Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Samenwerking met Discovery Channel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Samenwerking met Discovery Channel

jeroen_ schreef:
mikefiets schreef:Op een fiets van alleen al 5.000,- euro, gesponsord en wel, zes maanden op vakantie gaan. Dat noem ik geen afstand nemen van luxe. Integendeel, dat is ultieme luxe!
Ook op een fiets van 5000 euro moet je zelf trappen. Voor mij zou dit geen luxe zijn, slapen in een tent en rijden over vermoedelijk drukke wegen met veel verkeer in verschillende klimaten. Wel een heel mooi avontuur, lijkt mij.
De luxe zit 'm vooral in het feit dat wij hier de keuze hebben om een dergelijke onderneming te starten.
Travelmaster schreef:
jeroen_ schreef:
mikefiets schreef:Op een fiets van alleen al 5.000,- euro, gesponsord en wel, zes maanden op vakantie gaan. Dat noem ik geen afstand nemen van luxe. Integendeel, dat is ultieme luxe!
Ook op een fiets van 5000 euro moet je zelf trappen. Voor mij zou dit geen luxe zijn, slapen in een tent en rijden over vermoedelijk drukke wegen met veel verkeer in verschillende klimaten. Wel een heel mooi avontuur, lijkt mij.
De luxe zit 'm vooral in het feit dat wij hier de keuze hebben om een dergelijke onderneming te starten.
Of de luxe van de vrije tijd om berichten te tikken op een forum :D
Travelmaster schreef:De luxe zit 'm vooral in het feit dat wij hier de keuze hebben om een dergelijke onderneming te starten.
Nog luxer is dat wij de keuze hebben zo'n onderneming te stoppen.
Leuk om alle reacties te lezen! En dank voor de gelukswensen allemaal.
Ik herken de gevoelsmatige tweestrijd tussen de extreme luxe deze onderneming aan te kunnen gaan aan de ene kant, en de afstand die je daarmee neemt van een bepaald luxe leefpatroon hier in Nederland. Met luxe bedoel ik in dat geval met name de onbeperkte toegang tot informatie (internet), water uit de kraan, voedsel in de koelkast (of als het er niet ligt: het gemak van een Albert Heijn in de buurt) en het niet hoeven te bekommeren om de slaapplek van de komende nacht. In het Parool komende dinsdag heb ik het ook over dat een fietsreis naar Singapore 100x decadenter is dan al zittend in een jacuzzi in een Airbus met champagne in je hand.

Ook heb ik voor de keus gestaan wel of niet de trip commercieel (lees: in samenwerking met Discovery) in te steken. De keus om het wel te doen is drieledig:

1) Financiën: ik had het zonder gesponsorde Santos en een financiële compensatie vanuit Discovery niet kunnen gaan doen
2) Creatieve bezigheid: Als ik ergens fiets hangt er al snel een '3e oog' van mij op een plek waarvan ik denk: 'Manmanman, wat is dit een prachtige omgeving en wat zou dat een mooi shot zijn'. Met de drone die ik mee ga nemen kan ik daadwerkelijk een lens hangen op precies die plek! Verder maak ik de reis alleen waardoor de camera na verloop van tijd m'n Mr. Wilson wordt uit Cast Away :P Al is een dergelijke fietsreis een stuk minder eenzaam dan vele zich voorstellen (heb ik van de boekjes en ervaringsdeskundige :O)
3) Ik zie bij veel leeftijds genoten een vrij bekrompen digitaal wereldbeeld ontstaan (digitale verzuiling van informatie) die ik zelf ook ben tegengekomen. Ik hoop te kunnen laten zien dat het gezond is erop uit te trekken en de wereld met de eigen ogen te bekijken (zonder deze schade te berokkenen). Als er ook maar 3 personen naar mn video's kijken die denken: 'Heb ik niet ook nog een droom die ik waar zou willen maken? En waarom begin ik er niet gewoon aan?', heb ik mijn doel bereikt.

Oh, en ik hoef geen Albelli fotoboek te maken achteraf ;)
Het is wel een vreemd gevoel om alle footage terug te sturen naar NL alwaar anderen er afleveringen van maken --> lees ook http://basjongeri.us/the-start-of-the-adventure/. Maar dat is tegelijk ook erg bevrijdend.

Ik verder zondag dus heb niet echt veel mogelijkheden om nog veel bij te dragen aan het topic. Maar wens iedereen een mooi weekend met zon!
Bcjongerius schreef: Het is wel een vreemd gevoel om alle footage terug te sturen naar NL alwaar anderen er afleveringen van maken --> lees ook http://basjongeri.us/the-start-of-the-adventure/. Maar dat is tegelijk ook erg bevrijdend.
Ik ben benieuwd of je na de montage door een ander, de beelden van de reis nog wel als de jouwe ervaart. Ikzelf vond het wel fijn om mijn eigen beelden onderweg te monteren. Het was meteen een mooie afsluiting van elk land. De montage is namelijk een erg belangrijk moment waarop je een bepaald gevoel aan een film meegeeft. Daarom zit een regisseur namelijk bijna altijd bij de montage. 8)
willem.m schreef:
Travelmaster schreef:
jeroen_ schreef:
Ook op een fiets van 5000 euro moet je zelf trappen. Voor mij zou dit geen luxe zijn, slapen in een tent en rijden over vermoedelijk drukke wegen met veel verkeer in verschillende klimaten. Wel een heel mooi avontuur, lijkt mij.
De luxe zit 'm vooral in het feit dat wij hier de keuze hebben om een dergelijke onderneming te starten.
Of de luxe van de vrije tijd om berichten te tikken op een forum :D
Nou, ik moet er zelf wel echt tijd voor máken :lol:
Leon schreef:
Travelmaster schreef:De luxe zit 'm vooral in het feit dat wij hier de keuze hebben om een dergelijke onderneming te starten.
Nog luxer is dat wij de keuze hebben zo'n onderneming te stoppen.
Mwah, ik heb niet zozeer de keuze om Bas' onderneming te stoppen - ik kan wel de aflevering stopzetten :wink:
Ik vermoed dat Leon op Bas doelde. Bas heeft niet de optie de onderneming te stoppen.

* Geen zin om te filmen? Jammer dan, er MOET een aflevering komen.
* Mooi natuurgebied zonder stopcontacten om een weekje te verblijven? In plaats van zorgeloos rond te trekken wordt het een week lang locaties voor shots uitzoeken en preservatie van de accu's. (Om over het droog houden van de apparatuur maar niet te spreken.)
* Het zit tegen en Bas wil naar huis? Geen optie, er is een contract getekend en hij moet doorgaan.
* Nieuwe remblokjes niet vindbaar in het binnenland? Mag niet klagen dat ze zo slecht verkrijgbaar zijn, maar in plaats daarvan jubelen dat met 1 telefoontje deze binnen een paar dagen (of een weken, als het binnenland een écht klein plaatsje is) ter plaatse zijn en hij 'gelijk de gelegenheid heeft gehad de lokale cultuur beter te leren kennen'.
* Lekker een bakje thee bij lokale mensen en een spontaan gesprek? Tja, diversiteit is vereist om aan de kijkcijfers te komen, dus geen tijd om mensen te leren kennen. Je moet weer verder...
* Kapotte versnellingen? Geen heroïsch verhaal van een lokale fietsenmaker die een trucje uithaalde. In plaats daarvan een (saaie en dure) lift/taxi/busrit naar een hoofdstad waar een nieuw achterwiel wordt geleverd.
* Lekker wildkamperen op die mooie berg? Sjips, raken net de accu's van de camera's op. Wordt het toch gedwongen in dat dure x-sterrenhotel beneden in het dal overnachten.
* Zelfde met routekeuze: een prachtige rustige weg zonder elektrische voorzieningen en waar je kunt wildkamperen, of een drukke weg met dure hotels en waar buschauffeurs rijden die van hun baas 3 uur slaap krijgen?

En zo zullen er nog vele situaties zijn die het avontuur net even wat minder interessant maken. Maar goed, het business proposal zal wel ontzettend goed geweest zijn. Veel winstmaximalisatie etc.
Ik heb de eerste twee filmpjes alvast bekeken, en ben benieuwd naar de volgende.

Veel succes en plezier met je fietstrip!

Enne, wat die veel te dure patser-fiets (Santos Travelmaster 3+) betreft, die gebruik je net als Marco Meijerink op de enige juiste manier: namelijk gratis-ende-voor-niets.

Ten slotte is vakantie vieren uiteraarde een luxe. Dat er altijd nóg luxere wijzen van vakantie vieren zijn (er bestaan luxe jachten die honderden miljoenen euro kosten) doet daar niets aan af.

Ikzelf zou niet snel voor deze dit rapporteren via Discovery kiezen: je geeft een belangrijk deel van een fietsvakantie weg: de ultieme vrijheid zonder verplichtingen.
Niet alleen om mooie opnamen te maken vormen een verplichting. Ook om goede internetverbindingen te vinden om al die video opnamen te uploaden zal nog wel eens een grote uitdaging kunnen worden.
Felix Fietst schreef:Ik vermoed dat Leon op Bas doelde. Bas heeft niet de optie de onderneming te stoppen.

* Geen zin om te filmen? Jammer dan, er MOET een aflevering komen.
* Mooi natuurgebied zonder stopcontacten om een weekje te verblijven? In plaats van zorgeloos rond te trekken wordt het een week lang locaties voor shots uitzoeken en preservatie van de accu's. (Om over het droog houden van de apparatuur maar niet te spreken.)
* Het zit tegen en Bas wil naar huis? Geen optie, er is een contract getekend en hij moet doorgaan.
* Nieuwe remblokjes niet vindbaar in het binnenland? Mag niet klagen dat ze zo slecht verkrijgbaar zijn, maar in plaats daarvan jubelen dat met 1 telefoontje deze binnen een paar dagen (of een weken, als het binnenland een écht klein plaatsje is) ter plaatse zijn en hij 'gelijk de gelegenheid heeft gehad de lokale cultuur beter te leren kennen'.
* Lekker een bakje thee bij lokale mensen en een spontaan gesprek? Tja, diversiteit is vereist om aan de kijkcijfers te komen, dus geen tijd om mensen te leren kennen. Je moet weer verder...
* Kapotte versnellingen? Geen heroïsch verhaal van een lokale fietsenmaker die een trucje uithaalde. In plaats daarvan een (saaie en dure) lift/taxi/busrit naar een hoofdstad waar een nieuw achterwiel wordt geleverd.
* Lekker wildkamperen op die mooie berg? Sjips, raken net de accu's van de camera's op. Wordt het toch gedwongen in dat dure x-sterrenhotel beneden in het dal overnachten.
* Zelfde met routekeuze: een prachtige rustige weg zonder elektrische voorzieningen en waar je kunt wildkamperen, of een drukke weg met dure hotels en waar buschauffeurs rijden die van hun baas 3 uur slaap krijgen?

En zo zullen er nog vele situaties zijn die het avontuur net even wat minder interessant maken. Maar goed, het business proposal zal wel ontzettend goed geweest zijn. Veel winstmaximalisatie etc.
:shock: Heb je hier zelf ervaring mee, op deze manier? Ken je zijn contract inhoudelijk? Of heb je een glazen bol, ben je helderziend?
Leve Nederland, het land van de vele luxe en vooroordelen :P

Misschien was het wat gepaster geweest om op het eerdere draadje van Bas inhoudelijk te reageren. Als iemand om raad vraagt geven we "niet thuis" (gewoon 0 reacties) en als iemand enthousiast zijn plannen deelt weten we het allemaal ineens beter en vinden we er allemaal wat van en dan natuurlijk op een negatieve manier. Het is allemaal maar niks wat hij gaat doen. Kunst.

Leven en laten leven.

Mooi weer dit weekend voor Bas om te vertrekken. Veel plezier op je veel te dure patserfiets. Ik benijd je, Bas! En ik gun het je des te meer.... :D ouwe patser!
Bas mag dan wel jong en een rookie zjin op gebied van fietsreizen maar van wat ik tussen de regels door lees denk ik wel dat het hem gaat lukken om op zijn eigen manier een prachtige reis te maken.
Omdat zoveel mensen het belangrijker vinden dat dit topic onder Commercieel Nieuws (vanwege de sponsoring) komt te staan in plaats van te genieten van een aankomend reisverslag, is hij verplaatst naar dit subforum.

Ik kijk uit naar een mooi verslag en vind het leuk dat het fietsreizen hiermee onder de aandacht komt. Wie weet levert het onze vereniging ook wat extra leden op (waardoor we ook indirect gesponserd worden :-) )

Ik wens Bas een mooie reis toe!

n.b. Discussie over dit bericht graag via PB en niet in dit topic.
Een hele mooie reis toegewenst, ongetwijfeld raken er weer meer mensen geïnspireerd om de wereld per fiets te ontdekken door de afleveringen op Discovery!
Op zich maakt het voor mij niet zoveel uit of mensen wel/niet per fiets de wereld willen ontdekken, dat moet iedereen voor zichzelf weten, maar ik denk inderdaad dat jonge mensen als Bas met de media die zij gebruiken meer mensen zal raken dan via de oude media (tijdschriften, fora, enz). Bas heeft een heel eigen manier om zijn reis op te pakken en dat vind ik wel leuk om te zien. Hij kiest zijn eigen weg en gaat met partners in zee die hem inspireren. Succes kerel. Kies je eigen weg. Uiteindelijk ben jij toch diegene die moet trappen, al deze fora leden gaan dat niet voor je doen. Wij kunnen je alleen maar aanmoedigen en een beetje inspiratie krijgen voor onze volgende reizen.
PS: heel benieuwd hoe de drone bevalt. Leuk dat je als fietser met zoiets technisch aan de gang gaat. Iedereen lijkt een mening te hebben maar ik ben vooral benieuwd naar de beelden en hoe het jou als fietser gaat bevallen. Wellicht kunnen we daar wat van leren.
Discussie over fietsen en sponsoring in apart topic gezet:
http://www.wereldfietser.nl/www//phpbb/ ... 48#p281948

Graag op- en aanmerkingen over sponsoring in dat topic voeren en niet hier.
Doe je dat toch dan wordt het verwijderd.
Ik zie dat Bicycle Touring Pro ook een drone gebruikt, levert in ieder geval prachtige beelden op. En ik ga zeker ook beetje mee volgen wat jij uitspookt Bas. Trek je maar niet te veel aan van zure opmerkingen, ik hoop dat je veel fijne mensen mag tegenkomen. Succes!
Allereerst heel veel plezier gewenst en gefeliciteerd dat je alles zo mooi rond hebt gekregen. Zonder voorbehoud een dikke duim omhoog van mijn kant.

Ik moet toegeven dat ik je beweegreden nogal tenenkrommend vond (juist de mogelijkheid weg te stappen uit je dagelijkse leven is de ultieme materiële en culturele verworvenheid)... maar ik had het er zeker niet beter vanaf gebracht. Je moet wat zeggen!