Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs, 2 april in Bussum - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs, 2 april in Bussum

Mar schreef:Dat begrijp ik maar belachelijk? Het is voor veel mensen het uitgangspunt.
Accoord, ik begrijp je punt. Jouw voorstel is nog een categorie goedkoper dan die ik voorstelde. Al zijn katoenen tenten wel echt uit de tijd als het ook maar enigszins lichtgewicht mag zijn en krijg je voor een paar tientjes al iets nieuws waar je fijner mee fietst. Hetzelfde geldt voor een rubber matje: het luchtbed waar je ook mee het water op ging.
Heeft iemand nog iets positiefs te melden over de Beurs?

Verre reizen: niet goed...
Mooie fietsen: niet goed...

Wat is het glas toch weer halfleeg zeg.

Ik ben als niet-lid gekomen en vond het hartstikke leuk!
Wim schreef:Absoluut. De kern van wat Leon en ik proberen te betogen is dat het alternatief voor dure fietsen met Pinion en riem voor 7000 euro of zo niet gelijk geimproviseer met aftandse rommel is. Voor rond de 1500 euro koop je een prima derailleurfiets als de Surly Long Haul Trucker, diverse Fahrradmanufaktur modellen, of een Thorn Sherpa. Dat zijn allemaal fietsen waarmee ik zonder aarzeling lange kampeertochten zou durven maken, ook buiten Europa.
Ik ben voor! Laat dit dan een oproep zijn aan de dealers van deze merken om aanwezig te zijn op de volgende Wereldfietsbeurs.
Zo veel mensen, zoveel voorkeuren. Naast de duurdere fietsen (heb zelf de Travelmaster 3+), zou ik ook erg benieuwd zijn naar wat de bovengenoemde merken te bieden hebben. Onze beide zoons vinden het leuk om met de fiets op vakantie te gaan en zij zullen zeer waarschijnlijk heel blij zijn als ze ooit een vakantiefiets van één van deze merken kunnen kopen.

Met oude materialen maak je het volgens mij niet belachelijk, maar kunnen sommigen (waaronder ikzelf soms) van de roze wolk afdalen naar de nederige werkelijkheid en zien hoe het met veel minder ook goed kan.
Het hoeft dan ook niet alleen maar heel nieuw en heel duur te zijn, met heel oud en heel goedkoop als tegenstelling, maar er is juist zoveel er tussenin. En ik proef uit de berichten dat met name dit segment ontbrak.

Graag wil ik het groene aspect nuanceren: hoe duur een "high budget" Rohloff-naaf en Gates belt ook is, ze zijn in mijn optiek groener en duurzamer dan een "low budget" ketting en derailleur, die met agressieve goedjes (ok, sommigen biologisch afbreekbaar) gereinigd moeten worden en met enige regelmaat gesmeerd moeten worden met fossiele brandstoffen (smeerolie), vaker vervangen moeten worden (ijzererts om de ketting van te maken).
Ik zal onze oudste dochter hier eens over raadplegen, ze is milieukundige en haar afstudeeropdracht ging over circulaire economie :wink:
@Willem: Ik vond het ook hartstikke leuk. Maar het viel mij ook wel op dat zelfs in een lezing wel erg veel reclame zat voor dure fietsen en fietsenwinkels.
Afgaande op de berichten in dit topic snap ik het betoog (breder aanbod voor verschillende budgetten) van o.a. Wim & Leon wel.
Edwin,

Waar denk je dat de Gates-belt van is gemaakt? Overigens vind ik dit een interessant onderwerp. Toen mijn dochter werktuigbouwkunde ging studeren met het idee op dit soort vragen antwoorden te gaan vinden en zo mee te werken aan een duurzamere wereld, heb ik haar uitgedaagd door te zeggen dat haar dat niet gaat lukken. Nu inmiddels vele jaren verder en afgestudeerd in de richting sustainable energy kan ze mij het antwoord niet geven, dus zo eenvoudig is het niet! Dat vliegen naar Australie voor een fietsvakantie van 3 weken niet erg duurzaam is, moge duidelijk zijn. En verder is iedereen vooral vrij hier zijn/haar eigen keuzes in te maken!

Bert
Edwin* schreef:Graag wil ik het groene aspect nuanceren: hoe duur een "high budget" Rohloff-naaf en Gates belt ook is, ze zijn in mijn optiek groener en duurzamer dan een "low budget" ketting en derailleur, die met agressieve goedjes (ok, sommigen biologisch afbreekbaar) gereinigd moeten worden en met enige regelmaat gesmeerd moeten worden met fossiele brandstoffen (smeerolie), vaker vervangen moeten worden (ijzererts om de ketting van te maken).
Ik zal onze oudste dochter hier eens over raadplegen, ze is milieukundige en haar afstudeeropdracht ging over circulaire economie :wink:
Zij zal je misschien wel vertellen dat de prijs van een dure fiets ook een hoeveelheid milieubelasting vertegenwoordigt. Van de bijna 1000 euro die een Rohloffnaaf kost moet niet alleen een kilo staal tot tandwieltjes worden vormgegeven, maar worden ook de gezinnen van de mensen die dit doen onderhouden. Dus het aardgas- of olieverbruik van het huishouden van de gespecialiseerde werker in de Rohloff-fabriek valt onder de milieubelasitng die veroorzaakt wordt door de naaf. Andere euro's gaan naar marketing, dus de benzine van de grasmaaier van de marketeer zit in de prijs van de naaf. De fietsenmaker heeft een veel grotere en duurdere winkel gekregen dankzij zijn grotere omzet in vooral dure fietsen. Die dure winkel is in elkaar gezet door werkmannen die met busjes aan kwamen zetten. Die busjes.... etc. etc.
In die zin is elke euro die je ergens aan besteed - en het maakt niet uit waaraan - er een die uiteindelijk verder rolt in de economie en weer gebruikt wordt om activiteiten te verrichten die een bepaalde milieuruimte in beslag nemen.
Iets dat goedkoop is, is op zijn minst deel milieuvriendelijker omdát het goedkoop is.
Ik snap dat dat voor veel mensen, en vooral voor de minister van financiën, een erg ongemakkelijke waarheid is.

Maar we dwalen nu wel erg af. Terug naar de beurs. Ik lees in een ander draadje dar Mar, die een fiets zoekt, ook enthousiast was:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=29243
Berger schreef:@Willem: Ik vond het ook hartstikke leuk. Maar het viel mij ook wel op dat zelfs in een lezing wel erg veel reclame zat voor dure fietsen en fietsenwinkels.
Misschien komt het doordat ik naar 5 sessies over fietsreizen ben gegaan (Zuid-Korea, Ethiopië, Balkan, Great Divide, Bolivia) en slechts 1 uur op de markt heb rondgestruind, waarvan we 10 minuten bij materiaal hebben geneusd en 20 min met mensen over fietsen in Peru hebben gesproken. Ben niet naar de lezingen over materiaal gegaan (dat heb ik immers al), en ben blijkbaar niet blootgesteld aan sluikreclame.
Leon schreef:Maar we dwalen nu wel erg af. Terug naar de beurs. Ik lees in een ander draadje dar Mar, die een fiets zoekt, ook enthousiast was:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=29243
Klopt! Ik heb een geweldig leuke dag gehad!
Voor commerciële deelnemers aan een beurs is het niet aantrekkelijk om goedkoop spul ten toon te stellen. Men verdient wellicht meer aan de duurdere spullen, dat is overal zo.
Verder is de fietsreiziger van oudsher vaak een vrijheid-zoekende purist, die niet onmiddellijk aan een vereniging denkt bij fietsreizen. Ik wilde als tiener al heel lang op fietsvakantie, en uiteindelijk deed ik dat ook, met goedkoop spul en m'n fiets waar ik thuis/school ook altijd op reed. Orliebtassen van (destijds) 200 gulden waren voor mij toen een andere wereld. Geen seconde heb ik toen ooit gedacht dat er iets bestond als een wereldfietsersclub, maar het was ook de tijd voor het internet, dat scheelt. Ik pakte een tas en ik ging. Dat is nu juist zo leuk eraan.
Nu is, met het groter worden van de groep actieve senioren, een tijd aangebroken waarin het voor fabrikanten een grote kapitaalkrachtige groep mensen te bereiken is die ook nog eens veel tijd hebben.
De jeugd is wat dat betreft over het algemeen ook nog eens minder in de buitenlucht geïnteresseerd dan vroeger, en ook niet zo in 'analoge' metalen techniek.
In de jaren 70 begon het fenomeen de 'bike-boom', voor racefietsen. Nu heb je, naast het nog steeds uitbreiden van die (dure) racefiets-rage, in het algemeen een enorme toename van outdoor-producten, en iedereen reist de wereld over, met dank het het vliegen. Je moet wel heel veel moeite doen om nog iemand tegen te komen die niet op rare exotische plekken is geweest. Niks is vreemd genoeg. Terwijl de vrijheid van het reizen, en dus ook het fietsen, juist ook in de (vaak onbekende) buurt ervaren kan worden.
Er is gewoon razend veel geld te verdienen in het outdoor-gebeuren, vandaar ook de superdeluxe 'SUV'-achtige fietsen van nu. Een fiets van 1000 euro wordt al als goedkoop gezien, zie ook deze discussie. Ik ben geen kniepert, maar zo ontzettend goedkoop vind ik 1000 euro niet, voor een fiets. En ik heb genoeg te besteden, dat is het ook niet. Maar ergens mis ik (=persoonlijk uiteraard) in die dure spullen wat van het eenvoudige puristische van het fietsreizen.
Hoe dan ook probeert de commercie het voor elkaar te krijgen dat er 'tussen de oren' van de potentiële klant een wijziging plaats vindt van het referentiekader waar het om prijzen en kosten gaat; als je mensen zover krijgt dat ze denken dat duur heel gewoon is, is er eenvoudig weg voor een producent/verkoper veel meer marge te halen.
Daar is de industrie op gericht, daar zit de winst.
Mar schreef:
Leon schreef:Maar we dwalen nu wel erg af. Terug naar de beurs. Ik lees in een ander draadje dar Mar, die een fiets zoekt, ook enthousiast was:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=29243
Klopt! Ik heb een geweldig leuke dag gehad!
Weer even met z'n allen van de groene wolk af! :P En terug naar het onderwerp: volgend jaar kom ik graag naar de Wereldfietsbeurs en ben benieuwd naar wat ik dan aantref!

(oh ja, ik reis dan per milieuvriendelijke hybride auto, waarvan zoveel mogelijk zitplaatsen bezet zullen zijn. Wel zo efficient!)
Wil zoon van Edwin* volgend jaar op de beurs met zijn fiets en spul staan? Zou twee vliegen in één zijn. Hartstikke leuk!
De beurs is altijd op de dag van het vrij treinreizen voor bezitters van het boekenweek geschenk.
Indachtig het verhaal van Leon horen een hybride auto en een trein wellicht niet perse tot de meest duurzame keuzes die je kunt maken :D
De diehards komen op de fiets.
Loes van den Bergen schreef:Wil zoon van Edwin* volgend jaar op de beurs met zijn fiets en spul staan? Zou twee vliegen in één zijn. Hartstikke leuk!
Afbeelding

Even een voorzetje dan... en misschien komen we wel op de fiets!
Prima, zo kan het inderdaad ook, zolang je niet de heuvels in gaat. Dit is een mooie manier om te oefenen en te wennen.
Wim schreef:Prima, zo kan het inderdaad ook, zolang je niet de heuvels in gaat. Dit is een mooie manier om te oefenen en te wennen.
En hij heeft het fantastisch gehad in z'n eentje! De fiets ziet er niet meer zo glimmend uit. Hij fietst er iedere dag 17 km heen naar school en 17 km terug naar huis, door weer en wind, storm, ijzel, hagel, sneeuw en regen.

Dit jaar gaat hij mee naar DK (met z'n mtb, bepakt). Volgend jaar toch maar eens naar de Wereldfietsbeurs. Ik meen wel e.e.a. gemist te hebben...
Hallo,
Ik ben op zoek naar het e-mailadres of forum-naam van Roel, één van onze vrijwilligers die ook aan het helpen was op de beurs. Roel is ongeveer 60 jaar, heeft grijs haar, draagt een bril en komt uit het noorden van het land. Ik zou nog contact met hem opnemen, maar we zijn vergeten gegevens uit te wisselen. Zou iemand mij het e-mailadres of gebruikersnaam van Roel via een PB kunnen geven? In het kader van de privacy: een PB naar Roel met een link naar dit bericht is natuurlijk ook prima. De keuze is dan aan Roel of hij contact op wil nemen. Bedankt.

Groet, Tim.
Ga ik doen Tim.