Landeninfo: Fietsen in Vietnam


Vietnam is in oppervlakte iets groter dan Italië en in rechte lijn 1650km lang. Vietnamezen verdelen hun land in drie geografische gebieden: Bac Bo (noord), Trung Bo (midden) en Nam Bo (zuid). Wegen zijn in het zuiden schaars maar over het algemeen rustig en goed begaanbaar. Soms moet je tamelijk grote afstanden (120km) overbruggen voordat je een hotel vindt. Richting Dalat wordt het land bergachtig. Het noordwesten is zeker bergachtig met lange en soms heel pittige klimmen. Er wonen hier veel minderheden.

Reisdocumenten
 In 2002 hoeft de grensovergang niet meer te worden vermeld in het visum.
 Visum kun je zelf regelen via de ambassade of het verkeersbureau in Den Haag. Je kunt een visum ook online bij eurasia aanvragen. De meeste reisbureaus die Vietnam in hun pakket hebben, kunnen alle procedures voor je afhandelen. Je krijgt je paspoort dan per post terug. Let er goed op dat de einddatum van het visum de tijd dekt, die je in het land wilt doorbrengen, anders moet je je visum in Hanoi gaan verlengen (voor US$ 25). Een visum is maximaal 3 maanden geldig.
 2000: Visum is aan te vragen via Authority Support in Den Haag. Kosten 1maand ƒ 130,-, 3 maanden ƒ 275,-.
 Geen problemen bij aankomst en vertrek, ook niet met de fiets
 Ivo: Bij de grensovergang van Lao Bao moesten alle fietstassen binnenste buiten gekeerd worden. Gelukkig konden ze niets vinden om ons te naaien.
 Roelof: Vanuit Cambodja naar Vietnam doorreizen is lastig i.v.m. de Vietnamese autoriteiten. Die zijn namelijk heel precies m.b.t. de inreisdatum. De datum die je op je aanvraagformulier hebt ingevuld moet je er ook zijn. Een dag te vroeg kan absoluut niet; een dag te laat is mogelijk maar met een heleboel praten.
 De plaats van grensovergang hoeft tevoren niet meer vermeld te worden.
 Vanuit Cambodja: Op het consulaat in Sihanoukville heb je binnen 10 minuten een 2maandsvisum voor US$ 45,- (maart 2002)

Grensovergangen
Vanuit Cambodja:
 Highway 1, slechte weg tot Moc Bai. Overnachten in Svay Rieng en Go Dau
 Via Chau Doc. Deze grensovergang ligt niet aan de weg maar aan het water. De weg van PP naar Neak Loeang (Cambodja, overnachting mogelijk) is goed. Vandaar alleen met de boot verder maar is ter plekke moeilijk te regelen. Best is om in Phnom Penh de trip in zijn geheel te boeken: met de bus naar Neak Loeang, vandaar met de speedboot naar de Vietnamese grens (alleen per boot bereikbaar) en dan met een rustige boot verder naar Chau Doc. Vooral dit laatste stuk is de moeite waard en een mooie binnenkomer. Ticket geboekt bij Royal ghouse in PP (Bernadette).

Adressen
 Ambassade Vietnam: Prinses Mariestraat 6; 2514 KE Den Haag Tel. 070-364.43.00/364.89.17
Open ma/wo/vr 14.00-17.00u
 Nederlandse Ambassade: 6 Floor- DAI HA Centre; 360 Kim Ma Street; Hanoi Tel. 844-8315652 Fax 844-8315655
 Nederlands Consulaat: ABN Amro Bank; 3e verdieping, PDD Gebouw, Pasteurstraat 162, wijk 1, Hô Chí Minh City Tel. (00 84) 422.2992 Fax 429.72.40
 Authority Support: Den Haag Tel. 070-3466.931
 Verkeersbureau Vietnam: Spui 202 , 2511 BX Den Haag Tel. 070-3625800
 Medisch Comité Vietnam Tel. 020-6270411

Internetadressen
http://home.wxs.nl/~hens0001/ reisverslagen, foto’s, fietsstatistieken, route gegevens enz. van Ivo Hens
 home.hetnet.nl/~mjjvmeijel/Vietnam/Vietnam.html : fietsreisverslag, Engelstalig
www.eurasia.nl : info m.b.t. geldzaken, provincies & steden, geschiedenis, aanvraag visum enz; NL-talig
www.vietnam.pagina.nl : algemene info, achtergronden, reisverhalen enz
www.minbuza.nl : actuele reisinformatie, adviezen en adressen van ambassades
http://travel.state.gov/travel_warnings.html : achtergrondinformatie o.a. over veiligheid; Engelstalig
www.lonelyplanet.com : gidsen en informatie
www.roughguides.com : reisgidsen
www.gottmer.nl/dominicus : reisgidsen
http://reisboekwinkel. : online reisboeken, kaarten enz. bestellen
www.cybercaptive.com : waar zijn internetcafé’s te vinden
www.visa.com : waar zijn visa-atm te vinden
www.lcr.nl : reizigersadvisering inzake gezondheidsmaatregelen
www.yahoo.com/Recreation/Travel : niet speciaal voor fietsers; o.a. vegetarische uitspraken in vele talen en recente wisselkoersen.

Betaalmiddelen
In 2003:
 Dong (VND) is het nationaal betaalmiddel. Koers januari 2003: 1 US$ = ca 15.320 dong. 1 euro = ca 15.700 Er is geen muntgeld, alleen bankbiljetten: 100 en 200 (zeldzaam), 500, 1000, 2000, 5000, 10.000, 20.000, 50.000 en 100.000 dong.
 Contant Euro en $ gemakkelijk inwisselbaar, meestal zonder commissie! Houd je paspoort bij de hand.
 TC wisselen is in grote steden geen probleem bij de bank met een ‘foreign currency exchange’. Meestal Vietcom, Vietincom en Westers Union. Het cashen van TC gaat relatief gemakkelijk. Zowel TC van American Express als Thomas Cook worden geaccepteerd. Vaak wordt een provisie van 1,5 tot 2% in rekening gebracht, soms meer. Je kunt in grote steden je $ TC inwisselen voor $ contant. Soms moet je voor Thomas Cook cheques meer provisie betalen.
 Je kunt contant met dollars betalen. Hoewel vaak in dollars wordt berekend prefereert men in de meeste gevallen de lokale valuta. Let op: alleen onbeschadigde dollars worden geaccepteerd! Het is handig om kleine coupures bij je te hebben, zowel dong als dollars.
 De creditcard en pinpas zijn in opkomst. In Hanoi, Hue, Nha Trang en in HCM City kun je dong pinnen uit de ATM (mastercard, cirrus plus, visa). Voor opname binnen de bank met de visacard wordt 1 tot 3% commissie berekend.
 In sommige hotels en restaurants moet door toeristen in $ betaald worden.

Voortransport

Vliegtuig
 Bernadette: Met de fiets vanuit Cambodja. In PP (Royal Guesthouse) ticket gekocht: bus-boot-boot. Ging heel goed. De speedboat is geen echt leuke ervaring, duurt ca 1 uur tot de grens. Met de boot de Mekong Delta en Vietnam binnen varen is een bijzondere ervaring.
 Ivo: Met het vliegtuig vanuit Ha Noi geen problemen ondervonden, de fietsen hebben we via een verhuisbedrijf in karton in laten pakken. Zelfs een groot overgewicht (boven de 30 kg p.p) werd geaccepteerd (Malaysian Airlines).
 Alie en Jaap 1998: Met Singapore Airlines, geboekt via Koning Aap reizen. Heen: Amsterdam – Hanoi Terug: Saigon – Amsterdam Fl. 1550,- pp. Fiets gratis mee.
 Je vliegt al gauw 14 uur vanuit Nederland (zonder overstappen). Je fiets moet mee als gewone bagage en daarvoor geldt 20 kg bagagevrijheid, te weinig voor het meenemen van een fiets, vraag van tevoren voor extra 10 kg. Voor elke kg overgewicht betaal je al gauw f 80,-. Kijk ook of je fiets verpakt dient te worden, dat scheelt weer enkele kilo’s. Voor f 2300,- per persoon met Thai Airways (via Chinawinkel Koning Aap). Geen problemen met meenemen fiets.
 Met Singapore Airlines: op verzoek 10 kg overgewicht (gratis). Geen probleem met het meenemen van de fiets, die wordt goed behandeld.
 De fiets kan ook verpakt worden in een plastic fietshoes (verkrijgbaar bij de Fietsvakantiewinkel in Woerden). Je kunt hem extra beschermen met buisisolatiemateriaal (Gamma). Dit kost weinig, weegt weinig en kan onderweg makkelijk worden meegenomen voor de terugreis.

Binnenlands vervoer

Trein
 Er gaan treinen tussen Saigon en Ha Noi (met diverse tussenstops) en tussen Hanoi- Lao Cai.
 Fiets meenemen kan tegen een kleine betaling van ca 20.000 dong. Vanwege taalproblemen is het niet altijd eenvoudig om aan het gewenste kaartje te komen, je fiets meenemen helpt.
 De fiets kan niet altijd in dezelfde trein mee. Kaartjes tevoren reserveren!
 Als je in het Victoria hotel in Sapa wilt overnachten (prijzig!) kun je met de Victoriaexpress van Hanoi naar lao Cai v.v. Dat betekent een speciale wagon in de reguliere trein, duurder maar qua comfort etc. meestal hetzelfde als de gewone express.

Bussen
2002: Neem de tijd om te onderhandelen voor een redelijke prijs. Onderweg kun je vrij gemakkelijk een busje aanhouden (tijdens lunchpauze rijden amper busjes). Zorg eerst dat je de prijs duidelijk hebt vóór je fiets op het dak staat, daar zijn ze erg behendig in. Toeristenbusjes nemen je liever niet mee tenzij je idioot veel geld betaalt.
2000: Meenemen van de fiets kost ongeveer evenveel als de ritprijs voor een persoon.
1998: ‘Vietcongtourist’ is het enige staatsbedrijf met een goed net van ‘nieuwe bussen’ met airco. De fiets wordt beschouwd als extra bagage en kan gratis mee.

Ivo: Als toerist kan je niet makkelijk mee met de 'gewone' bus. Je bent aangewezen op toeristen busjes. De fiets kan altijd mee, als je maar betaalt. Voor dat geld zetten ze zonder moeite enkele Vietnamezen uit de bus (zonder dat je het door hebt). De prijs is relatief duur, temeer omdat ze zoveel mogelijk geld aan je willen verdienen. Hoe moeilijker de plek is om weg te komen (regen; ver van de bewoonde wereld) hoe hoger de prijs in dollars. Weg van de dollargeile gasten op een busstation hebben wij een hele goede ervaring gehad met een lift die we in een klein koffiehuis van een vrachtwagenchauffeur hebben gekregen. Als dank hebben we hem een avond eten aan geboden (hij wilde geen geld aannemen, ongewoon voor een Vietnamees) hetgeen met al het bier goedkoper was dan ooit daarvoor en dan met slechts 2 personen (we hoefden slechts de Vietnamese prijs, is normale prijs, te betalen).

Kaarten

Gebruikte kaarten
 Nelles Map: Vietnam, Laos, Cambodia
Schaal 1:1.500.000. Deze kaart is vrij betrouwbaar en geeft de situatie goed weer. Ook staan er de kleinere plaatsen op, alhoewel de namen niet altijd kloppen. Stijgingen staan er niet op
 ITM Vietnam Mekong Delta 1: 550.000 Geïndexeerde kaart met alle wegen en paden, interessante gebouwen en plaatsen.
 Saigontourist: Touristmap Vietnam 1: 1.500.000 Duidelijker dan de Nelles Map, met stedenplattegrond Hanoi, Saigon en Nha Trang. Plaatselijk verkrijgbaar, (11.000 vnd) best in Saigon en Hanoi.
 Bartholomew kaart: Vietnam, Cambodia & Laos
Schaal 1:2.000.000. Deze kaart was minder goed dan bovengenoemde.
 TPC kaarten: Schaal 1:500.000. In Nederland te bestellen, beslaan een kleiner gebied.
 ITM International Travel Maps; 1:1.000.000 (samenwerking Canada en Vietnam).
Er staat een hoogte-aanduiding op door middel van kleuren en de kaart is vrij nauwkeurig .
 Lonely Planet Atlas: Prettig formaat, maar niet nauwkeurig en summier.

Overige kaarten
 ITM Hanoi; 1: 17.000

Reisgidsen
Sommige gidsen zijn in Saigon en Hanoi te koop voor ca. 3 $, een kopie maar wel heel goed bruikbaar. De nieuwste versie is net wat duurder: ca. $ 5.-.

Gebruikte gidsen:
 The Rough Guide Vietnam: goede en duidelijke gids, uitstekend bevallen. Te koop als kopie of 2ehands in Saigon en Hanoi.
 Cycling Vietnam, laos & Cambodia; Lonely Planet september 2001; zonde van je geld
 Lonely Planet: Vietnam Travel Survival Kit. Uitstekend bevallen alhoewel de informatie van sommige plaatsen en gebieden verouderd was. Vietnam verandert erg snel. Goed om slaapplaatsen en eventueel restaurants te vinden in de steden. Te koop als kopie in Saigon en Hanoi.
 Elmar: De Vietnam Reisgids (NL)
 Odyssee Vietnam, uitg. Babylon-de-Geus
Met historische, culturele en maatschappelijke achtergronden, veel info over vervoer en accommodatie.
 Nelles Guide Vietnam (NL): met info over geschiedenis, religie, kunst en cultuur. Uitg. 2001; Spectrum ISBN 90-274-6290-9 Vooral vooraf te lezen, gebruik onderweg niet nuttig.
 ANWB: Gids is handig vanwege zijn handzame formaat, de Lonely Planet verdient echter sterk de voorkeur
 Le Routard: Franstalige gids, zou ook heel goed bevallen (gehoord van medereizigers). Je zou dan meer Franse reizigers ontmoeten.
 Gids van “Koning Aap” of “Cycle tours”, handig voor accommodatie
 Verslag van Frank Wolters: te bestellen bij Frank en te koop op beurzen.
 Dominicus reeks Vietnam; Uitg. 1999 Gottmer; vooral achtergrondinformatie
 Vietnam Handbook; Footprint Uitg. 1999 ISBN 1-900949-36-9 (ook in de bieb)
 Insight Guide Vietnam, uitg. Cambium. Met veel foto’s

Wegen, Verkeer & Bewegwijzering
Met 350 ongelukken met dodelijke afloop per maand is Vietnam niet een van de veiligste fietslanden!

Wegen
 2002/2003: In de Delta zijn ook heel veel kleine wegen, veel verhard, soms rul zand en gravel. De doorgaande wegen zijn druk. Highway 1 varieert van glad asfalt tot steenslag vooral daar waar de weg wordt verbeterd. In het noordwesten zijn de wegen in het algemeen in goede staat en redelijk rustig. Het traject Tuan Giao – Lai Chau – Tam Duong is bijzonder slecht. Alleen te doen met mountainbike. Aan het traject Sapa-Lao Cai wordt nog steeds gewerkt, de meest scherpe en gevaarlijke bochten worden eruit gehaald. Regelmatig puin op de weg.
 De meeste wegen zijn verhard. Op de Nelles kaart zijn de oranje wegen altijd verhard. Overigens bestaan verharde wegen soms meer uit gaten dan asfalt, onverhard rijdt dan zelfs beter. Onverharde wegen zijn er van vlakke gravelwegen tot moeilijk berijdbare keienwegen, met name in het noordwesten. In de delta’s zijn zelfs de meeste kleine weggetjes verhard met een laag prima asfalt. Ze zijn er druk nog steeds bezig het wegennet op te knappen na de vernielingen in de oorlog.
 Er wordt hard gewerkt aan de verbetering van de wegen. Sommige wegen zijn daardoor tijdelijk moeilijk berijdbaar vooral na een regenbui. Onverharde wegen kunnen veranderen in een geel-bruin modderpad waarop het moeilijk verder fietsen is. In de bergen kunnen wegen zelfs geblokkeerd raken door aardverschuivingen.
 In het noordwesten en in de centrale hooglanden is het flink klimmen. Voor het overige is het zo goed als vlak.
 Ivo: De wegkwaliteit is matig/voldoende. De highway 1 is de enige snelweg lopend van zuid naar noord. Hieraan zijn vele wegwerkzaamheden bezig. Buiten de highway kan een weg opeens overgaan in een modderpad. We hebben niet veel reliëf gehad in Vietnam
 Voor tandems is een groot deel van de wegen niet te doen. Een mountainbike zou beter zijn.

Verkeer
 Het verkeer is zeer druk, maar goed te doen. Met name rond en in de steden is het erg, erg druk en vervuilend en soms gevaarlijk te fietsen. Saigon is het ergst. In een straal van 150 km rond HCM City is het zeer druk en lawaaierig; het is beter en veiliger om een busje te nemen om buiten dit gebied te komen. Daarbuiten is in de regel rustig verkeer.
 Bernadette: Highway 1 is deels te vermijden door via de centrale hooglanden te fietsen, zeker de moeite waard. Hw 1 is op zich niet zo druk maar het verkeer is vaak levensgevaarlijk. Niet alleen door de (vuile) vrachtwagens, scooters passeren je links en rechts en fietsers (schoolkinderen vaak) zwalken over de weg. Vietnamezen houden er kennelijk niet zo van om ingehaald te worden. Te vaak halen ze ja in om vervolgens weer in hun oude langzame tempo te rijden en moet je flink in de remmen. Het is een spel wat ze spelen waar je niet altijd zin in hebt.
 Ivo: Het rijgedrag is het slechtste van alle gefietste landen. Veel agressief rijgedrag en heel veel getoeter (degene met de hardste toeter is de grootste vent: machogedrag). Je wordt vanwege de slechte bewegwijzering en de slechte wegen buiten de highway 1 min of meer gedwongen deze highway 1 te blijven volgen. Vietnam is dichtbevolkt in vergelijking met de andere landen in Zuid-Oost Azie (zeker nadat je uit het rustige Laos komt). Er zijn veel mede fietsers, die vaak kilometers nietszeggend (ook na herhaalde pogingen een gesprek aan te gaan) achter je aan fietsen.

Bewegwijzering
 De bewegwijzering is redelijk, soms verwarrend vanwege de dubbele namen. Op de grote doorgaande weg is een goede bewegwijzering in Romeinse letters.

Overnachten

Kamperen
 In Vietnam is het onmogelijk om te kamperen. Naast vrijwel elke weg wordt de grond aan beide zijden gebruikt voor landbouw. Voornamelijk voor rijstbouw en daardoor dus flink nat. Bovendien zal het je niet lukken uit het zicht te kunnen staan, waardoor je ‘s nachts voortdurend aanspraak hebt.
 Ivo: Kamperen is niet mogelijk en hoogst ongebruikelijk in Zuid-Oost Azie. Er zijn voldoende hotels of guesthouses. Desnoods slaap je bij mensen thuis. De fiets hebben wij altijd op de hotelkamer neergezet. Alleen in Vietnam werd hier wel eens moeilijk over gedaan. Flexibiliteit van Vietnamezen is niet groot

Accommodatie
In elke plaats met meer dan 50.000 inwoners is wel een redelijke tot vrij goede accommodatie te vinden. In de dorpen is het eenvoudig tot zeer primitief (met waterput). Prijzen liggen nergens vast, er kan over onderhandeld worden. Je betaalt altijd een kamerprijs, 1p. kamers zijn er zelden dus als je solo fietst, moet je extra afdingen. Niet elk hotel is beschikbaar voor toeristen, er is dan simpelweg geen vergunning.

Hotels
 Ze liggen op fietsafstand (maximaal 100 à 150 km). Slechts op het traject Vinh - Hué is het onzeker iets te vinden. Hotels rijzen als paddestoelen uit de grond.
 Hotelprijzen variëren van 6$ - 30$. Afdingen is soms mogelijk vooral in het rustige seizoen. In februari ben je soms de enige gast. In Saigon ging de prijs van een 3 sterrenhotel van 75$ naar 15$.
 De fiets kan veilig gestald worden, meestal op de kamer. Soms is er een bewaakte fietsenstalling waarvoor soms betaald moet worden.
 De kwaliteit van de hotels wisselt sterk; staatshotels zijn in de regel slechter en duurder dan de particuliere hotels. De prijs zegt niet altijd iets over de kwaliteit.
 Voorbij Mai Chau (noord westen) ligt een dorpje Ban Lac. Hier kun je in een traditionele paalwoning slapen. In het weekend is het erg toeristisch, daarbuiten heerlijk stil. Bijna elk huis is omgebouwd tot guesthouse. Vanwege eisen van de overheid zijn er overal goede voorzieningen. Een leuke is op no. 24.

Particulieren
Verblijf lijkt onmogelijk vanwege onder andere ruimtegebrek. In de regel heeft men een vergunning nodig om toeristen te herbergen waardoor verblijf bij particulieren wordt bemoeilijkt. In de centrale hooglanden is men erg gastvrij, met name de minderheden maar overnachten kan de plaatselijke bevolking veel moeilijkheden met de overheid opleveren.