Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is 28 inch echt sneller dan 26 inch fiets? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Is 28 inch echt sneller dan 26 inch fiets?

caa schreef:Als je heel sterk bent en met gemak een berg beklimt, dan is dit geen punt. Maar voor mij is die 10% winst heel wat belangrijker dan die paar km/u die ik in het vlakke minder snel ga dan met 28''.

Christine
Je bedoelt een hoger omslagpunt i.c.m. een groter uithoudingsvermogen om dat vol te houden? Tja, 'goed' trainen: niet teveel, niet te weinig, niet te hard en niet te tam, i.c.m. voldoende rust (wat ik ook wel de belangrijkste vorm van training noem, zeker voor vergevorderde sporters).
caa schreef:... dan die paar km/u die ik in het vlakke minder snel ga dan met 28''.
Ik zou een daadwerkelijk verschil van eentiende km/u alleen op basis van 26 of 28 inch al behoorlijk extreem vinden.
Die 10% vang je zo op met een 36t achter ipv een 32 :wink:
Shrek schreef:Die 10% vang je zo op met een 36t achter ipv een 32 :wink:
Klopt. Vereist echter wel dat je beseft dat dit soort zaken invloed hebben op het klimmen. En dat is echt niet bij iedereen bekend. Wij geven al een aantal jaren lezingen over fietsen in de bergen, en heel veel mensen weten niet (net zo min als ik 20 jaar terug) dat er allerlei keuzes te maken zijn die invloed hebben op je klimmogelijkheden. Gewicht kunnen de meesten nog wel bedenken, maar weten al niet dat je ook het gewicht van de fiets danig kunt beinvloeden. Laat staan dat duidelijk is dat de wielomtrek van invloed is.

En kijk zelf even: in de draadjes over voor-/nadelen van 29'' / 28''/ 26'' is er zelden iemand die dit als factor noemt. Dus het kan denk ik geen kwaad om mensen daarop attent te maken...

Verder: ja, ik kan nu 36 ipv 32 nemen. Maar dat kon 17 jaar geleden niet, toen was het al heel bijzonder dat ik specifiek naar 32 vroeg. Als je al dit soort dingen niet weet, en een fiets koopt (en fietsverkopers zijn vaak helemaal niet bezig met factoren die bij het klimmen van belang zijn), dan krijg je dus dat mensen denken "ik kan niet klimmen". Terwijl ik dat op hun fiets ook niet zou kunnen - maar op de mijne zonder problemen alle grote cols van Europa met bagage opkom.
En wat als je aan 36 in combinatie met 28'' niet genoeg hebt? Misschien kan die 10% van verschil in bandomtrek net het verschil maken.

Groeten,

Christine
Felix Fietst schreef:
caa schreef:Als je heel sterk bent en met gemak een berg beklimt, dan is dit geen punt. Maar voor mij is die 10% winst heel wat belangrijker dan die paar km/u die ik in het vlakke minder snel ga dan met 28''.

Christine
Je bedoelt een hoger omslagpunt i.c.m. een groter uithoudingsvermogen om dat vol te houden? Tja, 'goed' trainen: niet teveel, niet te weinig, niet te hard en niet te tam, i.c.m. voldoende rust (wat ik ook wel de belangrijkste vorm van training noem, zeker voor vergevorderde sporters).
Dat ook. Maar met mijn getraindheid zit het wel snor ;-)
Het gaat me ook daadwerkelijk om de kracht die ik nodig heb om op een twintigprocentshelling de trappers nog rond te krijgen. Ergens zit een grens aan wat je nog kunt trappen, en die kwam ik in Costa Rica een paar keer tegen. Dus voor dat soort landen (waar een dag zonder >15% gelijk staat aan een dag niet gefietst) zal ik de trits verzet - wielomtrek - gewicht moeten herzien, want met 26'' en 32 achter bleek ik af te moeten stappen. Hou ik niet van.

Groeten,

Christine
caa schreef: En wat als je aan 36t in combinatie met 28'' niet genoeg hebt? Misschien kan die 10% van verschil in bandomtrek net het verschil maken.
Christine
Bij een 9v systeem kun je nog een 40t toevoegen (en de 18t eruit). Bij een 10v systeem een 42t erachter (en een kleintje ertussenuit). Beide eigen ervaring. Binnenkort is een Shimano Deore 10v cassette met 42 tanden beschikbaar.
Wielmaten zijn leidend. Schakelmateriaal is volgend.
Leon schreef:De twee redenen voor mij om de volgende keer een 26" te kiezen ipv een 28 als reisfiets zijn in de eerste plaats dat mijn 28" een enorm groot ding is (ik heb hem eens in een KLM-doos gedaan maar was zelfs met lege banden en stuur omlaag te lang, te hoog als te breed) en in de tweede plaats de verkrijgbaarheid van reservespul.
Ook ik heb jarenlang op 28 inch wielen gereden. Toen fietste ik vast en zeker sneller dan nu omdat ik een stuk jonger was. Het afgelopen jaar heb ik op verschillende 28 inch fietsen een testrondje van 10 km gereden. De enige fiets waarop ik dit testrondje ietsje sneller reed dan op mijn huidige 26 inch fiets, was een randonneurachtige '29 inch' fiets met een racestuur. Op mijn 28 inch boodschappenfiets (een Azor Heavy Duty) met een rechtop zithouding reed ik dit rondje juist een stuk trager.

Met mijn lengte (1.86 m) kan ik op beide wielmaten prima fietsen, maar het afgelopen jaar was ik vaak blij dat mijn 26 inch fiets net wat compacter is.

Afbeelding
Past net in het boemeltje naar Verdun

Afbeelding
Past net in de intercity van Chalons-en-Champagne naar Nancy

Afbeelding
Past net in de lift van station Luik

Afbeelding
Past nog net in zo'n stom draaihekje!

Een bijkomend voordeel is dat 26 inch de laatste jaren niet hip meer is. Met ook nog eens twee sloten erop, hoop ik dat het dievengilde mijn fiets taxeert als hopeloos ouderwets ;-)
keesswart schreef: Met mijn lengte (1.86 m) kan ik op beide wielmaten prima fietsen, maar het afgelopen jaar was ik vaak blij dat mijn 26 inch fiets net wat compacter is.


Past net in het boemeltje naar Verdun

Past net in de intercity van Chalons-en-Champagne naar Nancy

Past net in de lift van station Luik

Past nog net in zo'n stom draaihekje!

Een bijkomend voordeel is dat 26 inch de laatste jaren niet hip meer is. Met ook nog eens twee sloten erop, hoop ik dat het dievengilde mijn fiets taxeert als hopeloos ouderwets ;-)
Kees als je de moeite neemt om van dat fantastische deelsysteem gebruik te maken past die fiets van jou bijna overal in. :wink:

Voor de mensen die het niet op de foto's herkennen met die S&S koppelingen kun je de fiets nog compacter maken.
Dat klopt. Afgelopen zomer heb ik mijn fiets nog in tweeën moeten delen om hem snel onderin een krappe bagageruimte van een bus te krijgen (zie foto); behalve onze fietsen ging er ook nog een derde fiets onderin die bus. Zonder S&S-koppelingen was het een heidens karwei geworden om mijn fiets er in te krijgen.
Op de foto hieronder waren we er net achtergekomen dat we halverwege de rit moesten overstappen op een andere bus. Daarom liggen de fietsen hier met onze bagage op de grond. De rode fiets van Corrie heeft geen S&S-koppelingen, maar wel een heel compact frame. Later op die dag moest de bus waarin we waren overgestapt (niet de bus op de foto), nog een grote groep reizigers oppikken waarvan de bus pech had gekregen. Toen kwamen de beide helften van mijn fiets bovenop een grote stapel rugzakken te liggen en mocht Corries fiets in het gangpad staan. Na het bereiken van onze bestemming had ik mijn fiets in pakweg een kwartier weer rijklaar gemaakt.
Hoe het koppelsysteem werkt, kun je halverwege deze pagina zien.

Afbeelding
keesswart schreef:Afbeelding
:shock: Ziet er wel een beetje uit als een ernstig ongeluk zo, Kees... Gelukkig dat je erbij beschrijft wat hier zich heeft voorgedaan!

Groetjes,

Carl
Het ziet er zo inderdaad wel heftig uit, maar die twee koffiebekertjes zijn een geruststellend element in het beeld ;-)

Afbeelding

Wij dachten eerst dat onze bus zou doen wat de dienstregeling suggereerde: dat deze na een plas- en drinkpauze door zou rijden naar onze eindbestemming. We hadden al koffie besteld toen de chauffeur, die amper Engels sprak, naar ons toe kwam om te vertellen dat we over moesten stappen op een andere bus die binnen afzienbare tijd zou arriveren. En zo kwam het dat onze fietsen, tassen en kofiebekertjes hier op het asfalt naast de bus liggen.
De vraag was of een 28 inch sneller is.

Een Zwitsers sportinstituut heeft een wetenschappelijke uitgevoerde vergelijkingstest gedaan van 26-inch en 29-inch (28" velg) MTB's op een typisch cross-country circuit, zie hier.
Ik kon zonder problemen en zonder kosten het hele artikel downloaden, maar ik weet niet of iedereen dat lukt.

Het verschil was 0,3 km/h in het voordeel van de 29-inch bij een gemiddelde snelheid van bijna 15 km/h.
De test werd uitgevoerd op een circuit van 1,3 km (2 rondes) door 10 jonge topsporters (gem. 26 jaar) die dicht bij hun maximale vermogen (gemiddeld 260W) en hun maximale hartslag (gem. 175/min) fietsten.
Het circuit was een typisch cross-country MTB circuit, dus bochtig en op een ruwe, onverharde ondergrond, wat een hoge stuurvaardigheid vraagt. Per ronde van 600 meter was er een stijging van 14 meter. Dit komt op een stijgingsgetal van 23 m/km, wat flink hoog is ( bv. de Marmotte is ca. 26 m/km en de 100-cols tocht ca. 18 m/km).
Over de bandbreedte staat in de tekst niets, maar ik neem aan dat beide fietsen typische 2-2.2" MTB banden hadden. Wel wordt de druk vermeld: ca. 1,7 bar, typisch is voor brede MTB banden op een losse ondergrond.

De kortdurende inspanning op een MTB circuit waar stuurvaardigheid een grote rol speelt, lijkt misschien weinig relevant voor een reisfietser. Toch vind ik de uitkomst verrassend en daarom relevant, want hij gaat tegen het gevoel in. Je zou denken dat de kortere en lichtere 26-inch fiets (gem. 9,2 kg, tegen 10,1 kg voor 29-inch) op zo'n bochtig en geaccidenteerd circuit in het voordeel is. Dat blijkt niet zo en het verschil is ook flink wat groter dan hierboven ergens ge-opinieerd.
En hoe zit het met de 27.5" wielen? Ik merk dat het 'plus-concept' (waarbij je op één fiets zowel 27.5" als 28" wielen kan monteren) een veel gebruikt verkoopsargument is om bepaalde modellen van reisfietsen te promoten op dit moment. Hoe relevant is het om dat te doen? Heeft iemand ervaring met beide wielmaten op éénzelfde fiets (dus niet twee verschillende fietsen met elkaar vergelijken want dan spelen ook andere parameters mee) en waarover hij/zie iets zinvols kan vertellen? (of moet ik daarover een nieuw draadje beginnen?)
Het verschil was 0,3 km/h in het voordeel van de 29-inch (dus 28" velg) bij een gemiddelde snelheid van bijna 15 km/h.
Mja.
Even extrapoleren.
Als ik acht uur stevig doorfiets over slecht terrein - laten we zeggen ongeveer 150 km en duizenden hoogtemeters - dan ben ik pakweg 3 to 5 km verder gekomen met 28 inch wielen dan met 26 inch wielen.
In wedstrijden is dat belangrijk veel, maar voor een vakantiefietser lijkt het verschil toch vooral ruis.
Zelf trap ik meestal 4 tot 6 netto fietsuren op een dag en ik denk dat ik daarin niet de enige ben. De rest van de tijd gaat op aan koffie dinken, picknicken, boodschappen doen, foto's maken etc. Volgens deze test arriveer je dan op 28 inch wielen gemiddeld 6 minuten eerder bij de camping. Dat lijkt me alleen relevant als je daardoor nog net op tijd aan douchemuntjes kunt komen.

Welke situatie zou vaker voorkomen:
1. Dat je vanwege je 26 inch wielen een warme douche misloopt; of
2. Dat vanwege 28 inch wielen je fiets een paar centimeter te lang is om zo'n draaihekje als hierboven fatsoenlijk te kunnen passeren?
derdekeer schreef:
Het verschil was 0,3 km/h in het voordeel van de 29-inch (dus 28" velg) bij een gemiddelde snelheid van bijna 15 km/h.
Mja.
Even extrapoleren. Als ik acht uur stevig doorfiets over slecht terrein - laten we zeggen ongeveer 150 km en duizenden hoogtemeters - dan ben ik pakweg 3 to 5 km verder gekomen met 28 inch wielen dan met 26 inch wielen. In wedstrijden is dat belangrijk veel, maar voor een vakantiefietser lijkt het verschil toch vooral ruis.
Ja en nee. Als je het omschrijft zoals jij doet, dan nee. Als je echter met anderen fietst kan het toch verschil maken. 0,3 km/u scheelt bij standaard omstandigheden* ruwweg 4 à 5 W, wat iets inhoudt van 4% extra vermogen. Dat is best wel een verschilletje dat op het einde van de dag het verschil kan maken tussen 'het ging eigenlijk prima' en 'jullie fietsen me toch net iets te hard'.

Of het waar is ben ik - altijd sceptisch - nog niet van overtuigd. Ik las iets van 2 keer drie ritten die ze hebben onderzocht. Dat vind ik wel weinig. Ik zou het artikel eens moeten doorspitten voor een betere beeldvorming.
4% vermogensverlies voor een wiel dat nauwelijk 10% kleiner is is namelijk erg veel als je weet dat het vrijvingsverlies van een normale set banden iets van 15W is.
Een 10% kleiner wiel zou 30% meer wrijving opleveren... daar zie ik een frictiepunt in mijn gedachten.

* Totaalgewicht 100 kg. 22 km/u. Aangenaam weer. Asfalt. Vakantiefiets met 2 tassen achterop.
In mijn ervaring is idd bij lange afstanden verliesarm fietsen van belang, en bij korte ritten veel minder. De energie die je op zo'n dag kan leveren is meestal de bottleneck op fietsvakanties. Ofwel het verschil in doodmoe aankomen of nog puf hebben om vrolijk te koken, tent opzetten, avondactiviteit enz.

Verder gaat het ook om het totaalplaatje. Blijft het bij één factor zoals 26" vs 28" of ga je bij alles denken 'het is fietsvakantie dus ik hoef niet op te leten'. dan heb je namelijk al zo een totaalpakket van onnodig zwaar lopende banden, onnodige bagage, onnodig slecht gestroomlijnde fietstassen/kleding, energie wat je uit een naafdynamo haalt voor navigatie, continu verbruikende slechte naafdynamo, naafversnelling met slecht rendement, enz enz. Vaak is het toch bewustzijn van de factoren en de mentaliteit die van belang is. Een van die factoren in de hele lijst is prima te verdedigen als het nut heeft als je maar oplet dat het andere binnen de perken blijft.
Leon schreef: 4% vermogensverlies voor een wiel dat nauwelijk 10% kleiner is is namelijk erg veel als je weet dat het vrijvingsverlies van een normale set banden iets van 15W is.
Dat is op z'n minst 15W per wiel zou ik denken.. en dan bij wel heel goede banden.
bast1aan schreef:
Leon schreef:4% vermogensverlies voor een wiel dat nauwelijk 10% kleiner is is namelijk erg veel als je weet dat het vrijvingsverlies van een normale set banden iets van 15W is.
Dat is op z'n minst 15W per wiel zou ik denken.. en dan bij wel heel goede banden.
30 W lijkt me toch best wel veel.
Volgens https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews heeft de lichtst lopende toerband, de schwalbe almotion, 15W weerstand bij 5 bar, 29km/h en 42,5kg belasting.

Bij mijn velomobiel weet ik dat bij ongeveer 35km/h de helft luchtweerstand en de helft rolweerstand is. Aangezien het vermogen dan ongeveer 120W is kom ik uit op 60W rolweerstand voor alle 3 de wielen. (Nu heeft een velomobiel relatief ongunstige rolweerstandeigenschappen door de kleine wielmaat en het extra wiel, maar toch..)

Btw http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm is een leuke tool om eea inzichtelijk te krijgen.
bast1aan schreef:Volgens https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews heeft de lichtst lopende toerband, de schwalbe almotion, 15W weerstand bij 5 bar, 29km/h en 42,5kg belasting.
Almotion: check, heb ik. :D
Mij bekruipt overigens het aangename gevoel dat zeker deze banden lichter gaan lopen als ze een wat ingereden zijn. (2500 km)

5 bar: check doe ik meestal als ik een lange toch over asfalt maak.

42,5 kg. Nee, ik heb 105 kilo in totaal, dus 2,47 x meer. (ik ga er even vanuit dat deze benaderinf mag. Verdelen van een forse last over twee wielen loopt in ieder geval lichter dan 100 kilo op één normaal fietswiel)

28 km/u: nee, mijn redenering ging over 22 km/u, dus maal 0,76.

Resultaat: 28 watt.

Het valt me wat tegen.