer?
waar zijn die dingen te krijgen? gewoon bij de fietsenmaker of ergens anders????
Volgens mij kun je die magneten die je vast zet aan je spaak bij de beter gesorteerde fietsenman wel krijgen. Mischien heeft iemand nog wel een goed werkende over, en anders wat improviseren

Zal de afloop ook even melden...

Die Cat eye was dus al op... Dus heb niet kunnen testen of het bracket gedeelte ook paste...

heb met een uurtje prutsen toch het ding aan de praat gekregen... Zelfde magneetje gebruikt als dat er al op zat...

Met een beetje rubber heb ik het zendertje iets verbogen zodat hij dichter bij het magneetje komt...

Hij doet het nu... en ik kom er niet meer aan :wink: