Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stalen fiets....roest? - Forum Wereldfietser

stalen fiets....roest?

Omdat mijn keuze voor mijn nieuwe vakantiefiets gevallen is op de koga randonneur vroeg ik me nog 1 ding af .....dat is een stalen fiets, hoe zit het eigenlijk met roestvorming?
Is dat iets om rekening mee te houden of is die zo behandeld/geconstrueerd dat ik me daar geen zorgen hoef om te maken....?
johnny-vs schreef:Omdat mijn keuze voor mijn nieuwe vakantiefiets gevallen is op de koga randonneur vroeg ik me nog 1 ding af .....dat is een stalen fiets, hoe zit het eigenlijk met roestvorming?
Is dat iets om rekening mee te houden of is die zo behandeld/geconstrueerd dat ik me daar geen zorgen hoef om te maken....?
Over het algemeen geen probleem vwb roest aan de buitenkant. Als je lak beschadigd raakt door een ongelukje, gewoon even bijschuren en bijlakken. Wellicht kun je een potje lak verkrijgen in de kleur van het frame.
Van binnenuit kan een fiets ook roesten. Er zitten lekgaatjes (bijvoorbeeld onderkant bracketbuis) in een frame en als die verstopt raken en zo water opsluiten kan het gaan roesten van binnenuit. Dat roestwater kan dan ook weer je lagers aantasten. Niet onverstandig om de binnenkant van je frame en vork te behandelen met bijvoorbeeld tectyl superwax.
Roest aan de buitenkant is alleen cosmetisch, of het moet een matig gefabriceerde fiets zijn of je moet het gewoon uit te hand laten lopen. Eeen roestbehandeling voor de binnenkant helpt, maar het kan niet op alle oppervlakken.
De plaatsen waar je bij een (goede) stalen fiets uiteindelijk last van roest krijgt zijn daarom waar de stuurpen in de vork gaat, waar de zadelpen in de zitbuis gaat en bij de trapas. Op die punten kunnen de betreffende onderdelen vastroesten. Remedie is om de onderdelen afhankelijk van het gebruik regelmatig te demonteren en schoon en met veel vet terug te monteren. Wordt je fiets nooit nat dan hoeft dat niet. Bij normaal gebruik als weekend- en vakantiefiets eenmaal in een jaar of twee jaar. Besluiten om er niets aan te doen wordt ook veel toegepast en gaat ook vaak goed.

Aluminium fietsen roetsen in hoeveelheid minder, maar op de plaatsen waar het gebeurt kan het (ook) heel vervelend zijn. Daar is hier laatst nog over gediscussieerd.
Leon
Mijn 15 jaar oude Koga met bijna 50.000 op de teller en minstens 40 vliegreizen heeft veel gebruikers sporen tot op het blanke metaal
Ik ben daar erg laks in en heb nooit iets behandeld.
Die blanke plekken blijven blank ,dus niets geen roest.
Heb hem nu wel vervangen voor een VSF 400. Als die het net zolang en goed blijft doen ben ik dik tevreden.
alvast een hele geruststelling dit te horen!
bedankt voor de respons!
Alarm. Mijn stalen avaghon frame heeft bij de schroefdraad voor de trapas alsook in de zitbuis en achtervorkbuizen redelijk wat roest. na wat porren met doek nog heel wat roestkleurvarianten te zien. Vandaag hollowtech 2's die al eventjes speling vertoonden willen vervangen en licht geshockeerd moeten gaan zitten. Wat nu? Ik weet het even niet. Foto volgt. Mijn frame is 8 jaar oud.
Staal èn staal is nogal een verschil. 4130 staal bevat voldoende chroom, mangaan en molybdenum, zodat roest tot oppervlakkige vlekjes beperkt blijft. Doorvretende roest heeft geen kans. 4130 staal wordt door de meeste trekkingbike fabrikanten gebruikt, in popie-jopie taal chromoly-staal genoemd.
Het is inderdaad de vraag op het oppervlakkinge roest is of roest die diep gaat. Meestal valt het nogal mee, zelfs als komt er bij het afspoelen met de tuinslang een sloot bruin water uit. Bedenk dat de arme fietsen die op het station staan zelden overlijden aan roest op deze plekken.
De binnenkanten van de buizen kun je wel beschermen met tectyl of iets anders vettigs/verfachtigs/olieachtigs/teerachtigs/wasachtigs etc. maar het deel van de zitbuis waar de zadelpen in gaat en de schroefdraad van de trapas zullen altijd op zijn minst deels blank blijven. Dat geldt ook voor de plaatsen waar het balhoofdstel in het frame vast zit, tenzij het maatverschil zo groot was dat er een laag lak tussen paste - maar dat zou niet goed zijn.
Waar je wel op moet letten is dat de onderkant van de bracketpot een opening heeft om het water na een nat incident er uit te laten lopen.
Plaats anders een een paar foto's, dan kunnen we meekijken.
Als het een Avaghnon is zou ik ermee naar Marco gaan. En samen kijken wat het is en hoe op te lossen.